Troskovice

Hrad Trosky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Do přírody

Fotografie (26)  • Foto: Tyna18

Hrad Trosky se nachází v oblasti Českého ráje na severovýchodním okraji Středních Čech.

Od Prahy je nejlepší

spojení po dálnici

E65 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Odbočit je třeba na 71. kilometru ve směru na Trutnov a Rovensko pod Troskami. Dále pokračujete po E442 do Obce Borek, kde musíte zahnout doleva na Tachov (3km) – v Tachově je již odbočka přímo ke zřícenině. Hlídané parkoviště je přímo pod hradem, pěšky vám zbude ujít zhruba 250 metrů do mírného kopečka.

Vlakem

Nejbližší železniční zastávka je ve zhruba 2 km vzdálené obci Ktová. Cesta z Prahy sem trvá zhruba dvě a půl hodiny, přestupovat se musí většinou v Turnově.

Autobus staví

přímo v Tachově, spojení z Prahy trvá zhruba dvě a půl hodiny, s přestupem v Turnově

Trosky jsou nejen obecně známou siluetou Českého ráje, ale i chráněnou přírodní

památkou. Předmětem ochrany

jsou zde unikátní sopečné komíny, kterými ve třetihorách vytékala láva na povrch. Po rozpadu okolních pískovců se obnažily dva suky z olivinického nefelinitu a Český ráj tak získal světovou raritu, která vypovídá o geologickém životě naší planety.

Teplé a minerálně bohaté prostředí je botanicky cenné. Daří se zde teplomilným vyšším rostlinám

. Pro některé z nich je tato přírodní památka jediným místem

výskytu. Jedná se například o strdivku sedmihradskou, trýzel škardolistý. Daří se tu i cenným druhům mechorostů. V minulosti byly Trosky ze strategických důvodů bez lesního porostu, později byly vysázeny nepůvodní monokultury modřínu a trnovníku akátu. Přesto se na svazích sopečných sopouchů zachovaly přirozené dubohabrové háje. Lesy tu mají především estetický, krajinotvorný význam.

Můžete

Foto: Tyna18

tu zahlédnout několik desítek druhů obratlovců a asi 36 druhů ptáků. Byli tu zaznamenáni netopýr velký a řasnatý. Z kytky na kytku tu poletuje, dříve typický, dnes zvláště chráněný, otakárek fenyklový.

Zajímavá je představa dvou sopečných komínů, obklopených obrovskou masou křídových usazenin, kterými proudí rozžhavená škvařící se hornina.

PENZION TROSKY

Příjemné ubytování ve dvoulužkových, třílůžkovém a čtyřlůžkovém pokoji.
Každý pokoj má vlastní předsín a koupelnu se sprchou, WC a dalším příslušenstvím.

Pokoje jsou vybaveny mj. sejfem na cennosti, sedací soupravou a ledničkou.
WiFi
Snídaně, nápoje, občerstvení.

Penzion je situován na jižním úpatí hradu TROSKY, v přírodní chráněné oblasti Český ráj.

V celém penzionu se nekouří. Není možné ubytování se psem.
V okolí jsou skalní města, hrady, zámky, zříceniny, lesy, rybníky.

Foto: Tyna18

Původní palác měl na obou užších stranách po hranolové věži, které s ním srostly v jeden obytný celek. Na nižším, západním čedičovém kuželu postavena šestiboká jednopatrová věž Baba, uvnitř rozdělená na 4 menší komory. Druhá věž, východní Panna, je štíhlá a pravidelná, původní přízemní hranolová stavba, uvnitř rozdělená na 2 části (západní část je starší a výše položená), byla v 15. století zvýšena o patro a rozšířena na východ. Věž Babu chránil parkán, Pannu její nepřístupná poloha. Mezi oběma věžemi stál hradní palác s hospodářskými budovami. Palác, dvoutraktová stavba o dvou patrech, v 15. století patrně zvýšený o 3. patro, byl umístěn na 3. nádvoří (pod Pannou). Do tohoto úzkého nádvoří se vstupovalo kamennými schody a bránou. 2. nádvoří (pod Babou) je dnes úplně prázdné a zaujímá nejnižší část skalního sedla mezi oběma věžemi. Bývaly tu kdysi obytné budovy a stáje. Hrad, přístupný ze severní strany, chránilo rozsáhlé předhradí. Vyšší patra hradních budov byla patrně hrázděná nebo roubená. Celý hrad byl postaven z místního tmavého čediče.

Plné vstupné Kč. 50,-

Zlevněné vstupné (senioři nad 65let, žáci, studenti do 26let, držitelé průk. ZTP a ZTPP) Kč. 35,-

Děti do 6 let Kč. ZDARMA

Pejsci: 10,- Kč.

Prohlídka mimo stanovenou otevír. dobu - navýšení vstupného o 100%

Organizované skupiny dětí do 6ti let (MŠ) - Kč 10,-/osoba

Při konání doprovodných akcí se vstupné stanovuje zvlášť.

Doplňující údaje

Jazykové vybavení průvodců: prohlídky hradu individuální, cizojazyčné panely na trase prohlídky

Délka prohlídky: cca 40 min (vstupné celodenní)

Začátek poslední prohlídky: souhlasí s uzavírací dobou

Poslední aktualizace: 10.02.2011
Autor příspěvku: Tyna18
Hrad Trosky - Služby, informace
Hrad Trosky na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Hrad Trosky

Zřícenina hradu je Českém ráji na druhé straně hlavní silnice E442 u obce Rovensko pod Troskami. Z parkoviště přibližně 400 m. Koncem 14. století byla započata stavba tohoto hradu. Dnes zřícenina v oblas…
Rozcestím u zříceniny hradu Trosky prochází modře a zeleně značená turistická trasa. Modrá trasa, vedoucí od železničního nádraží v Melechovicích, prochází okolo rybníka Nebákov, dále stoupá k Troskám kolem obce Troskovice a pokračuje od hradu přes Borek pod Troskami směrem k Lomnici nad Popelkou. Zeleně značená cesta přichází k hradu přes Sobotku až z Libáně a z Trosek…
Zajímavý pohled, když víte, jak to vypadalo dřív.
Kam a jak jedeme Naším cílem je jednoznačně největší dominanta Českého ráje - Trosky, které se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. Za čím jedeme  Jdeme za poznáním impozantní zříceni…
Trosky jsou zcela jistě jedinečným a ojedinělým skalním útvarem na naší planetě. Český ráj si člověk bez nich ani nedokáže představit a i pohled do dávné minulosti by byl hodně zajímavý.…
Zvláštní muzeum, ale starší mohou povzpomínat na staré kočárky, na stěně ve sklepě je popis výroby hadrových panenek. Nesmí se fotit jinde než u recepce, všude alarmy a kamery, jelikož hodnota některých exemplářů je nevyčíslitelná! Hned u muzea je zadarmo parkoviště, vstupné je 50Kč - děti do 15let, dospělí pak 70Kč. V pondělí je zavřeno! Paní u pokladny pustí po zaplacení…
Troskovice - jak název obce napovídá, nachází se pod dominantou hradu Trosky, který je nejstarším objektem na území obce. Díky své poloze je obec východiskem nejen k Hradu Trosky, ale i k rybníku Vidlák a do Nebákovského údolí. Nedaleko obce se nachází kemp Svitačka. V Troskovicích je také možno navštívit Muzeum medvídků a panenek. Je zde možno obdivovat cca 1000 exponátů.…
Rozhodneme-li se navštívit Trosky - dostaneme se do jednoho z nejkrásnějších míst naší země - do Českého ráje. Trosky jsou jeho nepřehlédnutelnou dominantou. K hradu se dá dojet jak autem, autobusem i vlakem... Au…
Jak název stezky napovídá, naším cílem je poznání malebných údolí a rybníků v jednom z nejkrásnějších míst Českého ráje. Délka naučné stezky, které je vedena mezi Malechovicemi a Borkem pod Troskami, je …
Výšlap po jedné z nejmalebnějších části Českého ráje začneme u tábořiště Vidlák u stejnojmenného rybníku, kde je možno zanechat vozidlo na placené ploše. Po červené značce se vydáme k výstupu ke zřícenin…
Věžické údolí je zřejmě nejkrásnější údolí Českého ráje. Jeho nejmalebnější část se nachází u rybníku Věžák. Právě zde můžeme zavzpomínat na film Jak dostat tatínka do polepšovny. Údolím proch…
Kam a jak jedeme Jdeme za poznáním malebných koutů Českého ráje, za poznáním nádherných údolí rybníků a míst, kde se natáčely části ze známé komedie Jak dostat tatínka do polepšovny.  Za čím jedeme …
Na území Českého ráje byla roku 1955 vyhlášena první chráněná krajinná oblast u nás o rozloze 95 čtverečních kilometrů. Hranice CHKO dnes prochází od obce Kyselov podél silnice Turnov - Jičín až k obci Ktová, kd…
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí Hrubá Skála na Semilsku v Libereckém kraji. Historie zámku sahá do období kolem roku 1350, kdy zde Hynek z Valdštejna, postavil na mohutných pískovcových skalách, hrad Skála. S přestavbou původního hradu do podoby zámku započali Smiřičtí…
Naším cílem je zřejmě nejkrásnější vyhlídka českého ráje - Mariánská vyhlídka. K této vyhlídce dojdeme po žluté značce od rozcestí u Adamova lože, nebo ve směru od Sedmihorek od rozcestí u Antonínova pra…
Mariánská vyhlídka je považována za nejkrásnější vyhlídku v Hruboskalském skalním městě. Nabízí se z ní nádherné výhledy na Jěštěd, Turnovsko, ke Kozákovu, na Dračí skály, Lebku, Dračí věž, ale zejména na zámek Hr…
Hruboskalsko jsou pískovcové skalní věže, které najdeme v severovýchodní části chráněné krajinné oblasti Český ráj, jihovýchodním směrem od města Turnov. Tyto skalní útvary se zvedají nedaleko lázeňského městečk…
Vyhlídku Na Kapelu najdeme, při červeně značené Zlaté stezce Českého ráje, cca v polovině cesty mezi Valdštejnem a Hrubou skálou. Jak název vyhlídky napovídá nabízí se z ní výhled na impozantní…
Cílem dnešního výletu není nic menšího než jedno z nejkrásnějších skalních měst, které se nachází v České Republice. Jedná se o Prachovské skály ležící na severozápad od Jičína. Za nejvýhodnější výchozí místo pov…
Raně barokní zámek Humprecht stojí na zalesněném čedičovém vrchu (340 m) v těšném sousedství města Sobotky v Královéhradeckém kraji. Zámek Humprecht patří k nejvýznamnějším a nejmalebnějším…
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak součástí českého křídového masívu. V okolí je prehistorické naleziště, svědčící o osídlení v 10. až 7. stol. př.n.l. Rezervací vede mnoho turisticky značených cest vedoucích roklemi, obklopenými pískovcovými stěnami a Krásnými vyhlídkami.…
Název místa Vyhlídka Českého ráje vypovída za vše... prostě nádhera. Z vyhlídky se nabízí výhledy na celý amfiteátr skal, Prachovskou jehlu, Madonu, skály Plecháče. V dálce jsou vidět Trosky, Vyskeř, Mužský, ale i Ještěd a při velmi dobré viditelnosti (jako na foto) Ralsko, Bezděz, České Středohoří a Lužické hory. K Vyhlídce Českého ráje nás dovede odbočka…
Z Vyhlídky Míru se nabízí krásné výhledy na vrcholky skal, které lemují Císařskou chodbu. V dálce se otevírá pohled na Trosky, Mužský, Vyskeř, ale i Ještěd, Bezděz, Ralsko a Lužické hory. K vyhlídce s dostaneme od…
Nejznámější skalní město Českého ráje.
Představovat hrad Kost je zřejmě nošení dříví do lesa, ale i tak tedy trošek toho dříví do lesa doneseme…  Míříme cca 4 km severozápadně od Sobotky, k jednomu z našich nejzachovalejších gotických hr…
Valdická brána - dominanta Valdštejnova náměstí v Jičíně. Je jedinou ze tří dochovaných bran, které byly součástí původních městských zděných hradeb (pozn. redakce: součástí opevnění města). Do dnes známé podoby byla Valdická brána dostavěna kolem roku 1568 (pozn. redakce: na příkaz šlechtického rodu Trčků z Lípy, ale jak dokládají kusy zdiva…
Zbytky skalního hradu Drábské světničky, které dnes tvoří malebný labyrint, se nacházejí na okraji rozsáhlé pískovcové plošiny Mužský nad osadou Dneboh východně od Mnichova Hradiště. Drábské světničky jsou jedním …
Malá Skála - obec a letovisko v údolí Jizery pod svahy Vranovského hřebene, Suchých skal a Sokola severovýchodně od Turnova. První písemné zmínky o vsi Vranové, která je dnes součástí Malé Skály, pocházejí již z r…
Zřícenina hradu Valečov se nachází na Zlaté stezce Českého ráje východně od Mnichova Hradiště. Historie hradu spadá do počátku 14. století, prvně je písemně zmiňován v letech 1316-18. Valečov je přístupný v květ…
Vrchol kopce Ještěd ( 1012 m.n.m.) je nepřehlédnutelnou dominantou Severních Čech. Přes vrchol kopce v minulosti vedla nejedna obchodní stezka. Ještěd rovněž tvořil hranici mezi Čechy a Německem. První označení …