Orlické hory v severovýchodní části Čech vytváří svým přes 50 km dlouhým hřebenem přirozenou hranici České kotliny. Orlické hory se dělí na Deštenskou hornatinu, Mladkovskou hornatinu a Bukovohorskou hornatinu. Orlické hory nabízí ideální podmínky pro turistiku a cykloturistiku svými přírodními, kulturními a historickými památkami.

K památkám novodobé historie v Orlických horách patří vojenská opevnění z období Československé republiky budované ve třicátých letech na obranu proti fašistickému Německu.

Z Žamberku se vydáme směrem Na Mladkov přes Lišnici, pastviny, Vitanov do Vlčkovic kde z asfaltové cesty odbočíme na červenou turistickou, která směřuje přes Kostelní vrch ke Kašparově chatě pod vrchem Adamem. Trasu volíme záměrně, abychom se dostali k pěchotnímu oboustrannému dvoukřídlému výškově lomenému srubu K – S 36 „Pod Adamem“ z roku 1938 v prudkém svahu, který leží v blízkosti horní stanice lyžařského vleku nad Petrovičkami. V současnosti probíhají zpřístupňovací a rekonstrukční práce. Nad objektem K – S 36 se nachazí oboustranný dvoukřídlý pěchotní srub K – S 37 „ Na Rozhledně" dokončený v září 1938. Na krakorci nad vchodem do srubu je nápis “ZA VLAST I ŽIVOTŮ DÁME. Srub byl situován na velice dobré místo z pohledu pozorování, viz. fotogalerie. Stejně jako předchozí srub, tak i tento se podrobuje rekonstrukci pod rukama nadšenců z řad přátel československého opevnění. Pokračujeme po červené značce a narazíme na třetí objekt a tím je pěchotní srub K – S 38 „ Křížek".Viz fotogalerie.

Srubem „Křížkem" ukončíme návštěvu historických vojenských objektů v prostoru nad Mladkovem nacházejících se na červené turistické značce směrem na Kašparovu chatu.

Závěrem je nutné pro úplnost dodat, že následující objekt K – S 39 „ Hodek“je tvrzový objekt na kótě Adam, podobně jako Hanička, Bouda, ale na rozdíl od nich je nepřístupný, neboť se nachází ve střeženém vojenském prostoru a je stále využíván armádou ČR k logistickým účelům a spadá pod letiště Čáslav.

Poslední aktualizace: 26.1.2011
K pěchotním srubům K – S 36, K – S 37, K – S 38 nad Mladkovem v Orlických horách na mapě
Autor: Vladin

Příspěvky z okolí K pěchotním srubům K – S 36, K – S 37, K – S 38 nad Mladkovem v Orlických horách

Dělostřelecká tvrz Adam
Na vrchu Adam byla v letech 1936 - 1938 vybudována jedn…
Pátek 9. 7. 2021 - odpoledne Za drobného mrholení odjíždíme od chaty…
Rozhledna se nachází na úpatí vrchu Adam, nad stanicí v…
Po tom, jak vzniklo jméno tohoto sympatického „podniku“, jsme nepátrali. S…
Vrch Adam
Nejvyšší vrch (765 m n.m.) v Mladkovské hornatině jižně od Českých Petrov…
Hora Adam, vystupující do nadmořské výšky 765 metrů, je znám…
Většina křížů, božích muk, Svatých Trojicí, svatých soch vůbec a jiných podobných se drží ve svém ztvárnění zavedených postupů, takž…
Sportareál České Petrovice není pouze lyžařským areálem, ale také letním…
Orlické hory patří mezi lokality, kam sice s nepravidelnou pravidelností…
Už několikrát nám přítel Milan líčil, jaké skvělé to je v Če…
Sjezd na koloběžkách z hřebenů Orlických hor – od…
O tom, že všechno je jinak není třeba dlouho pochybovat. Už se k tomu…
Chceme projít Zemskou bránou - krásným údolím Divoké Orlice.…
Smrt je většinou považována za záležitost veskrze smutnou až tragickou.…
Turistické rozcestí leží na u odbočky ke Kašparově chatě na Adamu…
Ačkoliv vrch Adam svými 765 metry nadmořské výšky nijak neohromuj…
V Českých Petrovicích můžeme objevit dvojici typově podobných sousoší či sloupů, spíše kamenných stél. Paradoxně starší není zahrnut…
Vesnice České Petrovice se nachází u hranice s Polskem na zelené a červen…
Abych tak řekl, na první letní den jsem si chtěl naordinovat nějakou…
Jakou byla 2. světová válka pohromou není třeba nutné příliš zdůrazňovat.…
Holky jsme se v Mladkově vyspaly do růžova, i za oknem vypadá lepší den…
Tato socha sv. Jana Nepomuckého je – bez většího přehánění – v mnoha…
Mladkov je středně velkou podhorskou obcí s 560 obyvateli a najdeme ji po…
Naším cílem je Mladkov do východě Orlických hor. Cestou se zastavíme v Letovich a Moravské Třebové. Jedeme autem. Cílem je obec…
 Mladkov, podle počtu svých obyvatel - (jen něco málo přes 500 duší), je…
Mladkov, vesnice v podhůří Orlických hor, leží na výhodném místě ve výšce…
V podhůří Orlických hor se na sklonku 1. republiky budovala opevnění,…
Vesnice Kamieńczyk leží nedaleko česko-polské hranice asi 3km od příhraničního městečka Mezilesí (Miedzylesie). Dobře dostupný o…
Zemská brána je část řeky Divoké Orlice, kolem něhož se nachází přírodní rezervace taktéž pojmenované Zemská brána. Rozloha chráněného území je 88.22…