Dovolená 2014 - V. den, Z Králík do Miedzylesie a k vodopádu Wilczki v Polsku

Středa je pátý den naší dovolené v podhůří Orlickách hor. Dnes nás navštívili naši přátelé ze Šumperka Marek s Martinou. Vyzvedli nás na náměstí v Králíkách a jejich Beruškou jedeme na společný výlet do nedalekého Polska. V blízkosti státní hranice se nachází městečko Miedzylesie, kde jsme navštívili navenek polozříceninu - barokní zámek ze 17. stol., kdysi původní hrad. Stavba zámku prošla několika obnovami, opravy trvají dodnes. Jeho podoba po dokončení podle dokumentu oprav umístěna v jednom ze sálů interiérů by měla představovat hotelové zařízení. Zámek je trojkřídlá budova, dnes je zde v provozu zámecká restaurace v jižním křídle zámku. Severní a východní křídla pochází z období baroka.

Renesanční nádvoří je velmi prostorné, zdobeno množstvím různých architektonických prvků, stojí zde i malá kašna se soškou. Je zajímavé, že zdejší zámek je volně přístupný, nikdo nevybírá vstupné, což by se u nás stát nemohlo, ale jsme naštěstí v Polsku, takže toho využijeme k prohlídce zámeckých interiérů. Viděli jsme v nich barokní valené klenby se štukovou výzdobou a renesanční portál na nádvoří s fragmenty sgrafit. Před zámkem je i zámecký rybníček. V některých místnostech stojí krásná kachlová kamna, jinde si prohlížíme galerii obrazů moderního umění, v chodbičce stojí ukázky dobového nábytku. Zdejší zámecký komplex patří k největším v Polsku, krytá chodba ho spojuje s farním kostelem Božího Těla. Zdejší zámek s Černou gotickou věží je největší památkou pocházející z doby středověku. Příchod k zámku je po mostě, který ho spojuje s náměstím přes hradní příkop. Dolnoslezské Miedzylesie je 11 km vzdáleno od státní hranice, dnes je významným centrem turistickího ruchu. Prohlédli jsme si celé historické centrum městečka, s mariánským sloupem na náměstí.

Naše další cesta pokračovala k chráněnému území - přírodní rezervaci s vodopádem Wilczki, který je přístupný veřejnosti. Tento vodopád je největším a nejvyšším v oblasti Kralického Sněžníku na polské straně. Rezervaci najdete přímo u vjezdu do vesnice Miedzygórze, dostanete se k ní z nedalekého parkoviště kousek od začátku vesnice. Nad vodopádem se návštěvníci projdou po můstku, stezkami se schody, které vedou k vyhlídkovým terasám, a tak si vodopád možno prohlédnout ze všech stran. Vodopád Wilczki spatříte v úzké strži, je 22 m vysoký a je pěkným turistickým místem v Polsku.

Přírodní rezervace se zde rozkládá na 2, 86 ha. Přes rezervaci projdete dvěma naučnými stezkami. V areálu před vstupem k můstku je restaurace a venkovní zahrádka s občerstvením, kde grilují místní speciality na otevřeném ohni. Pro děti jsou zde nějaké atrakce, houpačky a pískoviště. Stojí zde i stánek se suvenýry. Po krátkém odpočinku a svačině se vracíme zpět na parkoviště a odjíždíme zpět do města Králíky, Marek cestou ještě zastavuje u několika polských kostelů. Den zakončíme v místní hospodě U Lípy, na Malém náměstí, kde si dáme pozdní oběd. Posedíme ještě asi dvě hodinky a klábosíme u pivka, potom se loučíme s Márou a Martinou a těšíme se na další společný výlet, naplánovaný na pátek a tím se také rozloučíme s naší letošní dovolenou v Králíkách.

Poslední aktualizace: 16.8.2014
Dovolená 2014 - V. den, Z Králík do Miedzylesie a k vodopádu Wilczki v Polsku na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Dovolená 2014 - V. den, Z Králík do Miedzylesie a k vodopádu Wilczki v Polsku

Turistická známka č. 149 - Zamek w Międzylesiu
Pierwotny zamek w Międzylesiu powstał w XIV wieku w miejscu dawnego grodziska. Był siedzibą…
Międzylesie – stare sudeckie miasteczko, przez które w I i II wieku n.e. wiódł słynny szlak…
Dnešní farní kostel v jihopolském Mezilesí již nemá s původní gotickou…
Po zaparkování v Medzylesie vyrazíme Na Králický Sněžník. S autem…
Miedzylesie neboli Mezilesí - a dříve dokonce Středolesí – je malé…
Největší, nejvýraznější, nejznámější i nejstarší památkou jihopolského…
Pozdně barokní pískovcový mariánský sloup v polském Mezilesí se nachází v centru tohoto dolnoslezského městečka a patří k jeho…
Doufejme, že datum zvolené na 7. listopadu 2014 neměli místní v M…
Pomník padlých v první světové válce Na náměstí mezi ulicemi Wojska Polskiego a Graniczna stojí pomník padlým v 1. světové…
Jestli mě něco smiřuje s faktem, že je Česká republika členem…
Jednou z mnoha pozoruhodných památek téměř třítisícového polského městečka…
Dost dlouho jsem si plánoval cyklovýlet ke Králíkům a do polského Mezilesí…
Zřejmě nejkrásnější – a určitě největší - smírčí kříž, na jaký jsem doposud v zahraničí narazil, se nachází v lese mezi městečkem…
Chovy ryb všech druhů začaly po změně poměrů vznikat jako houby po dešti. Pr…
Vesnice Kamieńczyk leží nedaleko česko-polské hranice asi 3km od příhraničního městečka Mezilesí (Miedzylesie). Dobře dostupný o…
Velký kostel sv. Martina dokumentuje, že Roztoki bývaly poměrně významnou a rozlehlou vsí. Původní název Schönfeld či Krásné Pole se uvádí v r.…
Turistické rozcestí leží na u odbočky ke Kašparově chatě na Adamu…
Jakou byla 2. světová válka pohromou není třeba nutné příliš zdůrazňovat.…
Tato socha sv. Jana Nepomuckého je – bez většího přehánění – v mnoha…
Orlické hory patří mezi lokality, kam sice s nepravidelnou pravidelností…