Benátky severu: Stockholm

Stockholm leží u baltského moře a jeho centrum se rozléhá na několika malebných ostrovech, pročež se Stockholmu někdy říká „Benátky severu“. Ostrovy opravdu přidávají na atraktivitě, zvláště pak protože památky až na výjimky samy o sobě neohromí. Ve Stockholmu žije přibližně 850 tis. lidí a celá metropole ani nepůsobí moc megalomansky. Opravdu velkou výhodou je, že téměř všichni Švédové umí anglicky, za celou dobu ve Švédsku se mi nestalo, že by mi někdo nerozuměl nebo nebyl ochoten pomoci, všichni jsou nadmíru milí. Je to buď tím jak zoufale vypadám s mapou v ruce, nebo místními, ale stalo se mi, že mi poradili, aniž bych se jich zeptal. Ve městě mají hustou síť metra, autobusy a tramvaje jsme mockrát nevyužili, dále se v některých případech nabízí vodní Doprava. Pokud hledáte ubytování, není problém si vybrat od hostelů až po finančně náročnější hotely. Pokud jste na jídlo, Švédsko toho mnoho nenabídne a většinu potkáte i v Ikei. To, co si rozhodně nesmíte nechat ujít, a na čem jsem si hodně pochutnal je semla, na první pohled to vypadá trochu jako větrník bez polevy a s obyčejnou šlehačkou, ale uvnitř je navíc jablečná náplň a celé to chutná prostě úžasně. Z hlavních jídel můžete ochutnat mořské speciality, masové kuličky nebo sobí maso, ale nic ohromujícího už bohužel nepotkáte. Ve Stockholmu se mohou pochlubit velmi dobrou pitnou vodou, kterou většinou zdarma podávali snad ve všech stravovacích zařízení, která jsem prozkoumal.

Gamlastan
Gamlastan  •  Foto: negoya

Vaše první cesta po památkách nejspíš povede na Gamlastan, ostrov, na kterém je staré město. Ten doporučuji projít skrz na skrz. Uprostřed jsou malebné uličky plné turistů, které si určitě projděte. Dále zde můžete najít také Nobelovo muzeum, za kterým se nachází Stockholmská katedrála, která rozhodně stojí za to. Hned vedle katedrály, na okraji ostrova, se také nachází Královský palác, který pro mne byl asi největší zklamání Stockholmu. Z venku vypadá jako velký zaprášený kvádr, a přestože uvnitř je to lepší, nakonec jsem si říkal, že bych prohlídku napříště oželel. V pokladnici jsem to raději už nezkoušel, aby se moje zklamání nezdvojnásobilo, ale kdo ví. Na menším ostrůvku hned za palácem je budova parlamentu. Budova je podobná Královskému paláci, ale můžete si ji lépe prohlédnout z okolních nábřeží. Na Gamlastan je nalepený ostrov Riddarholmen, na kterém najdete kostel, který byl bohužel zavřený, ale zvenku vypadal hezky, dále jsou tu zbytky opevnění a ze severní části ostrova nádherný výhled na radnici, ke které se vydejte hned po Gamlastanu. Městská radnice vás neuchvátí svým stářím, ale rozhodně zaujme svou architekturou. Celá budova přitahuje pozornost mnohem více než Královský palác. Radnice určitě patří mezi to nejlepší, co ve Stockholmu můžete najít.

Pokud máte za sebou, centrum Stockholmu ještě si vyšetřete čas na Muzeum Vasa a skanzen. Vasa je loď ze 17. Stol., která se potopila v přístavu hned po 1. vyplutí, takže je perfektně zachovalá a je dost impozantní Kousek od muzea se nachází nejstarší skanzen v Evropě. Je opravdu velký, budete potřebovat alespoň půl dne, abyste si ho prošli celý. Ve skanzenu najdete snad všechno, na co si vzpomenete, seznámíte se s architekturou, způsobem života a některými řemesly. Součástí areálu je i zoo, ve které najdete typická zvířata žijící na území Švédska. Pokud budete chtít, můžete si připlatit, za vstup do akvária, které je hezké, ale na rozdíl od skanzenu můžete najít srovnatelné i jinde v Evropě.

Pokud vám zbývá čas a nebudete vědět co s ním, v okolí centra najdete spoustu historických budov a menších ostrůvků, které si můžete prohlédnout.

Poslední aktualizace: 18.3.2013
Benátky severu: Stockholm na mapě
Autor: negoya

Příspěvky z okolí Benátky severu: Stockholm

Švédsko - Štokholm - Sankta Clara kyrka - kostol sv. Kláry
Kostol Sankta Clara kyrka - kostol sv. Kláry je kostol švédskej cirkvi v centre hlavného švédskeho mesta Štokholm. Ide o katedrálny …
     Vôbec som sa netešil na tú cestu. Autom do Prahy 500 km v noci.…
Sergel torg - Sergel námestie je najväčšie štokholmské verejné námestie v…
pátek 7.7. Po přenocování na Manfredově zahradě jsme opět dostali snídani…
Švédsko - Stockholm - fontána Molins Fontána sa nachádza v kráľovskej…
Stadshuset - mestská budova je jednou z najkrajších svetových významných…
Po šťastném nálezu dvou ztracených  účastnic  - nešťastnic -  v …
Hlavné švédske mesto Štokholm se skladá z mnohých ostrovov a menších…
Stockholmskému metru se někdy přezdívá nejdelší galerie světa, protože…
Kungsträdgarden - Kráľovská záhrada je jedným z najstarších štokholmských…
Námestie Karla XII. - Karls torg v Štokholme je malým námestíčkom v južnej…
Švédsko - Štokholm - Kráľovský palác ( Royal palac - Kungliga Slottet ) -…
Mnohé stanice metra ve Stockholmu připomínají jeskyně, a proto se celému…
Štokholm - Stortorget - námestie v starom meste Gamla Stan Stortorget je námestie tvorené niekoľkoposchodovými domami, v ich strede…
Švédsko - Štokholm - Gamla Stan - Staré mesto - je historické jadro Štokholmu, ktoré leží na ostrovoch Stadsholmen, Ridderholmen a…
    Tyska kyrkan - Nemecký kostol patrí Švédskej cirkvi a diecéze Stockholm. Kostol sa nachádza v historickej časti mesta Stockholm…
Štokholm - Katarinahissen - vyhliadková veža s gondolou  Veža s výťahom Katarína bola postavená v roku 1883. Je spojená gondolou s…
Štokholm - kostol - kyrka Hedviga Eleonora Kostol bol postavený v 17.st. v rokoch 1656 - 1672. Nachádza sa v Ostermalmstorg - časť…
Pri návšteve hlavného švedského mesta Stockholm som sa rozhodol pozrieť si…
Štokholm - Tivoli Gröna Lund - zábavný park Zábavný park v hlavnom meste…