Dva dny za různými památkami - Zřícenina zámku Zásadka

Dva dny za různými památkami - 7. Zřícenina zámku Zásadka

Neplést si to se Zásadkou, která se nachází u obce Boseň a o které jsem psala minule.

Tato zřícenina se nachází na ostrožně na levém břehu Jizery mezi obcemi Sychrov a Mohelnicí nad Jizerou v nadmořské výšce 260 m. Od r. 1967 je vedena jako kulturní památka. Pro omezenost mojí chůze jsme k ní sjeli po silnici od Sychrova a pak sešli dolů ke zřícenině po zelené Svatojakubské turistické trase, kterou se mohlo jít i zespoda pod zříceninou, ale tu bych já nevyšlapala.

Zámek, spíše zámeček, byl původně tvrzí, pak hradem a poté byl ještě víc vylepšen a byl z něj vybudován zámek.

Původní tvrz, která pochází přibližně z 2. poloviny 14. století, byla přestavěna na hrad v době vlády Jiřího z Poděbrad. Na přelomu 15. a 16. století nebyl ale hrad už udržován, a tak začal pustnout.

2.  •  Foto: Bruklin

Zřejmě pro svoji dobrou polohu nad soutokem dvou řek, se po r. 1560 začal znovu opravovat, a byl přestavěn na dvoukřídlý zámek. O to se přičinil jeho nový majitel Zikmund Vančura z Řehnic. V r. 1604 tu dokonce prováděl stavební úpravy i Václav Budovec z Budova, který sídlo koupil. Majitelé se tu ale bohužel rychle střídali a hrad byl nakonec majetkem Valdštejnů, kteří jej připojili k Hradišťskému panství. Za jejich vlády, ale zámek spíš upadal. Situace se nezměnila ani dál... V r. 1790 zámek vyhořel, ale střecha mu zůstala. Poté byl ještě využíván jako hospodářský objekt do počátku 19. století, a nakonec byl obýván jen místním hajným. Zámek se postupně začal měnit ve zříceninu.

Od zříceniny Zásadka je hezký výhled na celé údolí řeky Jizery, Mohelnici a na Ještěd. Naopak od Mohelnice si zříceniny Zásadky ani nepovšimnete, pokud o ní nevíte. Je skrytá a docela se ztrácí v olistěných vzrostlých stromech, které ji obklopují. Sjížděli jsme pak od ní opačným směrem, zastavili se a dívali...byly vidět jen nepatrné částečky zdiva a kdybych to vskutku nevěděla, že tam stojí zřícenina, tak zdi v té zeleni nepoznám.

Zapomněla jsem ale dodat, že prostranství okolo zříceniny Zásadka je udržované, krásně upravené, jsou tu různá sedátka, lavičky, tabule s poučením, dokonce i hastrmánek tu krášlí nad trochou vody toto místo a podivuje se návštěvníkům, kde se tu vzali....

Ve vedlejší chatce se o toto vše stará místní obyvatel. Můžete přispět podle Vašeho uvážení při vstupu na toto území i dobrovolné vstupné...

3.  •  Foto: Bruklin

Poslední aktualizace: 18.10.2018
Dva dny za různými památkami - Zřícenina zámku Zásadka na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Dva dny za různými památkami - Zřícenina zámku Zásadka

Panna Marie a hlava Turkyně v Mohelnici nad Jizerou
Opravdu docela velká věc v celkem malé obci. Krásný a cenný románský kostel upoutá každého na první pohled.    Při našem putování si…
Jedná se o místo dobře udržované a zcela určitě neprávem opomíjené. Ale má…
Naším dnešním cílem je Zámek Sychrov. Zajímavý je hned z několika hledisek…
Z centra Mnichova Hradiště nás první částí vycházky provede zelená značka.…
Vrch Káčov (351 m n. m.) nad obcí Sychrov na Mladoboleslavsku…
Toto zajímavé místo se nachází nedaleko Mnichova Hradiště nad soutokem…
Severním směrem od města Mnichovo Hradiště se nad obcí Sychrov zvedá…
  Letiště Hoškovice u Mnichova Hradiště   Stylová …
Konventní kostel byl postaven v l. 1690-93 za vedení pátera Jiřího…
Navštívíme-li renesanční zámek v Mnichově Hradišti, založený Václavem…
Městečko Mnichovo Hradiště na okraji regionu Český Ráj, je vcelku dosti…
Mnichovo Hradiště - jeho sochy a sousoší……               V kostele sv…
Chtěly jsme jet někam blízko Prahy tak, aby tam bylo možno dojet…
Zámek Mnichovo Hradiště vás zaujme nejen svým velkolepým barokním vzhledem…
Mnichovo Hradiště
Barokní zámek v Mnichově Hradišti se nachází na Mladoboleslavsku ve Střed…
Středočeská obec, svou polohou se téměř dotýkající města Mnichovo…
Když už zamíříte za krásami Českého ráje, myslím, že kromě nejznámějších míst, je dobré též navštívit zříceninu Drábské světničky…
Míříme na jedno z nejkrásnějších a nejtajemnějších míst Českého ráje,…
Naše společná cesta začíná na Exitu 58 rychlostní silnice R10. Odtud směřujeme po trase Dobrá Voda, Boseň, Zásadka a Dneboh. Zde na…
Skalní štěrbina Studený průchod se nachází cca v polovině cesty mezi Krásnou vyhlídkou a Drábskými světničkami. Skalní štěrbina o…