Pondělí 8. 5. 2023

Večer jsem nemohla usnout, v 8 mne vzbudili sousedé. Nakonec v půl 9 vstáváme, ale nepospícháme, času máme dost. Budeme se pohybovat v blízkém okolí, opět to dlouhá trasa to nebude, i když bude přece jen trošku delší než včera
Po snídani dávám kávu se včera zakoupeným dortíkem. Je opět vynikající.
Počasí máme opět nádherné. Před odchodem jdu ještě do restaurace – nemáme už chleba ani na večeři, potřebujeme ho i na zítra. Obchod je stále zavřený. Dopadla jsem dobře, dostala jsem 5 krajíců. Víc nepotřebujeme.

Dnes jdeme na poloostrov Babku, další místo, kam by se Ota rád podíval.
Začátek je po nám známé cestě po žluté přes zříceninu staré pily, okolo rotundy Heinrichsruhe. Tudy jsme šli v pátek do Onšova. Dnes musíme sledovat mapu, abychom žlutou značku včas opustili a odbočili vlevo po neznačené cestě. Jen kousek po ní jdeme rovně, ale pak začínáme prudce klesat přes přírodní rezervaci Růžový vrch, kde kromě chráněných rostlin je celá řada skalisek.
Přecházíme hradiště Chvalatice. Podle archeologických nálezů zde žili lidé již v pravěku, ale v 9. – 11. století i Slované. Jen na severu je dodnes patrný příkop. Cesta vede po skalnatém hřebeni. Naštěstí to není úplně úzký hřebínek, je lemovaný křovisky. Nemám proto pocit, že bych se mohla z něj zřítit. Šplháme přes skály, odkud je každou chvíli nějaká moc hezká vyhlídka. Místy si myslím, že to nemohu zvládnout, že tam nevylezu. Hůlky jsem si nevzala, i když dnes by mi možná spíš překážely. Přidržuji se skal, stromků, odpočívám, ale jsem nadšená.
Konečně jsme prošli přes vrch a klesli skoro až k přehradě. Jen úzký pás pevniny odděluje levý a pravý břeh. Nyní se chystáme na poloostrov Babka – ten chcem obejít. Začínáme po pěšině vpravo. Cesta vede kousek nad přehradou mezi chatami. Je jich tady hodně, jsou to převážně staré původní chaty, jen jedné dělají nový kabát. Ještě není sezóna, moc lidí tu není. Dostat věci na chatu je tady asi problém. Autem se sem jet nedá. To se musí nechat před Růžovým vrchem a věci nést přes skály nebo auto nechat na druhé straně přehrady a věci přivézt na loďce. Ale i od břehu je to k řadě chat docela pěkný kus po schodech.
Podle chat jsme došli až na špičku poloostrova. Na 2. pokus jsme se trefili na tu správnou zpáteční cestu, která vede prostředkem poloostrova přes nejvyssší vrcholek. Ta je výrazně méně používaná. Je to jen úzká pěšinka ve vyšší trávě. Jsou tam i listnaté malé stromky. Za pár let to možná už nebude průchodné.
Přes hradiště a Růžový vrch se vracíme po stejné cestě. Jiná možnost není. V jednom krátkém úseku z bezpečnostních důvodů raději lezu po čtyřech.
Ale zvládla jsem to a jsem spokojená. Po stejné cestě se vracíme až k ruině staré pily. K penzionu ještě nejdeme. Stoupáme po cyklotrase a naučné stezce Jindřicha Dauna až na kopec. Vlevo patrně tekla voda - jsou tam zbytky nějakých snad stavidel.
Přecházíme hlavní silnici u restaurace a hotelu Bítov. Ota tady ochutnává pivo ze Znojemského pivovaru, ale příliš nadšený není. Ještě kus pokračujeme po naučné stezce.
Na rozcestí Vranč odbočujeme. Jdeme se podívat k rozhledně Rumburak – zjistit, zda se tam něco změnilo od naší návštěvy před sedmi lety. Nic nového nevidíme a protože jsme věrní naší restauraci u Hasičského pivovaru, otáčíme se a nejkratší cestou se vracíme. Jdeme vlastně po cestě, po které jsme šli ve čtvrtek na hrad Bítov.

Dáváme oběd, já limču a na závěr ochutnávám nealko Maisel pšeničný. Už nevím, co bych pila. Překvapilo nás, že je chuťově hodně podobný klasickému pšeničnému pivu.
Na pokoj tentokrát kupujeme dvě petky, jednu na večer, druhou na cestu domů. S majiteli i číšníkem se loučíme. Zítra odjíždíme, ale až ve 12,25 hodin. Máme svým způsobem štěstí. Zítra je restaurace zavřená, nebude tu ani pokojská. Nebyl proto problém si domluvit pozdější odchod z pokoje.
Dnes jsme program ukončili výjimečně dříve. V televizi jsou pohádky, odpočíváme. Je fajn, že nemusíme balit. Zítra na to budeme mít času dost.
Večer jsme prožili stejně jako ty předcházející. Po večeři dáváme pivo a sledujeme televizi. Prostě idylka. Shodli jsme se na tom, ze tento týden nám vyšel perfektně. Prošli jsme vše, co jsme chtěli, snad jsme toho ani víc projít nemohli. Počasí bylo ideální, v hospodě dobře vařili a mají tu výborné pivo. Co víc bychom si mohli přát. Zítra má být ještě hezky, další den má pršet. To nám už nevadí.
Poslední aktualizace: 9.6.2023
Jaro na Bítově – 6. den – okruh cca 10 km: Bítov – hradiště Chvalatice - přírodní rezervace Růžový vrch – poloostrov Babka – rozhledna Rumburak – pivovar Bítov na mapě

Příspěvky z okolí Jaro na Bítově – 6. den – okruh cca 10 km: Bítov – hradiště Chvalatice - přírodní rezervace Růžový vrch – poloostrov Babka – rozhledna Rumburak – pivovar Bítov

Kolmo nejen po zříceninách Rakouska, Jižní Moravy a na Slovensku tiež (Part 3 - Jižní Morava 2012)
Toto je definitivně závěrečná část letošní čundrovní trilogie. Celá už se odehrává v zemích koruny české, tudíž na Moravě. A protože…
Bítov je malá rekreační obec se 160 stálými obyvateli a najdeme ji ve …
Ota dostal ke kulatinám od syna poukázku na ubytování i stravován…
Čtvrtek 4. 5. 2023   V Bítově v penzionu Hasičského pivovaru, kam…
Prvá svetová vojna postihla aj obec Bítov a vyžiadala si aj 18 ľudských obetí obyvateľov obce. K pamiatke obetí vojny odhalili pri p…
Úterý 9. 5. 2023 Ten téměř týden nám tu tedy vyšel. Dnes ráno byl…
Letošní sezona byla na…
Nejstarší hrad u nás – Hrad Bítov
Hrad Bítov pa…
Kresťanská tradícia farnosti Bítov siaha až do čias cyrilometodejských.…
Jedeme z Plzně do Znojma a na trase vyhledáváme rozhledny a minipivovary.…
Dnes vás zavedu na hrad Bítov a zříceninu Frejštejnhttps://www…
Zřícenina gotického hradu Cornštejn stojí na skalnatém ostrohu nad jezerem…
Vranovská přehrada a její okolí tvoří jedno z nejkrásnějších r…
Vybíráte místo pro svou letní dovolenou s rodinou a…
Vysoko nad Vranovskou přehradou se tyčí pozůstatky pozoruhodného středověkého hradu. Lidé už tu nesídlí dlouh…
Neděle 7. 5. 2023 Konečně ráno nevstáváme na budík. Dnes nikam au…
Naše romantické hradní zříceniny jsou oblíbeným tipem na výlet již od dob…
Ač se to nezdá, oblast pohraničí na Znojemsku v místech západně od Vranova a přehrady je podobně vylidněná jako i jiné části našeho pohraničí v horna…
Rozhladňa Rumburak je vysoká 30 metrov, jv Juhomoravskom kraji, je súčasťou rekreačného areálu Rumburak. Areál sa nachádza nad obcou…
Jedeme autem na Rozhlednu Rumburak. Nachází se asi půl kilometru před hradem  Bítov. Rozhledna je zdaleka dobře viditelná.  …