Exkurze do Miletína

Exkurze v Miletíně

V pondělí ráno přijíždím autobusem do Miletína. To je městečko severovýchodně od Hořic. Připomíná se od roku 1124, kdy ve vodním hradu kníže Vladislav I. vítal sv. Ottu biskupa Bamberského. Ves vznikla v Podhradí. Od roku 1241 majetkem řádu německých rytířů až do husitských válek roku 1410. Z těchto dob se zachovaly podzemní místnosti a chodby. V Mam víc jak půl hodiny času a nevím, jak ho tady zabiju. Snad najdu nějaký krámek, kde se budu moc nasnídat. Když se tak rozhlížím po náměstí mam docela obavy, jak tady vyplníme se třídou celé dopoledne. Připadá mě, že tady chcípnul pes. Šourám se po náměstí a najednou proti mně bliká auto. No sláva konečně první spolužáci, tak se tady přece jen nezblázním.

Přešlapujeme před zámkem a pomalu se schází celá třída. Do brány zámku chůzí starší muž vůbec nás nezajímá. Po chvilce zase vychází, alespoň ze slušnosti pozdravíme. Odpovídá a ptá se nás, kde máme Maxe. Z toho chápeme, že bude asi naším průvodcem a nemýlíme se. Po chvilce přichází náš pan učitel a představuje nám svého kolegu. Procházíme se zámeckou zahradou, výkladu našeho průvodce nevěnuji zrovna velkou pozornost. Konečně vcházíme do zámku, který v dnešní době slouží jako muzeum českého amatérského divadla. Je vidět, že náš průvodce je pro věc opravdu zapálený a s nadšením mám vypráví o historii i současnosti muzea.

Muzeum je rozděleno na několik oddílů: Kouzelný svět divadla, Základní prameny lidového divadelnictví − 1. Sál, Divadlo národního obrození − 2. Sál, Rozmach ochotnického divadla na přelomu 19. a 20. století − 3. Sál, Od divadel svítících do tmy k amatérskému divadlu dneška − 4.sál

No největší radost mě udělala fotka divadla v Červeném Kostelci. Za prvé, že tam bydlím a za druhé, že v přízemí divadla je hospoda, kterou často navštěvuju. Jinak pro mě byla tato část dne jen vymaněním se ze školního stereotypu.

Mnohem zajímavější mě připadl místní kostel, před nímž nás čekala naše další průvodkyně,taková stará ukecaná babka. Musím ale uznat, že její vědomosti jsou obdivu hodné. Kostel Zvěstování Panny Marie Miletínské má vskutku velmi pěkný interiér. Prý se jedná o jeden z nejstarších kostelů. Kostel dříve patřil řádu Německých rytířů. Za do husitských se v něm konaly služby Boží pod obojím. To trvalo až do doby pobělohorské. V následujících letech byl kostel přestavován a opravován. Původně býval kolem i hřbitov, ale jak to bývá, přestala mu stačit kapacita. Naše průvodkyně mám vyprávěla o podzemních chodbách z dob řádu Německých rytířů, které se nacházely v blízkosti kostela, a slíbila nám, že je navštívíme. Z toho jsem měl obrovskou radost až do doby když jsem zjistil, že ona zmiňovaná chodba je dnes jen sklep.

No čím dál tím líp.

Na konec nás čekal rodný domek Karla Jaromíra Erbena. I tady odhalila naše průvodkyně mimořádné znalosti. Je vidět, že jí tato práce baví. V rodném domku je umístěn jeho památník, založený roku 1811. Interiér domku tvoří dobový nábytek, rodinné památky, akvarely k Erbenovým baladám od R. Švajdlera. Stálá výstava je rozdělena mezi dvě místnosti a chodbu v přízemí a komůrku v podkroví.Ve vitrínách a na vývěskách podél stěn jsou ukázky dokumentů přibližujících básníkův život a rodinu, kopie rukopisů i osobní korespondence, nechybí rodokmen Erbenova rodu, jak ho sestavil kronikář František Kučera. Návštěvníka upoutají mj. tři první vydání Erbenova největšího díla - Kytice. Okruh první částí expozice končí symbolicky kopií smutečního oznámení o básníkově smrti v listopadu 1870.

Škoda, že bylo pondělí a místní pivovar měl zavřeno.

Je docela s podivem co tak malé město dokáže nabídnout turistům. Myslí, že spousta lidí by byla mile překvapena. To se ovšem netýká mě, protože já jsem spokojený jen u moře nebo na horách.

Poslední aktualizace: 23.9.2009
Exkurze do Miletína na mapě
Autor: josefzalis

Příspěvky z okolí Exkurze do Miletína

Miletín - socha sv. Gottharda
Při příjezdu do Miletína ve směru od Hořic upoutá naši pozornost památná lípa, u které stojí pomník se sochou sv. Gottharda. Socha…
Hlavní miletínský rozcestník KČT se nachází u autobusové zastávky v jižní straně náměstí K. J. Erbena. Značka modrá ukazuje turistům…
Už třetí den směřujeme na sever – do Broumova. Přes rozhledny, pivovary a…
Socha českého světce Jana Nepomuckého se nachází v prostoru u věže a kostela. Socha byla postavena v roce 1701 na náklady Jana…
Pomník sv. Jiří, který byl zhotoven v roce 1892 se nachází v prostoru náměstí K. J. Erbena. Původně byl pomník umístěn do středu…
Pomník nejslavnějšího miletínského rodáka K. J. Erbena dominuje prostoru…
Nenápadná socha Panny Marie Lurdské v malé kapličce se nachází u jižní zdi kostela. Zhotovena byla v roce 1915 hořickým sochařem…
Mariánský sloup, resp. sochu Panny Marie na korintském sloupu najdeme v nižší, východní části náměstí K. J. Erbena. Dílo bylo…
Náměstí K. J. Erbena - přirozené centrum Miletína. Najdeme zde několik…
Miletínské infocentrum Mateřídouška se nachází za průchodem v budově…
Miletínský kostel Zvěstování Panny Marie je zmiňován ve 13. století. V le…
Miletínská věž byla původně hlavní branou do kláštera, který (jako celý Miletín) patřil v letech 1241 - 1423 Řádu Německých…
Vydáváme se za kamarády do autokempu v Miletíne, jsou tam již nějaký čas,…
Zámek se nachází v západní části Městečka Miletín na Jičínsku v Královéhr…
Rodný dům K. J. Erbena najdeme necelých cca 300 metrů západně od náměstí…
Naučná stezka K. J. Erbena o délce 5 km byla otevřena 19. července 2010.…
Miletín je malé městečko nedaleko Hořic v okresu Jičín.Je známé nejen tím,…
Turistický rozcestník, který se nachází v západní části Miletína v Komenského ulici, ukazuje turistům cestu do tří směrů. Po červené…
Když se řekne "hořické trubičky", srdce každého milovníka sladkostí zajás…
Rozhodli jsme se , že navštívíme v Miletíně provozovnu a zkusíme …