Klánovice - PkP

Klánovice leží v nejzazším východním cípu Prahy v přírodním parku Klánovice - Čihadla, jsouce téměř celé obklopeny Klánovickým lesem - nejrozlehlejším to pražským lesem, jehož část leží i za hranicemi města; krajina okolo Klánovic je rovinatá, což zdejší les ještě zvýhodňuje pro krátké i delší vycházky a stavby rekreačních domků a vil. Právě tak Klánovice v 70.l.19.stol. vznikly - tehdy tu Václav Klán ze sousedních Šestajovic postavil první domy a za první republiky se z Klánovic stalo velmi oblíbené výletní letovisko. Předpokládám, že první domy byly postaveny v severní části dnešních Klánovic - právě v sousedství Šestajovic - a potom se zástavba rozšiřovala podél silnice směrem k jihu, kde je železniční zastávka - to vysvětluje neobvyklý tvar čtvrti, která dnes patří k těm větším a rozhodně neslouží jen k rekreaci. Centrum Klánovic lze lokalizovat do oblasti, kde se setkávají všechna tři křídla zástavby (na sever doprostřed); okrajová část na západě se jmenuje Placina, na východě končí Klánovice Cyrilovem a u železniční zastávky - na jihu - se nachází Kolodějské Zálesí. V centru Klánovic stojí velice pěkný kostel Nanebevzetí P. Marie z roku 1912. Za centrální autobusovou zastávku lze označit tu sloucí Bazar; Klánovice jsou orientovány na metro B Černý Most, kam lze jet linkou 261, ale také 303, byť jezdí přes mimopražské Šestajovice - to proto, že Šestajovice jsou zařazeny do pražského vnitřního pásma B; oběma linkami to na metro trvá srovnatelně dlouho; linka 261 odbočuje v centru Klánovic k východu končíc na zastávce Klánovice ležící u Koupaliště a hřiště. Významnou roli v Dopravě do Klánovic a okolí má vlak, jehož zastávka se nachází na samém jižním okraji čtvrti - tato zastávka je na trati na Kolín, takže sem jezdí vlaky z Masarykova nádraží právě ke Kolínu a v pracovní dny také od Berouna přes Hlavní nádraží do Úval, na něž zde navazují autobusy nejen k doplnění obsluhy Klánovic, ale také pro cesty do Újezda nad Lesy a Kolodějů.

Jakkoliv jsou Klánovice novou čtvrtí, mají i ony svou historickou památku, jíž je už zmíněný kostel Nanebevzetí P. Marie; ten leží mimo značené trasy, ale lze k němu zajít při cestě po nedaleké zelené značce, a to s minimálním prodloužením, které rozhodně stojí za to. Klánovickým lesem můžete chodit i po mnoha neznačených cestách, avšak protože je u klánovické železniční zastávky neúplné turistické východiště, budeme se v následujícím odstavci věnovat zdejším značeným trasám.

Od zastávky, kam se nejlépe dostanete vlakem, ale také autobusem od Černého Mostu (donedávna sem z obou zajížděla jen 303 a využivše 261 byste museli přijít z nedaleké zastávky Smiřická, dnes i tato cestou od centra k zastávce zajíždí, v opačném směru nikoliv, neboť zajíždění na jižní obratiště je komplikovanější), vedou 3 směry červené, 1 modré, okružní zelená (ve 2 směry) a 1 žluté. Červená na západ jde podél trati - občas trochu dále od ní - do Běchovic a pak přes Koloděje a Klánovice do Uhříněvsi. Ve východním směru vede podle trati do Úval, odkud směřuje na Jevany. Třetí červená vychází jižním směrem, ale hned se také stáčí na východ, aby šla přes Škvorec do Říčan. Modrá jde přes Nové Dvory do Xaverovského háje, potom okolo běchovického nádraží a přes Dubeč do Uhříněvsi. Zeleně je vyznačen 14 km dlouhý okruh Klánovickým lesem. Žlutá jde po menších cestách částí lesa zvanou Cyrilov do Jiren.

Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.

Poslední aktualizace: 2.3.2013
Klánovice - PkP na mapě
Autor: okalis

Příspěvky z okolí Klánovice - PkP

Praha - Klánovice
Klánovice jsou nejvýchodnější pražskou městskou částí. Leží asi 20 kilome…
Klánovice byly založeny r.1878 na pozemcích Václava Klána, vznikala tu zástavba letních domů pražských měšťanů. Až roku 1920 se…
V pražském Klánovickém lese, v katastrech pražských městských…
Výchozím místem naší trasy je vlaková zastávka Klánovice, kde lze případně…
Blížící se Vánoce jsou spojeny s vůní hořících svíček na adventním věnci…
Klánovice jsou mondénní pražskou čtvrtí, čí spíše letoviskem uprostřed…
Na dnešní výlet se vydáme metrem ze Smíchovského nádraží a jedeme na Černý…
Rozcestník Zálesí se nachází v Klánovickém lese asi 700m od žst.Praha-Klánovice. Rozdělují se zde žlutá a červená značka vedoucí…
Autem- 3. km dálnice D11 směr Hradec Králové, sjezd u první Benzinky Autobusem - přímá linka z Černého Mostu ze stanoviště č. 8 ZDARMA -…
Jak jsem už kdysi DÁVNO sliboval, že se BRZY dočkáte i Lesní galerie II, tak tady konečně je.Galerie ve východní části Klánovického lesa směrem na Úvaly je značně rozsáhlejší…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu na vycházku krásným Klánovickým lesem.Na počátek u nádraží Praha- Klánovice…
Rozcestník Štamberk (nebo hradlo Štamberk) se nachází v Klánovickém lese na červené turistické značce a na trase naučné stezky…
Oblast Nových Dvorů (dnes u Klánovic ) byla osídlena již od nepaměti. Od 13. století tu stávala tvrz Slavětice s velkou okrouhlou…
Naše společná cesta začíná a končí na 3. kilometru dálnice D11 směrem na…
Naši pouť za drobnými stavbičkami Klánovického lesa a jeho okolí začneme na autobusové točně Klánovice (konečná linky 261 z Černého…
Po trase Ns Klánovickým lesem se dostaneme asi po 2.5 km k místu bývalé…
Jedeme metrem na Háje, odtud autobusem č. 387 na Nové náměstí, kde…
Vítám Vás po delší době u mých nových přípěvků, přátelé turistiky. Článek o Lesní galerii v Klánovicích jsem zde našel, ale přidávám doufám lepší fotografie (a hlavně všechny)…
Obec Oujezd je poprvé připomínána ve 14.stol majetku zderazského kláštera, několikrát změnil majitele (měšťan Rotlev) a závěrem…
"Na Hornopočernicku" se říká oblasti západního klánovického výběžku (u cyklostezky a Nepasického nám.), přilehlým polím až k Horním…