Sobota 3. 9. 2022 - odpoledne
Dopoledne jsme si prošli centra původních měst Frýdek a Místek, teď odjíždíme na západ, kde nás čekají dvě rozhledny.
Tu první rozhlednu Okrouhlá máme ve Staříči. Z parkoviště to je jen cca 300 m do prudkého kopce. Máme štěstí, vychází nám to dobře. Dnes v sobotu je ještě hodinu otevřená. Je to upravený telekomunikační stožár společnosti T-mobile. Když společnost chtěla souhlas se stavbou, dala si obec podmínku, aby na stožáru byl vyhlídkový ochoz pro turisty. To bylo r. 2003. Stožár je vysoký 55 m, ochoz je ve výšce 30 m a vede na něj 162 schodů, které se točí okolo stožáru. I když tyhle rozhledny nevypadají zrovna hezky, je z nich skutečně pěkný kruhový výhled na celé Podbeskydí s Palkovickými hůrkami, Ondřejníkem a Lysou horou, na Frýdek-Místek, Havířov, Ostravu o do tzv. Moravské brány. Za dobré viditelnosti jsou vidět i vrcholy Jeseníků. Dokonce jsou na ochozu umístěné panoramatické obrázky i s dalším podrobnějším popisem výhledů.
Kdyby rozhledna byla nižší, šla bych tam, ale jsem nějaká zničená, sotva jsem vylezla na ten kopec. Vypadá to, že mne zase ničí změna počasí. Už v noci má začít pršet, dopoledne by mělo na chvíli přestat, ale odpoledne má už zase pršet. Já tu předpověď počasí ani nemusím sledovat, stačí se řídit tím, jak se cítím.
Rozhledna se mi nelíbí, tak proč bych tam chodila. Navíc za chvíli nás čeká další rozhledna na sousedním kopci. Ota jde sám s mým foťákem. V pokladně mu půjčili dalekohled, tak je spokojený. To ho ale asi hned tak neuvidím.
Nakonec se přece jen vrátil. Výhledy byly pěkné, ale jsou trochu zamlžené. Lepší výhledy byly včera.

Jsou 4 hodiny. Odjíždíme jižním směrem, ale je to kousek. Jen do Chlebovic. Auto necháváme v obci na křižovatce blízko hezké roubenky. Parkoviště tu žádné asi není a tady ani moc nepřekážíme.
Silnici opouštíme po neznačené cestě. Čeká nás 2,5 km dlouhá trasa - nejdřív prudké stoupání k rozhledně a pak mírnější a delší cesta zpátky. Tvrdila jsem, že výstup bude srovnatelný s výstupem na rozhlednu Kozubovou, ale že to bude kratší. To druhé byla pravda. Co se týká prudkosti výstupu, tak tohle bylo ještě horší. Ještě teď nechápu, že jsem se tam dostala. Cestou se nám nabízely zajímavé výhledy.
Po této cestě vede z Chlebovic k rozhledně naučná stezka Chlebovická medová stezka. Na pěti zastaveních je zobrazeno 12 včelařských témat. Jsou udělány tak, aby zabavily i děti. Po stezce je doprovází včelka Medulinka. Má za úkol seznámit všechny s oborem včelařství, ale také se zajímavostmi obce Chlebovice. Jako bonus je tam kvíz včelky Medulinky.
Jedno ze zastavení je u dvanáctimetrového kříže Milénia a památníku Marie Coretti. Kříž tady byl vztyčen r. 2003 a má být symbolem přelomu tisíciletí. Památník je dřevěná vyřezávaná socha sv. Marie Goretti. To je italská mučednice, která je první svatou 20. století. Byl zde postaven r. 2013 a od té doby je místem pravidelných poutí mládeže.
K rozhledně Kabátice, někdy také Panorama už je to kousek dokonce už jen do trochu mírnějšího kopce. Když jsem k ní došla, Ota už tam byl dávno.
Je to první rozhledna na tomto místě – na severovýchodním svahu vrcholu Kabátice (601 m). O její výstavbu se zasloužili hlavně členové Občanské sdružení Bezručův kraj. Jeho předseda Václav Halat dokonce poskytl pro ni i svůj pozemek. I když záměr připravovali již r. 1996, k jejímu vybudování došlo až r. 2000. Z finančních důvodů byla původní kamenná rozhledna nahrazena kovovou konstrukcí na kamenném soklu. Vyhlídková plošina je obložena dřevem. Díky této dřevěné „čepičce“ vypadá rozhledna zajímavě.
Je 22,1 m vysoká, ve výši 15 m je otevřený vyhlídkový ochoz. Až na horní vyhlídkovou plošinu ve výši 17,7 m vede 93 schodů. Tam jsou umístěny panoramatické obrázky, které umožňují lepší orientaci ve výhledu. Je vidět jen východním směrem na vodní nádrž Olešná, na město Frýdek-Místek a na Beskydy a severním směrem na Ostravu. Výhledu ostatními směry brání vysoké stromy.
Na vrcholu je pamětní deska, která připomíná slezského básníka a spisovatele Františka Lazeckého (1905-1984).
Když jsem se trochu vydýchala, společně stoupáme vzhůru. Samozřejmě jsou výhledy zamlžené, ale jsme spokojeni. Jinak je tu hezky.
Vrchol opouštíme po červeném okruhu. Vrchol Kabátice obcházíme po jeho východním svahu téměř po vrstevnici. Jenže okruh vede úplně jinam, než kam potřebujeme. Musíme odbočit vlevo po neznačené cestě z kopce. Bylo to také prudké, ale zase ne tolik. Došli jsme na zpevněnou cestu a po ní z mírného kopce jsme se dostali k autu. Cestou obcí vidíme několik hezkých roubenek.

Tím jsme ukončili program dnešního dne. Sjíždíme do obce okolo bývalého fojtství, kde je muzeum Dům včelařů, a jdeme hledat, kde budeme spát.
Na jihu Frýdku Místku je parkoviště u bývalého vojenského prostoru, další je u přehrady Olešná. Jenže nevyšlo ani jedno, ale zažili jsme při tom jedno překvapení. Parkoviště u bývalého vojenského prostoru je u ubytovny, kde nás zachránili a nechali nás tam před 13 lety přespat, když nám zrušili ubytování v Příboře.
Jenže to už je jiná historie. Prve to bylo kdesi na konci světa, dnes je nedaleko restaurace. Zatímco prve jsme šli po tmě a málem spadli do potoka, dnes bychom podcházeli dálnici. Na tehdy opuštěném parkovišti je dnes spousta aut, tady spát skutečně nelze.
Nevyšlo to ani u přehrady. Nakonec už nic nehledáme a vracíme se na parkoviště rozhledny Okrouhlá. Odpoledne se nám zdálo, že je to blízko silnice, ale teď už nám to nevadí. Nakonec tady tak velký provoz není. Nejsou tu ani stromy, tak ať si ráno prší.
Dnes je poměrně teplo a stále ještě jasno. Jdeme spát v 10 hodin, v autě máme příjemných 18 stupňů. Na zítra plánujeme delší výlet, tak snad nám nebude celý den pršet.
Poslední aktualizace: 24.2.2023
Jedeme na sever a severovýchod Moravy – 32. den – odpoledne: Staříč – rozhledna Okrouhlá; cca 2,5 km dlouhý okruh: Chlebovice – NS Chlebovická medová stopa – kříž Milénia - památník Marie Coretti - rozhledna Kabátice (Panorama) - Chlebovice na mapě

Příspěvky z okolí Jedeme na sever a severovýchod Moravy – 32. den – odpoledne: Staříč – rozhledna Okrouhlá; cca 2,5 km dlouhý okruh: Chlebovice – NS Chlebovická medová stopa – kříž Milénia - památník Marie Coretti - rozhledna Kabátice (Panorama) - Chlebovice

Okrouhlá
Kopec Okrouhlá patří do oblasti Moravskoslezské brány, která se nachází v…
Staříč Okrouhlá
Rozhledna Okrouhlá u obce Staříč v okrese Frýdek-Místek je novým typem rozhledny - železným, vystavenou nejspíše z popudu…
Miniarboretum se nachází ve Staříči,obec nedaleko Frýdku - Místku, její…
 Dlouho jsme plánovali krátkou procházku mezi telekomunikačními vysílači…
Mezi obcemi Lysůvky, Chlebovice a Staříč, jižně od kopce Okrouhlá, se nac…
Kopec Strážnice patří do oblasti Moravskoslezské brány, která se nachází …
Staříč leží západním směrem od města Frýdek-Místek, nedaleko silnice spoj…
Vrchol Kamenná ( 385 m.n.m.) se zvedá severním směrem nad obcí Staříč. St…
Kamenná je přírodní památka severním směrem od obce Staříč. Přírodní pamá…
V Chlebovicích na křižovatce do Staříče a Zelinkovic stojí sloupcová mohutná boží muka. Vznikly před rokem 1783, ale mnohokrát…