Pondělí 23. 8. 2021 - odpoledne
Dopoledne jsme si užili teplíčko ve skalním městě Kunratickém Švýcarsku. Než jsme se naobědvali, sprchlo a silně se ochladilo. Přesto plán na zbytek dne nerušíme. I v té zimě a větru jdeme na úžasnou vyhlídku Dutý kámen. Je to 1 km tam, já to naplánovala jako 2 km dlouhý okruh.
Cesta vede z parkoviště na jihu Drnovce po zelené směrem z obce. Jak se dostaneme k lesu, vstupujeme do přírodní památky Dutý kámen. Zde je chráněn naprostý unikát. Už jsme se setkali s čedičovými útvary - pětibokými nebo šestibokými sloupy. Jenže tady takové sloupy jsou z pískovce. Jsou jen drobnější, štíhlejší, ve tvaru obilného snopu. Vznikly při styku s lávovou vyvřelinou. Je to neuvěřitelné, co ta příroda dokáže.
Po krátkém prudkém stoupání cesta odbočuje vpravo a vede po cca 600 metrů dlouhém pískovcovém hřebeni. Není to však jen pohodlná pěšina, je to každou chvilku nahoru a dolů. Cestou míjíme celou řadu skalisek a první vyhlídkové místo. Skálu lemuje zábradlí, ale vidět tu nic není. O chvilku později stoupáme po kamenných schodech. Tady téměř pohromadě je řada zajímavostí. Přicházíme k vyhlídkovému místu Karolínin odpočinek, kde je kamenná lavice, jejíž opěradlo krášlí reliéf koruny. I tady okolní vzrostlé stromy znesnadňují výhled. Poblíž je vyhloubená jeskyně Šustrova díra. Byla pojmenována po jednom ze stavebníků nedaleké již zrušené železniční tratě. Kousek za ní je skála, připomínající zmiňovaný obilný snop se sloupy, které jsou podobné čediči. Nad tím doslova žasneme.
Čím víc se blížíme na jižní konec hřebene, tím víc skalisek přelézáme. Přicházíme do bývalého lomu, kde byly v 16. století odtěženy pískovcové bloky pro stavbu věže v Cvikově. Právě v jedné takto vytvořené stěně byl r. 1913 vytesán reliéf hlavy německého básníka Theodora Körnera (1791 – 1813), který padl v napoleonských válkách. R. 2005 byl doplněn mosaznou destičkou.
Odtud vedou ve skále vytesané schody na vrchol Dutého kamene - na vyhlídku, kde byla udělána rozhledová růžice a sluneční hodiny, jejichž pozůstatky se dochovaly na osmihranném kamenném stole. U něho je kamenná lavice. To vše bylo vytesáno v letech 1913 – 1914 členy Horského spolku pro nejsevernější Čechy.
Odtud je ještě částečný výhled, i když omezený. Je vidět vrch Ortel, hora Klíč a město Cvikov, nad obcí Drnovec se vypíná Zelený vrch, kde je ve svahu vidět dřevěný vyhlídkový altán Švýcárna. Na rozhledové růžici se toho moc nedočteme, proto je zde umístěna panoramatická tabule.
Je tu hezky, ale vichr mi to trochu znepříjemňuje. Na vysokých skalách se vždy cítím nejistě, ale dnes mám strach, že mne to sfoukne. Raději se držím od krajů skály co nejdál.
Z bývalého lomu na mapě vede dál pěšina, po které jsme chtěli sejít z prudkého kopce a dojít ke hřbitovu, který je nedaleko parkoviště. Cesta není značená, je mokro, zdá se nám bezpečnější se vrátit po nám známé cestě.
Do auta nasedáme v půl sedmé. Ani nepřemýšlíme, kde budeme spát. Jedeme opět na plochu u nádraží Svor. Tam už se cítíme jako doma a tam máme jistotu, že na nás žádný strom nespadne. Navíc zítra nechceme jet nikam daleko. Máme naplánovaný výlet z Kunratic u Cvikova.
U nádraží nás čeká překvapení. V přístřešku na druhém konci plochy se zabydlel bezdomovec, který nás hned přišel přivítat. Přesvědčuje nás, ať zajedeme blíž k němu. My naopak jsme rádi, že jsme od něj dost daleko.
Už zase poprchává a fouká to. Venku je 14 stupňů. To jsou teplotní rozdíly. Včera ještě v 9 hodin bylo 19 stupňů. Na zahřátí dáváme svařák, k tomu dojídáme slané i sladké dobroty ráno koupené v pivovaře. Je nám už teplo a jsme po večeři. A také jsme pěkně ospalí. Čím později jsme přijeli, tím dřív jdeme spát. Bezdomovec je také zalezlý, takže je vlastně dobře, že prší. Jinak by se určitě snažil navazovat kontakt.
Poslední aktualizace: 20.1.2022
Jedeme do našich severních hor - 13. den - odpoledne: výlet cca 2 km: Drnovec - přírodní park a vyhlídka Dutý kámen - kamenná lavice Karolínin odpočinek - jeskyně Šustrova díra - pískovcové sloupy, připomínající čedičové varhany - Drnovec na mapě

Příspěvky z okolí Jedeme do našich severních hor - 13. den - odpoledne: výlet cca 2 km: Drnovec - přírodní park a vyhlídka Dutý kámen - kamenná lavice Karolínin odpočinek - jeskyně Šustrova díra - pískovcové sloupy, připomínající čedičové varhany - Drnovec

Dutý kámen
Izolovaný zalesněný hřbítek mezi Cvikovem a Kunraticemi jižně od Drnovce…
Na trase z Nového Boru směrem na Liberec, se mezi obcemi Cvikov a…
K Dutému kameni z Kunratic u Cvikova přes osadu Drnovec. Dutým kamenem se nazývá pískovcový hřbet poblíž osady Drnovec,kam jsme…
Drnovec je nevelká ves, ležící na jihovýchodním úpatí Zelenéh…
Pondělí 23. 8. 2021 - dopoledne V noci bylo teplo, kdy přestalo pršet,…
Úterý 24. 8. 2021 - dopoledne Večer jsem byla ospalá, ale vůbec jsem nemohla…
Socha císaře Josefa II.v Kunraticích u Cvikova. U…
Nádražní budova v Kunraticích u Cvikova. Ač budov…
Stránky zajímavostí: Abecední seznam míst Česká KameniceKu…
Cestou ke Skále smrti u Kunratic.               Jedno takové zvláštní místo je u Kunratic poblíž Cvikova,kde je skála,na které je vytesán reliéf…
Kostel Povýšení sv.Kříže v Kunraticích u Cvikova. Uprostřed obce kousek za návsí stojí na místě starého kostela trojlodní klasicistní…
Pomník obětem 1.světové války. V Kunraticích u Cvikova se nachází před kostelem „Povýšení sv.Kříže“pomník na neslavnou válečnou dobu …
Socha Jana Nepomuckého na mostě v Kunraticích. Ka…
Město Cvikov leží v okrese Česká Lípa 6 km na severovýchod od Nového Boru.…
Toto rozcestí je křižovatkou dvou cest.Žlutá TZ vyznačuje asi…
Kunratice jsou protáhlá údolní ves, ležící v…
Přehrada Naděje v Lužických horách. Tato přehrada je…
Vážení přátelé turistiky, rád bych Vás pozval na pěší výlet okolím Cvikova…
Skála smrti, dříve nazývaná též Rytířský skok, stojí ukrytá ve stínu…
Výlet začínáme na náměstí v Cvikově, po překročení hlavní silnice se již…