Hlavní nádraží v Pardubicích
Turistické cíle • Žel. stanice


Město Pardubice je dokladem toho, že jeho pokrokové vedení dokázalo nemožné, když se rozhodlo pro to, aby tudy vedla železnice a všemožně tento plán podporovalo, neboť právě díky železnici a s ní spojeným kulturním, společenským a hospodářským rozvojem se z původního obyčejného poddanského města, náležejícího do Chrudimského kraje, stala metropole východu Čech. Vím, že tento pojem je kontroverzní, protože za centrum východních Čech se považuje rovněž Hradec Králové, ale to vyřešili již naši předkové, když považovali Pardubice za středisko východu Čech a Hradec Králové za centrum severovýchodních Čech, což odpovídá více skutečnosti i ze zeměpisného hlediska.
Železnice se stala Pardubicím skutečnou "živou vodou", to je absolutně nesporná věc. Navíc, když si připomíná v mnoha věcech takovou osobnost jakou byl vrchní inženýr Jan Perner, právě díky němuž železniční trať neminula Pardubice a toto město spojila s Prahou a Vídní. Stavba tehdy začala v září 1843, a to rovnou na 2 místech - od Kolína a od České Třebové. U Pardubic však nebyla tak jednoduchá, protože kvůli trati musela být vylámána limburgitová skála u Černé za Bory a pod Vinicí narovnáno řečiště Chrudimky. Tyto práce prováděla firma bratří Kleinů, žulový trojobloukový most přes Chrudimku vybudovali stavitelé Antonín Wendl a Vilém Langer podle plánu Ing. Kappa, a to za 65 000 zlatých. Tento, dnes památkově chráněný most, lidově zvaný jako "Kamenný", měl délku 36 sáhů, šířku 4,5 sáhu a rozpětí oblouků u vodní hladiny 8 sáhů (viz https://pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-most-15900445). Na jaře roku 1845 došlo k propojení obou staveb, k čemuž došlo v polích nedaleko tehdejšího, nově vzniklého nádraží (stavba byla zahájena v srpnu 1844 stavitelem A. D. Fleischmannem podle plánů Ing. Antonína Jünglinga) se 4 kolejemi (2 procházely přímo 80 m dlouhou nástupištní halou), jež obdrželo čp. 192. Vznikl tak objekt s pozdně klasicistním průčelím, půlkruhově zaklenutými okny a středovým trojúhelníkovým štítem, jenž se po roce 1859 změnil v zaměstnanecké kasárny Společnosti státní dráhy (spolu s obytnou budovou SNDVB byla zbourána v letech 1934-1936). Jízda na této trati byla slavnostně zahájena 20. srpna 1845, když v 6.00 hod. vyjel vlak z Olomouce a v 11.30 hod. byl již na nádraží v Pardubicích, kde ho přivítaly salvy ze čtveřice děl josefovské posádky, která byla umístěna na návrší u Pardubiček. Čestnou stráž pak tvořili chrudimští a královéhradečtí ostrostřelci a pardubičtí huláni z pluku "Coburg" a hudební doprovod měla na starosti plukovní hudba. Pod střechou nástupiště pak byli uvítáni vzácní hosté, z nichž je třeba zmínit zejména arciknížete Františka Karla, uherského palatina Josefa a pražského arcibiskupa Aloise Josefa barona Schrenka z Notzingu. Pravidelná osobní doprava pak byla zahájena 1. září téhož roku.
Změna nastala až v souvislosti s výstavbou nové pardubicko-liberecké dráhy, k níž 4. února 1855 získalo povolení sdružení Jana Liebiga, Adalberta Josepha Lanny (později známého jako Vojtěch Lanna st.) a bratří Kleinů. Stavba byla zahájena v září 1856 u Kablikova (Budinského) dvora u kaple sv. Trojice, v dubnu 1857 byl vybudován most přes Labe, 29. ledna 1859 se uskutečnila zkušební cesta do Liberce a 14. dubna téhož roku bylo dokončeno nové nádraží čp. 217 (podle projektu Ing. Franze Nitsche, který vycházel z předchozího plánu Karla Schumanna), jež bylo společné oběma železničním tratím a jeho užívání bylo zahájeno o den později. Jednalo se o dvoupatrový prostřední trakt se 2 postranními přízemními křídly, k němuž přiléhala 92 m dlouhá nástupištní hala, jež se skládala ze železné konstrukce a průčelních zděných oblouků a zastřešovala dvojici kolejí. Díky němu se zvýšil jak provoz na tratích (díky tomu byla v roce 1864 zvětšena nádražní restaurace a roku 1870 došlo k přístavbě provozního objektu), tak začaly vznikat v jeho okolí různé průmyslové podniky, z nichž mezi první náležela francouzská společnost pro impregnaci telegrafních tyčí (1860), družstevní cukrovar (1869), Wertheimerova továrna na zčišťování lihu a Prokopova slévárna a mechanické dílny (1870). Dodejme ještě, že se na tomto nádraží narodil Karel Emanuel Macan (25. prosince 1858 Pardubice - 6. února 1925 Praha), nevidomý hudební skladatel, esperantista, zakladatel pražské slepecké knihovny a tiskárny v Praze a redaktor a vydavatel slepeckého časopisu "Zora" (v češtině) a "Auroro" (v esperantu).
Výše zmíněné nádraží bylo přestavěno v letech 1905-1908 karlínským stavitelem Václavem Nekvasilem (podle dispozice od architekta Franze Uhla a návrhu fasád od Adolfa Sandiga), který vycházel ze svého předchozího projektu Masarykova nádraží v Praze. V tomto stavu vydržela budova řadu let, a to až do spojeneckého náletu 24. srpna 1944 (viz https://pardubice.rozhlas.cz/pardubice-si-nalety-z-roku-1944-stale-pamatuji-8018883), kdy byla vedle různých podniků zasažena rovněž výpravní budova a zničena hala nad osobním kolejištěm. V té době se již hovořilo o jeho přestavbě, takže došlo jen k nejnutnějším opravám a dvoupatrová střední část byla snížena o 1 poschodí. Stopy po střepinách a střelách byly vidět ještě dlouho po válce. Hmotné škody se daly sice napravit, ale ty, jež byly způsobeny lidem, nikoliv. Můj prastrýc byl totálně nasazen ve Fantovce v Pardubicích a z tohoto náletu, při němž utíkal domů do Hradce Králové, se již nikdy úplně nevzpamatoval. Co zažil, to si vůbec neumíme představit, když všechno hoří a vybuchuje, kolem padají bomby a zem byla dokonce ostřelována i z palubních zbraní spojeneckých letounů.
Na projektu na vybudování nového nádraží se začalo pracovat již krátce po osvobození, ale k jeho realizaci došlo až mnohem později. Pro výstavbu nového nádraží bylo určeno místo, kde původně stával Rolnický akciový cukrovar. Rozhodnutí o jeho vybudování padlo již roku 1946, ale stavět se začalo až o 3 roky později, protože nejprve došlo k vypracování několika projektů a mnoha změnám v nich, než byl schválen ten, podle něhož se mělo stavět. Investorem byl SSZD Praha, generálním projektantem SÚDOP Praha, autory projektu Josef Danda a Karel Řepa (v užší soutěži, kterou vypsaly FMD a NV Pardubice vyhrálo jejich řešení spolu se skupinami architektů Zdeněk Pokorný, František Cubr, František Marek a Zbyněk Jirsák) a prováděcím závodem byly Dopravní stavby Olomouc. Díky tomuto projektu došlo i k další výrazné změně, když byla železniční trať z Chrudimi do Hradce Králové, na kterou se dosud přesedalo v Rosicích nad Labem, propojena s novým nádražím jesenčanskou spojkou a přeložkou na Hradec Králové.
Bylo tak vybudováno nádraží, jaké známe dnes, jehož konstrukci tvoří monolitický železobetonový skelet s železobetonovými trámovými a deskovými stropy a cihelnými výpněmi. Skládá se z patrové 30osové výpravny, vyšší a mohutnější nádražní haly se 2 podchody k trojici ostrovních nástupišť, 7podlažní cihlové hotelové budovy, v jejímž přízemí je ze tří stran představena restaurace s letní verandou, na níž navazuje další patrový trakt výpravny. Na jeho exteriéru zarazí červené chlumčanské obklady, pouze bytové křídlo získalo břízolit světlé barvy. Zajímavý je rovněž interiér haly s černými rakovnickými obkladačkami na bočních stěnách a běložlutými na pilířích, kde nalezneme mozaikovou mapu stavebních památek Československa podle návrhu Richarda Landera (provedena n. p. Mosaika Praha), figurální kompozici postav zvěrokruhu na pozadí kosmické vize Slunce, Země a hvězd ze skleněného smaltu od Jaroslava Moravce z let 1957-1959, pamětní desku Ing. Jana Pernera z 2. října 1993 a tabulku vyznačující 50. rovnoběžku z 29. dubna 1998. Toto nádraží, slavnostně předané provozu 1. května 1958, a zapsané do státního seznamu kulturních památek 28. srpna 1987 (viz https://pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-stanice-pardubice-19179131), prochází v současné době rozsáhlou rekonstrukcí a modernizací, kterou od roku 2020 provádí sdružení firem Eurovia, Chládek & Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic a GJW a k jejímu ukončení by mělo dojít až v roce 2024, přičemž již 21. června 2003 se stalo prvním bezbariérovým nádražím v České republice. Více informací o všech rekonstrukčních a modernizačních pracích lze získat zde: https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621500576.pdf a detail stanice s odjezdy a příjezdy na webu ČD: https://www.cd.cz/stanice/5453613.
Železnice se stala Pardubicím skutečnou "živou vodou", to je absolutně nesporná věc. Navíc, když si připomíná v mnoha věcech takovou osobnost jakou byl vrchní inženýr Jan Perner, právě díky němuž železniční trať neminula Pardubice a toto město spojila s Prahou a Vídní. Stavba tehdy začala v září 1843, a to rovnou na 2 místech - od Kolína a od České Třebové. U Pardubic však nebyla tak jednoduchá, protože kvůli trati musela být vylámána limburgitová skála u Černé za Bory a pod Vinicí narovnáno řečiště Chrudimky. Tyto práce prováděla firma bratří Kleinů, žulový trojobloukový most přes Chrudimku vybudovali stavitelé Antonín Wendl a Vilém Langer podle plánu Ing. Kappa, a to za 65 000 zlatých. Tento, dnes památkově chráněný most, lidově zvaný jako "Kamenný", měl délku 36 sáhů, šířku 4,5 sáhu a rozpětí oblouků u vodní hladiny 8 sáhů (viz https://pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-most-15900445). Na jaře roku 1845 došlo k propojení obou staveb, k čemuž došlo v polích nedaleko tehdejšího, nově vzniklého nádraží (stavba byla zahájena v srpnu 1844 stavitelem A. D. Fleischmannem podle plánů Ing. Antonína Jünglinga) se 4 kolejemi (2 procházely přímo 80 m dlouhou nástupištní halou), jež obdrželo čp. 192. Vznikl tak objekt s pozdně klasicistním průčelím, půlkruhově zaklenutými okny a středovým trojúhelníkovým štítem, jenž se po roce 1859 změnil v zaměstnanecké kasárny Společnosti státní dráhy (spolu s obytnou budovou SNDVB byla zbourána v letech 1934-1936). Jízda na této trati byla slavnostně zahájena 20. srpna 1845, když v 6.00 hod. vyjel vlak z Olomouce a v 11.30 hod. byl již na nádraží v Pardubicích, kde ho přivítaly salvy ze čtveřice děl josefovské posádky, která byla umístěna na návrší u Pardubiček. Čestnou stráž pak tvořili chrudimští a královéhradečtí ostrostřelci a pardubičtí huláni z pluku "Coburg" a hudební doprovod měla na starosti plukovní hudba. Pod střechou nástupiště pak byli uvítáni vzácní hosté, z nichž je třeba zmínit zejména arciknížete Františka Karla, uherského palatina Josefa a pražského arcibiskupa Aloise Josefa barona Schrenka z Notzingu. Pravidelná osobní doprava pak byla zahájena 1. září téhož roku.
Změna nastala až v souvislosti s výstavbou nové pardubicko-liberecké dráhy, k níž 4. února 1855 získalo povolení sdružení Jana Liebiga, Adalberta Josepha Lanny (později známého jako Vojtěch Lanna st.) a bratří Kleinů. Stavba byla zahájena v září 1856 u Kablikova (Budinského) dvora u kaple sv. Trojice, v dubnu 1857 byl vybudován most přes Labe, 29. ledna 1859 se uskutečnila zkušební cesta do Liberce a 14. dubna téhož roku bylo dokončeno nové nádraží čp. 217 (podle projektu Ing. Franze Nitsche, který vycházel z předchozího plánu Karla Schumanna), jež bylo společné oběma železničním tratím a jeho užívání bylo zahájeno o den později. Jednalo se o dvoupatrový prostřední trakt se 2 postranními přízemními křídly, k němuž přiléhala 92 m dlouhá nástupištní hala, jež se skládala ze železné konstrukce a průčelních zděných oblouků a zastřešovala dvojici kolejí. Díky němu se zvýšil jak provoz na tratích (díky tomu byla v roce 1864 zvětšena nádražní restaurace a roku 1870 došlo k přístavbě provozního objektu), tak začaly vznikat v jeho okolí různé průmyslové podniky, z nichž mezi první náležela francouzská společnost pro impregnaci telegrafních tyčí (1860), družstevní cukrovar (1869), Wertheimerova továrna na zčišťování lihu a Prokopova slévárna a mechanické dílny (1870). Dodejme ještě, že se na tomto nádraží narodil Karel Emanuel Macan (25. prosince 1858 Pardubice - 6. února 1925 Praha), nevidomý hudební skladatel, esperantista, zakladatel pražské slepecké knihovny a tiskárny v Praze a redaktor a vydavatel slepeckého časopisu "Zora" (v češtině) a "Auroro" (v esperantu).
Výše zmíněné nádraží bylo přestavěno v letech 1905-1908 karlínským stavitelem Václavem Nekvasilem (podle dispozice od architekta Franze Uhla a návrhu fasád od Adolfa Sandiga), který vycházel ze svého předchozího projektu Masarykova nádraží v Praze. V tomto stavu vydržela budova řadu let, a to až do spojeneckého náletu 24. srpna 1944 (viz https://pardubice.rozhlas.cz/pardubice-si-nalety-z-roku-1944-stale-pamatuji-8018883), kdy byla vedle různých podniků zasažena rovněž výpravní budova a zničena hala nad osobním kolejištěm. V té době se již hovořilo o jeho přestavbě, takže došlo jen k nejnutnějším opravám a dvoupatrová střední část byla snížena o 1 poschodí. Stopy po střepinách a střelách byly vidět ještě dlouho po válce. Hmotné škody se daly sice napravit, ale ty, jež byly způsobeny lidem, nikoliv. Můj prastrýc byl totálně nasazen ve Fantovce v Pardubicích a z tohoto náletu, při němž utíkal domů do Hradce Králové, se již nikdy úplně nevzpamatoval. Co zažil, to si vůbec neumíme představit, když všechno hoří a vybuchuje, kolem padají bomby a zem byla dokonce ostřelována i z palubních zbraní spojeneckých letounů.
Na projektu na vybudování nového nádraží se začalo pracovat již krátce po osvobození, ale k jeho realizaci došlo až mnohem později. Pro výstavbu nového nádraží bylo určeno místo, kde původně stával Rolnický akciový cukrovar. Rozhodnutí o jeho vybudování padlo již roku 1946, ale stavět se začalo až o 3 roky později, protože nejprve došlo k vypracování několika projektů a mnoha změnám v nich, než byl schválen ten, podle něhož se mělo stavět. Investorem byl SSZD Praha, generálním projektantem SÚDOP Praha, autory projektu Josef Danda a Karel Řepa (v užší soutěži, kterou vypsaly FMD a NV Pardubice vyhrálo jejich řešení spolu se skupinami architektů Zdeněk Pokorný, František Cubr, František Marek a Zbyněk Jirsák) a prováděcím závodem byly Dopravní stavby Olomouc. Díky tomuto projektu došlo i k další výrazné změně, když byla železniční trať z Chrudimi do Hradce Králové, na kterou se dosud přesedalo v Rosicích nad Labem, propojena s novým nádražím jesenčanskou spojkou a přeložkou na Hradec Králové.
Bylo tak vybudováno nádraží, jaké známe dnes, jehož konstrukci tvoří monolitický železobetonový skelet s železobetonovými trámovými a deskovými stropy a cihelnými výpněmi. Skládá se z patrové 30osové výpravny, vyšší a mohutnější nádražní haly se 2 podchody k trojici ostrovních nástupišť, 7podlažní cihlové hotelové budovy, v jejímž přízemí je ze tří stran představena restaurace s letní verandou, na níž navazuje další patrový trakt výpravny. Na jeho exteriéru zarazí červené chlumčanské obklady, pouze bytové křídlo získalo břízolit světlé barvy. Zajímavý je rovněž interiér haly s černými rakovnickými obkladačkami na bočních stěnách a běložlutými na pilířích, kde nalezneme mozaikovou mapu stavebních památek Československa podle návrhu Richarda Landera (provedena n. p. Mosaika Praha), figurální kompozici postav zvěrokruhu na pozadí kosmické vize Slunce, Země a hvězd ze skleněného smaltu od Jaroslava Moravce z let 1957-1959, pamětní desku Ing. Jana Pernera z 2. října 1993 a tabulku vyznačující 50. rovnoběžku z 29. dubna 1998. Toto nádraží, slavnostně předané provozu 1. května 1958, a zapsané do státního seznamu kulturních památek 28. srpna 1987 (viz https://pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-stanice-pardubice-19179131), prochází v současné době rozsáhlou rekonstrukcí a modernizací, kterou od roku 2020 provádí sdružení firem Eurovia, Chládek & Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic a GJW a k jejímu ukončení by mělo dojít až v roce 2024, přičemž již 21. června 2003 se stalo prvním bezbariérovým nádražím v České republice. Více informací o všech rekonstrukčních a modernizačních pracích lze získat zde: https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621500576.pdf a detail stanice s odjezdy a příjezdy na webu ČD: https://www.cd.cz/stanice/5453613.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.032, 15.756)
Poslední aktualizace: 11.12.2021
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Pardubice
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Hlavní nádraží v Pardubicích
Pardubice hlavní nádraží - železniční stanice
ŽST

Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby:vnitrostátní pokladní přepážkamezinárodní pokladní přepážkaautomat na jízdenky ČDČD centrumčtečka in-karetvýdej in-karetplatba platební kart…
0.2km
více »
Pardubice - pamětní deska ing. Jana Pernera
Drobné památky
Pamětní deska ing. Jana Pernera, stavitele železnice v českých zemích, se nachází v hale u východu z Hlavního vlakového nádraží v Pardubicích. Deska nese tento text: "Ing. Jan Perner (1815-1845), český technik a železniční odborník stavěl trať z České Třebové do Prahy. První vlak projel Pardubicemi v roce 1845 a symbolicky zahájil novou éru v životě města. Odhaleno při…
0.3km
více »

Socha Jana Pernera před pardubickým nádražím
Socha

Jan Perner (1815-1845) byl významný český projektant a stavitel železničních tratí, který pracoval na výstavbě tratí v carském Rusku a v Rakousku–Uhersku a mimo jiné s zúčastnil i trasovacích prací na trati Praha-Vídeň a zasloužil se o to, že trať vedla přes Olomouc a Pardubice. Jan Perner zemřel tragicky již ve 30 letech po úrazu hlavy, který si přivodil při nárazu do návěstního sloupku, když stal na posledním schůdku vagónu jedoucího vlaku.
Socha byla zhotovena z bron…
0.4km
více »
Pardubice - pamětní deska ing. Jana Kašpara
Drobné památky
Pamětní deska průkopníka letectví v českých zemích ing. Jana Kašpara se nachází v podchodu u čtvrtého nástupiště na Hlavním vlakovém nádraží v Pardubicích. Zde totiž stával jeho hangár. Deska, která byla odhalena …
0.4km
více »
Pardubice - budova vlakového nádraží
Dům, budova

Budova hlavního vlakového nádraží v Pardubicích, která byla postavena jako náhrada za původní nádraží zničené během náletu za 2.světové války, zahájila svůj provoz v roce 1958. Architekty památkově chráněné budovy…
0.4km
více »

Zaniklá Akciová továrna na cukr v Pardubicích
Zajímavost
Budoucnosti, kterou může přinést Pardubicím železnice, si záhy po jejím vybudování všiml rovněž místní poštmistr Josef Kraus, který se rozhodl ve městě zřídit cukrovarský provoz. Otázkou však byly…
0.4km
více »

Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Půjčovna kol Českých drah - Pardubice hl.n.
Půjčovna kol

Všechny půjčovny kol ČD jsou vybaveny kvalitními koly s odborně prováděným servisem. Ve vybraných půjčovnách kol jsou k dispozici také elektrokola, dě…
0.4km
více »

Zaniklá kaplička sv. Marka, evangelisty v Pardubicích
Zajímavost
Původně se tu nacházela pastviště vsi Přerova, která se zvala jako "Veliká obec" a pardubické městské obci byla darována Janem z Pernštejna v roce 1538. Teprve v následujícím století tu vznikl malý sakrální objekt v podobě kapličky, i když některé prameny hovoří, že zde již dříve bývala malá dřevěná kaplička (občas se místo ní zmiňuje kříž z téhož materiálu).Mělo to být pro…
0.4km
více »

Pardubice - autobusové nádraží
Autobusová zastávka

Nachází se ve středu města v blízkosti hlavního vlakového nádraží. Odjíždí odtud všechny autobusové spoje jak dálkové, tak i do obcí pardubického regionu.
Orientační plánek autobusového…
0.5km
více »

Náhrobní kámen Aloise Šimonka – otce piva Porter
Pomník

Alois Šimonek (19.9.1847-25.12.1916) byl sládek a později i ředitel pivovaru. Své zkušenosti zúročil i tak, že vytvořil devatenáctistupňové spodně kvašené tmavé pivo Porter. Toto pivo se již skoro 130 let vyrábí podle stejného receptu, který zná jen pár zasvěcených.
Tento náhrobní kámen byl po delším pátrání nalezen v Malých Svatoňovicích v Podkrkonoší a jsou na něm i další j…
0.6km
více »

Hvězdárna barona Artura Krause v Pardubicích
Dům, budova

Hvězdárna barona Artura Krause v Pardubicích
Hvězdárna barona Artura Krause v Pardubicích je ojedinělým zařízením v Pardubickém kraji. Mnohé z Vás dozajista překvapí samotná zpráva o existenci hvězdárny v Pardubicích, a ještě větším překvapením pak bude zjištění, že pod stříbřitou kopulí která zdobí vrchní partie Domu dětí a mládeže DELTA se skrývá zrcadlový dalekohled o průměru 45 cm typu Cassegrein, který se svou velikos…
0.7km
více »

Pomník Tomáše Garrique Masaryka na Náměstí legií v Pardubicích
Socha
Pomník Tomáše Garrique Masaryka na dnešním Náměstí legií v Pardubicích má pohnutou historii. Již v roce 1921 bylo ustaveno tz. přípravné družstvo k postavení pomníku. Základní kámen byl položen roku 1926 a pomník byl odhalen 21.10.1928 za přítomnosti ministra obrany Františka Udržala. Autorem sochy byl Otakar Španiel.
V roce 1940 byl však pomník odstraněn, odeslán do Prahy a dál o něm není více známo. Hned po válce se objevily snahy pomník obnovit a byl založen spolek n…
0.7km
více »

Pomník T. G. Masaryka v Pardubicích
Pomník
Autorem myšlenky na vybudování pomníku T. G. Masaryka byl ruský legionář Václav Kodet, který s ní vyrukoval v jedné ze schůzí „Jednoty vojenských gážistů mimo hodnotní třídu“ v Pardubicích (v současných pramenech se místo něj udává rotmistr Jan Jaroš, např. v Parpedii). Ta se této myšlenky ujala a dala jí první finanční základ. Stalo se tak 19. září 1921 (Parpedie uvádí 16. zář…
0.7km
více »

Pardubice
Tipy na výlet

Dnes pojedeme do krásného perníkového města Pardubice.
Lze cestovat vlakem nebo autem, podle toho co si vyberete.
Vítejte v Pardubicích, v sídelním městě…
0.9km
více »

Kaple Nejsvětější Trojice - zapadlá, ztracená a rozpadající se
Kaple

Kaple se nachází v západní části pardubic a katastrálně spadá pod Svítkov.Na tomto místě stála dřevěná kaple již v roce 1797 a údajně zde byl i léčivý pramen a lázně. Kaple s lázněmi vyhořela roku 1860 a na jejím místě byla postavena kaple zděná v pseudogotickém stylu. Kapli postavil p. Antonín Mrňávek. Původně se lokalitě říkalo Přerovsko, ale postupně se zažil název "U trojice" a tak kaple stejně jako jiné kaple (Kaple sv. Josefa a Kaple sv. Marka) dala název lokalitě…
1km
více »

Opilci v dějinách (Pardubice)
Zajímavost

Slavnou dějinnou skladbu tohoto názvu slyšel v podání skupiny Kabát alespoň jednou v životě snad úplně každý. Díky tomu si také většina z nás pamatuje, že „opilci v dějinách šli na všechno vždycky vědecky“. Ne vši…
1km
více »

Pardubice - pomník bratranců Veverkových
Pomník

V parčíku u kostela sv. Jana Křtitele v ulici Bratranců Veverkových se nachází pomník vynálezců ruchadla bratranců Václava a Františka Veverkových. Jeho autorem je Josef Strachovský. Pomník v roce 1883 odhalil F.L.Rieger. Na soklu pomníku je uveden letopočet 1827, tedy rok, kdy ruchadlo vynalezli. Pomník původně stával na Palackého třídě před Synagogou (dnešní křižovatka u…
1km
více »

Pardubice – socha Jana Kašpara
Socha

Dne 28. prosince 2016 byla na třídě Míru v Pardubicích instalovaná socha prvního českého aviatika inženýra Jana Kašpara. Slavnostní přivítání sochy se konalo o tři týdny později…
1.1km
více »

Návštěva Pardubic
Tipy na výlet

Pardubicím se říká perníkové srdce Čech a je to pravda.Perníky různých chutí nás zaujmou jak svou pestrobarevnou výzdobou,tak tvarem,mnohdy i pohádkovým motivem a nabízejí je již v obchůd…
1.2km
více »

Pardubice - město
Město

Pardubice leží ve Východních Čechách, jižním směrem od Hradce Králové. Pardubice jsou městem perníku, koňských dostihů Velká Pardubická a plochodrážních závodů Zlatá přilba. Město se rozkládá na soutoku Labe a C…
1.4km
více »

Procházka Pardubicemi
Tipy na výlet

Po prohlídce hradu Kunětické hory odjíždíme busem z vesnice Ráby do Pardubic. Cestou přes několik menších obcí - všechny jsou tak jako krajské město roztroušeny v úrodné "lautr rovině" Polabí. Pak už projíždíme…
1.4km
více »

Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Kostel svatého Bartoloměje v Pardubicích
Kostel

Kostel svatého Bartoloměje se nachází v historickém jádru města a patří mezi nejcennější stavby města. Již od roku 1958 je zapsán jako nemovitá kulturní památka.
První zmínky o kostelu jsou již z roku 1295, kdy sl…
1.6km
více »

Pardubice - Zelená brána
Hradby

Vysoká věž Zelená brána při vstupu do historického jádra města byla postavena jako součást Městského opevnění po roce 1507. Zelená brána představuje dominantu městské památkové rezervace. Svou charakteristickou vě…
1.6km
více »

Pardubice - Aquacentrum, koupaliště, plavecký areál
Aquapark

Zrekonstruované pardubické aguacentrum nabízí návštěvníkům nespočet atrakcí, sportovního vyžití, relaxu a odpočinku. Nejmodernější 50 bazén v Čechách splňuje všechna kritéria, jak pro závodní plavce, tak i pro rek…
1.7km
více »
Pardubice - morový sloup
Socha

Nachází se uprostřed Pernštýnského náměstí. Nechal jej postavit roku 1695 pardubický děkan Valentin Kelčák jako poděkování za záchranu města před morem. Vrchol sloupu zdobí pozlacená socha Panny Marie. Kolem něho …
1.7km
více »

Pardubice - zámek
Zámek

Pardubický zámek je nepřehlédnutelnou dominantou centra krajského města Pardubic ve východních Čechách. Zámek je ojedinělou architektonickou památkou ve středních Evropě. V zámeckých interiérech se zachovalo renesanční vybavení sálů, několik místností je vyzdobeno malbami a kazetovými stropy. Na zámku je umístěna Východočeská galerie a Východočeské muzeum, které návštěvníkům…
1.7km
více »

(Nejen) vánoční Pardubice
Tipy na výlet

Když jsme doma opakovaně debatovali na téma, kam bychom letos mohli vyrazit na výlet předvánoční, navrhoval jsem dlouhodobě Hradec Králové. S revoluční myšlenkou navštívit některý pracovní den týdenní vánoční trhy …
1.7km
více »

Pardubice - Pernštýnské náměstí
Náměstí

Měšťanské domy na malebném náměstí a v přilehlých uličkách nesou stopy honosné pozdně gotické výstavby z počátku 16. století v podobě Kamenných ostění a portálů a zvláště zbytků malovaných nik v atikových štítech …
1.7km
více »

Kunětická hora z Pardubic
Trasa

S velkým překvapením jsem zjistil, že i přes mnoho let existence Turistiky.cz se ještě nenašel nikdo, kdo by popsal tuto hezkou trasu na nejznámější kopec Pardubicka a Hradecka. Tak jsem ji prošel znovu sám,…
1.8km
více »