Pátek 16. 7. 2021
V noci u vodní nádrže u Bousova bylo při nedovřených dveřích příjemně a byl tu nádherný klid. Krásně jsme se vyspali. Vstáváme už v půl 8. To tady dlouho nebylo. Po snídani nás čeká velké balení, abychomom to doma snadno odnesli domů. Svlékáme postele, balíme nádobí, ať se taky jednou pořádně umyje.
Domů to máme víc jak 200 km, je opět horký den, už se nám nikde chodit nechce. Včerejší lehké obutí mi pomohlo, puchýř už konečně pěkně zasychá. Už to vidím dobře - konečně po 8 dnech. To to trvalo. Na puchýře netrpím a že s nimi budu mít někdy takový problém, to by mne nenapadlo.
Naplánovali jsme si hlavně zastávky v pivovarech.
Projíždíme přes Žleby, kde je zajímavý zámek, ale nezastavujeme, jen jsme si řekli, že se tu musíme někdy zastavit.
Jen malou zajížďku děláme do obce Žáky, kde je Žacký pivovar Auersperg, který sídlí v bývalém zámečku. Podle předběžných informací mají mít otevřeno až odpoledne, ale co když tam někoho chytíme.
Zámek z r. 1803 je nejmladší budova areálu - je to bývalé letní sídlo. Je součástí historického areálu, kam patří tvrz s okrouhlou věží z konce 14. století, jejíž část byla upravena na byty, hospodářské budovy, sala terrena a ohradní zeď s branami. Okolo byl zámecký park. Je to soubor renesančních, pozdně barokních a historizujících staveb, který je od r. 1958 chráněn jako kulturní památka.
Zámek r. 1948 získala do vlastnictví Střední zemědělská technická škola v Čáslavi. Ta ho však neudržovala, a začal chátrat. Stal se nejohroženější památkou Středočeského kraje. R. 2016 ho koupila firma Droinvest, která zahájila jeho opravy. V zámku plánuje zřídit agropenzion, společenské centrum a regionální minipivovar. V současné době funguje jako létající pivovar - pivo jim vaří v pivovaře Kutné Hoře - mají však své vlastní receptury. Název Auersperg je připomínkou na posledního majitele zámku.
Když jsme sem dorazili, vidíme, že se tady něco děje. Zámek má novou střechu, je tu dokonce nově postavený malý kamenný altánek, u kterého je provizorní posezení. Momentálně tu nikdo není, kdo by nám mohl pivo prodat. Nevadí, přijedeme sem někdy jindy a zkontrolujeme, co se zde změnilo.
Pokračujeme dál na západ. Na trase máme další pivovar. V Malešově je pivovar. A nejen to. Historické jádro tohoto městyse bylo r. 2003 vyhlášeno městskou památkovou zónou. Do ní patří i tvrz z konce 14. století. V 18. století byla přestavěna na sýpku. Zachovala se pětipatrová věž s gotickými okny a se zazděným vstupním portálem v 1. patře a zbytky opevnění. Jako sýpka se používala až do r. 1980. Od té doby chátrala.
R. 2002 se skupina přátel rozhodla středověkou tvrz koupit a zachránit tuto krásnou gotickou stavbu. Až r. 2013 tato parta přátel založila Přátelský pivovar Malešov. Později se jim dokonce podařilo získat nemovitost s původními pivovarskými sklepy, která s tvrzí sousedí. R. 2015 ještě vařili pivo u partnerského pivovaru, teď už samozřejmě vaří pivo ve svém. Tvrz je přístupná při kulturních akcích.
Okolo pivovaru vede 10 km dlouhá okružní naučná stezka Cestou husitských hejtmanů, která spojuje zříceninu hradu Sion v Chlístovicích s tvrzí v Malešově. Na 15 informačních tabulích jsou informace o historii těchto míst, o dobývaní hradu a pod. NS vede i okolo zdejšího barokního kostela sv. Václava z let 1731 - 1733.
Hospůdka je ještě zavřená, ale již tady jsou a ochotně nám prodávají pivo v petkách, dokonce i tácek. Ještě to tady procházíme, ale do centra už nejdeme. Vedro je hrozné, naprosto zničující.
Ještě jsme chtěli zajet do Černokosteleckého pivovaru v Kostelci nad Černými lesy. Jenže objížďka by nás zavedla zbytečně daleko. Rušíme pivovar a vše další.
Ve stínu na odbočce k rozhledně na Neštětické hoře ještě ohřívám oběd a bez zastavení nejkratší cestou už jedeme domů. Je pátek, provoz je velký, ale naštěstí kolony jedou proti nám. Do Plzně jedeme téměř bez problémů.
Domů jsme dojeli v pravý včas - podařilo se nám zaparkovat snad na tom nejvhodnějším místě, takže jsme věci nemuseli nosit daleko. Vynesli jsme to nejdůležitější, ostatní až večer, až se trochu ochladilo, resp. až zapadlo sluníčko.
V tom horku jsme byli rádi, že už jsme doma. Jsme spokojení, jak jsme si výlety užili. Pravda, mohlo být na túry chladněji, ale je léto. Zažili jsme kroupy i přívalové deště, takže to letos bylo hodně pestré. Vždy je však byli jen na okraji toho nejhoršího dění.
Teď nás čekají asi tři týdny doma, kdy budu muset vše vyprat a kdy si užijeme také naše vnoučata. Už teď se však těšíme na další výjezd, tentokrát do severních Čech.
Poslední aktualizace: 28.11.2021
Jedeme znovu na severovýchod - 39. den - poslední: Žáky - Žacký pivovar Auersperg a zámek, Malešov - Přátelský pivovar a tvrz na mapě

Příspěvky z okolí Jedeme znovu na severovýchod - 39. den - poslední: Žáky - Žacký pivovar Auersperg a zámek, Malešov - Přátelský pivovar a tvrz

Malešov
Mohutná tvrz stojí na skalnatém ostrohu nad rybníkem v západní části vsi…
Areál hospodářského dvora se zachovalou gotickou věžovitou tvrzí a…
Vodní dílo Vrchlice je vybudováno na stejnojmenné říčce v místě…
Zvu vás na pohodový výlet v okolí historické Kutné Hory. Pro začátek výle…
 Kutnohorskem kolem Vrchlice na Sion. Cesta autobusem ubíhá příjemně,…
V jedno z našich výletů jsme se vydali hledat zříceniny hradu Sion. Jak se tam dostat?? Tak jedna možnost je po červené a modré…
Zříceniny gotického hradu Sion stojí na ostr…
Kostel sv. Ondřeje v Chlístovicích nedaleko zříceniny hradu Sion pochází z…
Vracíme se z dovolené, máme před sebou poslední den a tři rozhledny ve Středočeském kraji, které bychom rádi navštívili – Březinu,…
Nějak se nám zastesklo po Kutné Hoře. Léta jsme tam už nebyli a…