4 000 km západní Evropou - 4. část

Den čtvrtý

Ráno u Ženevského jezera bylo podstatně příjemnější než u jezera Bodamského. Nejen kvůli teplotě a krásnému výhledu na jezero a Hory, ale hlavně kvůli lidem. Místo nabručeného „Morgen“ jsme slyšeli usměvavé „Bon jour“. Před odjezdem jsem se ještě rozhodla vyzkoušet vodu – tedy ne že bych si šla po ránu zaplavat jako Martin, jen jsem si sedla na dřevěnou lávku a cachtala si nohy. Pak jsem se rozhodla, že se ve vodě i projdu, věděla jsem, že je tam mělko, ale kraťasy ke kolenům jsem si i tak musela vyhrnout hodně vysoko, abych si je nenamočila.
Na dnešek byla na programu prohlídka hradu Chillon. Zaparkovat u něj byla fuška, ale místo se našlo. Z počátku jsme věnovali víc pozornosti dálničnímu mostu, byl úžasný, a teprve pak jsme obdivovali hrad. Zvenku nevypadal moc velký, odhadovali jsme, že tam strávíme tak hodinu.
Chillon stojí na břehu jezera a od pevniny je oddělen vodním příkopem. Po zaplacení vstupného 12 franků na osobu jsme prošli na první nádvoří. U pokladny jsme dostali každý skládačku s průvodním textem – v češtině! (dá se zapůjčit i audioprůvodce, ale tady bychom s češtinou měli smůlu). Na hradě se naše skupina značně roztrhala, a přestože jsme se porůznu potkávali, kompletně jsme se sešli až po třech hodinách (v odhadu času jsme se dost sekli, ale on ten hrad je větší, než vypadá).
V areálu hradu jsme tak nějak automaticky prošli přes první nádvoří na druhé a tam jsme zjistili, že jsme minuli vchod do podzemních prostor, ale už jsme se nevraceli, rozhodli jsme se, že si je necháme nakonec. Takže naše prohlídka započala v obytných prostorách, ve správcově jídelně. Pak už jsme se drželi číslování.
V místnostech byly kromě ukázek nábytku, obrazů a tak podobně většinou i panely s dalšími informacemi – ve třech základních jazycích. Většinou se mi nechtělo zdržovat louskáním anglického textu, tak jsem si ty informace prostě vyfotila a pak přečetla v klidu doma. Ještě že žijeme v 21. století a máme k dispozici moderní techniku. Smile
Ze správcovy jídelny s originálními dubovými sloupy ze 13. století jsme pokračovali do sálu aula nova, kde jsme si mohli prohlédnout výstavu dobového nábytku, do předpokoje a bernské ložnice (bernské období bylo prostřední ze tří hlavních období, které poznamenaly historii hradu). V brožurce bylo napsáno, že tato místnost sloužila ve středověku jako ložnice a pravděpodobně si tuto funkci uchovala i v bernském období.
(Tohle se rozhodně nedá říct o všech místnostech na hradě, některé byly v průběhu dějin značně polyfunkční. Například logia parlamenti, která se nachází ke konci prohlídkové trasy. Nejprve pokoj sloužil jako velká hovorna, na konci 15. století jako kuchyně, v 16. století byl přeměněn na velitelské stanoviště ke střežení prvního nádvoří, na konci 17. století tam byla instalována kovárna a nakonec, ve století devatenáctém, sloužil jako muniční sklad dělostřelectva.)
Z bernské ložnice jsme přes pokoj pro hosty došli do erbovního sálu s kazetovým stropem a výzdobou z erbů chillonských kastelánů. Camera domini (pánův pokoj) sloužila jako ložnice pro savojská hrabata. Za ní následoval salonek a latrína, tady nás fascinovala zejména hloubka, do jaké musely exkrementy a jiné odpady padat. Sál obložený dřevem je obložený dřevem (kdo by to byl řekl? wink) a je z něj krásný výhled na jezero, Montreaux a villonské vinice.
Přes bývalé pelium neboli vnitřní nádvoří jsme se dostali do kaple sv. Jiřího. Ta má také zajímavou historii, ze soukromé kaple savojských hrabat se v době reformace stala sýpka a v bernském období dokonce sklad střelného prachu. Ke své původní funkci se vrátila zase až v 19. století.
Z kaple se po schodech sejde na třetí, tzv. čestné nádvoří, které bylo obklopeno soukromými příbytky Savojanů. Allingeský pokoj je pojmenovaný po významné rodině, která v hradu pravděpodobně žila ve 12. století. Pokoj vedle ložnice majitelé v 17. století využívali jako mučírnu – to má tak někdo náturu! Smile Camera nova neboli sál výboru, dům kleriků a pak už sál s maketami hradu, které jsme si důkladně prohlédli. Nakoukli jsme do hlavního traktu, přes sál s maketami jsme se vrátili na třetí nádvoří a z něj nás náš kapesní průvodce směroval na čtvrté, tzv. kurtinové nádvoří, zcela koncipovaného k obraně a ovládání bývalé přístupové cesty. Kolem roku 1230 byly vybudovány tři půlkruhové obranné věže; prohlídková trasa umožňuje prohlídku dvou z nich, čehož jsme samozřejmě využili, byla by hloupost neprohlédnout si všechno. O logii parlamenti už jsem se zmiňovala a další věž, strážní, které se také říká věž s hodinami, byla zřejmě postavena k obraně mostu.
Po Ochozu, odkud jsou nádherné pohledy do vnitřních nádvoří i na jezero, jsme se dostali do budovy pokladnice a do hlavní věže – donjonu, který slouží jako hlavní útočiště i symbol moci a pochází pravděpodobně z 11. století.
Donjonem prohlídková trasa končí, my jsme se ale ještě ponořili do sklepení, když už jsme ho na začátku trasy vynechali. Ve sklepě byly narovnány sudy, předpokládám, že s vínem, ale neověřovali jsme to, a ve skladu byly uloženy čerstvé potraviny. Protože Radka ráno prohlásila, že má chuť na zelí, uvažovali jsme, že jí uděláme radost a jednu hlávku vezmeme, ale pořád se tam motali nějací další návštěvníci, takže nebylo možné si to nenápadně strčit pod tričko. Smile A protože myši žily i ve středověku a lidé se s nimi nechtěli o svoje zásoby dělit, byla ve sklepě i dobová pastička.
Ze skladu jsme se přes vězení dostali k tajné brance. Říká se jí poterna a možná sloužila obyvatelům hradu k vykládání zboží nebo v případě potřeby k úniku přes jezero. Toto místo se v 16. století stalo popravištěm, jak realisticky ukazuje oprátka uvázaná na trámu.
Následuje rozsáhlá místnost, dřívější zásobovací sklad, který byl v r. 1290 přebudován na vězení. Vězení proslavil Francois Bonivard, který tam byl vězněn, nebo vlastně spíš lord George Gordon Byron, který o tom napsal báseň Chillonský vězeň. A jen pro doplnění, Bonivard byl na hradě vězněn šest let. Surprise
Z vězení pochopitelně další únikový východ nebyl, takže jsme prošli podzemní prostory v opačném pořadí, na nádvoří ještě nakoukli do krypty, ujistili jsme se, že je naše skupina kompletní, a vrátili se k autu, neboť Montreaux už na nás čekalo. Vynechat jsme ho nemohli, kvůli Radce a soše Freddie Mercuryho. To bylo to, na co se Ráďa těšila snad nejvíc – až se s Freddiem vyfotí! Smile Pak jsme chvíli poseděli na nábřeží, zchladili se u vodotrysků, ochutnali místní coca colu (s tou břečkou, co se prodává u nás, se to absolutně nedá srovnat) a šli si zablbnout na promenádu. Okukovali jsme zboží nabízené ve stáncích a dobře se u toho bavili. Poněkud nás udivila výzdoba v jednom parčíku, byla hodně originální – ze starých kol, auta, pneumatik a nejvíc nás šokovaly záchodové mísy.
V Montreux jsme se víc nezdržovali, čekala nás ještě cesta kolem jezera. Do kempu u Ženevy jsme dorazili na naše poměry celkem brzo, ubytování se ale protáhlo – tedy spíš registrace, brali to nějak moc vážně. Jinak kemp rozhodně nepatřil mezi nejlevnější, v přepočtu přenocování vyšlo na 600 Kč na osobu.
Přejeli jsme na místo, které nám bylo určeno pro auto a velký stan, malý stan jsme nelogicky museli postavit někde jinde, ale bylo to kousek. Poté nás tým C vypakoval do vody, že nás k večeři zavolají. Tak jsme si šli zaplavat. A prohlédnout si z dálky Ženevu. Zajímavé, tady komáři neotravovali jako na protějším břehu.
Večer jsme strávili popíjením vínka a povídáním, stejně jako většinu večerů jsme jiný program neměli. Martin se sice pak šel podívat do letního kina, ovšem z filmu ve francouzském znění s anglickými titulky toho asi moc neměl. wink

Poslední aktualizace: 17.1.2014
4 000 km západní Evropou - 4. část na mapě
Autor: Ajrad81

Příspěvky z okolí 4 000 km západní Evropou - 4. část

Vánoční trhy v Montreaux
V Montreaux, které se nachází na opačném konci Ženevského jezera …
Dalším malým krásným Městečkem ve Švýcarsku je městečko Montreaux, leží na…
Chateau de Chillon je podle mého názoru jedním z nejhezčích hradů…
Údajně nenavštěvovanější švýcarská památka. Hrad pochází ze 13. století a…
Když před rokem mě oslovila kamarádka, že spolu a s dcerami (tč.…
První den návštěvy Švýcarska, země, která není v evropské unii,…
Villars - Gryon jsou dvě Městečka ve Švýcarsku, která za účelem turistiky…
Gruyeres je malebné starobylé městečko ve švýcarském kantonu…
La Maison du Gruyere (Dům sýra Gruyere) je vlastně muzeum výroby…
Lyžařský areál Les Diablerets se nachází ve švýca…