Cestopis o cestách a cestopisech

Nedávno jsem ve svém počítači objevil vyprávění, která jsem svým příbuzným a přátelům „kdysi“ posílal jako doprovod k odkazům na  fotografie z různých výletů, cest a výprav, umístěných na „Rajčátku“. Všechny pocházejí z let 2009 až 2012, tedy z doby, kdy jsem ještě psaní článků na Turistiku nechával na jiných a i spousta dalších okolností byla jiná. Například oko vidělo bystřeji, veškerý lomoz vstupoval zvukovodem do hlavy tak nějak lépe, břuch byl sympaticky pomenší a vlas nejen tmavší, ale i podstatně delší a hustší. A také mě tehdy ještě na každém kroku doprovázelo nezbytné cigárko, přinášející tělu i duši potěchu srovnatelnou snad jen s pohledem na ztepilou děvu.

A tak mě napadlo, že bych mohl tyto příběhy z cest sobě i dalším účastníkům jednotlivých akcí po čase opět připomenout. Poprvé jsem to nedávno vyzkoušel tipem na výlet z oblasti Vysokého Mýta a jeho okolí, a ti, kteří se tenkrát akce zúčastnili, byli nadšeni (navíc jsem náhodně zjistil, že i vyprávění o krásách Moravské Třebové, které jsem publikoval před pár lety, také zaujalo). A to – spolu s požadavky některých mých kamarádů, známých i kolegů „psavců turistických“ na vyšší počet cestopisů - vlastně rozhodlo. Postupně by se tak na „stránkách“ Turistiky měly objevit příběhy z cest nejen po snad všech koutech zemí českých, moravských i slezských, včetně naší matičky stověžaté, ale rovněž z rakouských velehor i nížin, Neapolského zálivu, první cesty do levandulové Provence nebo chorvatského pobřeží.

V některých případech možná „sklouznu" spíše do kategorie Tip na výlet. Jednak proto, že bych návštěvu některých - i méně známých - míst Čech, Moravy i Slezska opravdu rád doporučil, jednak se domnívám, že právě ve Výletech lépe vynikne srovnávání cen vstupného před 10 lety a dnes. A mnohdy je výsledek tohoto srovnání docela překvapující ...

Je tedy jasné, že na řadu opět přijdou nejen unikátní historické památky, ale i krásná příroda a milí lidé. A já se tím vlastně také zbavím jednoho dluhu. Před pár lety jsem totiž švagrovi slíbil, že se o něm čas od času na Turistice pochvalně zmíním. A protože už tuto možnost v budoucnosti mít nebudu (a stejně bych mu za ten skok na páteř, který na cestách dodnes pořád cítím, pravidelně nadával), musím zahrabat v paměti své i počítačové. A rovnou se přiznávám, že se na to už teď docela dost těším …

PS: Omlouvám se všem za to, že tato „poema“ není zrovna cestopisem v pravém slova smyslu. Chtěl jsem takto čtenáře Turistiky připravit na to, co je čeká … a hlavně jsem naopak nechtěl v úvodu každého článku vysvětlovat, proč se v myšlenkách potácím kamsi do minulosti. Snad mi bude odpuštěno … a pár lidí to potěší. Pro všechny k předchozím řádkům přidávám pár „reklamních“ fotografií.

Poslední aktualizace: 25.2.2018
Cestopis o cestách a cestopisech na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Cestopis o cestách a cestopisech

Šumperk – suchý poldr na Bratrušovském potoce
Průtočná akumulační nádrž neboli suchý poldr č. 3 se nachází na…
Na rozhlednu Háj, cca 4 km od Šumperka ( žst.stanice ).Po žluté. …
Poprvé jsme Šumperk navštívili v lednu 2014, když jsme vyrazili na lyže do…
Muzea i galerie v celé České republice jsou kvůli epidemii COVID-19…
Krásný vrch, malá Vídeň a brána Jeseníků, tolik přívlastků město …
V lokálním vydání deníku.cz se uvádí, že Bratrušov je poslední vesnicí, do…
Pokud patříte k milovníkům architektury a malebných uliček, vydejte se na…
Tak trošku zájmu široké veřejnosti uniká stále neutěšený stav šumperské…
Kdysi výstavní zdravotnické zařízení, pocházející z konce 19. století, s…
Při cestě ze Šumperka na oblíbené výletní místo Nové Domky najdeme již za…
Jízdárna J.O. Šumperk, nacházející se nedaleko Bratrušovské střelni…
O severomoravském Šumperku se svého času říkalo, že je to snad nejrudější…
S blížícím se koncem listopadu (2016) se snad i blíží slavnostní…
Nedlouhá a poměrně nenáročná trasa, vhodná i pro rodiny s dětmi, by…
Dne 30. dubna 2019 získá město Šumperk, plným právem nazývané Brána…
Pohled snad každého turisty občas se zájmem spočine na názvu té které…
Téměř v dokonalém utajení, připomínajícím činnost tajných protifašistický…
Ve zveřejněných informacích se hovoří, že v prostoru okraje lesa za…
Ačkoliv se šumperskému koupališti říká bratrušovské, s vesnicí Br…
K tomuto místu nevede žádná turistická značka, ale jen několik vyšlapaných…
„Na koupališti“ je oficiální název restaurace, která je součástí…
Tipem na výlet nemusí být jen popis vzdálených lukrativních destinací či…
Skutečnost, že ze Šumperka to do hor nemáme daleko je celkem známé. Ale…
Šumperský kotel je dalším místem tohoto okresního města v podhůří Jeseníků, které se – pomalu, ale jistě – stává zapomínanou…
Všichni je známe, mnozí je nenávidíme, a přesto jsme nuceni do nuch občas…
Dne 18. června 2014 bude v dopoledních hodinách slavnostně otevřen Čarovný…
Arboretum je definováno jako sbírka živých dřevin neboli zvláštní…
Kopec je částí hřebene, táhnoucího se od Holubího vrchu mezi Šumperkem a Rapotínem až k nejvyššímu Smrku (742m) nad Kopřivnou. Celkem snadno dostupný…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Ol…