Kralický Sněžník - přírodní rezervace

Kralický Sněžník je se svou nadmořskou výškou 1.424m n. m. nejvyšším pohořím v Pardubickém kraji, tvoří ho údolí Moravy, údolí Malé Moravy a Prudkěho potoka, také je třetím nejvyšším pohořím ČR a Národní přírodní rezervací.

Tento výlet byl třešničkou na dortu naší dovolené v Náchodě. Poslední den jsme se rozhodli při zpáteční cestě domů strávit ještě dva dny v Králíkách. Ubytovali jsme se v tomto nevelkém, ale hezkém městečku ,přímo v penzionu na náměstí. Druhý den nás přivítalo krásné ráno, vstáváme brzy, vydáváme se na nedaleký autobusák.

Jedeme na konečnou do Dolní Moravy, odtud již po svých - plnit manželův sen a můj nejvyšší životní výstup - na vrchol kralického sněžníku. Cesta byla dlouhá 20km. Na nedalekém turistickém odpočívadle se posilňujeme svačinou. Po silničce nás cesta vede asi hodinu kolem řeky Moravy - je to spíš horská říčka s množstvím zajímavých peřejí a balvanů, vidíme i vodopád. Další turistické odpočívadlo je pod Strašidly a zde vidíme ceduli Naučné stezky.

Po silničce přicházíme nad vodopád, ale terén k němu je tady neprůchodný. No, škoda, tak jdeme dál, trasa kolem toku Bystřiny s hezkými kaskádami vede stále víc do prudkého kopce . Stoupáme kolem lesnické chaty, přes mokřiny, lesní polomy na konec paseky - 200m strmákem vzhůru lesem. Já s pomocí tyček se snažím valit rychleji, abych to měla brzy za sebou, ale kopec jakoby byl nekonečný. Ocitáme se na hřebeni na státní hranici s Polskem, tudy jdeme po značce mýrným stoupáním přes řídnoucí les. Otevírají se nám zde krásné výhledy až po Vlaštovčí kameny.

Setkáváme se zde s polskými turisty, kteří to vzali opačnou stranou od nich z Polska. Na vrchol Sněžníku totiž vede několik značených cest z různých směrů. Kupodivu zdolám i poslední strmý svah, pak už jdeme oblinou Sněžníku až na jeho vrchol.

Nádherně modré nebe nám dodává sílu k překonání posledních metrů. Sněžník totiž patří do chladné klimatické oblasti, ale my jsme měli na počasí zde štěstí. Sláva,konečně jsme na vrcholu!!!

Odtud vidíme kus našeho i polského území, celé Jeseníky, údolí Moravy. Měli jsme sebou dalekohled, takže pohled zhora do krajiny při tom nádherném nebi byl nezapomenutelný.

Kousek pod vrcholem je umístěn turistický symbol - socha slona, u kterého se fotíme.

Zcházíme dolů s překrásnými pohledy do údolí k pramenu Moravy.

Část cesty zpět je chodník plný kamenů, jdeme jím přes uschlý les, vidíme i části pralesových stromů. Jde zde vidět neblahý vliv hospodaření člověka. Na některé cesty kralického sněžníku byl použit vápenec z blízkých lomů.

Způsob, jak zde bylo hospodařeno měl vliv na stav lesů. Porosty byly obnovovány uměle, převládal smrk. Od roku 1860 bylo většinou používáno osivo z alpských zemí. Původní porosty se dochovaly jen na některých částech Králického Sněžníku např. pod vrcholovou částí .Pozoruhodný je horský masív s bílými suťovisky vrcholu. Vyskytují se zde krasové jevy - soustava původních porostů, rašelinišť, množství lokalit s chráněnými rostlinami i živočichy. V lokalitě jsou kromě turistických i cykloturistické stezky.

Několika velkými serpentýnami už po silnici jdeme dolů, pořád se před námi rozprosírá scenerie údolí s horskými květinami, a když se ohlédneme, vidíme lesní + pralesní porost a vzdalující se vrchol kralického sněžníku.

Přicházíme k chatě na Návrší, kde si dáváme kafé. Ještě jedna strmější pěšina dolů lesem k začátku lanovky, a pak už jsme na horním konci rekreační osady Stříbrnice - autobus již čeká. Odjíždíme s ním do Starého Města, vystupujeme na vlakovém nádraží. Pak pokračujeme vlakem do Králík. V restauraci si dáváme večeři a jdeme si odpočinout do penzionu,kde jsme ubytováni. Večer si ještě prohlížíme městečko Králíky, po tomto nezapomenutelném zážitku z výstupu Na Kralický Sněžník odjíždíme druhý den ráno plni dojmů domů do Zlína.

Poslední aktualizace: 28.12.2012
Kralický Sněžník - přírodní rezervace na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Kralický Sněžník - přírodní rezervace

Posledních 100km
Předpověď slibovala na sobotu slunečno a naštěstí příroda…
Výlet je nejlepší započat na vlakové zastávce Vysoké Žibřidovice,…
Skromný článek na Turistice pojednává o Babuši jako o lovecké chatě. Tomu…
Bunkr se nachází kousek od vrcholu Podbělka (1308 m.n.m) v Přírodním parku Kralický Sněžník.  Objekt je pár metrů od modré turistick…
Když nám jedna dobrá duše nabídla možnost zúčastnit se první zářijovou…
Jsme v horách, tak to chce nějaký výšlap. Jeden by tu byl a je to…
Pravobřežní přítok Krupé, hlavního odvodňovacího toku Staroměstské kotliny. Vlévá se do ní na jejím cca 17. km nedaleko žel. zastávky Vysoké…
Musí to být? Asi taková myšlenka napadne celkem střízlivě uvažují…
Slamník - U Laviček
U Králík najdeme místo podobného jména V Lavičkách, zde jde ovšem…
Když už je na Dolní Moravě spuštěná nová velká lanovka s…
lyžařský areá se nachází pod Sviní Horou a začíná ve vesnici Velká Morava - v…
Cíl cesty je jasný - Dolní Morava. V zimním období většina…
Stezka v oblacích se nachází v Dolní Moravě v blízkosti chaty Slaměnka u…
Najväčšou turistickou atrakciou obce Dolní Morava pod prameňom rieky Morava je unikátna rozhľadňa ,,Stezka v oblacích,,  Je postaven…
Zatáček se smrtelným přídomkem najdeme všude u nás i ve světě dostatek,…
Ve svazích na Hynčicemi pod Sušinou uprostřed lyžařského areálu vyrostl v…
Hned na úvod tohoto Tipu na výlet je třeba upozornit případné zájemce, že…
Když počátkem loňského prosince byla otevřena nová atrakce nad…
Návštěvníci oblasti pod Králickým Sněžníkem si už od jara mohli…
Osada Hynčice pod Sušinou poblíž Starého Města pod Sněžníkem. Malebný kraj v oblasti Králického Sněžníku, turistická vesnička mezi k…