Českým krasem na vrch Bacín

Náš dnešní expedici začínáme vystoupením v Zadní Třebani. Z vlaku. Smíšené družstvo našeho All Starc Teamu v počtu šesti členů (ovšem v případě jestli jsem nás dobře spočetl) s příslibem dobrého počasí (a ten se naplnil vrchovatě) plánuje projít Naučnou stezku Litěň, zdolat nejvyšší vrch Českého krasu, tajemstvími opředený Bacín a přes lom Na kobyle a Kodu na zpáteční vlak do Srbska.

Plán je schválen, u rozcestníku za nádražím vyrážíme po zelené tradičně rozcvičovacím stoupáním přes celou obec až na polní cestu k Bělči a už tady odkládáme přebytečné oblečení, je krátce po osmé ale sluníčko nám přeje plnou měrou. Tady je jasné že půjdeme místy vysokou trávou takže kdo má sprej proti klíšťatům zašumí si s ním okolo bot a lýtek. Já to hrdě odmítám a večer jednoho zájemce o mou A1 Rh+ najdu (a zlikviduju).

Jdeme husím pochodem úzkou pěšinou a pozorujeme ranním sluncem hezky nasvícené jižní panorama kopců Českého krasu s výhledem k Litni a chatám podél Bělečského potoka.

Ještě po zelené přicházíme do vsi Běleč, k severu se táhne přes vrch Voškov velké golfiště až ke Karlštejnu. Obcházíme krajem obce a odbočujeme ze zelené na polní cestu Doprava po NS Liteň. Trochu váhám protože tu stezka není nijak značená ale nakonec jdeme dobře.

Asi po tři čtvrtě kilometru přicházíme k první infotabuli a odbočujeme Doprava k bývalé pískovně kde podle info by měly hnízdit břehule říční. Jejich vyhrabané nory sice vidíme ale ptáčka zahlédneme jen jednoho ale to podle ornitologa expedice břehule určitě není. Vracíme se k cestě a kolem staré vodárny přicházíme na silnici do osady Dolní Vlence.

To už je do Litně sotva půl kilometru, obcházíme zeď zámeckého parku a kolem kostela sv.Petra a Pavla jsme na rozcestí u restaurace. Pohled na hodinky je krutý. Příliš jsme pospíchali, do otvíračky zbývá skoro dvacet minut. Pan hostinský však naší žádosti neodolá a pouští nás dál, z našich pohledů sucho přímo sálá. Posedíme vděčně u piva, myslím dvou, a kofoly a přes náměstí pokračujeme po NS po silnici kolem obory s vysokou až k rozcestí Na Babce.

Tam se NS rozděluje, my jdeme doleva pěšinou kolem plotu obory a zasypaného lomu. Pak cípem lesa kde ještě odbočíme na starý neudržovaný židovský hřbitov s kamennými náhrobky většinou zpola zarostlými vysokou travou. Tady se příliš nezdržujeme, na to bude času dost později. Ale nemuselo by to být zas příliš brzo.

Vracíme se na kraj Litně a přecházíme na zelenou s výhledy zpět přes Liteň ke Karlštejnu. Ta nás vede na jihozápad konečně kouskem lesa přes kopce Mramor a Šamor k Vinařicům.

Později pak na silnici s výhledem na Bacín po které přijdeme do Vinařic a za poslední chalupou Doprava polní cestou stoupáme k Bacínu. Ten by si zasloužil delší vyprávění ale kdo si napíše do vyhledávače vrch bacín najde tam veškeré informace. Snad jen tolik že tam byly nalezeny neklamné důkazy lidské přítomnosti z doby před deseti tisíci lety a snad i starší.

S polní cesty pak Doprava loukou po sotva znatelné pěšince která se u lesíka ztrácí.

My se však neztrácíme a díky navigaci kameramana expedice po chvíli bloudění přicházíme na sám vrchol kopce. Vrcholové foto, gratulujeme si že jsme zase jednou dosáhli vrcholu a stejnou cestou se vracíme na zelenou za Vinařice. Mimochodem, místo jezírka pod vrcholem našli jsme jen blátivou velkou louži.

Zelená nás přivede kolem lomů pod vrchem Plešivec – zase ten Plešivec, ale to není ten brdský, lesem na silnici ke Koněprusům. Po té doleva a pak doleva odbočkou k lomu Na kobyle.

Do dávno opuštěného lomu je z této strany vstup tunelem, je od ostatní krajiny izolován, je tu i několik přístupných jeskyní a určitě stojí za návštěvu. Tady přichází chvíle i pro speleologa expedice který prozkoumává jeskyně, bohužel však bez převratného nálezu prehistorických fosilií.

Opouštíme lom a stejnou cestou se vracíme na zelenou. S tou potom ze silnice lesem k rozcestí Pod Vinnou a na silnici k rozcestí Tobolka. Od Tobolky pak ke prameni Kody a známou a tolikrát už (i mnou) popsanou cestou do Srbska k železniční stanici.

Tam jistě nepohrdneme závěrečným pivem a krátkým posezením v restauraci U nádraží. Trasa i cesta hodnoceny kladně, vytýčené úkoly splněny, počasí 1*.

Zdrávi došli, zase někdy. Seventy

Odkaz na mapu trasy

Poslední aktualizace: 4.6.2014
Českým krasem na vrch Bacín na mapě
Autor: Seventy

Příspěvky z okolí Českým krasem na vrch Bacín

Naučná stezka Liteň
Naučná stezka Liteň byla instalována v roce 2013…
Obec Liteň se nachází asi 10 km od Berouna. Zámek tvoří jednopatrová čtyř…
Pokud byste chtěli shlédnout kovářské mistry a mistry práce s kovem vůbec, jako jsou například platnéři, pregéři, podkováři, pasíři,…
Sladovna Skuhrov u Brd. Sladovnu vystavili roku 1872 pro potřeby zhruba 2…
Svinaře leží 6 km severozápadně od Mníšku pod Brdy a 6 km jižně od Karlšt…
Obec Svinaře se nachází na úpatí brdských Hřebenů. První písemná zmínka…
Krásná Vyhlídka Nad Tomáškovým lomem umožnuje pohled na Berounku, na st…
Brdlák Je kopec v těsné blízkosti Berounky, toto místo…
Příjemný výlet začínáme v Hlásné Třebáni, kde zaparkujeme…
Obec pod tímto jménem vznikla v roce 1952 administrativním spojením obcí …
Majestátní hrad Karlštejn, který se už po staletí tyčí nad údolím…
Karlštejnské vinobraní se koná každý rok na konci září. Jezdíme vlakem z…
Hrad Karlštejn patří mezi tři nejnavštěvovanější památky u nás. Jednou z…
Kotýz
Vrch Kotýz se nachází 1 km od Koněpruských jeskyní, cca 4 km od Berouna.Je…
Do Karlštejna dorazíme vláčkem ze smíchovského  nádraží v Praze, jezdí…
Hrad Karlštejn mě provází od raného dětství. Ani nespočítám, kolikrát jsem…
Hrad Karlštejn se nachází ve CHKO Český Kras cca 30km jihovýchodně od Prahy. Přijeli jsme vlakem (spoj Praha - Brno - Plzeň) a…
Hrad Karlštejn
Soutěž 2 body
Vrcholně gotický hrad založený v roce 1348 zaujímá mezi českými hrady zcela výjimečné postavení. Byl vybudován českým králem…
Koněpruské jeskyně
Koněpruské jeskyně vznikly činností vody ve vápencích starých…
Hrad Karlštejn je jednou z nejnavštěvovanějších památek České republiky i jedním z – nejen turistických - symbolů této země. Je místem navždy spojeným s…