Kladruby, cesta tam a zase zpátky

Vzhledem k tomu, že nás tuto sobotu čeká veselka na jednom velmi známém pohádkovém hradu, nacházejícím se v Olomouckém kraji, rozhodl jsem se v rámci předsvatebních příprav oprášit aristokratické zvyky z mládí a projet se kočárem taženým koňským spřežením po některém z panství na území naší republiky. Koneckonců se občas v nadsázce říká, že nám ta lůza poslední dobou nějak zpanštěla, a tak by měl alespoň občas každý pán ranou bičíkem poddaným připomenout těžké jho feudalismu.

Proto se domlouváme s přáteli, jejichž dcera je - šťastnou náhodou – zrovna zaměstnána ve slavném kladrubském hřebčínu, na průzkumné výpravě směrem východočeským. A vyhlídky jsou celkem růžové: počasí nám má být nakloněno více než příznivě a věci nezbytné, jako prohlídka hřebčína, kočár, koně i vozataj, jsou kompletně zajištěny. Naplánuji tedy v rychlosti alespoň pár zajímavých míst, která bychom cestou rozhodně´neměly minout bez povšimnutí, a v neděli 23.8.2009 přibližně v 8,00 ráno vyrážíme bílým vozidlem značky LADA - Jaguar směrem k západu.

První plánovanou zastávkou naší cesty se tak stanou Svojšice. Nechceme se ale zúčastnit ani jedné z velmi slavných akcí, pořádaných v nedávné minulosti i současnosti v této malé obci (festivaly Slunovrat a Letorost), hodláme pouze navštívit zdejší památku Numero Uno, tedy rozsáhlé pozůstatky středověké rytířské tvrze. Jedná se o krásnou zříceninu stavby z r. 1365, vypálené za Třicetileté války. Na tuto kamennou pamětihodnost jsem se těšil opravdu hodně a mé tužby byly naplněny až po okraj. Tvrz jsme prolezli opravdu dokonale, díky čemuž jsme se hned na začátku dostali do jistého časového deficitu.

Dále pokračujeme k naší druhé zastávce, raně baroknímu zámku v Cholticích. Zámek je obklopen rozlehlým romantickým lesoparkem, nejcennější součástí zámku je centrální kaple sv. Romedia z r. 1695. Dlouho se však - z časových důvodů - nezdržíme, ale návštěvu na delší čas a s prohlídkou hned plánujeme všichni (za sebe dnes mohu prozradit, že jsem tam od té doby už nebyl). Zámek je pěkný, součástí prohlídky je i zajímavý interiér kaple a barokní lékárny, navíc v celém zámku se může fotit, a to za pouhopouhou desetikorunu. Rád bych do Choltic někdy zajel v červenci, kdy se zde setkávají majitelé a příznivci motocyklů Harley-Davidson z celého světa.

Poté už zamíříme k hlavní atrakci nedělní výpravy – a národní kulturní památce - areálu Národního hřebčína (údajně se jedná o nejstarší hřebčín světa, pocházející ze 16.století) v Kladrubech nad Labem (jo jo, jsou to ti bílí koně s "klabonosem", co je používá ve spřežení např. švédský král nebo dánská královna). Jinak jsme si hřebčín se stájemi řádně prohlédli a hned kontrolně objeli i přilehlé latifundie. Pěkná akce. Jinak je tu ale dosti draho, a to na všech frontách. Prohlídka hřebčína 150,- Kč, prohlídka zámku (na té jsme nebyli, ale jsou tam údajně asi 3 nebo 4 cimry a hezká historická slavnostní jídelna) za 60,-. Nejlevnější kočárová projížďka kolem dvou tisíc. V bufetu pivo za 23,- a párek v rohlíku za 20,- Kč. Ale lidí je tu i tak relativně dosti - konkrétně naše rozvalování se v kočáře při příjezdu k zámku fotilo asi 20-30 lidiček, z nichž někteří jakoby polohlasně brblali něco o zku...... podnikatelích, kteří si něco takového můžou dovolit ...

Celý areál kromě hřebčína (vč. stájí, pastvin, kočároven, bažantnice, lesů a rybníků) tvoří zámek a kostel. Zámek ani kostel – diplomaticky řečeno - nestojí za moc. Z renesančního zámku císaře Maxmiliána II. se nezachovalo nic. Stopy barokní přestavby zámku i kostela sv. Václava a Leopolda, na které se měly podílet i takové kapacity jako jsou F.M. Kaňka či K.I. Dienzenhofer, jsem také hledal marně. A přestavba z doby velkého reformátora Pepíka II. se, alespoň podle mě, zrovna moc nepovedla. Dokonce ani dvoje sluneční hodiny z II. poloviny 18. století, dílo vrcholně barokního freskaře a tvůrce iluzivních oltářů, Josefa Kramolína, mě nijak zvlášť nenadchly. Naopak super byla prohlídka běžně nepřístupné nové kočárovny, nabízející letní výjezdní kočáry a postroje arcibiskupa nebo třeba T.G.M.,byť se nalézá v dosti nechutných prostorech typické bolševické stavby. Ale přes všechno uvedené bylo celkové hodnocení návštěvy hřebčína jednoznačně - a vysoce - pozitivní.

A pak už nás čekala cesta zpátky. Ani tak však nebyla jen jednotvárnou jízdou autem, ale proložil jsem ji několika zajímavostmi. Při zastávce v Řečanech nad Labem krátce opouštím nenasytnou - a stále žíznící - většinu výpravy (no prostě všichni ostatní okamžitě zapadli do hospody) a jdu se podívat na velmi pěkný, ale bohužel uzamknutý, románský kostelík sv. Máří Magdalény (původně byl zasvěcen Panně Marii, ale ona baba jako baba, že jo) z r. 1165. Denní program nám následně zpestří několik veselých scének v hostinci, kdy paní vrchní střídavě zapomínala počty a druhy objednaných pokrmů i nápojů, nepsala čárky za piva a kofoly (přiznal jsem to, blbec) atd. Nakonec něco, většinou zřejmě silně polotovarovitého, přinesla a můžeme pokračovat. Ale, koneckonců, co můžeme chtít po podniku, kde na jedné zdi visí zelený klokan a na druhé odpudivé rudé "S".

Přelouč
Přelouč  •  Foto: markyz63

Závěrečnou – a bohužel jen několikaminutovou - zastávkou (když tedy nepočítám pozdější návštěvu České Třebové, kde spřátelená část výpravy fasuje od rodičovstva několik tun hrušek a broskví, a kdy mě totálně  šokují informací, že toto ovoce hodlají využít jinak než proklokotáním trubičkou směrem k demižonu), naší cesty je Přelouč. Nejvýznamnější architektonickou památkou města je původně románský kostel sv. Jakuba, později barokně upravený. V dlažbě chodníku je zde údajně vyznačeno místo, kde dal v r. 1738 páter Koniáš pálit "kacířské" knihy, ale ani s pomocí místních obyvatel jsem ho neobjevil. Hlavními dominantami Přelouče se na přelomu 19. a 20. století staly novorenesanční budovy na náměstí - základní škola, postavená v letech 1880 až 1881, a Záložna, pocházející z let 1899 až 1901 a projektovaná významným českým architektem Rudolfem Kříženeckým.

Cesta domů pak uběhla rychle a bez nepředvídaných událostí. Ženskou část výpravy pouze nesmírně pobavila naše odborná rozprava na téma možnosti jízdy "na mírně problikávající rezervu", která byla vedena v přední části vozu. Závěr celé výpravy pak proběhl, již tradičně, formou krátké tiskové konference na Koupáku.

(psáno v srpnu 2009)

Poslední aktualizace: 5.3.2018
Kladruby, cesta tam a zase zpátky na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Kladruby, cesta tam a zase zpátky

Hřebčín v Kladrubech
Navštívíte-li město Kladruby nad Labem, doufáme, že si neopomenete prohlé…
Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem jistě znají milovníci koní.…
Jedeme na „neklasické turistické místo“, jedeme za klidem, pohodou,…
>Zámek,?který tvoří společně s hřebčínem malebný areál, se nachází na záp…
Selmice - obec cca 3,5 km západně od Kladrub nad Labem. Prvně historicky…
Na návrší nad východočeskou obcí Řečany nad Labem stojí románský …
Semín - obec cca 6 km severozápadně od Přelouče. Ves je prvně písemně doložena roku 1339, kdy ji držel Heřman ze Semína. Zpráva o…
Malé návrší v Semíně na Pardubicku, kde stojí rodný dům známého architekta…
Obec Labětín je malá vesnice,která je spojována s částí obce Řečany nad…
Při procházce severní částí obce Semín na Pardubicku si poblíž bývalého…
Skalní útvar Obří postele
Nedaleko Zdechovic, po modře značené cestě do Svobodné…
Týnecké mokřiny
Týnecké mokřiny o velikosti 78 ha jsou chráněnou lokalitou mokřadů a…
TRAKTORIÁDA - JANKOVICE U PŘELOUČE Již tradičně se na konci června schází techničtí milovníci automobilové a zemědělské  techniky v Jankovicích u Přelouče. Někteří vystavují s…
STUDÁNKA LITOCHA
Tímto vás zvu na krátkou procházku do Krásných lesu k zapomenuté studánce, prameni Krasnického potoka, kam se chodívaly koupat divoženky. LITOCHA Studánka se nachází asi 800…
Zámek (Karlova Koruna) vznikl jako reprezentační venkovská…
Chlumec nad Cidlinou leží ve Východních Čechách, západním směrem od Hradce…
Karlova Koruna
Barokní Zámek Karlova Koruna se nachází v Chlumci nad Cidlinou v…
Barokní zámek stojí na jihozápadní straně Městečka Choltice na…
Kutná Hora leží ve Středních Čechách, jihovýchodním směrem od Prahy. Kutná…