Královské město Kandy

Budhův zub v Kandy

Do historického města Kandy, které leží uprostřed malebných zelených kopců jsme dorazili až odpoledne.
Po cestě z Dambully jsme si v Matale prohlédli nádherný hinduistický chrám –Srí Muthumariamman Thevasthanam a u kláštera Aluvihara, který má obrovský význam v historií buddhismu jsme si udělali pár fotografií. Navštívili jsme zahradu koření i výrobnu batiky s obchodem.
Nádherným zážitkem byla návštěva botanické zahrady Peradeniya, která je na předměstí Kandy.

Kandy je ze sto tisíci obyvateli druhým nejlidnatějším městem na Srí Lance a právem se pyšní svým bohatým kulturním dědictvím.
Pravidelně rok co rok, deset dní po úplňku, který přichází v lunární měsíc esla – červenec až srpen – se zde koná největší náboženská událost v celé Asií Esla Perahera.Ve slavnostním průvodu jsou k vidění stovky slonů v zářících hávech, hodnostáři v kandyjských kostýmech, tanečníci, bubeníci, akrobati na chůdách a v čele celé této procesí kráčí sloní král Maligava Tusker. A jedině on má právo na svém hřbetě nést repliku schránky s Buddhovým zubem. Začátek i konec oslav Perahery je již od roku 1775 zahájen výstřelem z děla.
Pokud nejste v Kandy právě v době slavných oslav jako my, určitě si nenechte ujít kandyjské tance.
Tento tradiční ceremoniál doprovází krojované tanečníky zvuk bubnů a dechových nástrojů. Devět tanečních vystoupení, kde nechybí „Tanec kobry“,“Mayura tanec“, nebo „Obětní tanec“, kdy je tanečníky přivolávána božská matka Saraswathi, patří k zajímavé podívané. Celý soubor také zpívá národní hymnu Srí Lanky a zlatým hřebem celého vystoupení je polykání ohně a chůze po rozžhaveném dřevěném uhlí. Dva odvážlivci předvádí tuto show, coby pověst jak Rama a Síta obelstili krále Ravana, když byla osvobozena indická princezna Sita a jako důkaz své neviny, přešla bez poranění žhavým uhlím pod ochranou bohů. Celý program dostanete v češtině při vstupu do sálu.
Už za tmy procházíme přísnou kontrolu a následně další do Chrámu Buddhova zubu,
nejúctivanější srílanskou relikvií.
Pověst říká, že po své smrti v roce 543 př. n. letopočtem se z ohně v Kušinagaru v severní Indií podařilo některé ostatky zachránit, včetně zubu. Ten byl následně ve vlasech jedné uríské princezny dopraven na Srí Lanku, až dorazil do dnešního chrámu. Hlavní dvoupatrová Svatyně s Buddhovým zubem má v přízemí Nádvoří bubeníků, kde denně třikrát při ceremonií púdža, bubnují hodně hlasitě a divoce bubeníci do bubnů.
V dlouhé řadě se pak můžete poměrně rychle dostat k síni s relikvií jménem Vedahitina Maligawa – Posvátný příbytek. Otevřenými dveřmi nakouknete na vteřinu možná dvě, kde uvidíte velkou zlatou schránku, ve které je zub uložen. Dovnitř se nesmí. Prohlédli jsme si i audienční síň a na další krásy už nám k naší lítosti nezbyl čas.
Vracíme se na předem zamluvený Hotel Highes View, který měl nádhernou venkovní terasu z výhledem na město. Ubytování s večeří a snídani přišlo na tři sta korun.

Ráno po snídani se vydáme po silnici A26 úsekem, který je na ostrově považován za nejnebezpečnější z důvodů nekonečných serpentin horskou oblastí a pojedeme za původními obyvateli Srí Lanky Veddy do Národního parku Maduru Oya.

Poslední aktualizace: 21.6.2010
Královské město Kandy na mapě
Autor: Ferdafm

Příspěvky z okolí Královské město Kandy

Kandy
V centrální provincii Srí Lanky leží město Kandy. Historie města sahá až do 14.století a najdeme zde významný budhistický chrám -…
Chrám Delada Maligawa, neboli chrám Buddhova zubu ve městě Kandy je…
Do města Kandy vyrážíme na výlet brzy ráno. Na programu toho m…
Poblíž Srílanského Kandy je nádherná Královská botanická zahrada. 67…
Na Srí Lance /původně Ceylon/ se první čaj začal pěstovat nejdříve v…
Peradenyia královská Botanická zahrada byla známá jako rekreační zahrada…
Dnes jedeme na výlet do Kandy, cestou máme Zastávku v továrně na…
Cestou z Waikkal do Kandy zastavujeme v The Island Spice Grove, jedné z…
Tento krásný ostrov s 22 miliony obyvateli se rozkládá na jihovýc…
                           HEPPYEND NA ZÁVĚR POBYTU Přestože měli nyní…
Říká se, že nejkrásnější Pohled na světě je ze hřbetu koně. Již jsem…
Jedno z mnoha míst, které se nemůže vynechat při návštěvě ostrova Srí…
My dva, narvané krosny, 25 dní plných dobrodružství, stovky kilometrů v nohách, desítky hodin v dopravních prostředcích, velmi pochybná…
                                 JAK SE JEZDÍ V ZEMI ČAJE     Cestovat…
Na zpáteční cestě z dvoudenního výletu do Polonnaruwy, Sigiriye a …
Srí Lanka je známá jako světová velmoc v pěstování čaje. Ročně te…
Srí Lanka je také známá jako místo s velkým výskytem sl…
Stručný zápis z krátkého výletu do vzdálené země. Je 25.2.2011 a my „odplouváme místo spánku v šálku čaje na Srí Lanku“ Vídeň (11:40) - Doh…
Hatton je malé městečko v centrální hornaté části Srí Lanky. Je p…