Amsterdam - leden 11

Po přistání na letišti Schipol letadlo jelo ještě asi 8 minut po ranveji rovně, vlevo, vpravo přes silnice i vodní kanály. Dost neobvyklé, přišlo mi to jako bych jel autobusem. Po vystoupení z letadla jsem podle ukazatelů došel až k turistickým informacím a koupil si zde Amsterdam city card. Předem mohu říct, že za 39 euro, které stála, jsem utratil více jak 110 euro. Potom jsem si koupil za 4.20 euro jízdenku na vlak do Amsterdam Central station. Před pokladnami je stánek s informacemi, kde mi řekli z jakého nástupiště a v kolik hodin vlak jede. Z nádraží jsem šel přímo do International budget hostelu. Po vstupu dovnitř jsou tu asi 3m vysoké schody, které vypadají spíše jako žebřík než schodiště. Pokoj je malý, ale útulný a navíc z okna je pěkný výhled na kanál. Na Leidseplein to mám necelých 5minut pěšky. Je tu velký výběr, kaváren, pubů a klubů. Zašel jsem do kavárny Heineken Hoek. K vedlejšímu stolu si sedli dva úplně opilí nebo zdrogovaní kluci. Nejdříve jeden z nich vylil pivo a pak to tam pozvracel. Říkal jsem si " tady se lidi umí bavit".

Další den, v neděli, jsem měl v úmyslu, co nejvíce využít Amsterdam city card. Nejdříve jsem si prohlédl Vondelpark a pak již Rijksmuseum(obrazy), Diamond museum(historie, výroba) a Muzeum Van Gogha. Na Museumplein jsem si vyfotil nápis I Amsterdam. Zpět do centra. Na levé straně kanálu Prinsengracht se nachází Tulip muzeum. Naproti přes kanál je Ann Frank house. Byla zde dlouhá fronta a vstup není obsažen v city card, tak jsem návštěvu odložil na později. Před náměstím Damm stojí De Nieuwe Kerk. Další zastávka bylo Amsterdam museum. Před vstupem do muzea je Nápis I Amsterdam, znatelně menší než na Museumplein. Uvnitř vše o historii města. Dále Rembrant house. Zajímavá exkurze do 17. století. Další cíl - Hortus Botanicus, jedna z nejstarších botanických zahrad na světě. Byla založena roku 1638 jako bylinková zahrada. Díky lodím východoindické obchodní společnosti se v 17.-18. rychle rozšířila o exotické rostliny. Další místo, které jsem navštívil bylo muzeum vědy - Nemo. Věda hrou. Před budovou Nemo kotví replika lodi Východoindické obchodní společnosti z 18. století. 50% sleva na vstup se city card. Je možné si projít celou loď. Kajuty v podpalubí jsou opravdu malé. Přímo před Central Station kotví lodě Holland international. V 17h jsem odjížděl na hodinovou plavbu po kanálech. Kudy jsem přesně jezdil nevím, ale byl to pro mě jeden z největších zážitků v Amsterdamu. Obrovská síť kanálů, osvětlené mosty, domy. Některé mosty nebyly o moc vyšší a širší než naše loď. Večer jsem ještě zašel na Leidseplein do irské hospody na dva Guinnesse. Právě vysílali zápas Realu Madrid.

V pondělí jsem jako první navštívil Begijnhof - uzavřený dvůr z počátku 14. století. Potom na kanálu Singel plovoucí květinový trh - jediný v Evropě. Koupil jsem tu 20 tulipánových cibulí celkem za 4,5 euro. Jsou tu i výhodnější nabídky. Dál jsem pokračoval na Rembrantplein. Vyfotil si sochu Rembranta a navštívil The Heineken city - vše možné se znakem Heineken. Přes most na Waterlooplein - vetešnický trh. Další moje zastávka byla na Nieuwmarkt. Prohlédl jsem si původně městskou bránu postavenou v r.1488 - Waag. Dnes je uvnitř restaurace. Dal jsem si pivo Amstel a zamířil na východ k větrnnému mlýnu De Gooyer stojícím u Nieuwevaart kanálu. Dnes již neslouží svému původnímu účelu. Uvnitř je restaurace, bohužel měli zavřeno. Další moje zastávka byla Heineken Expirience. Vše o pivu Heineken. Zdržel jsem se tu skoro 3 hodiny. Celá tour je zakončená ochutnávkou piva Heineken. Už se začínalo stmívat. V centru jsem si prošel Red Light District, hlavně čtvrť De Wallen.

V úterý jsem vstával už v 6h ráno. Na Central Station a vlakem do Utrechtu na autoburzu. Z nádraží pětkou autobusem a pak asi 1km pěšky. Bohužel celou dobu silně pršelo. Burza se odehrává venku, ale za těchto podmínek seděla velká většina prodejců uvnitř v hale v bufetu. Na to až přestane pršet jsem nečekal. Posbíral jsem několik reklamních materiálů o burze a vyrazil zpět do Amsterdamu. Prošel jsem nádražím Central Station na jeho severní stranu. Odtud jezdí autobusy Arriva. Koupil jsem si denní lístek za 7,50 euro. Nejdříve jsem se zastavil ve Volendamu. Prohlédl jsem si hlavně přístav s rybářskými domky. Pokračoval jsem dál autobusem do Edamu. Navštívil jeho historickou část, zejména radnici, kostel a také náměstí Jan Nieuwenhuizenplein, kde se v červenci a srpnu konají tradiční sýrové trhy. Jako suvenýr jsem si koupil samozřejmě sýr Edam( u nás známý jako Eidam). Další cíl - ostrov Marken. Dnes je to poloostrov, protože je s pevninou spojen umělým valem se silnicí. Zde jsem si prohlédl tradiční zelenobílé domky a přístav. V přístavu jsou čtyři restaurace. Navštívil jsem De Wisscher - tradiční holandskou venkovskou hospodu. Pivo Amstel a na autobus zpět do Amsterdamu. V hostelu na pokoji byl jen Josh z Washingtonu. Chvilku jsem si odpočinul a vyrazili jsme spolu na Leidseplein za zábavou.

Ve středu jsem si přispal. V 10h vyklidil pokoj a s batohem naplněným po okraj oblečením a suvenýry si to namířil do Ann Frank house. Fronta tu byla minimální. Několik pater a úzká strmá schodiště. Nejzajímavější část domu je ta za knihovnou, která je zavěšena na zdi na pantech a plní funkci dveří do skrytého prostoru domu. Je tu několik místností se zatemněnými okny a záchod s umyvadlem. Pak jsem ještě chvíli chodil po centru města, prošel si obchody v ulici Damrak. Bylo deštivo, byl jsem unavený a tak, i když mi zbývalo ještě hodně času, šel jsem na vlak a odjel na letiště Schipol. Tady jsem ještě z terasy udělal pár fotek letiště a pak jen čekal na odlet.

Poslední aktualizace: 2.2.2011
Amsterdam - leden 11 na mapě
Autor: individual

Příspěvky z okolí Amsterdam - leden 11

Zemí sýrů, dřeváků, květin a větrných mlýnů
Nizozemsko, rovinatá země, jako stvořená pro jízdu na kole. Země sýrů,…
Jordaan je osobitá čtvrť Amsterdamu, která leží západně od Prinsengracht, …
Westerkerk Adresa: Prinsengracht 281 Vstupné: kostel - zdarma Westertoren - 6 euro Cesta: pěšky z Amsterdam Centraal - cca. 20min…
Po příjezdu naší lodi La Grace do Amstru se nám nechtělo hned odejet domů a…
U kanálu Prinsengracht nedaleko Muzea Anne Frank stojí západní kostel (Westerkerk). Tento protestantský kostel pochází z let 1620…
Plavba lodí po amsterdamských kanálech (grachtech) je opravdu zážitek,…
Begijnhof vznikl roku 1346 jako útulek pro neprovdané katolické ženy,…
Muzeum Anny Frankové (Anne Frank Huis) je jedním z nejnavštěvovanějších v…
Královský palác (Koninklijk Paleis) na náměstí Dam byl původně postavený…
Náměstí Dam je jedním z amsterdamských center, nedaleko hlavního nádraží.…