Dva dny za různými památkami - zřícenina zámku Tlustec

Dva dny za různými památkami - Zřícenina zámku Tlustec

I když zřícenina zámku Tlustec u Velkého Valtínova z 1. poloviny 16. století, původně snad tvrze, vypadá na první pohled jako zřícenina zámku Velký Valtínov, je to úplně jiná budova a nachází se jižně asi 100 metrů od zámku Velký Valtínov, směrem na Brniště, což je viditelné na mapě. Obě zříceniny jsou si na první pohled hodně podobné. Možná i proto, že obě budovy vlastnili jednu dobu bratři Blektové z Útěchova a měli stejné „stavitelské manýry“. Samozřejmě je to jen moje úvaha...

Nedaleko se nachází dobře viditelný vrch Tlustec, (odtud název) vysoký 591 m. n. m., který se stal dominantou nedalekého Ralska a převyšuje okolní kopce o 100 metrů.

Počátek stavby tvrze, později zámku, je podle písemných údajů druhá polovina 14. století. Poté je o ní psáno až r. 1524, kdy byla tvrz pravděpodobně přestavěna na zámek ze staršího sídla Mikulášem z Tlustce. K výrazné přestavbě došlo okolo roku 1580, kdy byla přistavěna ještě jedna budova.

Další stavební úprava byla v r. 1600, kdy se přestavěla černá kuchyně.

V 18. století se budova přestavěla na sýpku.

V r. 1994 se zřítila střecha s částí krovu a postupně se stala z bývalého zámku ruina. Nyní je z celé budovy dochované jen obvodové zdivo se zbytky ostění a klenby v přízemní části.

A to byla poslední tečka za naší dvoudenní výpravou za památkami se synem. Byla jsem moc spokojená, že jsem toho tolik viděla, protože vzhledem ke zdravotním potížím, bych to takhle nezvládla a navíc v takové rychlosti. Přece jen auto má své výhody a to ty, že jsme se mohli rychle přesunovat, což by veřejnou dopravou nešlo.

I tak jsme toho za necelé dva dny zvládli hodně navštívit!

Poslední aktualizace: 18.10.2018
Dva dny za různými památkami - zřícenina zámku Tlustec na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Dva dny za různými památkami - zřícenina zámku Tlustec

Dva dny za různými památkami - Velký Valtínov
Dva dny za různými památkami – Velký Valtínov Obec Velký Valtínov se…
Nedávno byla nově vysvěcena kaple nedaleko Brniště. Zřídil ji Wenzel Schröter, sedlák z Brniště č.22 v roce 1803 ke cti svatého Jana…
Tlustec je dominantou mezi Jablonným v Podještědí a Mimoní. …
Sobota 21. 8. 2021 Nakonec jsme skoro v noci zvolili na spaní prima místo, auta tady nejezdila nebo jsme je neslyšeli. Že bude v noc…
Výlet do vesničky Brniště u které se nachází ve skalách zajímavé skalní reliéfy,které tu vytesalo několik umělců z Čech a zahraničí. 700metrů dlouhá naučná stezka která prochází…
Stezka hastrmanů vede obcí Brniště a je situována v přírodně zajímavém…
Túru jsme zahájili na nádraží v Brništi. Prošli jsme kolem Brnišťského rybníku. Prošli jsme Jáchymov, kde jsme si prohlédli několik…
Rozlehlý zámek Nový Falkenburk stojí uprostřed parku na západním okraji…
Malé, ale o to víc malebné městečko Jablonné v Podještědí, nacházející se v podhůří Lužických hor, skýtá navštěvníkům bohatý …
Dvojice soch sv. Jana Nepomuckého a sv. Zdislavy se nachází na prostranství před bazilikou sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v…