více o Velké Karlovice

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Velké Karlovice
Články redakce vybrat: vše / nic

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory

Výlet jsem pojal jako pěší, ale na mnoha místech by se kolo velice hodilo. Na druhou stranu, jsou zde úseky, které nejsou na kole (ani horském) rozumně sjízdné. Opět to byl výlet plný překvapení. Určitě jsem velice rád, že počasí vyšlo, tak jak by mě o den dřív ani nenapadlo. V sobotu lilo jako z konve, mezitím v pátek, kdy je člověk v práci, bylo počasí naprosto skvělé :-( Nakonec v neděli jsem uviděl modrou oblohu a tak jsem se rozhodl velmi rychle. Tak rychle, že jsem už na autobus musel jít velmi svižným tempem, abych ho stihl. Což se podařilo, tak že jsem do Velkých Karlovic dorazil kolem kolem 9h15. Ovšem hledal jsem dřevěný kostel - asi nejvýznamější objekt Karlovic, který je krásně vidět z vlaku, ale z autobusu ne. Tak jsem se projel kousek dál a než jsem poznal, že jsem někde jinde, tak jsem dojel do Velkých Karlovic - Podťaté. Nevadí, bylo krásně, ale chladněji, prošel jsem se krásnou krajinkou zpět kolem pily a na křižovatce s kapličkou oslavující příchod Cyrila a Metoděje na Moravu odbočil Doprava, přešel Vsetínskou Bečvu a kosek za přítokem nyní nenápadného potůčku Ivanová doleva a začal stoupat přímo na kopec k orientačnímu bodu - stožáru základnové stanice mobilních operátorů (to s předpokladem, že k nim pravděpodobně povede nějaká cesta) a nemýlil jsem se. Dokonce nedaleko je rozcestník se směrovkou 1,4 km vzdálené dřevěné Rozhledny Miloňová. K ní se postupuje relativně zpříma cestičkou v lese. Místy byly ještě vidět zbytky sněhu. Cesta není značena klasickými barevnými turistickými značkami, ale orientace je pohodová a na spoustě míst jsou rozcestníky.

Za nějakou dobu jsem byl u krásné dřevěné Rozhledny, na kterou jsem pochopitelně vylezl a odměnou byl krásný výhled do okolí. Mnohdy v dálce zpestřený i zasněženými vrcholky. Viděl jsem majestátnou Lysou horu, neméně majestátný Smrk a tajemnou Kněhyni. V dalším směru dlouhý hřeben Radhoště s kapličkou a vysílačem. Neméně působivý byl pohled i do údolí. Vyjít na tuto Rozhlednu nebude problém asi pro nikoho, jen trochu málo pozornosti si při sestupu vyžaduje poslední (nejvyšší) schodiště, které pro někoho může být už dost strmé. Výhledy byly kouzelné, ale jednak foukal studený vítr a ještě jsem měl v plánu spoustu míst. Do obce Miloňov se dalo většinu cesty seběhout a ušetřit spoustu energie a času, který se pak velice hodil. Ke konci tohoto zajímavého klesání opět lesem je potůček, kde se může člověk příjemně zchladit a nabrat další sílu do stoupání na protější bezejmenný kopec s výškou asi 725 m.n.m. kolem hotelu Miloňov. Z tohoto vrchu se začne nejprve pohodově klesat do protějšího údolí. Toto klesání se s postupem času stane čím dál, tím prudší. Ideální je tuto část seběhnout. Menším problémem je to, že je na většině své plochy pokrytá jemným prokluzujícím štěrkem.

Po krátké chvilce se dostaneme k Jezernému. Pokračuji po žluté a zelené turistické značce. Tyto se po chvíli rozdělí a pokračuji již jen po žluté. Cílem je Karlovské jezero. K němu to je asi tak půl hodinky. Během této části cesty se otevírá spousta zajímavých scenérií. Při pohledu do koryta řeky a okolí je také vidět, že je to kamenitá oblast. To ale vůbec netuším co mě ještě čeká. Kdy jezero je jen malým odvarem toho co uvidím. Navíc ani na internetových mapách není oblast okolo jezera jakkoliv označena. Přitom by si to víc než zasloužila! Kousek za zákazem vjezdu pro auta a motorky se asfaltka začne vlnit a procházím kolem relativně solidně vyhlížejícího zábradlí. A co nevidím na pravé straně? Malé vodopádky (peřeje)! Nemohu odolat a z obyčejné, nijak zajímavé cesty mě to táhne k řece. Vítá mě první krásný balvan a sestupuji níž. Opět krásný příklad v Beskydech a okolí tolik zajímavé flyšové vrstvy a ještě zpestřené protékající vodou. Bohužel i zde jsou lidé, kteří krásu přírody nevidí nebo nechtějí vidět. V polovině kaskádek totiž leží kus pneumatiky od nějakého náklaďáku :-( Když si protáhnu nohy a přejdu přes několik kamenů nahoru otevře se mi pohled na z velké části ještě zaledněné Karlovské jezero. To nejzajímavější a v mapách neznačené ovšem uvidím až se dostanu na cestu a porozhlédnu po okolí.

Zjišťuji, že vodopádky jsou jen předehrou dalších scenérií. Vidím, že balvanů kolem přibývá a jsou větší a větší. Jak by ne, jsem v poměrně velkém balvanovém (suťovém) poli. Je to jako dáreček se kterým jsem vůbec nepočítal. Procházím se mezi balvany i menšími kameny sem tam přecházím nějaký potůček. Jsem ve svém živlu. Ona klasická drsnější stránka našich nádherných míst kterou mám tak rád. Občas vidím i zbytky lávek, na kterých notně zahlodal zub času. Je trochu škoda, že to zde chátrá - asi to mělo nějaký význam, ikdyž procházet se zde dá bez problémů i bez těchto lávek. Z vršků balvanů vidím tajemná údolí a strmé svahy. Dostávám se k největším objektům, které jsem ten den uviděl. Osobně bych je nazval již skalami. Výškou mě určitě několikrát překonávají (hádám kolem 5 metrů určitě). Nacházím také jednu malou suťovou jeskyňku, pokud ji tak mohu nazvat. Ať ji už někdo chce zařadit do skupiny jeskyně nebo ne, určitě je místem, kde v nepřízni počasí lze určitě přečkat celkem v suchu. Vzhledem k tomu, že netuším jak je to s ubytováním u jezera a další místa jsou dost daleko. Hospůdka v Jezerném je určitě minimálně půl hodiny chůze zpět. Nahoru do kopce a připojení se na červenou turistickou značku to taky není nejblíž. Na Soláň odhaduji kolem hodinky cesty určitě.

Podle knihy Chráněná krajinná území ČR - Jeskyně by se zde měly nacházet tři menší suťové jeskyně o nevelké hloubce a délce zhruba od tří do sedmi metrů.

Z balvanového pole pokračuji nahoru k něčemu co vypadá jako nějaké skála. Ve skutečnosti není tak velká jak při pohledu zdáli vypadala. Bohužel nejvrchnější část kopce je pokračováním nepořádku u vodopádků. Tu jsou, pro změnu, rozbité sklenice, je zde spousta střepů - bohužel i v horách jsou skládky :-( Nad skládkou jsou nějaké chaty a po cestě dál se nakonec připojuji na červenou turistickou značku, která mě dovede až na Soláň. V infocentru si koupím dřevěné turistické známky a nálepky. Na dotaz jestli náhodou neví, kde jsou jeskyně nebo místo nazývané Kobylské ďury nedostávám bohužel žádnou odpověď. To co se mi ale uložilo v paměti po čtení krásné tlusté knihy o našich jeskyních (krasových i pseudokrasových) nebylo patrně příliš vzdáleno realitě.

Pokračoval jsem západném směrem od infocentra (zvonice) dál. Po asi půl hodině jsem uvidel po stranách cesty různé skalní (spíš balvanové) výchozy a bylo mi jasné, že toto místo by mohlo být v tomhle ohledu zajímavé. Bohužel cesta začala být celá zledovatělá a postup se výrazně zpomalil. Ještě jsem sestoupul kousek pod cestu do hustého jehličnatého lesu, kde ovšem větve vypadali jakoby bez života. Porozhlédl jsem se po okolí, ale nic zajímavého neviděl. Toto místo bylo kousek od louhy s poslední chalupou. Místo s Kobylskými ďurami by mělo být patrně na dohled dolů od tohoto místa. Čas ovšem pokročil tak, že už jsem začal být nervozní jestli stihnu autobus do Vsetína. Vůbec jsem netušil jak dlouho mi bude trvat cesta po asfaltce dolů do Karlovic, ani jsem nevěděl, kde je tam stanoviště autobusů. Jako zálohou byl vlak o kterém jsem si myslel, že by mohl jet i kolem páté odpoledne. Vše ale vyšlo.

Ze Soláně jsem se na hlavní cestu připojil po půl třetí odpoledne a dole na zastávce autobusů byl kolem půl čtvrté. BUS měl odjíždět kolem čtyř. To už ale na mě dolehla únava, zatáhlo se a začalo být už dost chladno. Jako odměnu za celodenní výlet jsem si pak ve Vsetíně v restauraci Na Špici dal s kámoškou tři velké dvanáctky Radegasta. První byla jen na zahnání žízně :-) Vzhledem k tomu, že za dvacet minut mě čekala dvouhodinová jízda dalším autobusem do Ostravy, tak jen tři :-)

Opět jsem šel "na vlastní triko", tedy ubytování nepotřeboval a vodu měl sebou. V Karlovicích je míst, kam zajít na pivo nebo posilnění dost, na Soláni by se taky mělo dát něco najít. V Jezerném je malá hospůdka se zajímavou postavičkou na rozcestníku - ta se mi líbila :-). Mnoho studánek jsem neviděl, podle mapy by ale nějaké být měly. Voda z jezera nevypadala moc "zdravě".

Nejvíce mě zaujaly, když si odmyslím na některých místech nepořádek od některých nevychovaných lidí, určitě balvanové (suťové) pole a vodopádky u Karlovského jezera. Hezká je také zvonice (infocentrum) na Soláni. A během celé cesty kouzelné výhledy po okolí. Krásná a kultivovaně navržená je podle mě i Rozhledna Miloňová.

Ceny byly zcela běžné. Za piva a něco dalšího jsem Na Špici dal kolem rozumných 130,- Kč i s dýškem :-)

Poslední aktualizace: 21.3.2017

Velké Karlovice

Příspěvky v okolí Velké Karlovice - rozhledna Miloňová - Karlovské jezero, vodopády a nedaleké balvanové pole - Soláň.

Před polednem přijíždíme autobusem z Karolinky do Velkých Karlovic. Se svými 2675 obyvateli  jsou Karlovice jednou  z největších obcí v ČR v údolí Vsetínské Bečvy, nedaleko státní hranice se Slovenskem. …
Vsetínské vrchy: Soláň a Jezerné (10/2014) Slunečné a teplé podzimní počasí nás vylákalo k procházce po valašských kopečcích, tentokráte na Soláň a Jezerné ve Vsetínských vrších. Vsetínské…
Rozcestí červené a žluté turistické značky na hřebenovce nedaleko vrcholu Soláně, kde se nachází jedno z lyžařských středisek v Beskydech.
Cestujeme autem z Kladna do Beskyd, kde mám rodinné kořeny a jedu navštívit milé lidi z našeho rodu.  Když zažijete, nebo dostanete něco krásného, zanechá to ve Vás trvalé vzpomínky.  Ať u…
  Malebný kopec, vypínající se z hřebene Vsetínských vrchů nad Velkými Karlovicemi, není jen typickou valašskou turistickou destinací, ale jeho odlesněné témě nabízí z mnoha míst také kouzelné výhledy. Stačí …
Starodávná hospoda, dnes také lyžařské středisko nad Velkými Karlovicemi.
V údolí na rozhraní Javorníků a Beskyd jsme navštívili jednu z největších obcí ČR Velké Karlovice. Zaujaly nás zde pozoruhodné památky a stavby roubené architekktury, v podzimních barvách působily fantastic…
Na vrchol hory Soláň (860 m.n.m.) se v době, kdy není pokryt sněhem, dostanete příjemnou procházkou od Informačního centra Zvonice na Soláni. Vrchol je pěkně upraven. Nachází se zde pískovcový pomník s nápis…
 Po trase staré solné stezky od Velkých Karlovic stoupá mnoha zákruty směrem na sever horská silnice. V místech, kde se dotýká hřebene Vsetínských vrchů, míjí po pravici částečně odlesněný malebný vrch kopc…
Infocentrum Zvonice na Soláni je nejmladší stavbou pod vrchem Soláň. Byla postavena v roce 2006. Leží na odbočce z nejvyššího bodu silnice z Hutiska-Solance do Velkých Karlovic v těsné blízkosti hotelu "Čarták" a na dohled od hotelu "Soláň". Zvonice vznikla na dávný popud malíře Františka Podešvy (1893-1979), který prosazoval nápad postavit zde, na dobře viditelném a…
Na Soláni  v nově postavené Zvonici se nachází i infocentrum, v prostorách jsou pořádány i kulturní akce. V prodeji zde mají drobné dárky, suvenýry, turistické známky, k…
Sedlo Čarták je ideálním místem pro pěší, lyžaře, cykloturisty - na výlety v oblasti Soláně. V malebném prostředí uprostřed Vsetínských vrchů v nadm. v. asi 860 m. n. m. stojí Horský hotel Ča…
Obec Velké Karlovice je jedna z největších obcí na Valašsku. Najdeme ji v údolí, které odděluje Beskydy, Vsetínské vrchy a Javorníky. Velké Karlovice leží východním směrem od Vsetína nedaleko státní hranice se Slo…
 Jako hlavní dárek ke svým narozeninám si moje Jana vybrala znovu výlet do Velkých Karlovic, které jí učarovaly a odtud si potom odskočit na Soláň. No proč ne - její touha je mi rozkazem ... ostatně jaký rozk…
Radhošť je podle legend spojen s uctíváním údajného pohanského boha pohostinnosti, plodnosti a úrody Radegasta. Pověsti praví, že na vrcholku hory stávala odpradávna jeho modla. Tu prý nechali zbořit slovanští věrozvěstové Konstantin a Metoděj, kteří po svém příchodu na Velkou Moravu rovněž zavítali i sem. Pravdou ovšem je, že bůh tohoto jména zřejmě nikdy neexistoval, neboť…
Kamenná socha mýtického Boha na trase Pustevny - Radhošť.
Sochu pohanského boha úrody, Radegasta, vytvořil Albín Polášek s býčí hlavou, rohem hojnosti, kačenou a s valašskými krpci. Autor tohoto uměleckého díla, frenštátský rodák Albín Polášek, který větší část svého ž…
Při příchodu Na Pustevny vás zaujme na okraji lesa po pravé straně dřevěná zvonička, vybudovaná na počátku 20. stol. podle projektu slovenského architekta Dušana Jurkoviče. Původní barevná výzdoba navržená D. Jurk…
Hřebenové sedlo, nejnavštěvovanější místo Beskyd s lyžařskými vleky a pohádkovou architekturou.
Valašské muzeum v přírodě je oficiální název skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Tam byl cíl našeho rodiného výletu. Překvapila mě rozloha areálu. Při jeho návštěvě není radno plánovat ještě další výlety, na jeho ko…
Dřevěné městečko je nejstarším areálem. Od roku 1925, kdy bylo poprvé otevřeno pro veřejnost, sem byly postupně přeneseny a znovu postaveny domy z rožnovského náměstí. K nim později dostavěn kostel podle kostela ve Větřkovicíc…
Valašský muzeum v přírode- skanzen lidové kultury a architektury v Rožnově pod Radhoštěm je vyhlášenou kulturním památkou. Je situován do třech samostatných lokalit. Rozcestí se nachází u vstupu do nejstarší čás…
Již po několikáté jsem se byla podívat ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Musím uznat, že jsem byla mile překvapená. Čekala jsem, že vše bude tak jak minule, ale nebylo. Je vidět, že skanzen se neustále rozrůstá o nové a nové objekty. Prohlídka tohoto místa zabere celkem dost času. Je lepší si to naplánovat jako celodenní výlet. Vedle skanzenu je velké parkoviště. Za…
Vrchol Radhošť (1129 m n.m.) se nachází 4 km od horského sedla Pustevny. Vrchol Radhoště je holý a můžeme z něj spatřit jeden z nejkrásnějších pohledů na beskydské panoráma, Vsetínské vrchy, Javorníky, Malo…
Město Rožnov pod Radhoštěm je rozloženo na úpatí nejnavštěvovanější hory Moravskoslezských Beskyd Radhoště ( 1129 m.n.m.). Město leží ve středu Beskyd a Vsetínských vrchů. Rožnov najdeme v h…
"Lysá hora je nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd (1323 m n. m.). Z jejího vrcholu, který není zcela zalesněný, se rozbíhají 4 velké rozsochy, jež se rozvětvují v další menší podruž…
Štramberk leží na Severní Moravě, jižním směrem od Ostravy. Městečko se rozkládá pod vrcholky Moravskoslezských Beskyd a na pravém břehu říčky Sedlnice. U jihozápadního okraje města je na…
Štramberský hrad byl založen koncem 13. století jako centrum zbylého zeměpanského majetku po rozdělení držav pánů z Hückeswagen. Jádro hradu tvořilo malé nádvoří s válcovou 40 m vysokou věží, do níž se vcházelo …
Hrad Hukvaldy se nachází v Moravskoslezském kraji přibližně 14 km od Frýdku Místku a 9 km od Příbora. V obci Hukvaldy se nachází památník a rodný dům Leoše Janáčka. V červenci a srpnu se zde koná mezinárodní hudbní festival Janáčkovy Hukvaldy a mnoho dalších akcí pořádaných především na hradě. Na hrad se dostanete pěšky po cestě, která vede lesní oborou. V oboře se nachází…