Expedice Rodopy - třetí část

Poslední díl reportáže z Expedice nás zavede do Rodop, ráje pro ornitology a milovníky vstavačů. Cesta domů vedla přes Bělehrad.
Všichni jsme doufali, že poslední ubytování bude stát za to, a naše tužby byly vyslyšeny. Hotel nedaleko Dospatu měl všechny balkóny namířené proti hřebenům členitého pohoří připomínajícího naše Beskydy.

Kuňka
Kuňka  •  Foto: milanbarta

Na čtvrtek jsme s pomocí ředitele zamluvili dodávky z nedaleké vesnice, které nás provezly údolím říčky Kričim k Jagodínské jeskyni. Ta kromě stalagtitů, stalagmitů či stalagnátů nabízí i raritu v podobě jeskynních perel vznikajících obalováním kamínků vrstvičkami uhličitanu vápenatého. Jedna perla vzniká padesát až sto let, aspoň podle dvacetileté průvodkyně. Uvažovali jsme o cestě pěšky do Trigradu, ale byli jsme místními upozorněni, že průchod jednou z vesnic není právě bezpečný, takže jsme se vrátili k autobusu a do Trigradské soutěsky jeli Karosou. No, naši řidiči balancující na kraji srázu nás neměli rádi. Každopádně jsme projeli a mohli si prohlédnout Ďáblův chřtán - kaskádu jeskynních vodopádů. Mně se podařilo aspoň amatérsky nafotit hnízdícího zedníčka skalního, ptáka, o kterém jsem doposud jen závistivě četl.
Do hotelu jsme se vrátili poměrně brzy, čehož část expedičníků využila k naskákání do bazénu, část k průzkumu okolí hotelu. Během hodinové výpravy jsme objevili pravý cikánský tábor a také třeba kuňky, raky, tesaříky, hnízdo konipasa horského. Rodopské lesy jsou pro přírodovědce rájem - ze stromů visí lišejníky, v potocích se prohánějí zástupy korýšů, orchideje rostou v každém pangejtu. Takto to možná vypadalo u nás před tisícem let.
V sobotu jsme si prošli městečko Dospat a pak se zčásti pěšky, zčásti autobusem dopravili do Bataku. Ten je známý především masakry z let 1876 a 1944. V prvním případě vraždili křesťany obyvatelé z okolních islamizovaných vesnic, ve druhém šlo o problém s partyzány. Pokusili jsme se události pochopit v místním muzeu a kostele, v němž novináři v roce 1876 objevili mrtvoly naskládané do více než metrové výšky. Ze stařenky, která přežila pod hromadou kostí v kostnici, pak udělali mediální hvězdu.
Před nočním přejezdem jsme chvíli poseděli ještě u nedalekého jezera.

V neděli jsme na devět hodin opustili autobus v Bělehradě. Společně jsme si obešli pevnost Kalemegdan a pak se rozdělili. Někteří prolézali jednotlivá muzea a galerie, jiní šli obhlédnout zdejší ZOO a porovnat ji s tou skopskou. Zvířata se zde mají o dost lépe, hladem netrpí a výběhy jsou uklizené. Problémem jsou stísněné prostory, protože celá zahrada je umístěna do části opevnění. Všudypřítomný beton a mříže už také nejsou zrovna moderní. Raritou místní zoo jsou albíni (snad to souvisí s Bělehradem) - viděli jsme bílé lvy, lamy, krajty. Po promlsaní zbytku dinárů jsme se v půl páté naposledy naautobusili a vyrazili směr Česká Lípa.

Poslední aktualizace: 1.3.2009
Expedice Rodopy - třetí část na mapě
Autor: milanbarta

Příspěvky z okolí Expedice Rodopy - třetí část

Expedice Rodopy - druhá část
Druhá část reportáže popisuje pobyt expedičníků v rezidenci Todora Živkova nedaleko bulharského města Sandanski a návštěvu pískovc…
Na jihu Bulharska, východně od zn…
Trochu ospalé město v Rodopech, kterému vévodí opravená mešita. V…
Hluboko v Rodopských horách, až na konci silnice leží známá soutěska s jeskyní nazvanou Ďáblovo hrdlo, Djavolske grlo. Nejprve se…
S průvodcem navštívitelná jeskyně nedaleko řecké hranice v Rodopech. Kdysi…
Městečko, kterému se říká bulharské Lidice. Na konci devatenáctého století…
Letiště Plovdiv (PDV) spadá pod město Plovdiv,…
Letos jsme se s kamarády rozhodli vydat se o prodlouženém víkendu…