Dublin, Severní Irsko - srpen 14

Jelikož do Belfastu nelétá z Prahy přímý spoj, letím nejdříve s Ryanair do Dublinu. Tady přistáváme 12. srpna 2014 před 19h. Airbusem do centra na O´Connell street. Dolů k řece a přes Ha´penny bridge do čtvrti Temple Bar. Ubytovávám se v hostelu Oliver St. John Gogarty. 10-ti lůžkový pokoj, lůžko za 300 Kč a přímo v centru zábavy. Po 21h už vyrážím ven. Na Crown Alley street chvíli sleduji vystoupení bubeníka. Je tu docela dav. Jdu dál. Před Temple Bar pubem je show. Za 4e, kdo zvládne ujet na kole s obráceným řízením ( řidítka vlevo, kolo jde vpravo) cca 5m, vyhrává 30e. Dál jak metr neujel nikdo. Jdu do pubu. Dávám dva Guinnesse po 5.95e. Začíná tu hrát kapela. Housle, kytara a harmonika. Hrají irský lidovky. Skvělý rytmus, super atmosféra. Procházím další dva puby. Hraje tu vždy jeden kytarista. Je to takový vlažnější. Zastavuji se v Merchants Arch pubu. Hraje tu kytara, harmonika a to dost svižně. Jdu spát ještě před půlnocí.

Ve středu ráno v 8:30h odjíždím z O´Connell street busem do Belfastu. Žádný hraniční přechod do Severního Irska. Jen cedule s nápisem upozorňující na to, že značky s povolenou rychlostí jsou v mílích. V Belfastu vystupuji u Europa Buscentre krátce před 11h. Mířím do Belfast International Youth hostelu v Donegall street. Na check in je brzo. Nechávám tu kufr v úschově a pokračuji do Ulster muzea. Takový všeobecný muzeum. Otáčím to na centrum, kolem Ulster hall až k City hall. Tady navštěvuji Visitors centrum Belfast. Beru si brožurky s odjezdy autobusů na severní pobřeží. Okolo Albert´s clock k řece Lagan. Prohlížím si Bigfish - 10m dlouhá keramická ryba. Přes řeku kolem Titanic Belfast až k Titanic Dock & Pump-House. Po schodech scházím dolů do suchého doku. Tady byl Titanic postaven a v dubnu 1912 spuštěn na vodu. Z reproduktorů jsou slyšet zvuky práce v doku. Zpět k Titanic Belfast. Nově postaveném muzeu o historii Titanicu. Docela zajímavé. V centru města vidím projíždět obrněný policejní vůz. Později jsem si v novinách přečetl, že dnes byl pohřben bývalý člen vedení IRA. Rakev neslo 6 mužů ve vojenských uniformách IRA a kuklách. Policie prý jejich totožnost zná a celou věc řeší. Jdu na hostel. Ve čtvrti u hostelu je nesčetně různých grafitů. Je to probritská část města. Všude plno britských vlajek, sloupky na okraji chodníku jsou červené, bílé a modré, nápis British and proud, atd.. Večer mám v plánu navštívit historické puby. Nejdřív Duke of York. Zdi jsou plné naleštěných historických nápisů rúzných produktů, hlavně whisky. Dost ohromující. Dál jdu do McHugh’s Bar & Restaurant přímo u Albert´s clock. Tradiční irský pub, nic zvláštního. Hraje tu živá hudba, ale je to taky slabší. Další na řadě je Crown Liquor Saloon. Jedinečný bar. Sedí se tu v takových uzavřených boxech. Je tu plno, že stěží projdu k baru. Dávám si belfastský ležák. Ještě se zastavuji v The Royal pubu u hostelu. Uvnitř mě zaujala vlajka Ulster Fighters a to, že tu jsou všude britské vlajky. I na stropě.

Ve čtvrtek ráno balím kufr a v 9:30h jedu busem na severní pobřeží do Giants Causeway. Kupuji si rambler ticket za 9 liber. Platí pro všechny autobusy na území Severního Irska až do dnešní půlnoci. V Giants Causeway kufr nechávám ve visitors centru. Po asfaltové cestě scházím na pobřeží. Tady jsou vysoké čedičové sloupy ve tvaru víceúhelníků, které vystupují z moře a tvoří celé pobřeží, po kterém je možné chodit. Nejkrásnější přírodní památka Severního Irska. Nejdřív jsem chodil blízko moře a užíval si příboje a pak vyšel na vyvýšené místo dál od moře, sedl si a užíval výhled. Dál busem k Carrick-a-rede. Tady jsem kufr nechal položený za zábradlím u kasy. Byl jsem domluvený s pokladníkem, že na něj dohlédne. Po krátké chůzi podél pobřeží přicházím k 20m dlouhému lanovému mostu na ostůvek Carrick. Po mostě se chodí jedním směrem a omezený počet lidí. Je tu dlouhá několikahodinová fronta tam i zpět. Moc nepostupuje. Vzdávám to. Fotím most a jdu zpět. Busem do Coleraine. V nádražní hospodě The Railway Arms dávám Guinness a o půl pátý busem do Derry. Na autobusovém nádraží v Derry vystupuji krátce před 18h. Kolem Radnice procházím městskými hradbami. Celé historické centrum je možné obejít po hradbách. Vpravo před Tower muzeem je Kebab house. Dávám King size. Je toho hodně a výborný. Procházím historickým centrem. Chvíli jdu po hradbách. Mám výhled na unionistickou část města okolo The Fountain street. Pokračuji dál a scházím do Bogside. Republikánské části města. Míjím slavný nápis YOU ARE NOW ENTERING FREE DERRY a Bogside Murals. Ubytovávám se v hostelu Fairman house. Řadový domek předělaný na hostel. Paní domácí mi ochotně doporučuje puby ve městě. Na mapě označuje asi 15 hospod. Local, turist, cheap, republican. Scházím k řece Foyle. Okolo Peace bridge. Je zajímavý tím, že není rovný Je to taková vlnovka. U dalšího mostu odbočuji do Wapping lane a The Fountain. Obrubníky jsou barevné: bílá-modrá-bílá-červená a tak pořád dokola. Na několika místech je přes ulici ve výšce natažené lano s barevnými trojúhelníčky: bílá-modrá-červená a tak pořád dokola. Jsem v unionistické části města. Procházím hradbami dovnitř města. Na náměstí Diamond jdu do pubu Diamond. Cheap, pivo tu nestojí ani dvě libry. Procházím hradbami a navštěvuji pub The Rocking Chair. Republican, normální irská hospoda. Další na řadě je Peadar O´Donnells. Turist, je tu narváno, živá hudba, ale nic moc. Proti Dublinu slabý odvar. Pokračuji do Bogside. Výrazně republikánská část města. Míjím nápis YOU ARE NOW ENTERING FREE DERRY a další murals. Jdu do pubu Bogside Inn. Už nápis na sloupu u pubu naznačuje. BRITS OUT NOW IRA. Na baru objednávám Guinness. Stěny jsou plné fotek z Bloody Sunday a dalších protibritských demonstrací. Zaujala mě fotka dvou vojáků a za nima na zdi domu nápis JOIN THE IRA. Kousek od Fairman hostelu navštěvuji Phoenix Bar. Local, chlapy po práci tu popíjí pivo. Já tu taky v klidu dám jedno.

V pátek ráno nejdřív do Bogside. Prohlížím si murals, na Free Derry Corner Memorial Bloody Sunday. Navštěvuji muzeum Free Derry. Je věnované Bloody Sunday a ostatním protibritským demonstracím. Atmosféru dokreslují skutečné audio nahrávky z demonstrací pouštěné z reproduktorů. Pán, který se o muzeum stará, říkal, že jeho bratr Michael Kelly byl při Bloody Sunday zastřelen. Ukazoval mi i jeho fotku. Bylo mu 17 let. Na autobusové nádraží už to není daleko. Po 12h přijíždím do Belfastu. U City Hall ve Visitors Centru nechávám v úschově kufr. Po pěším mostě, je to spíš tunel z pletiva nahoře s ostnatým drátem, přecházím magistrálu Westlink do republikánské části města. Na Falls road navštěvuji Garden of Remembrance. Memorial věnovaný dobrovolníkům 2nd Batt IRA padlým za irskou svobodu. Pokračuji dál. Na sloupu vidím nápis END BRITISH INTERNMENT IN IRELAND a také několik stejně zaměřených murals. Navštěvuji Irish Republican History museum. Malé museum. Jsou tu vystaveny především různé dokumenty. Zastavuji se v pubu a dávám irské pivo Harp. Vracím se zpět do centra. Na řadě je War museum. Je to jedna větší místnost. Několik figurín a dalších věcí představující různé činnosti armády za 2. světové války. Provází tu Bob Wright. Veterán z 2. světové války. Bojoval v džungli v Barmě a pak i Číně proti japoncům. Zastavuji se v Monico Bars na Guinness. Vyzvedávám kufr a busem na Belfast International airport. V 21:50h odlétám směr Manchester.

Poslední aktualizace: 7.10.2014
Dublin, Severní Irsko - srpen 14 na mapě
Autor: individual

Příspěvky z okolí Dublin, Severní Irsko - srpen 14

Belfast, Severní Irsko, UK
Belfast je hlavní město Severního Irska. Popis města sem už dali jíní…
Belfast a provincie Ulster jsou stále oběťmi mylných představ a…
Během naší dovolené navštěvujeme zajímavosti v Irsku a Severním Irsku. Naše…
Středa 6.7.2016 Irsko na dvě noci opuštíme, abychom zvádli prohlédnout si…
Při naší krátké návštěvě Belfastu jse si jedno dopoledn…
Letiště Belfast City Airport (BHD) spadá pod m…
Carrickfergus je jeden z nejlépe zachovaných normanských hradů v Irsku.…
Letiště Aldergrove (BFS) spadá pod město Belfa…
Mount Stewart je šlechtické sídlo z 1. třetiny 19.…
Antrim, irsky Aontroim, je město ve stejnojmenném hrabství na…