Kolem Potštejna

Pojďte s námi a nechte se inspirovat!

1.den
Do Potštejna nás dovezl vlak. V Potštejně se dochovala řada zajímavých roubených i zděných domů. Potštejn se řadí mezi nejstarší letoviska v Čechách, svou dovolenou zde trávili v minulosti mnohé významné osobnosti. Ubytování je dopředu zamluveno v hotelu Slavie, což je příjemný rodinný hotýlek, s posezením ve dvoře, kde se večer dobře zakončí den. A dobře tam vaří. Po ubytování vyrazíme nahoru na hrad.Poslední dobou se usilovně pracuje na jeho rekonstrukci a tak se ruině pomalu vrací bývalá krása. Prohlídka je s průvodcem a koupíte si tam i občerstvení, pohled, turistickou známku....
Cestou zpět se nezapomeňte stavit u Floriánka v historické části Potštejna "Na Městečku". Domky tam tvoří náměstíčko,v jehož horní části je na štíhlém sloupu socha sv. Floriana z roku 1827 se dvěma postavami sv. apoštolů Petra a Pavla. Na podstavci je reliéf sv. Anny. Naproti soše je kašna napájená ze Studánky pod hradním kopcem.Voda je výborná a u Studánky je příjemné posedět na lavičce.
2.den
Snídaně v cukrárně na náměstíčku nemá chybu, sedíme venku u stolečku, kocháme se pohledem na hrad a chystáme se vyrazit na Litice. Červená značka nás přes ves Brná dovede k Orlici, podél které nádhernou cestou dojdeme až na Litice. Je právě tak čas dát si oběd. Restaurace V zátiší nezklame - veliké porce a výborný kuchař :-)
Pár kroků za restaurací ze silnice odbočuje úzká cesta. Kousek vede mezi chalupami a u zvoničky zahýbá do lesa. Zvonice je celá pokrytá šindeli a patří mezi symboly Litic. Nikdo neví, jak dlouho už tady stojí, ale je to přinejmenším 150 let. V roce 1917 jí sebrali zvonek - na válečné účely - a teprve roku 1948 dostala nový. Každý večer se zvoní klekání.
Litice - stejně jako Potštejn - postavili páni z rodu Drslaviců, kteří přišli na Orlicko ve 13. stol. během kolonizace pohraničního pralesa. Oba hrady dostaly svá jména podle stejnojmenných sídel na Plzeňsku. Litice u Divoké Orlice se staly hradem královským: patřily Přemyslovcům, Lucemburkům, až je získal pan Boček z Kunštátu a Poděbrad, dědeček pozdějšího krále Jiřího z Poděbrad. Za krále Jiřího vrcholí sláva Litic. Často a rád zde pobýval, nechal hrad přebudovat a rozšířit jeho opevnění. S malou nadsázkou se říká, že pro Jiřího z Poděbrad znamenaly Litice to, co pro Karla IV. Karlštejn.
Kromě části hradeb se dochovalo jižní křídlo palácové budovy s hranolovitou věží. V posledních desetiletích 20. století prošel hrad rekonstrukcí, takže dnes je ve velmi pěkném stavu. Vystoupat na věž s rozhledem do všech světových stran stojí za to.
Z Litic se vydáme po zelené kolem kamenolomu, lesem plným borůvek a hub (alespoň my na ně měly štěstí :-)) dojdeme zpátky nad Potštejn. Než vyjdeme z lesa, posedíme ještě u jedné studánky a také za viaduktem nad tratí se hezky sedí na lavičce, odkud je krásný výhled na hrad Potštejn. Když vám zbyde čas, určitě se zajděte podívat na zámek, od roku 2007 je přístupný veřejnosti.
3.den
Po snídani v cukrárně zakoupíme v obchodě důkladnou svačinku (po cestě nás žádná restaurace nečeká) a po zelené se vydáme kouzelnou lipovou alejí. Nejedná se o vypěstované lípy, semena stromů byla nasbírána ve volné přírodě široko daleko. Alej sestává z několika druhů lip a stromy jsou uspořádány tak, aby se celý pás udržel co nejdéle v květu.Stále podél Orlice projdeme Anenské údolí, přejdeme můstek a zastavíme se v Modlivém dole u pomníčku.Je to pamětní kámen a kdysi i informační tabulka z POKLADU A. Jiráska:
"Za dávných časů scházívala se tu v zátiší hlubokého lesa malá společnost jednoty českobratrské, tajně tu pobožnost novou vykonávaly".
Pák následuje strmý a táhlý výstup strží ke vsi Polom. Dále pokračujeme do Hájku, kde stojí bývalý lovecký Zámeček,zanedbávaný svým majitelem.Pod Zámečkem je studánka s kapličkou. Z Hájku jdeme po žluté až na křižovatku a pak rovně po silničce do Lhoty u Potštejna. Projdeme ji celou a za vsí zabočíme vlevo. Po několika krocích se nám mezi keři naskytne úžasný pohled na monumentální schodiště.
Poutní místo Homole u Lhot u Potštejna nechala zbudovat hraběnka Terezie Eleonora z Ugarte v letech 1692 - 1696. Jednalo se zprvu o barokní kostel Panny Marie Bolestné. Postupně zde vznikl poutní areál s dvěma kaplemi a schodištěm. Přístupové schodiště je ojedinělou umělecko-historickou a stavební památkou v celé střední Evropě. Tvoří ho 153 kamenných stupňů a 16 odpočívadel. Počet schodů odpovídá počtu Zdrávasů ve Velkém růženci a třemi úvodními Zdrávasy, odpočívadla odpovídají počtu Otčenášů. Sochařská výzdoba poutního místa pochází ze druhé poloviny 18. století.Bohužel barokní schodiště, které by se díky osazení kolekcí barokních soch dalo nazývat perlou, bylo nenávratně poničeno krádežemi soch, takže zde uvidíte již jen torzo.Ale i tak má místo svou neopakovatelnou atmosféru...
Z Homole sejdeme opačnou stranou po cestě přes vesnici a vydáme se zpět po silnici směr Potštejn. Kousek za vsí odbočíme vpravo polní cestou, je lemovaná břízkami a míří k lesu. Dovede nás ke vsi Proruby, kterou projdeme po žluté značce. Nad vsí je krásný rozhled. A pak už nás čeká prudký sestup do Potštejna. Po levé straně se zajděte podívat, kde stával hrádek Velešov.
A pokud se příliš nezdržíte v restauraci Pod lipami na zaslouženém pivu, udělejte si ještě procházku kolem Potštejnského hřbitova a kostela sv. Marka do Záměle. Opravený dřevěný mostek přes Orlici, hlídaný vodníkem, stojí za vidění.
4.den
Ráno nás čekala už jen cesta vláčkem domů......