Čertův kámen - Maleniska - hrad Starý Světlov - Horní Lhota

Busem ze Zlína tentokrát až v 11 hod. Na poslední chvíli nastupují dva společensky "unavení" kluci, kteří se vracejí z velkého flámu domů do Luhačovic. Peníze na cestu jim ale nestačí a tak si kupují lístky jen do Ludkovic s tím, že zbytek dojdou pěšky. Při pohledu na ně je nám jasné, že turistika jim asi nic neříká a tahle 3 km dlouhá " tůra" přes kopec do lázeňského města pro ně bude asi tím nejheroističtějším výkonem jejich života, na který budou dlouho vzpomínat ! To už ale jedeme do kopce na Kudlov a pak po hřebeni k pindule - s velikým překvapením zjišťujeme, že stará hospoda je zbouraná - pak klesáme okolo vodní nádrže a Koliby do Březůvek a za chvilku už vysedáme v obci Provodov.

Na skalisko Čertův kámen z dědiny zatím značka nevede, je ale dobře přístupné z konce Provodova směrem na Březůvky, kde vlevo kolem samoty odbočuje polní cesta do svahu kopce Rýsov a ta nás po 1 km chůze přivede až k našemu prvnímu cíli. Poslední úsek stoupání pod les, ve kterém se tajemné skalisko ukrývá, je docela slušným kopýškem - zato z něj ale máme velice hezké výhledy na okolí Provodova s vrchem Klenčovem. Pak už nás pohltí řídký bukový les - zatím ještě bez letošního listí - a slyšíme podivný zvuk. Je to koňské ržání ! Od skály k nám sjíždějí na koních dvě děvčata. Jana zatrochu zaostává, protože si fotí zajímavé kořeny buků a já pospíchám ke skále a informační tabuli. Lesní cesta zatáčí od skály vpravo a vede k nedalekému vrcholu Rýsova už jen mírným stoupáním, zato od plošiny pod skálou hřbet spadá strmě až dolů k potoku.

Foto: Franta

Čertův kámen určitě patří mezi nejkrásnější a nejzajímavější Skalní útvary Vizovických vrchů. Mohutné skalisko je vysoké 10.5 m , jeho délka je asi 16 m a stěny skály jsou vyzdobeny četnými dutinami ( tafoni), které jsou umístěny nejenom vedle sebe, ale také v několika řadách nad sebou !! Protože se nacházíme ve vnějším pásmu Západních Karpat, které jsou tvořeny flyšem, tak je skála pochopitelně tvořena pískovci a slepenci. Na jejím vrcholu je řada menších skalních mís a pak čtvercové dutiny, které už nejsou přírodního původu, ale vytesali je tady středověcí lidičkové při stavbě skalního hradu Rýsova a sloužily na ukotvení dřevěné konstrukce roubené věže hrádku. Okolo něj stála kůlová hradba. Hrad neměl dlouhého trvání - vznikl někdy ve 13.století a o 100 let později už byl opuštěn. V okolí hlavní skály najdeme několik menších Skalek, z nichž ta nejbližší na konci plošiny pod Čertovým kamenem nám z této strany připadá jako jeho zmenšené dvojče... Je tu moc krásně, přímo překrásně, ale my musíme dál a tak smutně opouštíme tuto malou přírodní rezervaci ( necelé 2 ha) a po strmé lesní cestě klesáme na louku a pak k potoku. Nevede přes něj žádná lávka a tak musíme na druhou stranu přeskákat po kamenech...

Přes louku se dostáváme k silnici a zastávce busu Maleniska. Strmou silničkou a po žluté značce od Provodova stoupáme 1 km do svahu kopce, kde se na velké louce nachází několik samot a hlavně jedno dosti známé moravské poutní místo - kostel P.M.Sněžné na Maleniskách. Někdy v 18.století se tu prý udál zázrak - místní mlynářce se zdál sen, kde jí Panenka Maria ukázala místo a studánku, ve které si má vyplachovat nemocné oči. Mlynářka tak učinila, zrak se jí zázračně navrátil a protože se o něco později díky vodě ze " zázračné" studánky uzdravil i zdejší majitel panství, nechal zde postavit kapli. Pověst o léčivé vodě se brzy roznesla po celém kraji a začali se sem trousit první poutníčkové. Brzy tu bylo docela těsno a tak se kaplička přestavěla na prostý barokní kostel, který má podobně prostě - ale velice působivě - vybaven svůj interiér. Najdeme v něm jednu velikou zvláštnost - visí tu obraz Madony, kojící malého Ježíška, což je námět v našich zemích velmi neobvyklý !!

My s Janou si napřed fotíme koníky na louce pod kostelem a pak si jdeme na kávu do "pravé" poutnické hospody. Na stěně tu visí dva zajímavé obrazy. Po zkonzumování chutného moku vyrážíme po schodišti nahoru ke kostelíku, pak ještě ochutnat " zázračnou" vodu pod přístřeškem a k turistickému rozcestníku nad ním. Hned vedle je 1.zastavení křížové cesty, která dále pokračuje ( zároveň se žlutou značkou k Luhačovicům). Janě se zdá ale cesta lesem dosti strmá a tak odbočujeme po zelené vlevo do lesa, kde se na vrcholku kopce Baba ukrývají zbytky kdysi věhlasného hradu Starého Světlova a který je odsud vzdálen jen asi 20 minut chůze...

Starý Světlov vznikl na uměle vytvořeném pahorku - měl oválný tvar - a obklopoval ho dosud zachovalý mohutný hradní příkop. Na vrcholku pahorku se rozkládá překvapivě veliká plošina - kdysi tu stála stavba paláce se sklepením a hospodářské budovy, to vše za téměř 2 m silnou plášťovou zdí, která byla hlavním obranným prvkem hradu bez věže. Dnes tu najdeme jen shluky kamenů a plošiny a prohlubně a několik přerušovaných pásů zachovaných základových zdí. Areál hradu se sice skrývá v řídké lese,ten je ale velice hezký a jeho letité stromy mají velmi zajímavé obnažené kořeny. Navíc teď v předjaří je celý areál velmi přehledný a působivý a člověk si může představovat, jak to tu vypadalo za časů jeho největší slávy, kdy ho vlastnili Šterberští anebo když ho na čas ovládl strašlivý válečník vedle od sousedů - Pankrác ze sv.Mikuláše. Ten byl v podstatě sprostým loupeživým rytířem - chudým i bohatým bral - a jenom sám sobě dával ! Hradu se zmocnil v období těsně po husitských válkách a jeho jméno mělo tak strašnou pověst, že ho moravští feudálové zpátky ani nezkoušeli získat za použití vojenské síly, ale raději ho vykoupili, jen aby Pankrác kraj opustil a oni od něj už měli konečně pokoj...Když bylo v Bojkovicích dokončeno nové sídlo - Nový Světlov - byl tento starý hrad opuštěn a zůstala z něho jen pustnoucí zřícenina. Postrachem pro tyto opuštěné hrady se -( k velkému žalu nás turistů )- stali chudí a nenechaví obyvatelé okolních vesnic : veškeré zdivo ze zříceniny totiž v průběhu několika staletí změnilo své místo i bez pomoci kouzelného prstenu a ocitlo se ve zdech jejich stavení ..!!

Moc se nám tu líbí a představujeme si, jak to tu musí být krásné na podzim, ale musíme zase dál : po modré stoupáme k vrcholu Komonce, na odchodu si ale ještě všimneme značení naučné stezky, stoupající sem z dědiny Podhradí.

Nahoře na Komonci zklamání - původnímu výhledu na okolní krajinu už brání přerostlé husté stromy - a tak napřed prudce a pak už pohodlně po lesní cestě zestup na paseku, odkud odbočuje zelená do Lípy. My pořád dál po modré a nedaleko dalšího zaniklého hradu ( Sehradu), prudce zestupujeme lesem na louku s výhledem a pak už do obce Horní Lhota. Zaujme nás tu hezký červenobílý barokní kostelík, který ale velmi hyzdí okolní natažená spleť elektrických a jiných drátů. Spěcháme k zastávce busu a tam s úžasem zjišťujeme, že nám poslední spoj do Zlína před chviličkou ujél a to je teprve půl šesté v Sobotu odpoledne !!

Foto: Franta

Máme ale veliké štěstí : po chvilce přijíždí od Dolní Lhoty mladý kluk, vysazuje tu maminku a točí se do protisměru a když na něj kývnu a seznámím ho s naší situací, tak nás ochotně bere do Luhačovic až na nádraží busů. ( Jsme mu za to moc vděčni, protože pěšky bycho to měli do Zádveřic přes kopec na nejbližší spoj aspoň 7 km a Jana už má co dělat, aby mohla s bolavou nohou vůbec chodit...)

Protože máme ještě skoro hodinu čas, tak si před odjezdem domů procházíme kousek z centra překrásného lázeňského městečka a stavujeme se ještě na zákusek...

Poslední aktualizace: 19.4.2011
Čertův kámen - Maleniska - hrad Starý Světlov - Horní Lhota na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Čertův kámen - Maleniska - hrad Starý Světlov - Horní Lhota

"Co nemá cenu pro věčnosť, nemůže být než marnosť". Tragédie při lovu u Provodova.
V Provodově jsem pořádně šlápl do pedálů, čeká mě ještě kus cesty. Pod poutním místem Malenisko už jsem svištěl docela slušnou…
  Kostel a známé moravské poutní místo na rozdíl od jiných sakrálních…
Až donedávna jsem žil v domnění, že se obojí nacházelo přímo na Čertově kameni u Provodova, ale po důkladném „gúglování“ mne stránky…
    Jednu z nejzajímavějších a nejmalebnějších skal Vizovických vrchů…
Známé kouzelné poutní místo s kostelem Panny Marie Sněžné, venkovním…
Přírodní památku Čertův kámen (1,8572ha) najdeme ve Vizovické vrchovině,…
Hned na úvod si prozraďme dvě zásadní - a svým způsobem si lehce protiřečí…
Ze Zlína vyjíždíme autobusem do nedalekého Provodova.Od k…
Tak tentokrát je na řadě Mariánské poutní místo Malenisko. Protože mi v neděli nejede z Kroměříže do Zlína přímý autobus, musím voli…
   Zbytky kdysi významného moravského hradu Starého Světlova mů…
Jeden z památných stromů na Zlínsku se nachází také nedaleko obce Provodov…
Významné, byť skromné, mariánské poutní místo na Malenisku ve Vizovických…
Od velkého skaliska pod Starým Světlovem jsem vyšplhal prudkým lesním svahem k mohutnému příkopu a podél něj se dostal ke vstupu do …
Vesnice Provodov nacházející se v Luhačovické…
Při svých toulkách po krajině české, moravské i slezské jsem měl možnost spatřit mnoho cest podobných, ale tady tu u Provodova řadím…
Přibližně 1 km od Provodova na Zlínsku se ve svahu kopce Brda rozkládá poutní areál zvaný Maleniska. Součástí areálu je fara, hostin…
V podstatě za jejich název může vpád slovenských povstalců – kuruců, na východní Moravu na začátku osmnáctého století. Tito vzbouřen…
Poutní místo u obce Provodov, ležící mezi Zlínem a Luhačovicemi, s…
Kopec Rýsov patří se svými 542 metry nadmořské výšky k nejvýraznějším provodovským dominantám. Známý Čertův kámen, ale i vlastní vrc…
Tento tip na výlet je určen hlavně turistům, kteří z různých důvodů…