Ráno v Kurort Oybinu, hned po snídani, kvačíme prohlédnout si město a zejména hrad. Ten městu od r.1256 dominuje na mohutné skále ve výšce 515m n.m, kde strážil zemskou stezku z Lužice do Čech. Je vidět, že Oybin je lázeňské a výletní místo. Udržované, malebné a čisté.

Míříme hlavní štatltřídou směrem ke hradu. Ulicí s výstavními hotely, restauracemi, hospůdkami a sem tam obchůdkem. Z ulice Hauptstrasse zahýbáme v polovině na širší chodník, vedoucí poměrně dost vzhůru. Cestou nahoru míjíme luteránský kostel, kde bývají pořádány varhanní koncerty i jiné kulturní akce.

Majetnost města je vidět i na více jak 200 m dlouhém zábradlí, které je včetně příslušenství celé z nerezu. Další tuny nerezových zábradlí a bran jsou dále také na hradě. Za hradní bránou, která kdysi měla padací most, platíme u vstupu 6€ včetně plánku v češtině. Sami pak procházíme jak hradem, tak i zříceninou kláštera.

Na hradě se vystřídalo v historii mnoho známých osobností. Mimo jiných, Jindřich z Lipé, Jan Lucemburský a Karel IV., který ho rozšířil a vybudoval klášter zčásti vytesaný do skály. Pozornost si tu zaslouží jeho nádherná, vysoká zdobená okna a křížová chodba.

Poblíž kláštera u hradu, nahoře v areálu, hýří barvami kytek udržovaný hřbitůvek, používaný dodnes městečkem Oybin. Za ním, na severní výspě masívu vyčnívá vyhlídková restaurace švýcarského stylu, odkud míří dolů i nákladní lanovka. Mezi hřbitůvkem a restaurací kráčíme okolo druhé původní, do skály zasekané hradní cisterny.

Procházíme venkovním opevněním, jako galeriemi po skalách, z nichž se otevírá výhled na městečko ležící v hloubce 120m pod námi. Vyhlídkové galerie se kroutí skalami i úzkými průchody po obvodu celého hradu.

Vlastní jádro hradu je značně členité, že by se v něm dalo zabloudit. Plno chodeb a místnůstek, schody nahoru a dolů, vyhlídkové plošiny. Nechybí úzké točité schody na kruhovou hlásku s dalším výhledem.

Oybin
Oybin  •  Foto: Traper

Vylézáme z hradu a odspodu zrovna přijíždí turistický vláček. Vzhledem k výšce je to výborné ulehčení pro starší a méně pohyblivé turisty. Po sestupu dokončujeme obhlídku městečka. Sledujeme romantické hrázděné a dřevěné stavby s květinovou výzdobou. Před Městským úřadem si všímáme značky, povolující parkování 30minut. Zdá se, že mají rychle pracující úředníky. Nebo se tu vše řeší elektronicky.

Prohlížíme si i malé historické nádražíčko. Do  Kurort Oybinu a  Kurort Jonsdorfu vede od r.1890 úzkokolejná dráha ze Zittau. Denně po ní jezdí dvě historické parní lokomotivy a jeden starý motoráček. Poloviční, úzký rozchod kolejí 750mm, byl zvolen kvůli snížení nákladů a možnostem prudších zatáček. Úzkorozchodné tratě bývaly provozovány i na naší straně. Z Frýdlantu do Heřmanic a odtud přes hranice do Polské Bogatynie (Reichenau).

Poslední aktualizace: 22.7.2018
Jizerskými horami přes Lužické hory do Pekelných dolů, 5.část. Německá část Lužických hor, Oybin. na mapě
Autor: Traper

Příspěvky z okolí Jizerskými horami přes Lužické hory do Pekelných dolů, 5.část. Německá část Lužických hor, Oybin.

Kurort Oybin - parní vlak, skály, rozhledy
Autem do Olbersdorfu. Odtud parním úzkokolejným vlakem do Kurort …
Hranice s Německem přejíždíme u Varnsdorfu, následuje několik odbočení Do…
Romantická zřícenina hradu Oybin, stojící na temeni pískovcové Stolové ho…
I když se to možná na první pohled nezdá, patří evangelický kostel „Na…
Úzkorozchodná železnice (750 mm) byla uvedena do provozu 25. 11.…
Rytířská cesta – známá též jako Rytířská soutěska – je jednou z přístupových cest k oybinskému hradně–klášternímu skalnímu komplexu.…
Úterý 27. 6. 2023 Ještě v noci nás vzbudil pořádný liják, ale usn…
Vydáte-li se do Lužických hor, neváhejte a překročte hranice do Německa. Zde pokračují zmíněné hory horami Žitavskými a jen kousek…
Přesněji řečeno letovisko Kurort Oybin neboli počeštěně Ojvín; svého čase…
Monumentální kostel kamenného hradně – klášterního komplexu v saském…
Středověký hradní klášter celestinů patří mezi nejvýznamnější a nejnavštěv…
Pomník se nachází na hoře s Oybinským hradem a klášterem. Na pomníku je busta Dr. Christiana Adolfa Pescheka (též Peška), který žil v letech 1787 až 1859. Ch.A.Pesch…
Přírodní památka Kelchsteine je skupina pískovcových skal v Chráněné krajinné oblasti Žitavské hory, která je součástí Přírodního pa…
Výchozím i cílovým místem je lázeňské městečko Oybin. Auto můžeme pohodlně…
Kruho středně náročná trasa, kterou jsme začali v Hainu ( výchozí i koncový bod)Po žluté značce jsme sešli dolů do městečka Oybin.…
Pohoří v Německu přiléhající k českým Lužickým horám. Na rozdíl od nich v…
Ráno vyprovodíme Jirku na železniční nádraží v Rynolticích, kde s…
Skupina čedičových skal (604 m) těsně u státní hranice severovýchodně…
Pondělí 26. 6. 2053 V noci se ochladilo jen nepatrně, ale po včer…
Hvozd je jedním z nejvýznamnějších kopců v Lužických horách. Výrazný…