Krátká procházka lázněmi a návštěva Muzea Luhačovického Zálesí

Na první červencovou neděli jsme si s Janou naplánovali procházku po městě a lázních Luhačovice. Autobusek nás do nich ze Zlína vezl už o v osm ráno, ale na místě nás čekalo zklamání. Nebe totiž bylo zataženo nízkou oblačností a nezdálo se, že se ošklivá šedá mračna brzy rozpustí.

Však nás také procházka po Masarykově třídě vedoucí do centra města a k lázním dost rozladila. Okolní krásné vily a další zajímavé objekty si dnes nasadily - díky ponurému odrazu z nebes - natolik zasmušilou tvář, že nám bylo na jejich portrétování líto tahat fotoaparáty z brašen.

V přízemí domu Elektra jsme pod cestou naštěstí zahlédli nápis „Muzeum Luhačovického Zálesí“, a protože bylo i v neděli kupodivu otevřeno, byl náš nejbližší program jasný a my se přestali na pěkně dlouhou chvíli trápit nenadálým rozmarem počasí.

Foto: Franta

Musím přiznat, že mne „velikost“ muzea nejprve trochu zaskočila. Po návštěvě podobných institucí např. v Bojkovicích či Jindřichově Hradci se mi zdály jeho prostory pro nejkrásnější moravské lázně málo reprezentativní (asi už začínám být na stará kolena pěkně rozežraný), ba až miniaturní... ale i tady plně platilo staré lidové úsloví řkoucí, že „co je malé, to je milé.“

Muzeum bylo založeno už před 105 lety – v červenci 1918 a nejvíce se o jeho zřízení zasloužil A.Václavík. Tento pán se později, ve třicátých letech, stal docentem brněnské Masarykovy univerzity a po druhé světové válce na ní působil ve funkci profesora a ředitele pro etnologii a etnografii.

Sbírky „Muzejní společnosti v Luhačovicích“, která vznikla v srpnu 1918, byly vystavovány v „Zámečku“ nad lázeňskou kolonádou. Později se muzeum několikrát stěhovalo do jiných prostor a dnes je poněkud nenápadně zastrčeno v přízemí Elektry obrácené do boční ulice U Šťávnice, kde se do něj nalézá i hlavní vstup.

Expozice představují Luhačovice známé i neznámé a to několika pohledy zaměřenými na počátek dvacátého století, vyzdvihující zejména rozvíjející se lázeňství po navrtání léčivých vod a změnu osídlení prostoru mezi lázněmi a bývalou vesnicí, jenž postupně získalo ráz města.

K vidění jsou tady jak historické národopisné sbírky původní muzejní společnosti, tak i předměty, fotografie a dokumenty z mnohem mladších let.

Mně osobně nejvíc zaujal Jurkovičův kabinet. Návštěvníky seznámí s architektovými projekty, jenž vtiskly lázním jejich specifický charakter a díky virtuálnímu „kouzlu“ umožní i průlet Luhačovicemi – bohužel v podobě, jakou ji už nikdy nepoznáme. Video totiž představí všechny nerealizované Jurkovičovy plány. Kromě toho je tady k vidění i souhrná přehlídka děl slavného architekta, s jejichž návrhy se popasoval v jiných městech a sídlech.

Pěkné byly i kolekce hrnčířských výrobků a fajáns, ukázky interiérů lidových domácností, lidových krojů, modrotiskových forem, obrazů na skle, barevných plastik, počátků lázeňství a mnoho dalšího.

Foto: Franta

S prohlídkou jsme byli velmi spokojeni a venku byli odměněni dalším zvratem počasí. Mraky se začaly poznenáhlu trhat, pukliny bleskově vyplnilo modravé ažuro a svou cestu směrem k zemi si mezi oblaky intenzivně propracovávaly i sluneční paprsky. A tak, než jsme pomalu dokráčeli na „třídu“ Dr.Veselého, bylo už skoro hezky.

Jana se ale rozhodla, že dál do lázní nejde – že dnes raději prozkoumá bludiště pasáží s butiky a obchůdky. Domluvili jsme si tedy za necelou hodinu sraz u restaurace Vltava a já vyrazil na mini lázeňský okruh k Inhalatoriu, Jurkovičovu domu,, kolonádě, Galerii, Bruselské fontáně a k mému nejoblíbenějšímu lázeňskému stavení – domu B.Smetany, sám.

Po znovusetkání s manželkou jsme se zastavili ve Vltavě na dobrý oběd a poté zamířili Masarykovou ulicí nazpět k autobusovému nádraží, kde jsme před odjezdem k domovu ještě ochutnali zmrzlinu v cukrárně Oáza...

Poslední aktualizace: 30.9.2023
Krátká procházka lázněmi a návštěva Muzea Luhačovického Zálesí na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Krátká procházka lázněmi a návštěva Muzea Luhačovického Zálesí

Četníky z Luhačovic jsme sice nepotkali, ale hlady tady člověk v noci neumře
První stopy osídlení ze slovanského období jsou doloženy již v 7. a 8.…
Při vyslovení slůvka Luhačovice si většina lidí v duchu představí jen ten překrásný areál lázní, ale vlastní město už ne. Chyba, jeh…
V centru lázeňského města - Luhačovice se můžete ubytovat na…
Moderní ubytování v jednom z oblíbených penzionů v centru lázní Luhačovic…
Při letní procházce lázněmi Luhačovice jsme tentokrát navštívili Mu…
Dvě půvabné dominanty městského centra i hlavní luhačovické třídy – tedy…
Výraz Luhačovická keramika sice může u někoho evokovat sekci exponátů v…
V lázňském městě Luhačovicích - vyhlášeném lázeńském  a rekreačním místě…
Půvabné lázeňské město Luhačovice, rozkládající se v údolí Luhačovického potoka aneb říčky Šťávnice, na hranici Valašska a Slovácka,…
V rodném domečku a. Kaňovské, nositelky titulu " Mistr tradiční rukodělné…
Pokud se řekne Luhačovice, každý si představí malebné moravské lázničky…
V lázeňském městě Luhačovice najdete kromě dalších také pramen sv. Josefa.…
Byli jsme na procházce v Luhačovicích a nemohli jsme si nechat ujít tuto…
Celodenní výlet začíná na železničním nádraží (nebo na…
Největší léčebný hotel, který můžete v Luhačovicích navštívit je…
Jsme na podzimní dovolené na Moravě, ale počasí nám nějak naše plány…
I když se první zachycení luhačovických minerálních pramenů datuje do II.…
Někomu možná přijde spojení v názvu článku zvláštní až nepatřičné, ale…
Luhačovice jsou 4.největší lázně v ČR a největší na Moravě. Jsou…
Jedna z mnoha pozoruhodných budov v centru lázeňského města Luhačovice se nachází těsně pod hlavní městskou dopravní tepnou, tedy…
Lázeňské město Luhačovice je plné nádherných větších či menších památek. Mezi ty, kterých si můžete všimnout při průjezdu městem,…
Luhačovice - kúpele Luhačovice sú považované za jedny z najúčinnejších  v…
Jednoznačnou dominantou lázeňského města Luhačovice je někdejší Palace…
Po delší době jsme se vypravili na procházku po čtvrtých největší…
Prodej lázeňských oplatků se poslední dobou stává fenoménem, který…
Hned na začátku tohoto článku musí jeho autor zklamat všechny nadšené…
Luhačovice leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Zlín.…
   Jsou Luhačovice opravdu nejkrásnějšími moravskými lázněmi ? Odpověď na…
Vzhledem k tomu, že se lékařské konsorcium dohodlo na tom, že má chatrná…
Mimo nejznámější části jedněch z nejkrásnějších moravských lázní se…