Neděle 7. 5. 2023

Konečně ráno nevstáváme na budík. Dnes nikam autobusem nejedeme. Dnešní výlet je krátký - cílem je hrad Cornštejn. Navíc se musíme ráno podívat v televizi na Toulavou kameru. Konečně si v klidu můžu dát i ranní kávu. Zatím jsem na to neměla čas.
Po půl jedenácté odcházíme. Venku svítí sluníčko, občas tam jsou mráčky, ale pršet by nemělo. Včerejší deštivé počasí je tedy snad pryč. Dnes by to konečně mělo být odpočinkové. Uvidíme, zda to vůbec umíme.

Začínáme jako první den, vlastní druhý. První den jste teprve přijeli. Odcházíme po červeném okruhu. Ten však brzy opouštíme – za posledními domky odbočujeme vlevo po neznačené cestě k vyhlídce Čertice, odkud vidíme samozřejmě Dyji a za ní dnešní cíl – hrad Cornštejn. Na druhé straně je vidět rekreační oblast Horka a penzion Rumburak s rozhlednou.
Scházíme k mostu a kousek jdeme po silnici. Z ní brzy odbočujeme do kopce k hradu. Po silnici by to bylo sice pohodlnější, ale raději jdeme po příkré cestě než mezi auty. Za chvilku jsme na parkovišti. To už jsme vlastně skoro u hradu.

Gotický hrad Cornštejn byl postaven přibližně ve 20. letech 14. století českými panovníky k ochraně moravsko-rakouské hranice na kopcovitém výběžku – ze 3 stran ho obtéká Dyje. V 2. pol. 14. století byla přistavěna parkánová hradba s cimbuřím. V 1. třetině 15. století bylo opět zesíleno opevnění, byly vybudovány dvě brány s padacím mostem, na severozápadě byl postaven nový palác, přibylo nové předhradí s hospodářskými a administrativními budovami. Opevnění bylo i později vylepšováno a rozšiřováno. Až do r. 1576 byl trvale obýván. Od té doby ho nikdo už neudržoval a hrad chátral. R. 1945 byl zestátněn. V 70. letech 20. století byla prováděna jeho rekonstrukce, nyní se provádí nejnutnější sanační práce, díky kterým je možno zříceniny hradu navštívit. Jsou vidět rozsáhlé zbytky zdí, vč. poměrně zachované bašty na jižní straně a předsunuté věže.
Komentovaná prohlídka je každou hodinu. Máme štěstí, začíná za 2 minuty. Průvodkyně se omlouvá, že dnes začíná, že se možná bude muset občas podívat do taháku. Je však vidět, že ji to zajímá. Víc než hodinu nás tam paní provádí, pak je tam ještě pár míst, kam jdeme sami. Dostáváme se i na upravenou vyhlídku. Takové zříceniny mám nejraději. Hrad opouštíme za 1 a ¼ hodiny.

Ještě doslova šplháme na protější kopec, kde se zachovala předsunutá bašta z přelomu 15. a 16. století – bylo to obranné opevnění hradu, kde byly dělové bašty.
V blízkosti jsou 3 vyhlídky. Nám stačí jedna – z té vidíme vše. Vracíme se na parkoviště. Kupodivu cestu zpátky jsme zvládli lépe než jsme čekali.
Z parkoviště scházíme k silnici po stejné cestě.

Další program je v režii Oty. Chce se jít podívat k chatové oblasti Kopaninky. Právě tam prožil část svého dětství. Od mostu chvíli procházíme mezi chatami, i když netušíme, kam dojdeme. Nakonec se stejně musíme dostat na silnici, abychom o chvíli později zase odbočili mezi chaty. Jdeme až k vodě. Je tam samozřejmě víc chat, než bylo před 60 lety. Nakonec tu tehdy podnikovou chatu, kde bydleli, přece jen našel. Tam, kde si hrávali, jsou malé stromky. Dušička je spokojená.

Chvilku to tam ještě zkoumá, pak se vracíme na silnici a po zelené jdeme do vsi a do restaurace pivovaru. Dnes si tady dáme oběd.
Ve tři hodiny jsme sem dorazili, ve čtyři má za námi přijet kamarád Jura ze Znojma. V pivovaru čekáme skoro do pěti, platíme a jdeme na pokoj. Venku se zvedl vítr a docela se ochlazuje. Ještě jsme se ani nepřevlékli, vidíme z okna Juru, jak vystupuje z auta. Pivo si dát nemůže, ani se mu do hospody moc nechce. Ota teď další pivo taky nechce. Nakonec zůstáváme na pokoji, kde si můžeme v klidu popovídat. Čaj máme, z našich malých zásob jsem připravila i skromné pohoštění.
Tři hodiny jsme si povídali, uteklo to jako voda.
Jura zdejší pivo nezná, jde koupit domů dvě petky, kupuje i dortíky. My si na večer kupujeme také jednu petku. Já si koupila dortík na zítra ke kávě. Chtěla jsem si ho koupit až zítra večer, jenže zásoby se jim rychle tenčí. Určitě to zítra doprodají a nové jim dovezou nejdřív asi až ve středu. V úterý mají zavřeno.
Večer není žádná změna. Díváme se na televizi, popíjíme pivo a je nám fajn. Už se nám to tady krátí, ještě zítra dáme jeden výlet a v úterý už odjíždíme.
Poslední aktualizace: 9.6.2023
Jaro na Bítově – 5. den – okruh cca 5 km: Bítov - vyhlídka Čertice – zřícenina hradu Cornštejn – předsunutá bašta s vyhlídkami – chatová osada Kopaniny - Bítov na mapě

Příspěvky z okolí Jaro na Bítově – 5. den – okruh cca 5 km: Bítov - vyhlídka Čertice – zřícenina hradu Cornštejn – předsunutá bašta s vyhlídkami – chatová osada Kopaniny - Bítov

Cornštejn
Zřícenina gotického hradu Cornštejn stojí na skalnatém ostrohu nad jezerem…
Vranovská přehrada a její okolí tvoří jedno z nejkrásnějších r…
Vysoko nad Vranovskou přehradou se tyčí pozůstatky pozoruhodného středověkého hradu. Lidé už tu nesídlí dlouh…
Naše romantické hradní zříceniny jsou oblíbeným tipem na výlet již od dob…
Dnes vás zavedu na hrad Bítov a zříceninu Frejštejnhttps://www…
Toto je definitivně závěrečná část letošní čundrovní trilogie. Celá už se odehrává v zemích koruny české, tudíž na Moravě. A protože…
Úterý 9. 5. 2023 Ten téměř týden nám tu tedy vyšel. Dnes ráno byl…
Ota dostal ke kulatinám od syna poukázku na ubytování i stravován…
Čtvrtek 4. 5. 2023   V Bítově v penzionu Hasičského pivovaru, kam…
Prvá svetová vojna postihla aj obec Bítov a vyžiadala si aj 18 ľudských obetí obyvateľov obce. K pamiatke obetí vojny odhalili pri p…
Letošní sezona byla na…
Nejstarší hrad u nás – Hrad Bítov
Hrad Bítov pa…
Kresťanská tradícia farnosti Bítov siaha až do čias cyrilometodejských.…
Jedeme z Plzně do Znojma a na trase vyhledáváme rozhledny a minipivovary.…
Bítov je malá rekreační obec se 160 stálými obyvateli a najdeme ji ve …
Vybíráte místo pro svou letní dovolenou s rodinou a…
Rozhladňa Rumburak je vysoká 30 metrov, jv Juhomoravskom kraji, je súčasťou rekreačného areálu Rumburak. Areál sa nachádza nad obcou…
Jedeme autem na Rozhlednu Rumburak. Nachází se asi půl kilometru před hradem  Bítov. Rozhledna je zdaleka dobře viditelná.  …
   Motorizovaní návštěvníci nádherného hradu Bítova si určitě před odstavením svého "motorového oře" na parkovišti asi 1 km před hradem povšimnou…
Konec léta, nebo spíš podzimu značí i nějaký cyklistický zájezd v…