Semily

Semily se rozkládají na soutoku Olešky a Jizery na hranici Českého ráje, východním směrem od města Turnov. Město je obklopeno zalesněnými stráněmi kopců. U západního okraje města na východním svahu kopce Lomy ( 495 m.n.m.) je vybudovaná sjezdová trať se dvěma lyžařskými vleky. Severním směrem od města je veřejnosti přístupná Bozkovská dolomitová jeskyně se zajímavou krápníkovou výzdobou a pěkným jezírkem.

Tipy na výlety  (146) Hrad Trosky Chaty a chalupy Semily
Turistické cíle (541) Pramen Labe / Hrubá Skála Mumlavský vodopád
Trasy (63)   Cestopisy (27) Ski areál Harrachov Mapa Semily

Český ráj
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Český ráj

Hrad Trosky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Do přírody

Fotografie (26)  • Foto: Tyna18

Hrad Trosky se nachází v oblasti Českého ráje na severovýchodním okraji Středních Čech.

Od Prahy je nejlepší

spojení po dálnici

E65 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Odbočit je třeba na 71. kilometru ve směru na Trutnov a Rovensko pod Troskami. Dále pokračujete po E442 do Obce Borek, kde musíte zahnout doleva na Tachov (3km) – v Tachově je již odbočka přímo ke zřícenině. Hlídané parkoviště je přímo pod hradem, pěšky vám zbude ujít zhruba 250 metrů do mírného kopečka.

Vlakem

Nejbližší železniční zastávka je ve zhruba 2 km vzdálené obci Ktová. Cesta z Prahy sem trvá zhruba dvě a půl hodiny, přestupovat se musí většinou v Turnově.

Autobus staví

přímo v Tachově, spojení z Prahy trvá zhruba dvě a půl hodiny, s přestupem v Turnově

Hrad Trosky v noci

Trosky jsou nejen obecně známou siluetou Českého ráje, ale i chráněnou přírodní

památkou. Předmětem ochrany

jsou zde unikátní sopečné komíny, kterými ve třetihorách vytékala láva na povrch. Po rozpadu okolních pískovců se obnažily dva suky z olivinického nefelinitu a Český ráj tak získal světovou raritu, která vypovídá o geologickém životě naší planety.

Teplé a minerálně bohaté prostředí je botanicky cenné. Daří se zde teplomilným vyšším rostlinám

. Pro některé z nich je tato přírodní památka jediným místem

výskytu. Jedná se například o strdivku sedmihradskou, trýzel škardolistý. Daří se tu i cenným druhům mechorostů. V minulosti byly Trosky ze strategických důvodů bez lesního porostu, později byly vysázeny nepůvodní monokultury modřínu a trnovníku akátu. Přesto se na svazích sopečných sopouchů zachovaly přirozené dubohabrové háje. Lesy tu mají především estetický, krajinotvorný význam.

Můžete

Foto: Tyna18

tu zahlédnout několik desítek druhů obratlovců a asi 36 druhů ptáků. Byli tu zaznamenáni netopýr velký a řasnatý. Z kytky na kytku tu poletuje, dříve typický, dnes zvláště chráněný, otakárek fenyklový.

Zajímavá je představa dvou sopečných komínů, obklopených obrovskou masou křídových usazenin, kterými proudí rozžhavená škvařící se hornina.

PENZION TROSKY

Příjemné ubytování ve dvoulužkových, třílůžkovém a čtyřlůžkovém pokoji.
Každý pokoj má vlastní předsín a koupelnu se sprchou, WC a dalším příslušenstvím.

Pokoje jsou vybaveny mj. sejfem na cennosti, sedací soupravou a ledničkou.
WiFi
Snídaně, nápoje, občerstvení.

Penzion je situován na jižním úpatí hradu TROSKY, v přírodní chráněné oblasti Český ráj.

V celém penzionu se nekouří. Není možné ubytování se psem.
V okolí jsou skalní města, hrady, zámky, zříceniny, lesy, rybníky.

Foto: Tyna18

Původní palác měl na obou užších stranách po hranolové věži, které s ním srostly v jeden obytný celek. Na nižším, západním čedičovém kuželu postavena šestiboká jednopatrová věž Baba, uvnitř rozdělená na 4 menší komory. Druhá věž, východní Panna, je štíhlá a pravidelná, původní přízemní hranolová stavba, uvnitř rozdělená na 2 části (západní část je starší a výše položená), byla v 15. století zvýšena o patro a rozšířena na východ. Věž Babu chránil parkán, Pannu její nepřístupná poloha. Mezi oběma věžemi stál hradní palác s hospodářskými budovami. Palác, dvoutraktová stavba o dvou patrech, v 15. století patrně zvýšený o 3. patro, byl umístěn na 3. nádvoří (pod Pannou). Do tohoto úzkého nádvoří se vstupovalo kamennými schody a bránou. 2. nádvoří (pod Babou) je dnes úplně prázdné a zaujímá nejnižší část skalního sedla mezi oběma věžemi. Bývaly tu kdysi obytné budovy a stáje. Hrad, přístupný ze severní strany, chránilo rozsáhlé předhradí. Vyšší patra hradních budov byla patrně hrázděná nebo roubená. Celý hrad byl postaven z místního tmavého čediče.

Plné vstupné Kč. 50,-

Zlevněné vstupné (senioři nad 65let, žáci, studenti do 26let, držitelé průk. ZTP a ZTPP) Kč. 35,-

Děti do 6 let Kč. ZDARMA

Pejsci: 10,- Kč.

Prohlídka mimo stanovenou otevír. dobu - navýšení vstupného o 100%

Organizované skupiny dětí do 6ti let (MŠ) - Kč 10,-/osoba

Při konání doprovodných akcí se vstupné stanovuje zvlášť.

Doplňující údaje

Jazykové vybavení průvodců: prohlídky hradu individuální, cizojazyčné panely na trase prohlídky

Délka prohlídky: cca 40 min (vstupné celodenní)

Začátek poslední prohlídky: souhlasí s uzavírací dobou

Poslední aktualizace: 14.2.2024
Autor: Tyna18

Troskovice

Příspěvky z okolí Hrad Trosky

ČESKÝ RÁJ 2005 - 3.Borčice - Vyskeř - Čertoryje - Podtrosecké rybníky
    Tož dneska máme budíček už ve 4.15 - au, to to ale bolí...Rozespalí se balíme na cestu a v půl 6. odjíždíme autobusem na rozcestí k Borčicím. V pořadu Toulavá kamera jsme nedávno viděli p…
Zřícenina hradu je Českém ráji na druhé straně hlavní silnice E442 u obce Rovensko pod Troskami. Z parkoviště přibližně 400 m. Koncem 14. století byla započata stavba tohoto hradu. Dnes zřícenina v oblasti CHKO Če…
Rozcestím u zříceniny hradu Trosky prochází modře a zeleně značená turistická trasa. Modrá trasa, vedoucí od železničního nádraží v Melechovicích, prochází okolo rybníka Nebákov, dále stoupá k Troskám kolem obce Troskovice a pokračuje od hradu přes Borek pod Troskami směrem k Lomnici nad Popelkou. Zeleně značená cesta přichází k hradu přes Sobotku až z Libáně a z Trosek…
Zakaboněný Kozákov a  Votrubcův lom Chcete- li udělat radost dětem, staňte se na  chvíli lovci drahokamů. Uidíte, že i vy dobývání propadnete a  hlavně se  dobře se  pobavíte. Cestou na…
Naše společná cesta začíná na silnici E442 (Turnov - Jičín). Projedeme Zavadilku, Hnanice a v obci Borek, přibližně v polovině, odbočíme Doprava na Tachov/Trosovice. V obci Tachov je již značena cesta k hradu, pod…
zřícenina hradu Trosky
Soutěž 2 body
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. V letech 1380-90 byl Čeňkem z Vartenberka mezi dvěma čedičovými vrcholky postaven hrad s vě…
Kam a jak jedeme Naším cílem je jednoznačně největší dominanta Českého ráje - Trosky, které se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. Za čím jedeme  Jdeme za poznáním impozantní zříceniny hradu, kte…
Rozhodneme-li se navštívit Trosky - dostaneme se do jednoho z nejkrásnějších míst naší země - do Českého ráje. Trosky jsou jeho nepřehlédnutelnou dominantou. K hradu se dá dojet jak autem, autobusem i vlakem... Au…
Trosky jsou zcela jistě jedinečným a ojedinělým skalním útvarem na naší planetě. Český ráj si člověk bez nich ani nedokáže představit a i pohled do dávné minulosti by byl hodně zajímavý.…
Skalní městečko je vystavěno ze skal z velmi měkkého pískovce s malou příměsí kaolinického tmelu. Nachází se zde největší podzemní systém puklinově-rozsedlinového typu v Českém ráji. Najdete tu i pseudokrasovou jeskyni Sklepy. Od roku 1998 ja Apolena přírodní rezervace.
Skalní město Apolena se nachází v údolí pod tábořištěm Svitačka cca 700 m jihovýchodně od Trosek. Unikátní je měkkým pískovcem, vzhledem k jeho devastaci zde už několik let platí zákaz horolezeckých výstupů. V dub…
Pomník Obětem 1.světové války se nachází na východním okraji obce Troskovice na polní cestě k Hradu Trosky. Pomník věnovala a nechala postavit obec Troskovice v roce 1923. Od pomníku je krásný pohled na hrad Trosk…
Najít Trosky v České republice není zas až tak veliký problém.Najít ale trosky hojně navštěvované, to chce celého turistu..... Ano, řeč je o Panně a Babě, malebné zřícenině na vysokém kopci poblíž města Turnov. V…
Na prvního máje do Českého ráje. Nadpis mluví za vše. Svátek práce hodláme oslavit aktivně, jak se sluší a patří. V devět hodin vyrážíme z náměstí Míru v Sobotce, tři mušketýři z našeho All Starc Teamu. Počasí vy…
Zvláštní muzeum, ale starší mohou povzpomínat na staré kočárky, na stěně ve sklepě je popis výroby hadrových panenek. Nesmí se fotit jinde než u recepce, všude alarmy a kamery, jelikož hodnota některých exemplářů je nevyčíslitelná! Hned u muzea je zadarmo parkoviště, vstupné je 50Kč - děti do 15let, dospělí pak 70Kč. V pondělí je zavřeno! Paní u pokladny pustí po zaplacení…
Troskovice - jak název obce napovídá, nachází se pod dominantou hradu Trosky, který je nejstarším objektem na území obce. Díky své poloze je obec východiskem nejen k Hradu Trosky, ale i k rybníku Vidlák a do Nebákovského údolí. Nedaleko obce se nachází kemp Svitačka. V Troskovicích je také možno navštívit Muzeum medvídků a panenek. Je zde možno obdivovat cca 1000 exponátů.…
Další rybník vybudovaný v 16. století v mokřadech Podtroseckých údolích Českého ráje. Rybník najdeme u silnice z Troskovic k Hrubé skále a hned u rybníka je tu vybudované parkoviště se stánkem s občerstvením, venk…
Turistický rozcestník, který se nachází u rybníku Vidlák, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po červeně značené Zlaté stezce Českého ráje ve směru Turnov, Valdštejn, Hrubá Skála, Věžický rybník - Trosky, Svitač…
Výšlap po jedné z nejmalebnějších části Českého ráje začneme u tábořiště Vidlák u stejnojmenného rybníku, kde je možno zanechat vozidlo na placené ploše. Po červené značce se vydáme k výstupu ke zřícenině Hradu Tr…
Jak název stezky napovídá, naším cílem je poznání malebných údolí a rybníků v jednom z nejkrásnějších míst Českého ráje. Délka naučné stezky, které je vedena mezi Malechovicemi a Borkem pod Troskami, je cca 8 km. …
Z náměstí v Rovensku pod Troskami vyrazíme po modré značce směr Bítouchov a stále mírně stoupáme až k vrchu Ředice, ze kterého se nabízí nádherné výhledy na Český ráj. Dále pokračujeme do obce Košov, dále se již d…
Rovensko pod Troskami leží v Severních Čechách, jihovýchodním směrem od města Turnov. Město se rozkládá na okraji chráněné krajinné oblasti Český ráj. Severním směrem od města se rozprostírá rozlehlý ovocný sad.…
Kouzelné místo nesoucí název Zvonice v Rovensku pod Troskami je situováno v okrese Semily v krásné krajině plné života. Největší místní zajímavostí je zvonice se třemi zvony (říká se jim rebel…
Věžák
Tento rybník slouží jako záchytné místo vody ze Želejovského potoka. Rybník je místem krásného koupání a zároveň vytváří jednu z nejkrásnějších scenérií v Českém ráji. Jeden z břehů rybníka je tvořen pískovcovými …
Věžické údolí je zřejmě nejkrásnější údolí Českého ráje. Jeho nejmalebnější část se nachází u rybníku Věžák. Právě zde můžeme zavzpomínat na film Jak dostat tatínka do polepšovny. Údolím prochází žlutá turistická…
Hrubá Skála
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí Hrubá Skála na Semilsku v Libereckém kraji. Historie zámku sahá do období kolem roku 1350, kdy zde Hynek z Valdštejna, postavil na mohutných pískovcových skalách, hrad Skála. S přestavbou původního hradu do podoby zámku započali Smiřičtí v 16.…
Na území Českého ráje byla roku 1955 vyhlášena první chráněná krajinná oblast u nás o rozloze 95 čtverečních kilometrů. Hranice CHKO dnes prochází od obce Kyselov podél silnice Turnov - Jičín až k obci Ktová, kd…
Hruboskalsko jsou pískovcové skalní věže, které najdeme v severovýchodní části chráněné krajinné oblasti Český ráj, jihovýchodním směrem od města Turnov. Tyto skalní útvary se zvedají nedaleko lázeňského městečk…
Kost
Hrad Kost je jedním z nejzachovalejších gotických hradů v Čechách, vybudovaný na okraji Českého ráje na pískovcové skále při střetu dvou lesnatých údolí. Nachází se nedaleko půvabného města Sobotky. Dominantou h…