Holky na cestách - Posázaví 2

Druhý den ráno jsme se po snídani vydaly na nádraží a vlakem do Ratají nad Sázavou, z vlaku jsme sledovaly řeku, krajinu, chatičky a domky. Ze zástávky v Ratajích jsme se šly do kopečka na Pirkštejn-prý to byl spodní hrad – dnes jen hláska a kus hradeb. Jindřich z Lipé nás provézel na Křivoklátksku a tady také. Údajně hrad založil, pak ho vlastnil jeho syn Čeněk. Pak se dostává do držení Ješkovi Ptáčkovi z Pirkenštejna. Dcera,jednoho z Ptáčků, Žofie si bere za manžela syna Jířího z Poděbrad a tak se dostává do majetku pánů z Kunštátu a Poděbrad. Poslední úpravy na hradě jsou za Octaviána Kinského, který hrad upravil a zřidil tu faru a ta je tu dodnes, a tak máme vysvětlení toho co vidíme. Hrad je v majetku církve a není přístupný Hradby dnes sloužíj ako zídka od dvora farnosti, kde jak zjistila naše detektivní kancelář se opalovala lehce oděná ženština. No a po tomto zjištění jsme se ubíraly výše k původně druhému hornímu hradu přestavěnému na zámek, nyní v dost neutěšeném stavu. Převládá duch renesance, nás zaujaly malby sic v žalostném stavu a sluneční hodiny a také hřiště za zámkem zřejmě ze zámecké zahrady. Rataje a horní hrad patřil Janu Lucemburskému, a ten je pak dal Jindřichovi z Lipé. První písemná zmínka je již z roku 1156, již jako místo trhové a hrazené. To značí, že jsou ještě starší, zřejmě vznikly kolem roku 946. A ti Ptáčkové, byli pěkní ptáčci, nejúspěšnější z Ptáčků- Hynek Ptáček z Lipé a Pirkenštejna. Byl pěkný ptáček - nejvyšší hofmistr a mincmistr Království českého a správce královských měst, včetně Kutné Hory a poručník mladého Jiříka z Kunštátu, pozdějšího krále. Je pochován v rodinné hrobce zdejšího kostela. Roku 1933 koupila zámek obec a umístila zde poštu, úřad a četnickou stanici. Nyní se zámek opravuje, je v lepším stavu než jsme ho viděly my. Probíhá už druhá etapa oprav. Tak a to už jdeme od historie do současnosti. Jinak je tu krajina krásná, leč jakoby opuštěná a bez velké vzruchu a nepřipravená na turisty. Ve zdejší restauraci jsme si daly oběd – langoše s česnekem a sýrem a někteří s kečupem. Odtud jsme zvlněnou krajinou putovaly do Sázavy přes Talmberk, což je podle průvodců zřícenina hradu, ale my jsme se přesvědčily, že jde o zahradní doplněk opraveného rodinného domu. Talmberk je široká válcovitá část věže a hradní oblouky a v okolí zbytky kamení – hradeb. Náš nezapomenutelný zážitek dokládá foto, kde s domem máme hradní oblouk a pod ním traktor. Prý je již nyní přístupný od spodu mezi domy až k věži. My jsem to tu oběhly celé zhora i ze spoda a všude byl plot. Již se vracíme k řece Sázavě a podél kolem chat se přibližujeme k Sázavě – městu. Nemůžeme se nezastavit u splavu a smáčet znavené nohy v chladné vodě. Po siestě naproti rekreačnímu a školícímu církevnímu středisku se vydáváme ke klášteru v Sázavě, ale bohužel už je dost hodin a také pondělí, tak se prohlídka nekoná. Navštívíme informační středisko, koupíme buchtu a jdeme na vlak, někteří jedinci – vlastně jeden nás opouští a neváhá se bezhlavě vrhat do jiného dobrodružství, snad zamilovaného nebo záletného?. My také zažíváme dobrodružství při hledání nádraží- je na mostě či podmostem a pod kterým, blížíme se k němu se značnou nejistotou pro vzhled a terén. Odvzdaně čekáme na vlak a nevěříme tomu, že je to zastávka a vlak přijede. Vlak opravdu zastavuje! Hurá zpět ! Holky musí ještě dnes vyzkoušet bazén a jeho vodu. No a my večer vyčkáváme návratu naší dobrodruhyně a pak při vínečku vše řešíme.

Poslední aktualizace: 29.6.2015
Holky na cestách - Posázaví 2 na mapě
Autor: annafr

Příspěvky z okolí Holky na cestách - Posázaví 2

Rataje nad Sázavou – hrad Pirkštejn, fara a princ Bajaja
Dnešní městys Rataje nad Sázavou, ve kterém žije asi šest stovek obyvatel,…
V centru Ratají nad Sázavou v parku v dolní části náměstí Míru se pod vysázenými lípami skrývá poměrně velký kovový kříž s Ježišem…
Šipky rozcestníku stojícího pod zámkem v Ratajích nad Sázavou ukazují směry čarveně a zeleně značených turistických tras. Červená…
Rataje nad Sázavou mají několik velmi hezkých a zajímavých památek. Jednou z …
Socha se nachází na náměstí Míru ve svahu pod cestou, která vede …
Kostel nechal postavit mezi roky 1675 až 91 v raně barokním slohu…
O zámku se dá mluvit jako o dominantě města. Stojí na nejvyšším b…
Centrum Ratají nad Sázavou stojí na strmém ostrohu nad soutokem Sázavy a…
Rozcestník se nachází mezi železniční zastávkou a železniční stanicí v Ratajích nad Sázavou a směrové šipky rozcestníku připevněné…
Vyrazili jsme zvláštním busem ze Zruče nad Sázavou do Ratají nad Sázavou, …
Zámek Rataje nad Sázavou
Už v desátém století byl na místě dnešního ratajského zámku postaven…
    Malebnost a výstavnost Ratajského zámku, je smazána časem. Bohužel se nezdá, náprava otázkou blízké budoucnosti. Příchod od kempu u řeky je zajímavý, avšak neutěšený. Je zde…
Ve středočeském městečku Rataje nad Sázavou je od 14. května 2…
Rataje nad Sázavou leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od měst…
Krásný výlet podél řeky Sázavy po zelené turistické značce z Ledečka do…
Ledečko – obec rekreantů Ledečko je obec známá především …
Pokud milujete procházky a výlety přírodou jako my, je pro vás tato trasa prostě ideální. Výlet z Ledečka do Sázavy je na celý den.…
Obec Ledečko se 162 obyvateli leží na břehu řeky Sázavy mezi Českým…
Nádraží Ledečko má několik zajímavostí. V podvědomí předev…
        Posázavím z Českého Šternberka do Sázavy Poslední etapu svého…