Gondoly v Bambergu

Sú mestá, ktoré sa zvyknú prirovnávať k Benátkam. Nejde ani tak o ich históriu a stáročné architektonické skvosty, ale skôr o to, že aspoň ich časť je pretkaná vodnými tokmi a kanálmi. Nemecké, bavorské či franské Benátky - takéto prímeno si zvykne dávať i mesto Bamberg, ktoré sa nachádza pri ústí rieky Regnitz do Mohanu. Obe tieto rieky využili stavitelia kanálu, ktorý spája dva významné európske veľtoky Rýn a Dunaj. Práve v Bambergu je severný začiatok kanála, ktorý prekonáva hlavné európske rozvodie a smeruje do Kelheimu na rieke Dunaj.

Hoci v Bambergu nenájdeme toľko vôd a kanálov ako v talianskych Benátkach, predsa len nášmu pohľadu neujdú gondoly, z ktorých môžu zvedaví turisti spoznať centrum tohto starobylého mesta. Kotvia aj pri starých rybárskych domoch a práve ich štvrť býva označovaná za Malé Benátky - Klein-Venedig.

Mesto sa však dá pohodlne spoznať aj pri pešej prechádzke alebo zo sedla bicykla. Aj my sme sa v ňom zastavili počas nášho cykloturistického putovania údolím Mohanu (Main), ktoré je pre cyklistov sprístupnené asi 600 km dlhou cyklocestou. A keď už som pri cyklistike, pri porovnaní s inými nemeckými mestami sa mi javí Bamberg ako mesto bicyklistov, ktorí často jazdia zaľudnenými ulicami priam s adrenalínovou agresivitou. Aj mňa takmer nabral jeden kaskadér v strmej uličke, keď bez akéhokoľvek pribrzdenia vybehol z cesty na chodník tesne za mojím chrbtom. Ak by som po otočení sa urobil krôčik, zrazíme sa.

Početné stavebné pamiatky naznačujú, že Bamberg má bohatú históriu. Už v polovici 8. stor. tu stál misijný kostol, v roku 902 sa spomína hrad Castrum Babenberg ako sídlo jedného zo slávnych nemeckých rodov. Blízky vzťah k Bambergu mal cisár Henrich II., ktorý tu v roku 1007 zriadil biskupstvo. On i legendárna cisárovná Kunigunda boli pochovaní v bamberskom dóme, ktorý začali stavať o päť rokov neskôr a ktorý dostal definitívnu podobu v prvej polovici 13. stor. Zatiaľ čo biskup so svojím dvorom sústreďoval svoju moc v honosných opevnených rezidenciách, dolu, na ostrove obtekanom ramenami Regnitze, kvitol rybolov, remeslá a obchod. Z jednej do druhej časti mesta prejdeme po Hornom alebo Dolnom moste. Súčasťou Horného mosta (postavili ho v rokoch 1453 - 1456) je Stará radnica, stavba pôvodne gotická, upravená v rokoch 1744 - 1756.

Bamberg býva nazývaný aj Bierstadt - teda mesto piva. O produkciu vyhľadávaného osviežujúceho moku sa tu údajne stará až desiatka pivovarov a pivárne či v letnej páľave skôr pivné záhrady nájdeme na každom kroku. V druhej polovici júna boli vyzdobené vlajkami 32 krajín - účastníkov futbalového šampionátu v Južnej Afrike. Nechýbali ani slovenské vlajky, ale samozrejme prevládali čierno-červeno-žlté trikolóry v tých najrôznejších podobách. V Nemecku sa šampionát stal priam neskutočnou príležitosťou k najrôznejšiemu biznisu: od jogurtov vari až po toaletný papier. Môjmu pohľadu a objektívu neunikla v Bambergu motorka v národných nemeckých farbách.

Pri prechádzke Bambergom si milovníci staviteľského umenia naozaj môžu prísť na svoje. Meštianske domy, ale i sakrálne pamiatky patria k vrcholným dielam gotiky, baroka i ďalších významných umeleckých slohov. Aj preto všetkým turistom, ktorí sa vyberú do tejto časti Nemecka, môžem zastávku v Bambergu i výlet po meste na gondolách odporučiť.