Vsetín

Vsetín leží v malebném údolí řeky Vsetínská Bečva. První zmínka je z roku 1297 a dnes zde žije přibližně 30 tis. obyvatel.  Kromě jiných památek zde můžete navštívit renesanční zámek.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Rozhledna Bůřov / Arboretum Semetín Ubytování Vsetín
Turistické cíle / Mapa Vsetína Přehrada Karolinka / Kobylské Ďury Jurkovičova rozhledna
Beskydy, Javorníky, Valašsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Beskydy, Javorníky, Valašsko

Cesta do nejskalnatější části Valašského království

Fotografie (103)  • Foto: Franta
Čertovy skály zepředu ...

Pod zataženou zlínskou oblohou ráno nastupujeme do busu na Valašskou Polanku. Spolu s námi tam cestuje i početná skupina jednoho nejmenovaného turistického oddílu. V Polance musíme skoro hodinu čekat na přípoj, ale díky zlínským turistům je nám k dispozici o 2 hodiny dříve otevřená hospůdka " U galánečky". Dáváme si tam výbornou valašskou kyselicu a kafíčko. Jen nás trochu zaráží cena za tyto dvě položky : asi do ní bylo zahrnuto i použité nádobí ! Někteří členové turistického oddílu si tu dávají pivo i něco ostřejšího. Zdá se, že někteří jedinci chytili "slinu", protože venku pak loví z batohů pečlivě zabalené láhve s tvrdým alkoholem. Podle hovoru se jedou podívat Na Pulčínské skály. Tož to opravdu nevím, s kolika plánovanými promilemi alkoholu v krvi tak někteří z nich učiní - dobře jim tak !! Venku se zatím každou chvilku dramaticky mění počasí : chvilku oblohu pokrývají černé mraky, aby je vzápětí vystřídala trhlina s prosvítajícím tmavým azurem a paprsky slunce. ( A takovéto super počasíčko nám vydrží skoro až do závěru naší cesty ...)

Foto: Franta

Dalším autobusem pokračujeme směrem na Horní Lideč. Turisté vystupují na rozcestí k Pulčínu, já s manželkou o zastávku dál - pod Čertovými skalami v Lidečku u Motorestu. Dnes, kdy je venku chladněji, se na skalních stěnách vyskytuje jen velmi malý počet horolezců "otužilců" ... O této skalní hradbě či stěně už bylo napsáno nemálo článků - ( i já sám jsem se při svých cestách o nich mnohokrát zmínil ) - takže přeskočíme list: dneska nás s Janou zajímá jejich odvrácená tvář. Možná se mnoho návštěvníků, kteří znají "Čerťáky" jen při pohledu zdola od silnice podiví, jak ta jejich zadní část vypadá. Skály tu nedosahují zdaleka takové výše, jako jejich reprezentativní líc. Stěna je tu místy skoro zarovno se zemí a umožňuje tak výhledy na Lidečko, Horní Lideč a blízké vrchy Javorníků a na hřeben Bílých Karpat. Skály tu místy tvoří jakési cimbuří s pitoreskními skalními útvary. Rostou tu břízy, borovice a smrky, které ve spodní části skal vypouštějí ze svahu dolů ohromnou síť obnažených kořenů. Je to moc krásné ... Cestou k nejvyššímu bodu "hradeb" míjíme i shluk romantických skalek. Ještě poslední foto a pokochat se výhledem na krásný kraj. Na turistickém odpočívadle zalovit v batozích, něco malého dobrého do pusy a mašírujem dál ...

( Po dohodě s manželkou, aby bylo pro každého a ze všeho "něco" jsem dnešní trasu naplánoval takto : po prohlídce Čertových skal vystoupáme nahoru na hlavní hřeben Vizovických vrchů a budeme pokračovat ke skalním útvarům "Žraloci" na Lázu, poté sestup k Dolním Lačnovským skalám - já si odskočím na ty Prostřední - a pak přes okraj Lačnova malebnou pahorkatinou dolů k Lačnovským rybníkům a do Lidča na vlak. )

... a jejich odvrácená strana

Kdybychom šli výše zmiňovanou trasu po turistických značkách, naše tůra by se protáhla na mnoho kilometrů - já tu znám naštěstí dost zkratek a nábližek, takže naše trasa nebude delší než 12 km ! Hned nad posledním útvarem "Čerťáků" je rozcestí lesních cest. Modrá značka zatáčí po té vpravo a vede po úbočí posledního výběžku Vizovických vrchů, hory Kopce či lidově Zámčiska ( 699 m), stále stoupá po obvodu nejen Kopců, ale i jiných vrchů, aby po 4.5 km vystoupala na hlavní hřeben pod vrcholem Krajčice. Tato trasa je "pozoruhodná" tím, že cílevědomě míjí veškeré turistické atraktivit a při ustavičném stoupání vede stále lesem, takže z ní nemáte žádný výhled a navíc je to zbytečná oklika ! V minulosti vedla na hlavní hřeben značkovaná cesta jinudy a po jejích stopách se dneska vydáme i my...Správná cesta je ta vlevo, která napřed pod lesem klesá jakoby dolů k posledním domům Lidečka.

Hned za zatáčkou se ale cesta vyrovnává a vede po vrstevnici lesem. Zanedlouho se vpravo nad našimi hlavami doširoka otevírá veliká a nová lesní paseka. Na jejím konci odbočuje z té naší cesty "lesňačka" napravo do toho největšího krpálu ! Nenecháme se odradit a začínáme s výstupem. V místech, kde křižujeme malý potůček a vlevo do lesa vybíhá další lesní cesta, nechávám Janu odpočinout. Já si jen nalehko odskočím asi 150 m dál po cestě, která mne o něco výš přivádí do lesní kotlinky na úbočí Kopců. Bývalo tu za bažinou mezi balvany tábořiště a spodní hranu kotlinky zdobí menší skála. Je asi 5 m vysoká a je učebnicovou ukázkou tzv.mrazového srubu. Obnažená hladká skalní stěna vypadá jako opracovaná lidskou rukou, jde ale o ryzí dílo přírody. Při bližším zkouknutí vidíme ve skále drobné i větší zahloubení - pozvolna tu vlivem eroze vznikají skalní dutiny ...

Foto: Franta

Po návratu za Janou opět batoh na ramena a pokračujeme ve stoupání k vrcholu. Z horní části paseky se nám otevře překvapivý výhled na okolí a také na to, kolik výškových metrů už jsme vystoupali - to jsme ale teprve v polovině cesty. Dále už nás čekají dvě serpentiny lesem až k vrcholu. Když se konečně vypotácíme do vrcholového sedla mezi kótou Kopce a dalším bezejmenným vrcholem hlavního hřebene, máme oba na chvilku dost ! Ještě že tu fouká větřík a chladí naše zpocené líce ... Taky jsme v délce necelého 1 km zvládli převýšení asi 250 výškových metrů !! Dál už nás ale čeká jen cesta po hřebeni bez většího převýšení. Za odměnu si tu dáváme buchtičku a tatranku. Nacházíme se na rozcestí. Napravo vybíhající lesní cesta je slepá - obtáčí v půlkruhu vrcholek Kopců a končí pod soustavou zdejších sesuvů a skalních příkopů s pseudokrasovými jeskyněmi. Moc mne to láká si tam odskočit, bohužel si nemůžeme dovolit žádné zdržení , máme před sebou totiž spoustu jiných zajímavostí ...

Vydáváme se cestou prostřední, která kraťoučce klesá k severu a po zatáčce vlevo už nás vede lesem skoro stále po vrstevnici až pod zdejší nejvyšší vrchol hřebene - Krajčici ( 730 m). Cestou máme několik skvělých výhledů z pasek na Lužnou a dále ke Vsetínu. Na rozcestí pod Krajčicí se k nám přidává "bezcenná" modrá značka. Nachází se zde panel Naučné stezky Vařákovy paseky, který nás informuje o tom, že pravěké hradiště se nenacházelo jen pod vrcholkem Kopců, ale jeho stopy byly objeveny i tady, na skalnatém temeni Krajčice. Zároveň je tu poučení o větším mrazovém srubu, který se nachází několik desítek metrů na nové pasece nad námi. Přes bordel po lesnících se šplhám pod úpatí skalní stěny, pokryté množstvím skalních dutin a které jsem dal kdysi dávno jméno "Zelená příšera". To kvůli tomu, že byla skála porostlá mechem a schovaná pod baldachýnem zeleného jehličí okolních smrků. Ty ale byly vykáceny a skála ztratila trochu ze své tajuplnosti a kouzla ...

Pokračujeme do zatáčky v sedle s velkou kaluží a malým jezírkem. Tady necháme modrou, ať si zase jde kam chce a my přes další polopaseku pokračujeme v mírném svahu v řídkém lese ke skalním útvarům, které prosvicují mezi stromy. Při pohledu zblízka návštěvník vidí miniaturní skalní "dědinu". Skály tu nejsou vyšší než 4 metry, ale velikou pozoruhodností této hříčky přírody je to, že jsou všecičky !! - ( a to i ten nejmenší kámen) - doslova proděravěny nespočetným množstvím skalních dutin různých velikostí a tvarů. Do těch největších by se vešlo i maličké dítě - ty největší se totiž ve svém nitru ještě rozšiřují ! ( Takovéto pozoruhodné skalní dutiny se označují odborným názvem tafoni ). Mezi výběžky několika skalek, jejichž tvar připomíná otevřené tlamy žraloků, krátce stoupáme na vrcholek skalního hřbítku. Směrem k jihu spadá strmá stěna, jen místy obnažená nízkými pásy pískovcových lavic. Ty jsou též ozdobeny dutinami, protože tady na Lázu je to taková místní skalní specialita. ( Teď ale nechci valit čtenářům šrouby do hlavy - všechny troje blízké Lačnovské skály mají podobnou výzdobu, navíc doplněnou voštinami a jinými geomorfologickými jevy a navíc jsou všechny troje o hodně vyšší ...) Stejně je ale skalní městečko na Lázu velice kouzelným místem, rozhodně stojí za návštěvu a kdo o něm chcete zvědět víc a podívat se na víc fotografií, můžete si přečíst můj článeček "Skalní útvary na Lázu"...

Pod hřebínkem chci Janu zavést k blízké studánce, ale stojí nám v cestě jakási bažina. proto pokračujeme přes lučinatou paseku po "mojí" zkratce k Dolním Lačnovkám. Pěšina se kříží s druhou, pak jdeme po jakési lesní cestě a ta najednou začne stoupat a my stojíme u studánky, ke které jsme před chvilkou chtěli jít a nakonec nešli ! To jsem ale pěkně zakufroval - majú tady v horách jakési bludné kořeně či co !! ( Pravdou je, že jsem tudy nešel víc jak 10 let, staré paseky zarůstají, nové přirůstají a člověk se pak nemá podle čeho zorientovat ! )

Foto: Franta

Takže po krátkém odpočinku pokus číslo 2 : pár desítek metrů opět po modré značce a pak odbočujeme neznámou lesní cestou do údolí. Sestupujeme přes další velikou a celkem nedávno vykácenou lesní plochu. Vlevo vidíme na okraji lesa členitý skalnatý hřebínek, jehož vrchol zdobí nádherně vymodelovaná, bachratá skalní věžička ! To je ale překvapení, tak tudy jsem při svých četných toulkách v minulosti nikdy nešel - kdoví kolik dalších drobnějších neznámých skalních útvarů se ukrývá v hloubi lesů všude kolem nás ... Na spodním okraji hřebínku se k nebi vypíná myslivecký posed. Naše cesta pod pasekou mění směr a začíná stoupat směrem k hřebenu. Naštěstí z ní odbočuje další lesní cesta přímo dolů do údolí. Má sice trochu strmější průběh, ale zato jsme za chvilku dole u většího potoka a po pár metrech na široké lesní cestě a lesácké točně. Vpravo nad námi vidíme vrcholky Spodních Lačnovských skal, které jsou tak jako Horní pohlcovány stále vzrůstajícím lesem.

Nejsou ale našim dnešním cílem, ten další je o kousek dál, kdy přicházíme k mostku. Vpravo vybíhá zalesněné boční údolíčko a lesní cesta. Opět nechávám manželku spočinout a nalehko se vydávám k Prostředním Lačnovským skalám, které jsou širší veřejnosti zcela neznámým pojmem. Pravdou je, že přístup k nim je nyní dosti obtížný. Cestu, která vedla vpravo přes paseku, a z níž se pak asi v půlce svahu dalo ke skalám po vrstevnici dojít, tak ta zmizela pod náporem zdejší džungle. Nezbývá tedy, než se k úpatí svahu, připomínající sklon střechy venkovského domu, prodrat mezi smrčky a pak výstup kolem členitých skalních pískovcových stěn. Také ty zdejší mají obdobnou výzdobu, jako jejich známější a vyšší sestry - také jsou plné dutin a místy můžeme obdovovat i malé pavučinky voštin. Nejvyšší skála dosahuje výše asi 7 m a Prostřední skály jakoby vypadly z učebnice "O mrazových sroubcích". Celková délka skal dosahuje délky asi 70 m, ale těžko se to v tom prudkém svahu odhaduje ! I když je toto místo docela obtížně přístupné, milovníkům skal jej vřele doporučuju, protože tady na rozdíl od "Lačnovek" Horních i těch Dolních vládne absolutní klid ! Za pozornost určitě stojí i shluky bochníkovitých mechů a kapradin v okolí ...

( Kdo chce zvědět víc, může si přečíst článeček Prostřední Lačnovské skály ...)

Po lesní cestě a po žluté značce pokračujeme k vrcholku zalesněného ostrohu nad údolím. Žlutá značka zde odbočuje vpravo a zcela zbytečně se motá více jak 2,5 km lesem, aby pak konečně vyústila z lesa ven na louku a seběhla na horní konec obce Lačnova. My sestupujeme z ostrohu lesní cestou na louku a pěšinou vpravo přes potok vycházíme z houštiny na okraj velikých pastvin a nesmírně esteticky působícímu panorámatu Lačnovské pahorkatiny. Navíc tudy podél lesa vybíhá polní cesta až nahoru na hřeben k posledním domkům Lačnova. Kdyby vedla žlutá značka právě tudy, nejenomže by podstatně zkrátila cestu k Lačnovským skalám, ale navíc by poskytla poutníkovi nádherné výhledy na okolní krajinu !!

výhledy ze skal

Trávu na pastvině pod námi seče traktor, totéž se děje o něco výše směrem k dědině. My si vybíráme směr cesty zhruba uprostřed mezi nimi a náš cíl - bývalé lačnovské JZD vidíme nahoře na travnatém horizontu před námi. Fantastickými hrby pod nádhernými fotogenickými mraky vystoupáme až k bývalému kolchozu. Než se dostaneme k silničce, po které klesá k Lačnovským rybníkům žlutá značka, musíme podlézt pode dvěma elektrickými ohradníky, ale to nám až tolik nevadí ...

Kraj, který vidíme okolo sebe se nedá popsat slovy, chce to tu nádheru kolem vidět na vlastní oči !!! Snad něco o malebnosti této KRAJINY jižního Valašska něco málo napoví mé fotografie ... Nacházíme se na nejvyšších místech lačnovské pahorkatiny a okolo nás se k nebesům zvedají vrcholky pohraničních Bílých Karpat, Vizovických vrchů a Javorníků. Je to tu jako v pohádce ... Když o hodně později sestoupíme po silničce až k rozcestí u malebných Lačnovských rybníků, manželka mi najednou zjihle říká : " Tady je to krásné v každé roční době, že ?!?"

Foto: Franta

Ano, Jani - je !!! A určitě se tu budeme rádi vracet ... teď ale ještě rychle nějaké foto ze břehů Prostředního a Dolního rybníka - ( čtenář se určitě dovtípil, že jsou tady tak jako skály rybníky TŘI ) - a pak už zrychleným krokem a za zvuku bubnování vodních kapek o naše roztažené deštníky na nádraží do Horní Lidče na vlak do Vsetína. ( Odtud busem domů do Zlína ). Přeháňka naštěstí trvá jen pár minut. Ještě se na okraji Lidče zajdu podívat na vývěsní ceduli bufetu u velkého řeznictví, který nabízí teplá jídla do 18.hodin každý všední den a v sobotu mají otevřeno od 8. - 11.hodin. Až sem pojedeme někdy příště, určitě musíme ochutnat nějakou zdejší specialitu : můj tatínek si sem až z Brumova jezdí na vynikající dršťkovou a gulášovou polévku ...

Poslední aktualizace: 6.6.2012
Autor: Franta

Lidečko

Příspěvky z okolí Cesta do nejskalnatější části Valašského království

Krajčice - "Tisíce mých očí"
 O zajímavém mrazovém srubu pod kótou Krajčice (730 m) jsem již psal. Turista, procházející od Čertových skal na hlavní hřeben Vizovických vrchů o něj není ochuzen, neboť značená cesta prochází na dohled od skalis…
Krajčice je druhou nejvyšší horou Vizovických vrchů.Nejlépe je přístupná po modré značce z Lidečka. Tato značka vede pouze po její úbočí a vrchol těsně míjí. Samotný vrchol je bez výhledu a zalesněný, výhledy js…
 "Březen, za kamna vlezem, duben, ještě tam budem" - moc pěkné pranostiky si vymysleli ti naši předci - peciválové. (Docela by mne zajímalo, v jakých fázích proběhla jejich proměna na lid turistický.) To my, Valaš…
Skalní studánka je lidové označení pro skalní mísu, naplněnou vodou. S tímto zajímavým geomorfologickým jevem se můžeme setkat skoro u všech druhů zvětralých hornin, ale stejně se ty nejhezčí skalní mísy tvoří v…
   Při putování po modré značce od Čertových skal po hlavním hřebeni Vizovických vrchů vystoupáme přibližně po 3.5 km cesty až téměř pod hřebenové vrcholy. Nedaleko Rozcestí lesních nezpevněných komunikací …
Kaplička sv. Anežky České v Račném
   Krásnou ukázku valašské lidové architektury nalezneme nad údolím Račné, asi 2 km západně od obce Lidečko. To je proslulé mezi cestovatelskou veřejností především unikátní hradbou Čertových skal,…
  "Monolit" je menší mrazový srub, dokonale se skrývající lidským zrakům ve svahu vrchu Kopce (699 m), který se vypíná nad známými Čertovými skálami u Lidečka. Ty jsou tu nejznámějším a turisticky nejvyhledávanějš…
    Název kóty Láz na turistických mapách nenaleznete, neboť tento zalesněný vrch - (715 m) - dostal jméno podle nedalekého turistického rozcestí. Modrá turistická značka, která velikým obloukem vystoupá od Čertov…
   Dneskaj je neděla. Protože je venku pěkně škaredě - šak je druhá půlka února a venku zas začál valit sněh - tož sa ně vůbec nechce, ale slib je slib a tož lezu na nádraží okolo 11.hodiny na vlak…
     Nyní jde spíš o velmi zvláštní atmosféru místa. Pokud si někde čteme o tajemnu a „nevšednostech“, tak je to vždy jen slabým odvarem toho, co se dá zažít, když na to které místo zavítáme. Některá místa nemusí …
   Při průzkumu okolí "svaté trojice" hlavních Lačnovských skal není nouze o další nečekaná skalní překvapení . Na jaře jsme si s manželkou krátili cestu od skalek na Lázu k Dolním Lačnovským skalám přes rozsáhlou…
Jakže to tenkrát bylo? Už jste to slyšeli? Jak Rozina, děvče jako květ, odmítlo čerta za manžela? Toto stvoření si pro svého nastávajícího prý vymyslelo úkol, aby otočil říčku Lidečku do protisměru. A jak už to v pohádkách bývá, mělo to být do svítání, než "kohút zakokrhá". Však taky páni kupci chtěli všechny kohouty ve vesnici  toho večera odkoupit. Ale jedna chytrá babča se…
  Lačnovské pískovcové trojskalí disponuje stěnami zdobenými nejen pavučinami voštin, ale i takovým množstvím kulovitých otvorů, že lze tyto objekty neživé přírody s klidným svědomím přirovnat k obligátnímu sýru…
  Oblast moravských Karpat se může pochlubit mimořádně bohatým výskytem pískovcových skalních útvarů, z nichž ty „nejděravější“ najdeme ve Chřibech a Vizovických vrších. Hlavní část druhého pohoří tvoří předlouhý K…
  Je sobota 28.března. Včera jsme byli s Janou na prvním „rouškovém“ výletě a prošli se ze Všeminy do Jasenné okolo pasekářských obydlí na Trávnících. I dnešní brzké ráno obyvatele Česka přivítalo sluncem, jenže osvětlení je mnohem příznivější a ostřejší. Včera to holt Oskar trochu flákal... Krátce po šesté vyjiždím busem, do kterého se nastupuje zadními dveřmi (a ve kterém se …
 O tajemném vrcholu Kopce nad Čertovými skálami u Lidečko jsem tady již psal, tentokráte se zaměřím jen na jeho největší pozoruhodnost. Nachází se asi 200 m pod vrcholem a návštěvník zde spatří zajímavé skalní p…
   Poslední z hlavních lačnovských "trojčat" najdeme jihovýchodním směrem od její Horní sestry, při žluté turistické značce a trase nové NS Vařákovy paseky. Od rozcestí a odbočce k Horním skalám sestoupíme lesní c…
  Tímto výrazným kopčiskem, vypínajícím se nad mohutnou hradbou Čertových skal u Lidečka a nad soutěskou Lomensko, končí hlavní hřeben Vizovických vrchů a dál na východ se už rozkládá horstvo Javo…
Autobusem nebo vlakem do obce Valašská Polanka a odtud pěšky po turistických značkách i mimo ně, přes rozcestí U oběšeného až ke skalnímu útvaru Čertovy skály u Lidečka na Zlínsku.   Skalní útvar Čertovy skály u L…
Opakování je – jak všeobecně známo – matkou moudrosti. Toto známé rčení vždy platilo, stále platí a zřejmě i nadále platit bude. No a protože nám na stránkách Turistiky.cz v nepravidelných intervalech známý skálom…
Čertovy skály - přírodní památka
Přírodní památku Čertovy skály (0,15 ha) najdeme na zádním okraji Vizovických vrchů, v Komonecké hornatině, na severním okraji obce Lidečko, asi 100 m od státní silnice a 150 m od železniční trati Vsetín - Horn…
Lidečko leží jižním směrem od města Vsetín kolem silnice spojující Vsetín a Valašské Klobouky. Obcí prochází také železniční trať spojující tyto města. Lidečko se rozkládá v údolí tvořeném řekou Senice. Východní…
  Při pohledu na úvodní obrázek mého článečku, který znázorňuje celou tu mohutnou, téměř 150 metrů dlouhou a dvacet metrů vysokou skalní hradbu, si ti z vás, kteří tento kout Valašska neznají, nejspíš význam…
Pískovcový skalní utvar na hřebeni Vizovických vrchů. Přístup nejlépe po žluté značce na jižní straně hřebene. Jde o dvě skupiny cvičných skal (Horní a Dolní). Nejvhodněji kombinovat s hřebenovkou Vizovi…
   Pokud by se u nás na východní Moravě pořádala soutěž o "Pískovcovou skalní MISS Valašské republiky," horkou favoritkou na vítězství by se zcela jistě stala Horní Lačnovská skála. Před jejími mírami - (délka 9…
Čertovy skály patří mezi  nejznámější a nejnavštěvovanější skály na Valašsku.Na Čertovy skály se dostanete silnicí ze Vsetína přes Valašskou Polanku směrem na Horní Lideč a před obcí Lidečko uvidíte skály přímo ze…
Máte-li rádi přírodu a vše, co k ní patří, pak vám doporučujeme navštívit pískovcové skály, kterým se začalo říkat Čertovy podle pověsti o sázce chytrého valašského mlynáře s čertem. Jedná se o skalní stěnu charak…
Téměř dvoutisícovou obec Lidečko najdeme v okrese Vsetín, nedaleko hranic se Slovenskou republikou. Přesto – anebo právě proto - že je známá hlavně díky nedalekému skalnímu útvaru Čertovy skály, setkáme se zde tak…
Chráněný přírodní útvar Pulčínské skály se nachází poblíž obce Pulčín, jižně od Vsetína. Jsou součástí NPR Pulčín-Hradisko. Není bez zajímavosti, že skály byly útočištěm člověka již v prn…