Kolem Moravské Třebové

1.den
Z Mladé Boleslavi vyrážíme vyjímečně autobusem, jede totiž přímo do Poličky. A to je naše první zastávka, i když letmá, bližší seznámení necháme na zítra. Dnes jen poobědváme na parkánu a za chvíli nám jede autobus do Svojanova. (málem nám ujel díky nepřehlednému značení autobusových stanovišť). Úzká silnička se vine kouzelným údolím říčky Křetinky a městečko Svojanov je jako z pohádky. Roubenné chaloupky a nad tím vším vysoko na kopci hrad. Vyšlapeme nahoru po kamenité cestě a hned před bránou nás vítají černé kozičky. Líbí se nám tu. A budeme tu přenocovat, takže se jdeme ubytovat do zamluveného pokoje. Má silné zdi a klenutý strop, přes teplé počasí je v něm pěkná zima.
Stihneme ještě i poslední prohlídku hradu, je poutavá a zajímavá.Hrad nechal vybudovat ve 13. století Přemysl Otakar II.Po jeho smrti hrad užívala královna Kunhuta a později také její další choť Záviš z Falkenštejna.Po Kunhutině smrti zde žil se svoji další manželkou a synkem. Odtud ho král Václav II. lstí vylákal do Prahy a charismatický Záviš skončil tragicky svůj život pod zámkem Hluboká......
K hradu patří i jedinečná a unikátní zahrada.
Na nádvoří točí dobré pivo a než nás na hradě zamknou, vyrážíme ještě na procházku, nejprve na vyhlídku blízko hradu s kouzelným rozhledem po okolních kopcích a pak po zelené do Starého Svojanova, kde je naším cílem Kostel sv. Mikuláše ze 13.století. Je opravdu nádherný gotický poklad...
Noc na hradě už tak nádherná nebyla, zpříjemnilo nám ji hejno dětiček, ubytované v sousedních pokojích. Jejich rodiče nocovali u táboráku venku před bránou, a tak dětičky dlouho do noci řádily na pavlači :-)
2.den
Ráno se rozloučíme se Svojanovem, kouzelném v ranním oparu a vyrážíme autobusem do Poličky.Posnídáme v mléčném baru na náměstí. Prohlédneme si unikátní hradby (jsou zčásti zpřístupněné), Vyšplháme samozřejmě na věž, kde je rodná světnička Bohuslava Martinů a úžasný výhled, projdeme park se zajímavými dřevinami a dáme vynikající rajskou Na Bídě v Šenku nožíře Dobroty (to nemělo chybu :-)) a v letním vedru si dáme horký borůvkový vánek vedle v cukrárně. Borůvkovým vánkem a úžasnou Poličkou zmámené odjíždíme autobusem do Moravské Třebové.
Moravská Třebová má neskutečně krásné náměstí , moc hezké koupaliště a úžasnou restauraci Excalibur. Tam také strávíme večer poté, co jsme se ubytovaly v soukromém bytečku kousek od náměstí.
3.den
Z Moravské Třebové se vydáme po zelené značce, která nás povede přes údolí Peklo příjemnou lesnatou krajinou. Zelenou značku vyměníme za modrou a sejdeme k Městečku Trnávka.
Na ostrohu nad Městečkem se vypíná hrad Cimburk.Z něj se do dnešní doby dochovaly dosud mohutné zříceniny. Za první příkopem se tyčí část obvodových hradeb předhradí, torzo brány a zejména podkovovitá bašta v jihozápadním nároží; z budov předhradí se však nezachovalo téměř nic. Za dalším šíjovým příkopem stával vlastní hrad, z nějž zůstaly části plášťové hradby a vysoké zdi starého podsklepeného paláce s velkými otvory po oknech. Na východě stojí Trosky podélné palácové budovy z poloviny 15. století.
Rozhled je zezhora moc hezký. A protože je horký letní den, zaujal nás rybníček, lesknoucí se dole. Tak hurá k němu a s radostí zjišťujeme, že se v něm dá koupat. Opravdu příjemné osvěžení, ani se nám nechce dál. Ale je čas na oběd a v hospodě mají vynikající svíčkovou a naprosto bezchybné studené pivo Litovel :-)
Do Moravské Třebové se svezeme vlakem. Cestou z nádraží nás naláká veliký zralý meloun, tak ho koupíme a táhneme se s ním přes celé město, kolem zámku a po Schodišti mrtvých až ke kostelu na hřbitově :-) Poněkud zvláštní místo na pojídání melouna, ale na schodech ve stínu stromů se tam opravdu krásně sedí.
Pak vyšlápneme ještě zbytek kopce ke Kalvárii. Je nádherná a ten rozhled kolem....Dojem kazí jakási trafostanice, která spolu s obřadní síní hřbitova nenávratně poničila úžasnou Křížovou cestu s kapličkami :-(
Únava z celého dne docela dolehla a tak ještě večeře a dobrou noc....
4.den
Ráno prší.... Vyrážíme z města po žluté na Třebovské Hradisko. U lesa se značka strácí a tak nás čeká prudký výstup nahoru.Ale stojí to zato.....Celá severní stráň hradiště je poseta rozkvetlými árony.
Stále ještě dobře zachovaný reliéf hrádku leží na osamělém vysokém kopci severovýchodně nad Moravskou Třebovou. Nejvyšší bod kopce s výškou 551 m n. m je úzkou šíjí spojený s o několik metrů nižším výběžkem.Ostatní strany jsou hodně strmé a dokud tu nebyl les, byl výhled do širokého okolí po třech stranách opravdu nádherný.Kolem probíhá příkop o šířce od 8,5 do 12,5m a hloubkou kolem 3 metrů vymezený okružním valem. Úzká šíje spojující areál s vrcholem kopce je přerušena náznaky příčného příkopu a valu.
Hrádek má jednodílnou dispozici zalamovaného klínovitého tvaru s osami 50 a 43 m, kterou obtáčí příkop kolísající kolem desetimetrové šířky a třímetrové hloubky.
Povrch je odstupňován na jih, ve směru sklonu. O existenci objektů svědčí čtyči prohlubně, dvě jsou velmi dobře viditelné. Po zdivu zde není stop, proto se zdá, že hrad byl dřevohlinitý a a kvůli časnému zničení nedošlo k jeho přestavbě do kamenné podoby.
Cestou zpět chytneme pořádný liják. Vracíme se do města kolem nádraží a jdeme na prohlídku do zámku. Ten je krásně opravený, vevnitř toho ovšem moc k vidění není....Co nás ovšem naprosto nadchlo byla mučírna. Je hodně sugestivně vybavená a s poutavým výkladem mladého průvodce nezapomenutelný zážitek.
V sobotu večer je v Excaliburu grilovačka a na tu se moc těšíme...obrovská grilovaná krkovice s oblohou a studené pivo, to je prostě nádhera. Tak tahle hospoda by u nás dostala plný počet bodů :-)
4. den

Každá dovolená jednou končí a tak zase brzo ráno musíme přes celé město na nádraží....a vláčkem domů.