Kolem Letohradu

Pojďte s námi a nechte se inspirovat...

1.den
Do Letohradu jsme přijely vlakem. Ubytování máme domluvené v evangelickém kostele a tak jsme zvědavé, jak to bude vypadat. :-) Skutečnost předčí očekávání - jedná se o úplně novou, moderní stavbu, kde máme v přízemí pokoj s prosklenými dveřmi do zahrady.Na vyhřáté dřevěné terase se krásně sedí s kafíčkem....A v celém domě jsme úplně samy.Zabydlíme se a jdeme zkoumat Letohrad :-)
Městečko s bohatou historií se až do roku 1950 jmenovalo Kyšperk. První zmínka je z roku 1308. Největší rozvoj zaznamenalo město v 17. století za hraběte Hynka Jetřicha Vitanovského, který zde nechal vystavět barokní zámek a kostel s ojedinělou štukovou výzdobou. Dominantou náměstí je barokní Mariánský morový sloup.Náměstí také zdobí dvě podloubí.
Letohrad leží v nádherném údolí, obklopený krásnou nezničenou přírodou. Návštěvníky láká barokní Kaple sv. Jana Nepomuckého, přírodně krajinářský park s empírovou kašnou, altánem a umělou jeskyní s vyhlídkou. S historií města se seznámí v Městském muzeu, které mimo jiné vlastní i originální Napoleonovy saně a turistickou novinkou je soukromé Muzeum řemesel. Od podzimu roku 2002 je možné také navštívit první část zámecké expozice.
U zámku byl na podzim roku 2004 slavnostně odhalen pomník českého velikána Járy Cimrmana.
Ve dvoře zámku je velmi příjemná restaurace s posezením venku, večer je nádvoří osvětlené a výborně tam vaří.
2.den
Ráno po snídani vyrážíme na výlet. Vydáme se přes zámecký park, kolem zajímavé umělé jeskyně a vyhlídky na město. Po levé straně je kopec Hradisko, kde stával původně hrad. Kopec ukousla stavba železnice a z hradu zbyly jen zarostlé valy....Vrátíme se zpět na červenou značku a dojdeme k pětiboké barokní kapli sv. Jana Nepomuckého. Byla postavena v letech 1734-36 na místě původní svatojánské poutní kaple. Kámen na stavbu pochází z rozvalin původního hradu. Kaple je nádherná, je od ní pěkný rozhled, ale bohužel je nepřístupná.
Pokračujeme po hřebeni lipovou alejí, která je lemovaná lavičkami a kříži z roku 1626.
Prudkým sestupem z kopce Mechnáč sejdeme k rybníčku ve vesničce Písečná.Kousek ji projdeme a pokračujeme zase vzhůru do lesů. Pak už před sebou uvidíme Žampach.
Hrad byl založen nejspíše okolo roku 1300 rodem, který se poté po něm psal. V roce 1355 byl jako sídlo známého loupeživého rytiře Jana Pancíře ze Smojna dobyt vojsky Karla IV. V letech 1367-74 patřil Žampachům z Potštejna, za nichž byl v roce 1469 obnoven. V průběhu třicetileté války byl Žampach několikrát vydrancován a poté zpustl.
Pod hradem je v zámku umístěn Domov pro postižené, u kterého je úžasný park - arboretum, který je volně přístupný a kde zakoupíte i občerstvení a upomínkové předměty.
Ze Žampachu se vydáme po žluté přes lesy a samoty a nádherným Údolím sejfů ke vsi Černovír. Žlutou vyměníme za zelenou a ta nás dovede až na hrad Lanšperk.
Z hradu se dochovala jedna velká dominantní zeď a několik zpolazasypaných sklepních místnůstek.Stavební práce probíhají na hradě stále.Je v plánu vyčištění celého hradního nádvoří a vyčištění a zpřístupnění sklepů.Z hradu je krásný rozhled po kraji, vidět je i Žampach, odkud jsme sem přišly.
Dobré občerstvení před další cestou nabízí hospůdka V podhradí.
Nezapomeneme se ale podívat ke kostelu. Je to zajímavé místo a i odsud je hezký výhled.
Sejdeme pak dolů z kopce po modré značce a ta nás podél Orlice (ta v údolí tvoří krásné romantické meandry)dovede zpět do LETOHRADU..
3.den
Ráno se svezeme vlakem do Žamberka.Prohlédneme si město a protože nás po včerejšku trochu bolí nohy :-) dál využijeme autobus na Pastviny k mostu. Před mostem kousek do kopečka se zajdeme podívat na Vejdovu lípu.Je přes 300 let stará a uvnitř má malou komůrku.
Za mostem pak po modré značce jdeme podél přehradní nádrže a potkáváme samé malé hospůdky, kde mají studené pivo, a všude jiné, a všude Dobré..:-)
Přes Nekoř a Šedivec (nádherná vesnička) se pomalu vracíme do LETOHRADU.
Ještě nám zbyde síla zajít se podívat do Muzea řemesel se zajímavou expozicí v bývalé sýpce a v té samé budově na výbornou večeři......
4. den
ráno návrat vláčkem domů.....