Dobrodružství v Bosně a Hercegovině IV.

Buď s Bohem, Sarajevo, město a lásko moje. Ale cíl dneška také není úplně nezajímavý. Mostar, orientální město na Neretvě. Rád bych napsal, že jsme tam putovali vlakem. Ale 2 zpáteční spojení denně nám nedaly příliš šancí. A přitom je ta štreka taková pěkná s nadpozemskými výhledy, ano švýcarské provenience. Také tu stylově ve Federaci Bosny a Hercegoviny mají kantony. Volíme, ne tedy jak v srbštině, pro cestu autobus. Ale i ten s panoramaty obstarává celkem slušnou náhradu za vlak. Kdes uprostřed cesty nám šofér dopřává pausu. Plánovanou asi stěží, ale tady se jízdní řády dodržují se středomořskou přesností.

Mostar, tak hlavně most nás samozřejmě láká. A napišme klidně Most, on si to zaslouží. Kdo by jej, jak se sebevědomě klene nad řekou, neznal? Truchlivé memento krvežíznivých bratrovražedných bojů, spadlý jako celá země do chaosu a konce. Turecký most, kvůli tehdejším muslimským vládcům z Osmanské říše. Smutný Mostar bez dárce svého jména musel vydržet několik let. Stari most ale opět stojí. Řekli byste, že ještě ani nedospěl? A přitom taková starodávná nádhera. Důstojný a moudrý, doufám, již přečká staletí.

Říjen a i tak všude plno. Jakýsi mladík nám snad všemi myslitelnými jazyky nabízí své průvodcovské služby. Ježto však nenavyklí takovému pouličnímu arabskému nahánění, opadá brzy jeho zájem. A v nedaleké restauraci jsme jako opravdoví pašové. Pár postávajících obsluhujících si naráz nohy může uběhat, by nám poskytl potřebné. A hned u Mostu a jeho Neretvy (ne, naopak to tady vážně nejde) se zelenou vodou co smaragdy. Také vytéká z ledovce?

Ne, nejen pěkné a krásné v Mostaru. Stopy války viditelnější než v metropoli-rozbité domy, vyrabovaná stavení, nápisy hlásající smrt, neupravená zakoutí. Miny jistě nejsou daleko. A nepoučeni staví nad Muslimy nahoře kříž.

Nevím, ale ta veliká mešita v centru mně prostě uchvátila. Jakási kombinace tajemných dálav a užasného nočního osvícení.

I Mostar vaří chmelový chléb. Sice neobvyklý nápoj v těchto končinách, přeci jen však nemůžeš neochutnat. Srovnání se Sarajavským snese samozřejmě. A přeci ještě nemáme plán na zítra. Tak to mám nejradši.

Poslední aktualizace: 19.7.2013
Dobrodružství v Bosně a Hercegovině IV. na mapě
Autor: GRAZER

Příspěvky z okolí Dobrodružství v Bosně a Hercegovině IV.

Mostar
Město Mostar leží na řece Neretvě v Hercegovsko-neretvanském kantonu v…
Bosna a Hercegovina (1): Mostar, Počitelj, Blagaj - vyvěračka řeky…
Františkánský klášter - Široki Brijeg ( Bosna Hercegovina). …
Stari most je symbolem bosenského Mostaru. Nejen že mu dal jméno,…
Mostar je historické město na řece Neretvě v Bosně a Hercegovině. Jeho…
V rámci dovolenky na Makarskej riviere sme absolvovali fakultatívny zájazd…
Pohled na historický most v Mostaru, který je kopií toho pravého nabízí…
Neretva je bez pochyby nejkrásnější řeka Bosny. Za příznivého Stavu vody …
Blagaj je městečko v Bosně a Hercegovině, 10 km jihovýchodně od Mostaru.…
Zřícenina hradu uváděného jako Stari Grad či Stjepan grad (podle …
Tekija, dervišský klášter v Blagaji se nachází přímo pod skálou z…
                                                     Nějak okolo ro…
Mariánská zjevení v Medžugorje.(Bosna a Hercegovina) …
Mešita Hadži Aliho je jednou z dominant bosenského městečka Počitelj. Byla vystavěna ve druhé polovině 16. století. Během…
Věž Gavrana Kapetanoviće se tyčí nad bosenským městečkem Počitelj. Je jednou z jeho dominant a zároveň na něj a jeho okolí poskytuje…
Kravické vodopády v Bosně a Hercegovině. Nedaleko Medžugorje,známého místa Zjevení v Bosně a Hercegovině se nacházejí kravické…
Koho již nebaví na dovolené v Chorvatsku se stále jen opékat na pláži, pro…
Toto pěkné a relaxační místo v Bosně se nachází asi 30 minut jízdy z…
Počitejl je městečko v Bosně a Hercegovině, asi 30 km jižně…
Nekropole Radimlja je významné pohřebiště křesťanské sekty bogomilců. Unikátní soubor stećků (náhrobků) se nachází před městečkem…