Cesta za památkami města Zákupy

Cesta za památkami města Zákupy.

Už dlouho mě přitahovalo město Zákupy,jenž leží v Ralské pahorkatině v severních Čechách nedaleko České Lípy a shlédnutí jeho nádherného zámku po mnoha letech a dalších jeho památek.

Rozhodly jsme se s kamarádkou vcelku rychle,neboť konec sezóny návštěvy zámků se blíží a tak nebylo proč váhat a když nám přálo i hezké počasí,tak jsme se vydaly vlakem do Zákup. Nádražíčko bylo malé,dříve jsme tam jezdívali autem a tak jsme cestu ani k zámku od nádraží pořádně neznaly.Ale vedla tudy jen jedna silnice,tak jsme se po ní vydaly a narazily po krátké době na zeď a bránu, která nám již předem dávala tušit,podle svého tvaru, že se jedná o bránu a zeď zámeckou. Ale byla to zadní strana a tak jsme zeď obcházely a vešly do navazující ulice,která nás dovedla na náměstí.

Zákupské náměstí se honosí Morovým Sloupem s barokním sousoším Nejsvětější Trojice. Protože jsme chtěly napřed navštívit zámek,poptaly jsme se na směr a zamířily k němu ulicí mezi radnicí a bývalým hotelem Orlík,pojmenovaného zřejmě po synu Napoleona,Františka,Karla,Josefa-zvaného Orlík,jenž se honosil titulem Vévoda zákupský,aniž by kdy na zámku pobýval,neboť zemřel mladý ve 21 letech.Tento hotel je bohužel prázdný a opuštěný,snad se dočká nového majitele a své bývalé slávy.

Radnice,která je naproti tomuto hotelu je pseudogotická a pochází z r.1866,má štíhlou věž na nárožním arkýři a je zdobená cimbuřím. Stojí na místě, kde stávala původní radnice dřevěné architektury, která byla nejvýraznější tohoto typu v Čechách. O této radnici jsou údajně zprávy z r.1519,ač se někde píše,že na základním kamenu je vytesán r.1417. Přesto ale jediným dochovaným artefaktem je zvon z r.1579. Budova má ze tří stran obdélné nádvoří.

Radnice byla opravena v r.1985 a na přelomu tisíciletí byly obnoveny fasády. Na rohu zdobí budovu městský znak.

Ještě bych se chtěla vrátit k náměstí,kde stojí budova Pošty,která ale bývala kdysi klášterem sester sv.Karla Boromejského, což dosvědčuje vysoký kříž na osazené věžičce. Byla tu dívčí škola o dvou třídách a vzdělávací dívčí ústav,kde se učilo německy. Ústav tu byl až do 2.světové války a po roce 1945 tu byla základní škola,jenž se přestěhovala po vystavení nového sídliště. Pak byla v přízemí zřízena úřadovna pošty, další prostory v budově jsou prázdné. Je tu i na náměstí zajímavý dřevěný dům a i další ulice v Zákupech nabízí k vidění lidové stavby - krásné staré roubenky.

Procházka městem nabízí Informační tabule s vyobrazením Naučných stezek s fotografickou dokumentací.

My jsme zamířily k zámku,o němž a jeho historii napíši v dalším článku.

Poslední aktualizace: 28.9.2011
Cesta za památkami města Zákupy na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Cesta za památkami města Zákupy

Dva dny za různými památkami - ZÁKUPY  - MOROVÝ  HŘBITOV
Dva dny za různými památkami - ZÁKUPY - MOROVÝ HŘBITOV
Dva dny za různými památkami  - Zákupy - Morový hřbitov s kaplí sv. Anny V…
Výlet za zámkem v Zákupech.               Na zámku v Zákupech j…
Zámek Zákupy stojí na Návrší nad stejnojmenným městem na Českolipsku v Li…
Kostel sv.Fabiána a sv.Šebestiána v Zákupech. Kostel sv.Fabiána a sv.Šebestiána pochází z let 1550 – 1562 a je mohutné stavby. Zdoben…
Ralsko poskytuje úžasné možnosti pro cyklisty, jedete hodiny a hodiny…
Součástí zámeckého areálu v Zákupech je mj. barokní zahrada italského – či…
Zákupy leží v Severních Čechách, jihovýchodním směrem od města Nový Bor. …
Zákupy se nalézají asi 8km východně od České Lípy. Zdejší zámek byl vystavěn na skalnatém podloží na místě bývalé gotické tvrze…
Barokní socha sv. Jana Nepomuckého v Zákupech je sice neodmyslitelně spojována se zdejším zámkem, přesto je však dílem až neuvěřitel…
Zámek Zákupy A jsme tady! Náš věrný škodovácký dopravce „Feďa“…