Pátek 11. 6. 2021
Po včerejším výletu do polských Stolových hor se nám spalo krásně. Ani zima nám nebyla. Den začíná stejně jako včera. V 8 nás vzbudilo horko, než jsme se nasnídali, zatahuje se to. Odpoledne má přijít bouřka. Uvidíme, zda jim to vyjde - zda zase zmokneme.
Z parkoviště vyrážíme po silnici na sever - po cyklotrase a po červené Hřebenovce až na rozcestí U Zabitého. O kousek dál je dokonce pramen U Zabitého. Začátek je jen mírně do kopce. Dál je to už náročnější. Přicházíme na rozcestí Machovský kříž, kde je pískovcový kříž z r. 1859 a přístřešek. V těchto místech byla významná křižovatka cest - naše nejstarší turistická stezka z pol. 19. století, která vedla z Hvězdy do polské Hejšoviny, se tady křižovala s poutní Vambeřickou cestou. Turistický hraniční přechod Machovský kříž – Pasterka je odtud nedaleko.
My tady odbočujeme vlevo. Cyklotrasa i červená značka nás stále doprovází. Jdeme po zvlněném terénu, chvíli nahoru, chvíli dolů. Když stoupáme k rozcestí Pánův kříž, kde je kovový kříž na vysokém pískovcovém podstavci z r. 1827, objevuje se nám pod nohami zajímavá dlážděná cesta, která určitě pamatuje poutníky, kteří po této Vambeřické cestě putovali. I tady na rozcestí je dnes dřevěný přístřešek.
Teď už nám zbývá jen zdolat zdejší Božanovský Špičák, který je nejvyšším vrcholem Broumovských stěn. Na vrcholu je vyhlídka, v jeho okolí je bludiště a skalní věže, kterým lidská fantazie dala názvy převážně ze zvířecí říše. Proto se někdy těmto skalám říká Kamenná ZOO.
Jen kousek jdeme vpravo po zelené. Na rozcestí U Pánova kříže odbočujeme po žluté k vyhlídce na vrcholu. Míjíme skály Želva, Velbloud, Kačenka, Kovadlina. Na vyhlídku vede krátká odbočka. Mimo jiné vidíme i námi včera pokořené Stolové hory. V dálce začíná hřmít. Zdá se, že jim předpověď opět vyjde. Z vyhlídky vede cesta už přímo skalním městem okolo skalních věží Falešná sedma, Kratochvíle, Varan, Ponorka, Kočka, Ještěr, Veverka, Koníček. I když se nám zdálo, že jsme toho na vrchol moc nenastoupali, najednou výrazně klesáme. Nechápeme, jak je to možné.
Na rozcestí Pánův kříž se už ani nezastavujeme, doufáme, že stále ještě vzdálené bouřce unikneme. Pokračujeme po žluté dalším skalním městem. Je to tady hezké, jen jsme si mysleli, že půjdeme po rovině nebo z kopečka. Jenže kdepak. Každou chvíli prudce stoupáme a vzápětí snad ještě prudčeji klesáme. Po včerejšku toho máme oba dost. Každé stoupání zpočátku tiše, později i nahlas komentujeme. Já si dokonce dávám pauzu. Potřebuju si trochu odpočinout. Blížící bouřka mne nechává v klidu. Musím však uznat, že se nám tu i přes naše brblání líbí.
Okolo věže Tuleň jdeme na Junáckou vyhlídku. Je to místo tradičních junáckých setkání, které se zde koná každý rok před Silvestrem.
Z rozcestí Soví Hrádek už jen klesáme, skal ubývá, klesání je stále prudší. Nejhorší byl závěr, kdy se prudce klesá po kamenité skoro neschůdné cestě. Už jsme však na rozcestí U Zabitého. Posledních 2,5 km mírného klesání na parkoviště už nám udělalo radost. S prvními kapkami se blížíme k parkovišti. Možná proto, že jsme se nezalekli a nezrychlili, tak raději přestalo.
Dělám oběd a přemýšlíme, co dál. Původně jsme chtěli ještě dnes odjet, jsme však oba nějací unavení. Necháváme to na zítra. Polední deštivou siestu jsme strávili u sousedů v karavanu, se kterými se úžasně povídá. Až po naštěstí poměrně malé přeháňce jsem si uvědomila, že jsem venku nechala vyvětrat boty. No, trošku zvlhly.
Naši sousedé na tom byli podobně, také měli v úmyslu odjet. Nakonec jsme to oba páry odložili a jdeme společně do vsi na pivo. Byl to prima večer.
Dnes je nezvyklé teplo. Asi je to tím, že je zataženo a každou chvilku poprchává. Dokonce vytahuji tenčí deku.
Poslední aktualizace: 1.8.2021
Jedeme znovu na severovýchod - 4. den - cca 13 km dlouhý částečný okruh v Broumovských stěnách: Machov - Machovský kříž - Pánův kříž - Božanovský Špičák - Junácká vyhlídka - Machov na mapě

Příspěvky z okolí Jedeme znovu na severovýchod - 4. den - cca 13 km dlouhý částečný okruh v Broumovských stěnách: Machov - Machovský kříž - Pánův kříž - Božanovský Špičák - Junácká vyhlídka - Machov

Pánův kříž v Broumovských stěnách
Pánův kříž (Oberfořtův) Pískovcový kříž stojící v sedle pod Božanovským Špičákem. Kdysi se jednalo o důležité místo staré…
Každá zoologická zahrada je něčím unikátní, ale takovou, jako se nachází…
   I dneska se budíme do překrásného rána a po přesunu na nádraží…
Upravená vyhlídka z okraje malého skalního bludiště mezi vrcholy…
Hvězda se nachází v nadmořské výšce 671m n m. Patří k nejnavštěvovanějším turistických atraktivních místům v Broumovsku a je také…
Božanovský Špičák je nejvyšším vrcholem Broumovských stěn (773 m n…
Božanovský Špičák (772,7 m n.m.) se nachází v jižní části Broumovských st…
Broumovské stěny
Broumovské stěny (10/2014) Broumovské stěny tvoří s…
Broumovské stěny se nachází mezi městy Police nad Metují a Broumov. …
Koruna (769 m) je strmý, skalnatý vrch nacházející se nad obcí…
Malé seskupení skal těsně pod vrcholem vrchu Signál nad osadou Řeřišný u Machova. Pozoruhodná je na tomto místě určitá ponurost, zřejmá zejména…
Kamenná brána
Krásný skalní útvar na okraji Broumovských stěn (masív…
Kopců jménem Signál je u nás víc. Jen v oblasti Kladského Pomezí…
Významné rozcestí v sedle pod Broumovskými stěnami. Na rozcestníku najdeme turistické značky všech barev a ještě jednu cyklotrasu …
Turistické rozcestí leží přímo na CZ/PL hranicích. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená SZ směrem - Pánův kříž, nad Slavným, Sup…
Milovníci houbaření ví, že každá oblast je jinak úrodná pro různé druhy…
Slavenská vyhlídka se nachází v národní přírodní památce Polické stěny.…
Od rozcestí v Zaječí rokli (550 m n.m.) se můžete k rozcestí nad Slavným…
Turisticky atraktivní Broumovské stěny jsou známé hlavně díky své hlavní červeně značené trase. Popisovaná trasa je mnohem méně navštěvovaná, ale…
Tento příspěvek berte jako doplnění výborně zpracovaného článku…