Knihovnická expedice Pavlovice u Přerova

Tentokrák naše knihovnická expedice míří do Pavlovic u Přerova, které se staly Venkovskou knihovnou roku díky manželům Sklenářovým s podporou obce.

První sraz je v Městské knihovně v Přerově, kde se postupně scházíme. Jde o buduvu historickou, nevyhovující podmínkám knihovny. To nemění nic na tom, že je to budova zajímavá. Jde o vilu na Žerotínově náměstí, dříve patřila majiteli cihelny Karlu Přikrylovi. Pro knihovnu je však dávno malá, a tak i my se tu tísníme. Skoro se dá říci, když jedni jsou uvnitř, druzí musí být venku. Stísněné prostory nebrání však srdečnému přijetí. Však se tu dlouho nezdržíme a vydáme se na prohlídku města Přerova. Město Přerov se řadí mezi města s památkovou rezervací, a opravdu najdeme zde řadu krásných starobylých a opravených domečků jako z pohádky a mezi nimi nejstarší tzv. Korvínský dům a nechybí hradby. Na Horním náměstí pak najdeme zámek, na náměstí se koná zrovna nějaká historická akce, tak potkáváme kočáry, ze kterých vystupují historicky oděné osoby. Je se nač dívat. Ale my již jdeme na prohlídku renesančního zámku, najdeme v něm Muzeum J.A. Komenského - něco ze života a také expozici školních tříd. Ve sklepních prostorách je expozice archeologie a zde se nám dostává náležitého výkladu hlavně o Předmostí - archologických nálezech kostí a klů mamutů. Ze zámku jdeme na druhý břeh řeky Bečvy přes lávku a pozoruje startující létající balón z města. Právě řeka Bečva při povodních na Moravě napáchala škody i v Přerově. Za lávkou je vybudovaný nový sportovní areál, starý poškodila voda. Míříme k parku Michalov, ulicí prvorepublikových honosných vil. Městský park Michalov je od roku 1992 kulturní památkou. Park byl založený roku 1904, díky okrašlovacímu spolku, podle zahradního architekta Františka Tomayera. Součástí parku je restaurace, altán, dětská hřiště. Park musel projít náročnou rekonstrukcí. Po úchvatné prohlídce parku se vrací zpět za siluletou zámku.

Další den nás čeká bohatý program v Pavlovicích u Přerova. Pavlovice u Přerova je malá obec 10 km východně od Přerova. První písemný záznam o obci je z roku 1349, píše se v něm o bratrech zemanech Smilovi a Protivcovi z Pavlovic. Nejvíce se o rozvoj obce zasloužil průmyslník a velkostatkář baron Alfréd Sken. Pavlovice mají útulnou knihovnu, ze které je patrné, že se tu něco děje a je tu dobře. Budova knihovny je hned vedle hřiště, tak si děti od sportu mohou odskočit do knihovny a naopak. Připravili nám Pavlovští bohatý kulturní program v kulturní domě, na faře - která slouží jako komunitní centrum. Pak jsme navštívili zdejší Domov Alfréda Skeneho/zámek-domov důchodců, kostel sv. Jiljí a místní pálenici. Na zámku nás provedli přízemím, kde jsou nyní jídelny a do věže k hodinovému stroji a pak parkem, kde je mnoho zajímavých dřevin a romantická zřícenina. V kostele jsme dostali výklad o varhanách a historii kostela. Večer nám zahrála místní kapela.

Další den jedeme do místní knihovny v Radslavicích, sousední obce - vidíme jak se v knihovně činí, co tu mají výrobků. Další zastávkou je obec Tučín, kde mají koupaliště s přirozeně teplou vodou a také se svezeme po obci Tučolínem, místním vláčkem. Velmi mně zaujala keramická tabule ve vestibulu obecního úřadu, kde si každé sdružení či spolek, zájemce mohli udělat svou kachli a tak vznikla jednota obce v celé plastice. Pak míříme do Lipníku nad Bečvou, nejprve do knihovny, kde mají zajímavou výstavu před knihovnou i v knihově. A pak se jdeme projít městem s bohatou historií. Lipník leží v srdci Moravské brány, protéká městem řeka Bečva a vedla tudy Jantarová stezka.Písemná zmínka o Lipníku je z roku 1238, ale určitě je starší. Město si udrželo svoji historickou podobu, znatelné mohutné hradby, rozlehlé náměstí, středověké historické budovy, a proto zde byla zřízena městská památková rezervace. Ve městě najdeme připomínky na žídovské obyvatele, dále na řád Piaristů - kolej a kostel sv. Františka Serafínského. Lipník je také kovářských městem, což dokládá řada děl na náměstí a blízkost hradu Helfštýna - kde se koná několik kovářských akcí. V Lipníku jsme ještě zašli do zahrady zámku, kde je vyhlášený strom Opičák a pak střešní zahrady, kde byly obnoveny. Zámek slouží pro potřeby městského úřadu. Krásnou tečkou našeho knihovnického putování byla střešní zahrada. Loučíme se s přáteli i městem.

Poslední aktualizace: 18.8.2015
Knihovnická expedice Pavlovice u Přerova na mapě
Autor: annafr

Příspěvky z okolí Knihovnická expedice Pavlovice u Přerova

Pavlovice u Přerova - zámek
Obec Pavlovice leží 10km od Přerova. Zámek se nachází na kraji obce, přiléhá k němu park se zajímavými stromy. Zámek je…
Pavlovice u Přerova, leží 10 km od města Přerova, na rozhradí Hané a Valaška, v místech zv. Záhoří. První písemná zmínka je…
Hradčany jsou nevelká zemědělská obec s 260 obyvateli a najdeme ji východním směrem od města Přerov v oblasti nazývané Záhoří. Obcí…
Tučín je zemědělskou obcí s 450 obyvateli a najdeme ji východním směrem od města Přerov v oblasti Hané. U jižního okraje obce…
Obec Osek nad Bečvou se rozkládá v oblasti mezi Oderskými a Helfštýnskými vrchy, západním směrem od města Lipník nad Bečvou. Obcí…
   Pokud se vydáme z Lipníku nad Bečvou Na hrad Helfštýn po modré turistické značce, můžeme se poblíž menší obce Podhůra střetnout se dvěma turis…
Farní kostel sv. Havla v Kostelní ulici je hodnotnou pozdně barok…
Renesanční čtyřkřídlý vodní zámek ze 16. století byl postaven na místě…
V tomto městyse, ležícím na okraji Hané poblíž Bystřice pod Hostýnem, je k vidění spousta památek, ale tou nejhodnotnější je komplex…
Zámek se nachází v Dřevohosticích na Přerovsku v Olomouckém kraji. Zámek je dvou…
Bývalé městečko (nyní městys), které leží v nadmořské výšce 245 m a jež dnes obývá 1500 obyvatel, se může návštěvníkům pochlubit pěk…
Dřevohostice leží na Severní Moravě, východně od města Přerov. Městečko se…
Městskou Radnici v Lipníku nad Bečvou naleznete na náměstí T. G. Masaryka. …
  Tož konečně je tady jaro a my téměř po dvou měsících s Jaňulou vyrážíme…
Lipník nad Bečvou leží na Severní Moravě, východním směrem od Olomouce.…
Další návštěvu našeho oblíbeného hradu jsme plánovali dlouho, ale kvůli rekonstrukci hradního paláce ji odložili na dobu neurčitou.…
Tvoří centrum městské památkové rezervace. Jeho zvláštností je, že nemá…
Lipník nad Bečvou leží v okrese Přerov v údolí Moravské brány při řece…
Původně renesanční zámek v Lipníku nad Bečvou obklopuje nádherný zámecký…
Toto muzeum se nachází v Přerovském renesančním zámku. Bylo založeno roku 1888. Jeho součástí jsou hrad Helfštýn a Ornitologická…