Křížový vrch - Držková ( 2005)

Ráno vyjíždíme busem přes Liptál do Vsetína. Tady máme skoro hodinu čas a tak si jdeme do nádražního bufetu na porci gulášové polévky. Tedy takovou porci gulášového koření jsme v našich zobáčcích snad ještě nikdy neměli !!! Guláš nám stoupá do nosu a navíc tam otravuje mladý slovenský bezdomovec ve velmi zanedbaném stavu a škemrá u pultu o malé pivo. Je ale vykázán pryč a tak zastavuje a otravuje cestující venku. Naštěstí už nám to jede. Vystupujeme v Bobrkách, kousek po hlavní silnici okolo Autoservisu, přes řeku Bečvu po mostě a pak už odbočujeme na lesní silničku a po nístoupáme až na vrchol do sedla, kde je na louce podniková chata Nivka. Dneska je 1.máje, ale nebe je zatím zatáhlé - že by ten nejvyšší tam nahoře na takový významný svátek zapomněl ?

Chviličku výdech a pak dál po asfaltce a následně po lesní cestě hledat skály na Křížovém vrchu. Kde nic tu nic - a na staré mapě je zakresleny nemám - a tak lezeme na vrcholový hřeben. Když už nic jiného, tak už se dělá hezky a je odtud krásný výhled na moře valašských vršků. Já pak utíkám po cestě dolů a vyptávám se na skály procházejících turistů, ale hledí na mne " jak zjara" a tak ještě průzkum lesa na bočním hřebeni a když i tu nic, tak na to kašleme a z Křížového vrchu ( 670 m) scházíme dolů lesem na modrou značku.

Kopná
Kopná  •  Foto: Franta

O něco dál stojí překrásné pasekářské domy - spíše ale upravené chalupy. Pak nás modrá, která je podle známé písničky od Žlutého psa "dobrá", vede v délce asi 5 km po úpatí vrchu Drastihlavy ( 695 m). Tady to ale neplatí, protože neustále skáčeme přes výmoly s blátivými tůněmi a obcházíme drobné močály. Když už jsme z toho skoro na infarkt, vycházíme na Loučku s pasekářskou "farmou". Lesem pak na louky s dalšími podobnými domky nad obcí Hošťálková a pak odbočit vlevo po silničce do lesnatého údolí.

Míjíme obrovský kamenolom, těží se v něm pískovec na stavební kámen - o kus dál míjíme baráček snad z 1.republiky. Drží na něm zbytky původní modré omítky a na zahradě se tyčí k nebesům snad 6 m Vysoká televizní anténa. Je to velmi malebné a zrovna když vytahuji z batohu foťák, abych si to blýskl, tak z baráku vyběhne nějaký podrážděný chlapík v zeleném a : " Proč to fotím, nač to bude a že si to neobjednal a že to není estetické" a Jana si do toho ještě rýpne a řekne chlápkovi, že jsem reportér ! Chlap úplně zbrunátní a začíná nepříčetně řvát a tak zavelím k rychlému ústupu...

Dál nás čeká velmi strmé stoupání lesem v délce asi 1.5 km na Vysoký Grúň. V polovině míjíme u potoka úžlabinu s "pravým" partyzánským bunkrem. Vevnitř jsou i palandy na spaní a hlavně je tam neuvěřitelný nepořádek : válí se tam snad 100 lahví od " gořalky", podle vzhledu mají některé z nich historickou hodnotu a pocházejí přímo z období slavného partyzánského hnutí !!!

Konečně nahoře na Grúni ! Jana rozesílá všem příbuzným a známým prvomájové SMS, na některé dostáváme i odpověď a po vydechnutí jdeme dál... Vrchol Vysokého Grúně ( 659 m) tvoří skalnatý hřbítek, já ale na skalky nelezu a pokračujeme dál na Humenec ( 703 m). Kolem louky s hezkou chalupou a parádními výhledy stoupáme na vrchol. Janu chytají hrozné křeče do lýtek. Asi to bude nedostatek hořčíku - příště si sebou musíme vzít minerálku a taky musíme víc pít !! Pak přecházíme lučinatý vrchol Kopné s překrásným kruhovým výhledem na Hostýnské i Vizovické vrchy a vzápětí kolem nás pohádkově rozkvetlé plané trnky v bílém šatu jako nevěsty. Nejhezčí jsou na paloučku pod Vrzavými skálami. Nakoukneme k prvnímu skalisku, ale tlačí nás čas a tak prcháme po blátivé cestě dolů lesem na louku nad vesnicí Držková.

Tam venčí neuvěřitelně obézní muž dva psy a když se ho Jana ptá, kolik to ještě máme k zastávce autobusu, tak jí odpoví, že je to ještě daleko - asi 1 celý km !! ( A to my jich za sebou dneska už máme 17 !)

Přicházíme dolů ke spodní zastávce, bus už tam stojí, máme ale ještě pár minut čas a já stihnu vletět do hospody na minerálku na cestu domů. Teplota vzduchu je teď v podvečer už docela přiměřená - nazpět jedeme už jen v tričkách...

Poslední aktualizace: 16.1.2011
Křížový vrch - Držková ( 2005) na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Křížový vrch - Držková ( 2005)

Vojenské muzeum "U Hynků". Údolí Borčí, Ratiboř u Vsetína.
Už jako malé děti jsme sem chodili. Školní výlety, dlouhá řada žáků,…
Arboretum Semetín
V našich zemích jde patrně o jedno z nejmladších arboret. Počátek…
    Vzpomínky na starší časy. Nyní uvedu několik článků, které jsem napsal…
7.5.2017 Někteří mají po ránu ještě „naváto“, přes noc navíc napr…
Moc pěkné místo na výlet. Stávala tu panská hájenka, už na indikační skice…
Rychlý historický exkurz. Když v roce 1305 zemřel mimořádně schopný český král Václav II., přenechal vládu svému rozmazlenému a…
„Ty pitomče pitomý, vždyť jsi byl tehdy nejmíň o 20 kilo mladší...“,…
   Tato přírodní památka se nachází na jv svahu vrchu Křížový (670 m) a jej…
Při svých pracovních cestách mám stále foťák u sebe - snažím se fotit kostely, pomníky, pamětní desky, zajímavou architekturu i typické domy z…
Hlavní údolí, které vyhloubil potok Ratibořka, spolu s boční dolinkou s přítokem Kateřinky téměř celé pokrývá zástavba jakési vesnic…