K prameni Botiče a dál

K prameni Botiče a dál. Mapa KČT 37 Okolí Prahy východ.

Tak si ráno povídám, no, je ten Den vítězství, co kdybych taky nad něčím zvítězil. A rozhodl jsem se zvítězit nad svou leností.

Už dlouho si vyhrožuju že se zas jednou podívám k prameni Botiče, nejdelšímu (možná po Rokytce) pražskému potoku respektive Prahou protékající. No a co k tomu něco přidat. Třeba v Sulicích vidím na mapách.cz zříceninu tvrze a na Mandavě rozhlednu. A což takhle ještě lom Chlum za Dolní Lomnicí. Popovice taky nejsou k zahození.

Beru foťák a mydlím to na Budějovickou a dobíhám bus 332. Vystupuju v 8.30 v Psárech a jdu po modré směr Sulice podél chatových osad. Navzdory katastrofické předpovědi počasí to vypadá na hezký den, jen trochu pod mrakem.

2 Do Sulic
2 Do Sulic  •  Foto: Seventy

Před Sulicemi modrá odbočuje Doprava, jdu po silnici do vsi, pak z ní odbočuju doleva k návsi a před rybníkem doleva ke starému statku. Tam kde všechny turistické servery lokalizují mezi dvěma rybníčky zříceninu nalézám jen chroští a kopřivy. Snad ani kámen. Ani nefotím, vracím se na silnici a jdu po silnici na Křížkový Újezdec. Takže nic moc.

Na křižovatce s hlavní kde je lokalizovaná rozhledna zahnu kousek Doprava a jdu k retranslační telekomunikační věži. Ta je nedobytně oplocená a jako rozhledna slouží leda tak opravářům co na ní možná občas vylezou. Jinou stavbu rozhledně podobnou jsem tam při nejlepší vůli nenašel a jestli by mi to někdo připomínkou objasnil, budu rád a předem děkuji. Husitský památník jsem mezi břízkami našel a kolem nové restaurace Mandava se vracím na silnici do Křížkového Újezdce.

Tam na návsi zahnu doleva na Čenětice a hned za vsí –ještě píšu o Újezdci –

u křížku mezi břízami ostře Doprava na starou asfaltku na Chomutovice.

3 Mandava
3 Mandava  •  Foto: Seventy

Po 830 m křižuju nepříliš výrazně značenou žlutou od Čenětic a po dalších asi 120 m přicházím ke kýženému rybníku. Obcházím ho zleva a fotím i mokřiny. No, bahňák, nic moc, ale kdysi, ještě v polovině minulého století se tu dalo i koupat.

Leč ne dosti na tom. Pravý pramen Botiče by měl být ještě za rybníkem v lese Okrouhlík. Takže pokračuju po staré silnici a po 350m z ní odbočuju Doprava na vcelku pohodlnou polní cestu (obr. Botič mapa). Vpravo chaty, kde na mě zběsile vyštěkává nejlepší přítel člověka. Pak miniskládka. Tam kde zleva přichází další lesní cesta, kousek vpravo mezi břízkami a mlázím je zřetelné beznadějně vyschlé původní prameniště. Vracím se na cestu a asi po 100m se napojuji na žlutou. Celkem po odbočce ze staré silnice je to cca 1km.

Pokračuju po žluté přes Radimovice k Popovicům. Je to hezká pasáž s nádhernými výhledy.V Popovicích odebírám vzorek a poleju jazyk jedním kozlíkem.Pokračuju po modré k rozcestí V Tejčku na Horní a Dolní Lomnici, tam na rozcestí po modré a odbočím z ní k lomu Chlum (obr. Lom Chlum mapa). Lom je ve spodní části nepřístupný, soukromý objekt (plot a zlý pes). Jdu kolem transformátoru lesem do kopce a pak po lesní cestě doleva kde je lom opatrně přístupný z horní části. Fotím, vracím se na lesní cestu a potom vpravo z kopce loukou k silnici se stanicí autobusu. Odtud je přístup k lomu jednodušší ale já jdu k němu poprvé tak trochu tápu. Ale jak říkáme my latiníci, mapa nejlepší přítel člověka. Na rozcestí po cyklo 0025 která nás po chvíli dovede na červenou přes Všešímy k nádraží Mnichovice.

Co dodat. Hezká jarní vycházka, počasí na jedničku, se všemi zacházkami cca 25 km. Kromě té zbytečné silnice ze Sulic můžu doporučit.

Zdrávi došli. Seventy. Praha 9.5.2013

Poslední aktualizace: 9.5.2013
K prameni Botiče a dál na mapě
Autor: Seventy

Příspěvky z okolí K prameni Botiče a dál

Památník a rozhledna Mandava u Sulic
Ze všeho nejvíc máme rádi rozhledny. Ze Štiřína směřujeme do Plzně a…
Pozdně barokní zámek je půvabnou dominantou vsi Štiřín ve Středočeském kr…
Předboř leží 5,5 km jihozápadně od Říčan, jižně od dálnice D1, sjezd zde …
V zadní části areálu zámku Štiřín stojí konferenční centrum ? Dům Atis. P…
V zadní části areálu zámku Štiřín stojí Konferenční centrum ? Dům Atis. P…
Ota jako pivař si oblíbil pivní lázně, ale na wellness pobyt ho nedostanu.…
Přírodními parky Středních Čech. Naši dnešní cestu začínáme v Psárech,…
Při naší cestě z Dolních Počernic do Plzně se stále pohybujeme východně od…
Pro kouzelné procházky podzimní krajinou se nechte –unést- do mimořádně kouzelného a kvalitně udržovaného přírodně-krajinářského parku, kt…
Nádherné 9 jamkové hřiště v zámeckém parku s překrásnými stromy. Hodně ja…