Mělník

Město Mělník se rozkládá ve Středočeském kraji na soutoku řek Labe a Vltavy. První zmínka o Mělníku je již z roku 1000. Dnes zde žije přibližně 20 tis. obyvatel.

Tip:
Tipy na výlety Mělník / Trasy  Hrad Kokořín / Zámek Mělník Chaty a chalupy Kokořínsko
Turistické cíle / Mapa Mělník Mšenské pokličky / Veltrusy Víkendové pobyty Kokořínsko

Mělnické Vtelno a pivovar Neumann

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní

Fotografie (13)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Tento článek vznikl tak trochu ze sentimentality. Obec Mělnické Vtelno zahrnuje původní tři samostatné obce – ještě Vysoká Libeň a Radouň. Ta byla ze všech tří jmenovaných nejmenší, ale právě tam bydlela moje babička, kam jsem jako holka jezdila každé prázdniny na dovolenou. A když jsme zjistili, že ve Vtelně mají minipivovar, bylo rozhodnuto. Při zpáteční cestě z dovolené se zde zastavíme.

Všechny tři obce leží na trase Mladá Boleslav – Mělník. V dávné minulosti zde byly mokřiny. Právě podle zde rostoucích vrb byla obec pojmenována – vetla je staročesky vrba. Mělnické Vtelno je jedna z nejstarších českých obcí. Podle archeologický nálezů byla tato oblast obydlená již od starší doby kamenné (5000 před n.l.). Hlavním důvodem byla úrodná půda a dostupné zdroje vody. V r. 1937 bylo ve Vysoké Libni v bývalé Bubníkově cihelně objeveno 9 jam s předměty z doby bronzové (cca 600 před n.l.). R. 1945 se zde našli i římské mince. Takže i tyto nenápadné obce mají svoji historii.

V 9. století je v písemných dokladech zmiňováno Vtelno. Vtelenská tvrz stála přibližně na místě dnešních domů čp. 6, 9, 8, 7 a 78. Patřil k ní poplužní dvůr na místě čp. 10. Tvrz byla podzemní chodbou spojena s nedalekým kostelem sv. Michaela Archanděla. Jeho existence je doložena již od r. 1260. Údajně tento kamenný kostel byl stavěn kolem staršího dřevěného kostela, aby nemuselo dojít k přerušení bohoslužeb. K jeho rozebrání došlo až po dostavbě kamenného kostela. V jeho stěnách jsou vsazeny náhrobní kameny Mikuláše a Doroty Vtelenských z let 1612 - 1613. První – největší zvon kostel získal r. 1483, další dva pak v r. 1559 a 1567. K dnešní barokní přestavbě došlo r. 1760 za hraběnky Černínové. Poslední rekonstrukce kostela proběhla v r. 1995

O Vysoké Libni jsou písemné záznamy až z r. 1207. Je však prokázáno, že již v 7. století našeho letopočtu zde bylo sídliště. I zde měla být tvrz – v r. 1552 se měnil majitel, proto se zachovaly písemné zprávy. Její základy se nachází v areálu bývalého pivovaru, který byl součástí panského dvora již kolem r. 1650. Pivo se v něm vařilo až do r. 1915, kdy vyhořel. Dochovala se studna, která byla součástí tvrze. Vysoká Libeň nemá svůj kostel – uprostřed návsi stojí kaplička zasvěcená sv. Trojici až r. 1914 na místě mnohem starší kaple. Z té se dochoval jen zvon z r. 1744. Okolo kapličky byly v letech 1920 a 1928 vysazeny lípy republiky.

Mezi dvěma již zmíněným obcemi leží nejmenší z nich – Radouň, původně Radujen – odvozeno od slova radovat se. Již v r. 1260 tu stál farní kostel sv. Havla. V r. 1384 obec patřila německému řádu rytířskému. Zdejší jejich sídlo bylo spojeno podzemní klenutou chodbou s kostelem a podle pověsti dokonce i s řepínským hradem. Horní polovina kostelní věže je dřevěná, kostel si zachoval gotický ráz. V letech 1998-2000 byla provedena jeho generální oprava.

Radouň se zapsala do dějin konce 2. světové války. V okolních lesích již od r. 1943 se schovávali partyzáni. Ve dnech 4.-5. května se soustředili na řepínském zámku. Dne 7.5. tam vyslalo německé velitelství oddíly SS. Právě na konci Radouně narazila přední hlídka na barikádu a byla zlikvidována, zneškodněn byl i transportér. Když Němci dorazili, obsadili sousední statek. Při přestřelkách shořela stodola, dvě dívky si Němci vzali jako rukojmí. Nakonec byly vyjednány podmínky jejich odchodu. V boji padlo 7 místních lidí a asi 20 německých vojáků. Na jejich památku byl r. 1960 odhalen pomník, který stojí v blízkosti kostela.

V západní části Mělnického Vtelna je minipivovar Neumann, který kromě dobrého jídla a pití nabízí od letošní roku i ubytování, vhodné hlavně pro cyklisty. Je to noclehárna – 4 čtyřlůžkové pokoje. Dva mají vždy společné WC a koupelnu. Je nutné mít vlastní spací pytel, ale cena za lůžko 120,- Kč/osoba/noc je myslím hodně příjemná. Dokonce i kolo bude přes noc zabezpečeno před krádeží.

Foto: jircak

Musím přiznat, že asi minipivovar, kvůli kterému jsem sem přítele nalákala. Mne zajímala změna, která se zde stala za ta léta, kdy jsem zde nebyla.  A musím přiznat, i tady to žije. Trochu jsem si to tu prošla, ale už plánujeme se sem někdy vypravit a vzít si s sebou kola. Cyklistický terén je tu rozhodně lákavý.

Musím uznat, že kromě zajímavých kostelů, ale i některých statků nemají obce tak moc co nabídnout. Mělnickým Vtelnem však vede cyklostezka, která obec spojuje s řadou zajímavých míst. Na rozhlednu Hradišť je to 6 km, dalších 16 km je to na rozhlednu Vrátenská hora. Na Bezděz je to 30 km, na Mělník 25 km, na Kokořín 18 km, do Mladé Boleslavi 26 km, na máchovo jezero 36 km. Podle svých schopností se nechá udělat několik zajímavých cyklistických okruhů. V řadě případů cestou pojedete okolo malých zámečků, i když pravděpodobně nepřístupných. A když se to spojí s nabízeným ubytováním v minipivovaru, může to být docela zajímavá dovolená.

Poslední aktualizace: 2.4.2019

Mělnické Vtelno

Příspěvky z okolí Mělnické Vtelno a pivovar Neumann

Košátky
Zámek, který je po stavební stránce jedním z nejzajímavějších ve středních Čechách a jehož konečná podoba je výsledkem několika stavebních etap, stojí uprostřed vsi Košátky na Mladoboleslavsku ve Středočeském kr…
První zmínka o obci z r. 1180. Obec převážně zemědělská. V 15.stol. zde stávala tvrz, na jejím místě byl r. 1832 postaven hrabětem Šporkem zámek (není přístupný). Park kolem zámku má řadu zajímavých dřevin, v pa…
První zmínka o Chrušicích kolem r. 1228, původně dřevěný kostelík založen řádem servitů, v 15.stol. přestavěn. Do 30.leté války Chorušice v držení řádu benediktýnek. Kostel Nanebevzetí P.Marie má 3 zvony, v kost…
Řepín se nachází 13 km východně od Mělníka. První zmínka o vsi Řepín je z roku 1207, kdy patřila řádu německých rytířů. Ti zde založili tvrz. Na místě tvrze byl někdy kolem roku 1670 vystavěn barokní zámek, kte…
Pomalu se vracíme domů z dovolené. Na mapě mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem jsme objevili značku rozhledny u obce Kadlín. Rozhledny milujeme za každého počasí, je to téměř při cestě, tak tam prostě musíme. Navíc nám tentokrát přeje i počasí. Kadlín je malá nenápadná vesnice v okrese Mělník, která se snaží se zviditelnit a přilákat k sobě turisty. Nebýt rozhledny, těžko bychom…
Dřevěná rozhledna s kamenným podstavcem byla postavena v roce 2006. Rozhledna má tvar strážní věže a její výška je 20 metrů. Z Ochozu se vám naskytne kruhový výhled - na Kokořínsko, Říp, České středohoří. Jedná se…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval k návštěvě malebné vesničky Kadlín, která se nachází nedaleko Mšena v okrese Mělník. nevedou sem žádné turistické značky.Takže se sem dostanete autobusem ze Mšena nebo z Mladé Boleslavi a nebo autem odkukoliv. Doufám, že zatím, protože je to škoda, aby sem nevedla značka. . Na to, jak je Kadlín malá obec, je tu hodně…
Zámek je významnou památkou Městečka Bezno na Mladoboleslavsku ve Středočeském kraji. Zámek je dvoupatrová hlavní budova se středním rizalitem zakončeným štítem, na který navazuje v 1. patře balkón. K ní se po str…
Zajímavý barokní zámek se nachází v obci Liblice na Mělnicku ve Středočeském kraji. Jádro zámku tvoří střední válcový třípatrový rizalit, v němž je umístěn hlavní s…
Obec Skalsko se zámkem leží 10,5 km východně od Městečka Mšeno a 15 km západně od Mladé Boleslavi. Zámek je v majetku obce Skalsko a ještě nedávno sloužil jako škola. Veřejnosti je nepřístupný. Ves Skalsko se …
Město Mšeno (330-360 m n. m.) je vstupní branou do CHKO Kokořínsko. Leží na jeho východním okraji, na rozhraní okresů Mělník, Mladá Boleslav a Česká Lípa. Kokořínsko je lesnatý kraj, plný skalních…
Okružní stezka ze Mšena, procházející skalami severně až severozápadně od města. Pojmenovaná je po Josefu Bedřichu Cinibulkovi (1876 - 1944), místním učiteli a vyznavači turistiky na Kokořínsku. celá stezka je dlo…
Na místě zříceného kláštera nechal Bedřich z Donína v letech 1526 ? 1527 vybudovat renesanční zámek. V roce 1592 získal zámek císař Rudolf II. Na jeho pozvání přijel do Čech v roce 1599 známý astronom a alchymista Tycho B…
Obec Mšeno na Kokořínku-okres Mělník. Jde se po Cinibulkově naučné stezce v okolí Mšena. Jedná se o naučnou stezku dlouhou 9 km. Okružní trasa okolo Mšena vede…
Zřícenina Hradu Dražice stojí v mírném svahu nad řekou Jizerou na Mladoboleslavsku ve Středočeském kraji. Z kdysi významného gotického hradu se do dnešních dnů dochovalo pouze mohutné torzo věže se zbytky kaple …
Novorenesanční zámek Stránov stojí na ostrohu nad Skalským potokem u obce Jizerní Vtelno na Mladoboleslavsku ve Středočeském kraji. Zámek je tří- až čtyřpatrový čtyřkřídlý objekt, jehož…
Když budete projíždět kokořínským dolem, určitě vaší pozornosti neunikne rybník Harasov. Silnice totiž tvoří jeden z jeho břehů. Jestliže nemáte zrovna naspěch určitě se vyplatí zde zastavit a udělat si krátkou …
Benátky nad Jizerou leží jihozápadně od města Mladá Boleslav. Kolem města prochází silniční tah z Prahy do Krkonoš a Jizerských hor. Město se rozkládá v mírné pahorkatině Jizerské Tabule.…
hrad kokořín
Soutěž 2 body
Kokořín aneb romantická rekonstrukce historieIluzi tajuplného hradu, po jehož Ochozu se prochází sličná dívka s nepřítomným pohledem, v případě Kokořína ani nepotřebujeme vytvářet. I když jedno podobné vyprávění o bílé postavě, která se zjevuje na Ochozu věže, mezi místními také s…
Pro milovníky přírody a turistiky nabízíme několik informací o překrásném místě, kterým je CHKO Kokořínsko - ráj turistů. Představíme vám nyní ta nejzajímavější a nejnavštěvovanější místa této oblasti: kokořínsk…
Mšenské pokličky
Asi 3 km od hradu se nad Kokořínským dolem nacházejí zajímavé geologické útvary: Mšenské pokličky. Název dostaly podle nedalekého městečka Mšena. Každý čtenář je jistě zná, protože se často stávají námětem fotog…
Pískovcové útvary nad kokořínským dolem, západně od obce Vojtěchov. Vznikly selektivním zvětráváním pískovců, za což může vyluhování železa z třetihorních vyvřelin podzemními vodami a vysrážením hydrátu oxidu žele…
Mohutný hrad, který je veřejnosti přístupný, stojí na skalnatém ostrohu nad řekou Jizerou a je výraznou dominantou města Mladá Boleslav ve Středočeském kraji. Je to třípatrový čtyřkřídlý komplex se dvěma hranolový…
Mělnický zámek se nachází ve Středočeském kraji a je dominantou města Mělníka, nacházejícího se na soutoku Labe a Vltavy. Současná podoba zámku je výsledkem tisíciletého vývoje od románsk…
Mělník leží ve Středních Čechách, severním směrem od Prahy. Mělník je město známé svou polohou nad soutokem řek Labe a Vltavy. V okolí Mělníka je několik vinohradů a najdeme tu také ovocné sady. S…
Mohutné Zříceniny Hradu Michalovice stojí na ostrohu na pravém břehu řeky Jizery nad stejnojmennou osadou nedaleko Mladé Boleslavi ve Středočeském kraji. V hradním jádru lichoběžníkového půdorysu, opevněného ze …
Zámek Houska stojí na Zámeckém vrchu uprostřed lesnaté krajiny. Zámek Houska leží v jižní části Českolipska v Libereckém kraji. Masivní zámecký objekt má čtyřúhelníkový půdorys s uzavřeným středním nádvořím. Cenná je Zelená světnice s malbami ze 16. století, rytířský salonek, obdivovaná je hradní kaple s restaurovanými malbami. V areálu se uskutečňuje řada sezónních akcí, v let…
Bezděz
Hrad Bezděz, který je národní kulturní památkou, stojí na 604 metrů vysokém kopci Velký Bezděz. Hrad se nachází na Českolipsku v Libereckém kraji. Hrad Bezděz je jedním z našich nejcennějších hradů. Nejvzácnější č…
Máchovo jezero je velmi oblíbenou a navštěvovanou turistickou lokalitou. Rozkládá se v nadmořské výšce 266 m, má rozlohu 284 ha. Dosahuje hloubky 12 m. Bylo založeno v roce 1366 Karlem IV. v rašeli…