Dva dny za různými památkami - Velký Valtínov

Dva dny za různými památkami – Velký Valtínov

Obec Velký Valtínov se nachází v severovýchodní části okresu Česká Lípa. Na konci 14. století koupili panství Berkové z Dubé. V době jejich vlády tu byla pravděpodobně postavena tvrz, o které je dochovaná písemná zmínka už z r. 1399, kdy na ní sídlil zeman Jan Blekta z Útěchovic. Později toto panství vykoupil z manské závislosti, a přes četné změny a dělení rodu tvrz byla stále osídlena a opravována i v době husitských válek. R. 1575 došlo k rozdělení obce na Horní a Dolní Valtínov.

Tvrz nechal přestavět kolem r. 1600 Adam Blekta na renesanční zámek. Panství poté střídalo majitele, koupili jej Donínové, poté do r. 1634 panství vlastnil Albrecht z Valdštejna a po jeho smrti ho koupil rytíř Gerhardt z Wachtentungu. Poté se vystřídalo zase pár majitelů, až panství v r. 1667 koupil Daniel Pachta z Rájova, jehož rod nechal zámek postupně přestavět do barokního slohu, nechal ho zvýšit o jedno patro a byla přistavěna menší věž.

Na místě bývalého hřbitova nechali r. 1729 ještě vystavět kostel sv. Jana Nepomuckého. V r. 1997, kdy byl kostel opravován, byla objevena vzácná malba iluzivního oltáře. Vedle kostela se nachází sochy sv. Mikuláše, sv. Jana Nepomuckého, socha Panny Marie a socha sv. Vojtěcha.

Po roce 1867 byli Pachtové z Rájova pro nevyřízené dědictví nuceni panství i se zámkem prodat. Poté se stalo vlastnictvím bohatých továrníků a průmyslníků.

V Dolním Valtínově byl okolo r. 1900 vybudován pivovar, hned vedle zámku, který používal vlastní etikety a láhve. V r. 1932 odkoupil veškerá práva na vaření piva Litoměřický pivovar. Ve zrušeném pivovaru byla pak založena tavírna sýrů. Během 2. světové války tu pracovali většinou váleční zajatci. Po válce byla firma znárodněna.

V roce 1983 zámek vyhořel, což byl počátek jeho dlouhodobého chátrání. Ani vedlejší pivovar nevypadal v době naší návštěvy  o moc lépe, i když není úplně bez střechy.

Nyní se ruina zámku s pivovarem nachází v menším oploceném parku a je hlídaná, a tak jsme měli obavy, abychom se k zámku, který jsme si chtěli blíže prohlédnout, dostali. Hlídač byl ale vstřícný a pustil nás na pozemek. Okolo celého zámku jsme ale neobcházeli, nedalo se. Prohlédli jsme si jen přední stranu a tím naše prohlídka skončila.

Řekl nám, že celý objekt koupil soukromý podnikatel a bude procházet postupně rekonstrukcí.

A tak jsme se vydali ještě k poslednímu našemu objektu, také ruině, ale o tom Vám napíši příště...

Poslední aktualizace: 18.10.2018
Dva dny za různými památkami - Velký Valtínov na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Dva dny za různými památkami - Velký Valtínov

Dva dny za různými památkami - zřícenina zámku Tlustec
Dva dny za různými památkami - Zřícenina zámku Tlustec   I když zřícenina…
Tlustec je dominantou mezi Jablonným v Podještědí a Mimoní. …
Nedávno byla nově vysvěcena kaple nedaleko Brniště. Zřídil ji Wenzel Schröter, sedlák z Brniště č.22 v roce 1803 ke cti svatého Jana…
Túru jsme zahájili na nádraží v Brništi. Prošli jsme kolem Brnišťského rybníku. Prošli jsme Jáchymov, kde jsme si prohlédli několik…
Rozlehlý zámek Nový Falkenburk stojí uprostřed parku na západním okraji…
Sobota 21. 8. 2021 Nakonec jsme skoro v noci zvolili na spaní prima místo, auta tady nejezdila nebo jsme je neslyšeli. Že bude v noc…
Výlet do vesničky Brniště u které se nachází ve skalách zajímavé skalní reliéfy,které tu vytesalo několik umělců z Čech a zahraničí. 700metrů dlouhá naučná stezka která prochází…
Stezka hastrmanů vede obcí Brniště a je situována v přírodně zajímavém…
Dnes se vydáme do půvabného městečka v podhůří Lužických hor, do…
Malé, ale o to víc malebné městečko Jablonné v Podještědí, nacházející se v podhůří Lužických hor, skýtá navštěvníkům bohatý …
Dvojice soch sv. Jana Nepomuckého a sv. Zdislavy se nachází na prostranství před bazilikou sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v…
Jedeme autem, jedeme do Krkonoš, ale když jsme cestou zahlédli informační…
Tentokrát se spolu vydáme do baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy. A jak se tam dostaneme?? Buď můžeme rovnou zajet do Jabloného v podj…
Jablonné v Podještědí leží v Severních Čechách, západním směrem od města …
Bazilika minor sv. Vavřince a sv.Zdislavy
Baziliku minor sv.Vavřince a sv.Zdislavy naleznete v Jablonném v…
Městečko Jablonné v Podještědí, rozlohou sice nevelké, skýtá svým návštěvníkům dostatečné množství kulturních a historických památek…
Jedno z nejstarších měst, o kterém je zmíňka v darovací listině již v 13. století(1249), město v kterém se razili mince(do 13…
Zní to pomalu jak ze známé pohádky o Zlatovlásce,- živá a mrtvá voda...…
Markvartický rybník, zvaný také Markvart, se nachází v místní částí města…
Skála smrti, dříve nazývaná též Rytířský skok, stojí ukrytá ve stínu…