Istanbul - prosinec 13

Na letišti Atatürk v Istanbulu jsme přistáli ve čtvrtek 5.12. 2013 krátce před 15 hodinou. V turistických informacích bereme zdarma mapu Istanbulu. To je asi to jediný, co tu stojí za řeč. Kupujeme červené žetony na metro a tramvaj v automatu Jetonmatik. 1ks za 3 liry. Metrem do stanice Zeytinburnu, přestup na tramvaj. Přes staré město, Galatský most do stanice Karaköy. Ulicí Yüksek Kaldirm do dlouhého prudkého kopce. Celkem plno lidí, zeshora dolů jezdí auta a my po kostkách táhneme kufy na kolečkách. Po levé straně míjíme Galatskou věž.Ulice mění název, kopec je mírnější, ale nekončí. Rovinka začíná až ve známé ulici Istiklal. Na jejím začátku vlevo, trochu z kopečka a jsme v hotelu Sen Palas. Po zaplacení nás recepční nakládá do malého výtahu a mačká 4. patro. Vystupujeme z výtahu, přibíhá recepční, bere nám kufry a ukazuje náš pokoj. Venku je už tma. Jdeme do ulice Istiklal směr náměstí Taksim. Dle mapy je to 1,3 km. Ulice je poměrně široká, uprostřed jezdí historická tramvaj. Je plná lidí, že chvílema je problém projít. Jsou tu obchody a restaurace. Všechny krásně nasvícený. K tomu plno prodejních pojizdných vozíků, taky osvětlených, s pečenými kaštany nebo pečivem.Zastavujeme se v luxusně vypadající restauraci v tureckém stylu, Konak Kebab. Večeře za 14 lir. K tomu ayran ( jakýsi turecký kefír). Jdeme dál až na náměstí Taksim. Bočními uličkami zpět do hotelu. Blok před hotelem nacházíme bar Rasputin. Malý patrový bar, kde hraje tvrdá muzika a točí turecké pivo Efes.

V pátek ráno snídaně, pěšky na Galatský most. Za ním do New Mosque. Bohužel dnes zavřeno. Dál do Topkapi palace. Kupujeme lístek do paláce za 25 a Haremu za 15 lir. Palác to je muzeum. V jednotlivých místnostech jsou vystaveny různý exponáty ( třeba hodiny, sultánovy šavle, šperky, sultánská kolébka, šaty, aj.). Přicházíme na druhý konec paláce do zahrady. Je tu pěkný výhled na Bospor. Na celý Istanbul - evropskou a hlavně asijskou část. Ještě Harem. Vypadá komfortně. Různý čalouněný sedací soupravy, koberce, postele. Po paláci je další zastávkou Mausoleum. Jsou tu čtyři malé mešity s mnoha zelenými rakvemi. Uvnitř je červený koberec. Dovnitř se chodí naboso. Dál na náměstí Hippodrome. Prohlížíme si Milion Monument. Startovní bod Římské cesty do evropských měst. Opodál v podzemí je Basilica Cistern. Vstupné 10 lir. Rozsáhlá zásobárna vody, plno nasvícených sloupů. Nedaleko je obrovská mešita Hagia Sophia. Vstupné 25 lir. Uvnitř je monumentální. Po obvodu mešity je v patře Ochoz. I odtud je pěkný pohled. Jdeme dál po Hippodrome do Sultan Ahmed Mosque ( Modrá mešita). Právě probíhá modtlidba. Za půl hodiny bude volno. Obcházíme mešitu kolem dokola. Procházíme přes menší tržnici Arasta Bazaar. Jdeme okolo historických tureckých lázní Tarihi Sifa Hamami, jsou tu od roku 1777, zpět na Hippodrome. Prohlížíme si Zděný obelisk, Serpent Column a hlavně téměř 3500 let starý egyptský obelisk Thumose III. Jsme zpátky u Sultan Ahmed Mosque. Je tu poměrně velká fronta. Jde to rychle. U vchodu se zouváme a boty si dáváme do igelitového pytlíku. Na zemi je červený koberec. Část pro věřící je oddělená. Nízko nad kobercem je zavěšený lustr. Obrovské kolo po jehož obvodu je plno svítících žárovek. Další mešita, kterou navštěvujeme je Sehzade Mosque. O něco menší než Modrá mešita. Opět naboso po červeném koberci. Je tu jen pár lidí. Na prohlídku máme klid. Po výstupu ven vidíme pěkně nasvícený Valens Akvadukt. Postavený na konci 4. století. Procházíme skrz, krátce po Atatürk bulváru a zatáčíme vpravo. Jdeme temnými uličkami k Suleymaniye Mosque. Přicházíme po otvírací době. Vstup jen na motlidbu. Už je tma. Jdeme směr Galatský most přes Egyptský bazar. Tady mě oslovuje muž s velkou zlatou konvicí na vozíku. Dávám si teplý nápoj - chutná to přibližně jako kakao. Přes most do hotelu. Na pokoji kontrolujeme přes wifi, co je nového na českém internetu. Den končíme v baru Rasputin.

V sobotu ráno po snídani na recepci objednáváme na dnešní večer turecké lázně Tarihi Veznecilar Hamami. V provozu od r. 1481. S odvozem tam i zpět 70 lir za osobu. Přes Galatský most do Suleymaniye Mosque. Jedna z větších mešit. Před vstupem se zouváme. Je to tu odobné jako v Sultan Ahmed nebo Sehzade Mosque. Vše si v klidu prohlížíme. Hned po opuštění mešity v ulici Mimar Sinan navštěvujeme malý krámek se suvenýry. Prodává tu příjemný starší pán Bayram Ali. Ukazuje nám knihu, kde má zapsány lidi z celého světa, kteří tu nakupovali. I z ČR je tu několik jmen. Ochotně se zde zapisujeme. Asi nejlevnější obchod v Istanbulu. Kupuji figurku sultána Sulejmána a dvě vyšívané peněženky. Jdeme zpět ke Galatskému mostu na autobusové nádraží v Eminönü. Odtud busem do Rahmi M. Koc Museum. Je krátce před 12h. Prohlídka ponorky TCG Ulucalireis (S338)je volná až v 13h. Cena 7 lir. Prohlížíme si venkovní exponáty( letadla, tank, vrtulník,...) a navštěvujeme kavárnu na horní palubě lodi M/V Fenerbahce, která byla postavená v r. 1952. Dávám si turecký kafe. Hrníček cca 1 dcl, po vypití tak 1/3 je lógr. Silný kafe. Můstkem z lodi jdeme do ponorky. Dost stísněné prostory. Busem na Taksim square. Nejede přímo přes náměstí, takže tu správnou zastávku projíždíme a vracíme se asi 2 km pěšky. Náměstí Taksim je otevřené náměstí s parkem. Jen jsme tudy prošli a pokračujeme k Dolmabahce palace. Prohlížíme si ho jen zvenku. Jdeme dál do přístavu Besiktas. Kupujeme žeton za 3 liry na trajekt na protější asijský břeh do Üsküdaru. Tady nejdříve vlevo, co nejblž k Bosporskému mostu. Potom ještě kousek vpravo. Jsou tu dva letopočty. 1453 - rok založení Istanbulu a 1923 - založení Tureckého státu. Číslice jsou červené, z oceli a dle informační tabulky 167 cm vysoké. Ve stánku s občerstvením si dáváme kebab v housce. Je tu o něco levněji než v evropské části. Trajektem za 3 liry do Eminönü a do hotelu. V 20h nás vyzvedává mikrobus a jedeme do lázní. Nejdřív sauna s vonnými esencemi, potom ležíme na rozpálené desce a nakonec bublinková masáž.

V neděli ráno po snídani nejdřív na Galatskou věž. Vstupné 17,50 lir. Je jasno. Máme pěkný výhled na celý Istanbul. Prohlížím si zejména Zlatý roh a lodě plovoucí Bosporskou úžinou. Dál přes Galatský most do přístavu Eminönü. Kupujeme Full Bosphorus Cruise za 25 lir. Výletní třípatrová loď vyplouvá v 10:35h. Přes zastávky Besiktas, Kanlica, Sariyer, Rumeli Kavagi na konečnou Anadolu Kavagi. Je krátce po 12. hodině. Tady jsme už v těsné blízkosti Černého moře. Cestou mě kromě pohledu na pobřeží upoutalo snad tisíc medúz, které vyplavovala voda při přistávání v Kanlici. Po vystoupení z lodi procházíme kolem stánků s občerstvením a restauracemi. Jdeme na nejvyšší bod - zříceninu hradu Yoros. Je tu pěkný výhled na Bospor. Jsou vidět oba majáky, na evropském i na asijském kontinentu, a za nimi Černé moře. Kolem vojenské pevnosti se vracíme zpět do přístaviště. V jedné z restaurací si dáváme oběd. Nejdřív tureckou polévku - čorbu a k tomu köfte (silně ochucené pečené masové karbanátky z jehněčího masa) s hranolkami a nakonec čaj v typické turecké skleničce. V 15h lodí zpět do Eminönü. Sem přijíždíme krátce před půl pátou. Do večera je ještě daleko, proto kupujeme žeton za 3 liry a nastupujeme na trajekt do asijské čtvrti Harem. Tady je jen autobusové nádraží. Jdeme po pobřeží do Üsküdaru. Je tu plno restaurací. Míjíme Maiden´s tower (Panenskou věž). 23m vysokou věž postavenou na vodě necelých 200m od břehu. Z Üsküdaru trajektem za 3 liry do Eminönü. Do hotelu a nakonec baru Rasputin.

V pondělí ráno po snídani jdeme do Grand Bazaaru. Kufry necháváme v úschově v hotelu. Grand Bazaar je zastřešená poměrně velká tržnice. Procházíme se množstvím uliček. Je půl desátý, většina obchodů teprve otvírá. I tak je co prohlížet. Navštěvujeme i sousední Egyptský (Spicy) Bazaar . Spicy, protože je tu plno obchodů z různým pálivým i sladkým kořením. Mám hlad. V jednom občerstvení si dávám čorbu. Procházím obchody s kořením. Chci koupit pálivé chili koření. V prvním stánku nabízí 10 dkg za 10 lir, slevuje na 9. Jdu dál. 7 lir. Až přicházím ke stánku, kde prodavač mi říká, že pochází z Černé Hory. Nabízí za 5, slevuje na 4. Kupuji. Koření naváží a pak zataví do igelitu. Jsem spokojen. Pomalu se vracíme pro kufry. V hotelu přerovnávám koupené suvenýry do kufru. I když tu už nejsme ubytování dostáváme kafe. Debatujeme s majitelem hotelu. Společné foto. Bereme kufry a vyrážíme směr letiště. Ze stanice Karaköy tramvají do Zeytinburnu. Máme ještě dost času, tak se procházíme po okolí. V ulici Sair Ahmet Kutsi Tecer je hospoda Merter Pup (v překladu Statečný Štěně). Dávám dvakrát Efes. Metrem na letiště. Odlétáme s půlhodinovým zpožděním v 16:30h.

Poslední aktualizace: 27.12.2013
Istanbul - prosinec 13 na mapě
Autor: individual

Příspěvky z okolí Istanbul - prosinec 13

Istanbul, Velký bazar a smlouvání
Velký bazar (Kapali Carsi) musí navštívit každý turista v Istanbulu. Říká…
Byzantium, Konstantinopol(is), Cařihrad, Stambul, Istanbul. To všechno…
Kdo by nechtěl navštívit toto historií oplývající město, sídlo panovníků…
Kdo se nepodíval do typických tureckých lázní, nebyl v Istanbulu. Jeden…
Hipodrom (Atmeydani) v centrální části Sultanahmet je dnes jednou z…
Egyptský (Theodosiův) obelisk na Hipodromu pochází opravdu z Egypta. Byl vytesaný v 2. tisíciletí př. Kr. a vztyčený v chrámu v…
Istanbul, město mandarínů, Istanbul ... to byla slova písně z mého dě…
Hadí sloup na Hipodromu vyrůstá jakoby ze země. Původně byl delší a jeho vrchol zdobily tři hadí hlavy. Sloup stával před…
Kašna císaře Viléma nebo také Německá fontána stojí v severní části…
Říká se, že Modrá mešita je nejkrásnější mešitou v Istanbulu. Ony jsou…