Baťův kanál a Uherské Hradiště

Vzhledem k tomu, že se teď v tom horku v paneláku moc spát nedá, zpracoval jsem dokument z minulého pátku, kdy jsme vyrazili k Baťovu kanálu. Někteří z nás už tam byli, tak jsme hlavně plnili přání Tondy a Zdeny, kteří jej chtěli vidět. Tonda pak sice nadával, že se raději mělo jet do hor (já chtěl !!!), protože je moc velké horko, ale už měl smůlu. Jeli jsme nakonec jen v 5 lidech, protože jízdu některým dalším zájemcům znemožnily různé havárie, např. vodovodního řádu či rodinného typu.

Začínali jsme, tradičně, v Chropyni. Projedeme Kolem zámku (na jeho podobě je vidět i rok vzniku - tedy 1615, i poslední úprava střechy věže - tedy r. 1892) a začínáme se těšit na pivo, protože je vedro už od rána. To si dáme na kraji Kroměříže a potom už míříme přes Otrokovice a Napajedla ke Spytihněvi, kde vlastně plavební komorou začíná umělá část Baťova kanálu. Tato vodní cesta byla vybudována v letech 1936-38, měří cca53 km(část tvoří řeka Morava, část umělý kanál) a počítá se do ní vzdálenost od Otrokovic do Skalice (sjízdný úsek je však kratší). Výškový rozdíl18,6 mvyrovnává 13 zdymadel, přičemž jedno máme již od minula nejraději a i teď jsme se u něj zdrželi nejdéle. To si, myslím, z technických parametrů bohatě stačí.

Přestože jsme jeli vlastně pořád Kolem vody, moc svěže jsme se necítili. Při měření teploty ve stínu jsme dosáhli hodnoty37,3 C, a to už člověk z žádného pohybu ten pravý radostný prožitek prostě nemá ...

Návštěvu Uherského Hradiště nám (tedy hlavně některým, protože ti jiní se spokojili s kulturním zážitkem v podobě jídla, piva a kávy) zpestřilo i něco z mnoha místních historických památek. Určitě knihovna (býv. synagoga), několik oceněných staveb moderní architektury (zejména bytové domy) se sochou cyklistky a celé historické centrum. Kupodivu byly přístupné i oba největší kostely: kostel Zvěstování Panny Marie v komplexu františkánském i (zejména) sv. Františka Xerafinského v areálu jezuitském. Tato stavba Domenica Orsiho z let 1670-85 údajně stojí po vzoru benátských kostelů na roštu z borovicového dřeva a chlubí se výzdobou od známých umělců, např. Jana Jiřího Heintsche, Ondřeje Schweigla nebo Tadeáše Suppera. Zajímavostí je i budova místního gymnasia; tato neorenesanční budova, inspirovaná Národním divadlem v Praze, je dílem stavitele Josefa Schraniaka z r. 1885. Studovali zde i 2 čeští premiéři s datem narození, končícím čtyřkou. Jana Černého (1874) neznám, Petra Nečase (1964) bohužel ano. A tak za skutečně významného studenta budu považovat raději jen Danu Zátopkovou.

Po obědě už mizíme z rozpálených ulic města. Rájem všech cyklistů (viz. foto), tedy Jarošovskou ulicí, dojedeme k někdejšímu hitu skupiny Argema a po dojezdu do Napajedel vstoupíme podruhé do stejné řeky (tedy spíše do stejného piva ve stejné hospodě jako dopoledne). Potom už nás čekají jen Otrokovice a vlak. A těch ujetých 70 km bylo v pátečním počasí asi maximem ...

psáno v červenci 2012

Více fotografií i videa jsou na:

Poslední aktualizace: 25.12.2019
Baťův kanál a Uherské Hradiště na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Baťův kanál a Uherské Hradiště

Sochařské památky Uherského Hradiště
Jednou z nejstarších dochovaných sochařských památek v Uherském Hradišti je sloup se sochou sv. Rocha, stojící dnes ve Smetanových…
Dněšní výlet do Uh. Hradiště jsme věnovali návštěvě některých kul…
Milovníci umění mohou při návštěvě královského města navštívit novou…
Bývalé předměstí Staré Město je od Uherského Hradiště odděleno nejen hra…
Nachází se ve středu města, na severovýchodním okraji jeho hi…
Slovácké divadlo v Uherském Hradišti určitě stojí za návštěvu. Stojí na…
Tuhle zajímavou plastiku cyklistky v životní velikosti můžeme spatřit na Obchodní ulici poblíž uherskohradišťského autobusového…
Budova knihovny B. B. Buchlovana v Uh. Hradišti stojí nedaleko…
„Gdyž sem šél jedného rána ze Staráku do Hradišča“, nebylo to (žel bohu) …
V historii Uherského Hradiště hrálo důležitou roli i vězeňství. V…
V centru Uherského Hradiště, na Otakarově ulici, vedle Mariánského náměstí…
 Centrum Moravského Slovácka (město Uherské Hradiště) je milovníkům…
  Ty dvě věže, které na něj z povzdálí shlížejí, už k němu nepatří. Jedna…
Do „Hradišťa,“ kde žije manželčina maminka, zajíždíme často a centrum města máme dobře obšlápnuté, ale i tak nás tady vždycky něco n…
Máte - li rádi vlakové nádraží, v srdci Slovácka  - Uherského Hradiště se…
Milovníci umění, při návštěvě Uh. Hradiětě nezapomeńte navštívit…
Při naší letošní návštěvě Uherského Hradiště, jsme se prošli Mariánským …
Už od září roku 2022 stojí tahle děvčica v kroji na Masarykově náměstí. Nekřičí, nebrečí, nehudruje, s nikým se nehádá ba dokonce an…
Velký obdélníkový rynek (cca 100 x 60 m) se nachází v centru města a v…
Při poslední návštěvě u manželčiny maminky jsme Janu zase nechali u ní…