Jedeme do Českých Budějovic – 1. den – obec Pole a její historie

Jeden z posledních letošních podzimních vícedenních výjezdů nás zavedl do Českých Budějovic, kde máme zajištěné dvě noci v apartmánu s pivní koupelí. Voucher jsme dostali jako vánoční dárek. Původní plán jet v dubnu nám překazil koronavirus. Komplikuje nám to však i na podzim. Chtěli jsme tam jet vlakem, ale protože se ten vir zase začíná šířit, do vlaku se musí jen s rouškou, raději jedeme autem. A protože je na říjen poměrně slušné počasí, rozhodli jsme udělat si z toho pravděpodobně poslední letošní vícedenní výjezd – vyjedeme dřív a ještě si trochu užijeme přírody a dalších zajímavostí. Dobu návratu neplánujeme. Kdyby bylo slušně, klidně se můžeme vrátit až koncem měsíce. Ale to asi nehrozí. Uvidíme.

Pátek 2. 10. 2020
Dnes začínají volby. Jako správní občané jsme ve 14 hodin vyrazili odvolit. Takové nápady nás mělo víc. Už jsme měli vše naložené v autě, takže po 15. hodině vyjíždíme. Je krásně, teplo, sluníčko svítí.
Na programu na dnešek téměř nic nemáme. Hlavně se chceme dostat trochu víc k jihu, resp. jihovýchodu, abychom si ráno mohli přispat a přesto vyrazit včas na výlet.
Jedinou krátkou zastávku děláme v Poli, v části obce Kadov, kde je zajímavá tvrz. Zdejší ves patří mezi nejstarší sídla na Blatensku. První písemná zmínka o ní je z r. 1227, kdy patřila ke klášteru sv. Jiří na Pražském hradě. Renesanční tvrz zde byla postavena později – až počátkem 17. století. Podle nápisu ve štítu Anno 1613 (Rok 1613) se usuzuje, že toho roku byla stavba dokončena.
Majitelé panství se před tím i potom střídali. Až r. 1682 ho koupil Tomáš Zacheus Černín z Chudenic a připojil ho k lnářskému panství. Tvrz přestavěli na sýpku. Od r. 1840 byla budova opět přestavěna a sloužila k bydlení úředníků správy panství.
Bývalou tvrz po válce využívalo JZD. Po r. 1989 byla ve zdevastovaném stavu vrácena dědicům původních majitelů, kteří se pustili do rekonstrukce. Bylo opraveno oplocení, střecha, postupně se opravuje i fasáda. Současně se dělají i archeologické průzkumy.

Parkujeme nedaleko od tvrze, ale za hradbou toho moc vidět není. Jen je vidět, že opravený je zatím jen přední severní štít. Je to malá vesnička, ale je tu překvapivě dost rybníků. Nejvýchodnější je Vlasatka, odkud potok teče přes bezejmenný rybníček do Dálky a Sázky. Ten je proti tvrzi, na druhém břehu je hezky opravená venkovská usedlost čp. 2, která je s tvrzí a výklenkovou kapličkou sv. Jana Nepomuckého z pol. 18. století zapsána v seznamu kulturních památek. Kaplička je na jihu obce u dalšího Mlýnského rybníka. Ještě se jdeme podívat k nedaleké opravené pseudogotické kapli z r. 1926.

Jsme už prakticky v cíli dnešního dne. Zítra chceme zajet do nedalekého Kadova a tam si udělat výlet. Přespat chceme někde na druhé straně silnice - u křížku nebo o kousek dál v lukách. Za křížkem u rybníka Kubov je to docela vhodné, ale jedeme se podívat ještě dál. Vlevo odbočuje široká cesta do luk. Je tu hrozně hezky, rovina, kterou přerušují jen samé remízky. A spousta cest. Na spaní se však nakonec vracíme k rybníku.
Venku se zatahuje a zvedá se docela studený vítr. Nejdřív vše v autě přerovnávám a uklízím vše tam, kam to patří. Pak jdeme večeřet. Začíná se šeřit, jdeme se však ještě projít okolo rybníka. Je to chovný rybník, voda kalná, takže ke koupání neláká, ale líbí se nám tu. Na břehu i v rybníku je spousta velkých oblých kamenů.
Je sedm hodin a je tma. Když jsme doma, tak si ani neuvědomujeme, kdy se stmívá. Navíc nám na domě dělají fasádu, je tam lešení s protiprašnou plachtou, takže tam máme šero celý den. Inu je říjen, co bychom chtěli. Venku jsme si posezení tedy neužili. Občas tu projede auto. Je to zkratka z Vrbna do Pole. Se stmíváním provoz utichá. Zítra je sobota, tak snad bude klid.
Sedíme v autě, dáváme pivo a posloucháme rádio. Nic nám nechybí. Venku je zataženo, pršet nemá a snad nebude. Parkujeme pod dubem, jinde to nejde. Je nepříjemné, když pak prší přes strom. Stačí, že nám občas na střechu spadne žalud.
Když jdeme v devět spát, je venku ještě 16 stupňů. Na říjen je docela teplo. To jsme v létě mívali chladněji. Měsíček se snaží mraky prosvítit.
Poslední aktualizace: 27.11.2020
Jedeme do Českých Budějovic – 1. den – obec Pole a její historie na mapě

Příspěvky z okolí Jedeme do Českých Budějovic – 1. den – obec Pole a její historie

okolí Blatné
Každoroční Jarní výprava s kamarády se odehrála podle Petrových regulí. On byl na řadě s výběrem a volil okolí Blatné, kde kdysi…
Znáte viklany? Jeden z nich je v Kadově. Je to třicetitunový oblý balvan,…
Turistická veřejnost si ve většině případů spojí ves Kadov se zdejším…
                         Zámek Pole – Skočdopole  Snad jen z legrace jsme…
V mírně zvlněné krajině mezi Slatinou a Kadovem, na pomezí Plzeňského a…
Obec leží v okrese Strakonice, asi 15 km severovýchodně od Horažďo…
Sobota 3. 10. 2020 V noci byl nádherný klid, vítr se uklidnil, žaludy…
  Jedeme na západ Blatenska do míst, kde prochází hranice mezi Jihočeským…
Kadovský viklan
Viklany jsou velké zaoblené kameny nacházející se samostatně na l…
Kadovský viklan se nachází u jihovýchodního okraje obce Kadov na samém pomezí severozápadu Jihočeského kraje. V…