Černá Hora

Černá Hora je země ležící v jižní Evropě na Balkánském poloostrově. Hlavním městem Černé Hory je Podgorica. Mezi další turisticky zajímavá města a oblasti patří např.: Sutomore, Stari Bar, Kotor, Ulcinj. Černá Hora má přibližně 700 000 obyvatel.

Tipy na výlet / Cestopisy / Trasy Boka Kotorska / Skadarské jezero Ubytování Černá Hora
Turistické cíle / Mapa Černá Hora Kotor - perla Černé Hory / Durmitor Sutomore - Zlatna Obala

Černá Hora (2): Kaňon řeky Mrtvice

Turistické cíle Pohoří

Černá Hora - Kaňon Mrtvice  •  Fotografie (37)  • Foto: alexandra66

Černá Hora (2): Kaňon řeky Mrtvice (07/2016)

Kaňon Mrtvice (Kanjon Mrtvice) má specifickou tajuplnou atmosféru. Řeka Mrtvica sice vypadá jako mnohé balkánské modrozelené říčky obklopené vápencovými horami, ale něco je tady jinak. Už ta podivná vegetace jakoby odněkud z pralesa a ten těžký dusný vzduch. No a pak ta úžasná vysekaná stezka ve skále!

Kaňon řeky Mrtvice se nachází v okrese Kolašin, v pomyslném středu Černé Hory, u silnice č. 2/E80 (Kolašin – Podgorica) v horském masívu Moračke planine. Ze severu je to 6,5 km od Monastýru Morača, známého pravoslavného kláštera. Ve směru od jihu asi 40 km od hlavního města Podgorica.

Černá Hora - Kaňon Mrtvice, směrovky ke kaňonu

Kolem hlavní silnice teče řeka Morača. Mrtvica je přítok Morače, do které se vlévá u obce Međurečje přímo u silnice. Međurečje (na některých mapách také Međuriječje) není klasickou vesnicí, ale jsou to spíše roztroušené domky po okolí, takže si při jízdě ani nevšimnete, že už obcí projíždíte.

Ubytovali jsme se v Međurečje v kempu Kod Pera, který je přímo u silnice nad soutokem Mrtvice a Morači. Jiná možnost kempování tu ani nebyla. Nevím, zda použít přímo slovo kemp, možná kemp po balkánském způsobu. U silnice stojí dva staré domy a vedle nich budka jako bufet, majitel nabízí louku za domy pro kempování. Přibrzdili jsme a už vyběhl z posezení před domem. Tito lidé vydrží posedávat celé dny u silnice a čekat. Řekli jsme mu, že se nejprve porozhlédneme co a jak. Pak jsme se stejně vrátili, protože už byl večer a bylo třeba někde postavit stan na jednu noc.

Tentokrát poslal dceru, která nám anglicky sdělila, že noc stojí 5 Eur za vše (stan, 2 osoby, auto) a hned vybrala peníze. Pak nás dovedla ke koupelně, postavené jako přístřešek k domu. Otevřela dveře se slovy "bathroom", uviděli jsme obkladačky, sprchový kout, WC, vše vypadalo dobře.

Černá Hora - Kaňon Mrtvice, příjezdová cesta

Na louce byl už postavený jeden malý stan. Pak jsme zjistili, že je tam jen tak, jako reklama. Výborný nápad, protože si hned ze silnice všimnete, že by tam mohl být kemp. Vedle stanu bylo malé rozviklané posezení se stříškou a hadice, ze které vytékala voda do dřevěného korýtka. Od posezení bylo vidět kousek údolí s řekou.

Postavili jsme stan a šli do bathroom. Tam jsme zjistili, že ve sprše neteče voda, netekla ani v umyvadle, zato na podlaze bylo jezero. Jak byly trubky různě napojené - nenapojené, voda netekla, kam měla, ale stříkala z nějakého otvoru ve zdi přímo na zem. Nějak jsme se pod tím otvorem ve studené vodě umyli a říkali si, že kdo nebyl na Balkáně, nikdy nepochopí jejich mentalitu. Vlastně ji nepochopí, ani když tu byl jen na dovolené.

Ráno jsme se sbalili, nikoho jsme neviděli, abychom si postěžovali na bathroom, a tak jsme odjeli na průzkum kaňonu. První 4 km od Međurečje se jde spíše loukami, ještě se nejdná o pravý kaňon, postupně je ale řeka více a více zařezaná ve skalách. Největší hloubka kaňonu je 1,1 km. Kaňon pak končí u vesnice Velje Duboko. Trasa kaňonem od Međurečje do Velje Duboko by měla být dlouhá asi 12 km, tedy tam a zpět 24 km.

Černá Hora - Kaňon Mrtvice, značka na silnici u přístupu ke kaňonu

Na celou trasu nemáme čas, odpoledne se musíme přesunout do kempu v pohoří Durmitor, kde chceme strávit následující 4 noci. Rozhodujeme se, že si zkrátíme trasu o první 4-kilometrový úsek a začneme až v opravdovém kaňonu. Místo, kam se dá přijet autem, zaparkovat a napojit se na trasu v kaňonu, se hledá velmi obtížně. Proto připojuji do fotogalerie mapku, ze které by to mělo být aspoň trochu patrné.

Příjezd je po úzké silnici směrem na Mrtvo Duboko. Za odbočkou z hlavní silnice jsou dokonce i nějaké cedule. Cesta vede podél Mrtvice z jižní strany, ale řeka z ní vidět není. Projede se kolem malinkého hřbitova, jsou tam snad jen 4 hroby, pak kolem skupinky asi 3 chalup, z nichž jednu obývá zřejmě nějaký hodně zvláštní člověk. Vybudoval tady zcela nepochopitelně kolem cesty dlouhou kamennou zeď a zasadil tu alej z bříz.

Námi hledané místo, ze kterého chceme vycházet, je od sjezdu z hlavní silnice asi 5 km. K jeho nalezení nám pomohla navigace Sygic v mobilu. Je ke stažení zdarma a funguje i bez připojení na internet. Ukáže vám, ve kterém místě se nacházíte, bez ní bychom to asi nenašli. Červená turistická značka tam na kameni na zemi sice byla, ale z auta ji nemáte šanci uvidět. Trasa byla zarostená vegetací, takže z cesty vůbec žádný náznak.

Černá Hora - Kaňon Mrtvice, lávka z kůlů

Necháváme tedy auto na kraji úzké cesty, nikde nikdo, a vydáváme se dolů do kaňonu. Nejprve je třeba se trochu prodrat křovím, ale pak už se jde dobře. Chce to pevnou obuv, přece jen jsou místa, kde se jde po kamenech. Nejprve narazíme na pofiderní mostek ze tří dřevěných kuláčů přes nějakou roklinku a pak už dorazíme ke starému dřevěnému mostu přes řeku Mrtvici. Jsme přímo u řeky. Její modrozelená barva je nádherná. Dřevěný most také nezklame.

Od mostu vyšplháme na severní stranu řeky, tady se připojuje stezka od Međurečje (námi vynechaný 4 km úsek), a my jdeme po stezce směrem na západ do kaňonu. Na zemi nebo na skalách jsou občas červené turistické značky. Kolem pěšiny je nataženo plastové potrubí. Někdo si takto ke své chalupě přivádí vodu z hor.

První úsek vede lesem, a to neobyčejným lesem, řekla bych pralesem. Jsou tu zvláštní pokroucené stromy obalené mechem a břečťanem, tmavo, vlhko, jako kulisa pro tajemnou pohádku. Opravdu zvláštní. Je to dáno speciálním klimatem tohoto kaňonu, do kterého se dostává nějakým způsobem teplé a vlhké proudění od moře, přestože moře je ještě hodně vzdáleno. Proto i ta vyšší teplota, než by tu v horách člověk čekal.

Černá Hora - Kaňon Mrtvice, dřevěný most

Za lesem se už jde kaňonem kolem vody. Scenérie je nádherná. Bílé vápencové balvany a kolem se prodírá řeka. Jaké to tu musí být na jaře, když v horách taje! Příkré skalní stěny. Stezka je místy zasekaná ve skále, ale ještě pořád to není ta hlavní atrakce kaňonu – úsek vystřílený dynamitem přímo do kolmé stěny.

Procházíme kolem červené cedule Mrtvičke grede (Stěny Mrtvice), která ukazuje k protějšímu břehu na kolmé stěny kaňonu. A už vidíme tu avizovanou atrakci. Stezka byla vybudována v roce 1973 za Jugoslávie a díky ní byl zprůchodněn jinak neschůdný úsek kaňonu. Zářez do skály má výšku něco přes dva metry a je široký 1 – 2 metry. Vypadá opravdu působivě. Mapa Kaňon Mrtvice - zářez ve skále

Černá Hora - Kaňon Mrtvice

Projdeme zářezem a jdeme dál, na chvíli odpočineme u chladivých tůněk, které řeka v některých úsecích vytváří. Je horko, spíše dusno, ale voda v řece je úplně ledová. Pokud bychom pokračovali dál, dojdeme až do vesnice Velje Duboko, kde stezka končí. Ke konci trasy má být brod, tzn. není tam žádný most. My se vracíme zpět k autu, znovu projdeme ve skále vystřílenou cestou a tajemným lesem. Prý se tu hojně vyskytují zmije růžkaté, my jsme naštěstí žádnou nezahlédli. A za celou dobu jsme nepotkali ani živáčka.

Kromě tlusté ropuchy, žabek namočených v tůňkách a pestrobarevných motýlů, nikde nikdo. Zřejmě to nebude nejhojněji navštěvovaná oblast. Pro nás dobře, pro ty, kdo toto zvláštní místo neviděli, zase špatně.

Co jsme ale bohužel neviděli ani my, je Most knjaza Danila, postavený knězem Danilem II Petrovičem v roce 1858 na památku jeho matce. Nachází se na tom prvním úseku řeky Mrtvice od obce Međurečje, který jsme vynechali. Mělo by se jednat o krásný starý kamenný most nad řekou Mrtvicí. Jde k němu sejít z cesty, kterou jsme ke kaňonu přijeli a také pěšky po druhé straně řeky od Međurečje. Chtěli jsme k němu sejít, ale bohužel nás vyhnala bouřka.

Černá Hora - Kaňon Mrtvice, dřevěný most

Podrobná turistická mapa oblasti neexistuje. Pokud najdete výchozí body ke vstupu do kaňonu, tak na zbytek ji ani nepotřebujete. V kaňonu je jen jedna stezka a ta je jasná. Kaňon Mrtvice určitě doporučuji navštívit, je to prostě něco jiného, než co známe. A pokud možno v klidu na celý den. Zanechá ve vás dojem.

Text: Alexandra Prejdová
Fotografie: Jan Prejda

Všechny díly z naší cesty do Černé Hory:

Naše články z cesty do Bosny a Hercegoviny:

Černá Hora - Kaňon Mrtvice

Naše články z cest do Chorvatska:

Naše články z cesty do Severní Makedonie:
Nadmořská výška:
510 metrů nad mořem
Poslední aktualizace: 30.10.2023

Kolašin Municipality

Příspěvky z okolí Černá Hora (2): Kaňon řeky Mrtvice

Monastýr Morača
Monastýr Morača se nachází v údolí řeky Morači, u silnice mezi Podgoricou a Kolašinem. Svými architektonickými rysy, bohatstvím fresek a ikon se řadí k nejcennějším kulturněhistorickým památkám Srbska a Černé hory…
Kolašin je město na severu Černé Hory. Založili ho v 17. století Turci jako opevněné sídliště na místě starší vesnice. Vede tudy železnice z Bělehradu do Baru a dálnice.Město je jedním výchozích bodů pro tůry do p…
Skicentrum Jezerine leží v Černé Hoře v pohoří Bjelasica. Nabízí perfektní podmínky pro lyžování a snowboarding na perfektně upravených a opuštěných sjezdovkách, vynikající freeride v…
Eko katun Vranjak leží na hranici národního parku Biogradska gora v nadmořské výšce 1750 m. Katun je přístupný od lyžařského centra Jezerine (asi 4 km) nedaleko Kolašinu. Nabízí ubytování v tradičních dřevěných ch…
Kučská krajina zahrnuje prostor východně od cesty Podgorica-Mateševo, západně od pohoří Prokletije a jihozápadně od Komů. Většina obyvatel těchto hor tvoří černohorský kmen Kučové, podle nichž nese oblast své jmén…
Zekova Glava (2117 m.n.m) je druhá nejvyšší hora černohorského pohoří Bjelasica. Je přístupná z Kolašinu, přes Ski centrum Jezerine a katun Vranjak. Na jejím vrcholu se nachází vysílač a vojenský objekt. Přístup d…
Lyžařský areál Bjelasica se nachází u obce Jezerine, asi 15 km východně od Kolašinu (ze kterého je přístupný autem či autobusovou dopravou). 15 km sjezdovek s převýšením 570 metrů a maximálním sklonem 60°. Okruh pro běžkaře. K dispozici jsou dvě sedačkové lanovky, tři vleky a jeden vlek pro děti. U nástupní stanice lanovky dvě restaurace. Poznámka: Fotky jsou z léta 2008, kdy…
Crna Glava je s 2139 metry nejvyšší horou pohoří Bjelasica. Nachází se v samotném jeho středu, na východním okraji národního parku Biogradska gora. Vrchol hory je z části porostlý klečí, skrz kterou vede úzká stezka na vrchol, tedy jen ze směru od Zekovi glavy, opačným směrem po krátkém strmém skalnatém úseku pokračuje cesta po travnatém svahu. Značená turistická trasa č. 301.…
>pan ?tyle="font-size: ?mall;">Když ?e ?o ?ývalé ?Jugoslávie ?eště ?ezdilo na devizový příslib, třikrát jsme o něj žádali, než jsme jej dostali. A tak jsme konečně r. 1980 vyrazili na cesty. Projeli jsme hezký kousek Jugoslávie a navíc v dubnu r. 1980 tam bylo zemětřesení …
Docela málo využívaným dopravním prostředkem v Černé hoře je železnice. A možná je to škoda, protože turistické agentury již nevědí, co by si za své výlety řekly a při tom některá zajímav…
Kamkoliv jedu, snažím se projít místní tržnice. Ale ne ty, které jsou určené pro turisty, ale ty, na které chodí nakupovat místní. Tam jsou ty pravé zážitky a nejen gurmánské. Fotografie přikládám z městečka Ulcin…
Bjelasica je pohoří v Černé Hoře. Deset vrcholů dosahuje přes 2000 metrů, nejvyšší z nich je Crna glava s 2139 metry. V centrální části až k západnímu okraji se rozkládá Národní park Biogradska gora.Oblast je vyme…
Část pohoří, kterému se v Čechách říká Prokleté hory (Prokletije) ležící na hranicích Černé hory a Albánie. Přímo na hranici leží vrchol Talijánka (2057 m.n.m.). Od obce Gusinje vede přímo pod hřebenem silnička, z…
Černá Hora (1): Seznámení s Černou Horou, itinerář cesty (07/2016) Na začátku července roku 2016 jsme se vypravili na Balkán do Černé Hory (Crna Gora, Црна Гора, Montenegro). Země se teprve…
Černá Hora (3): Durmitor a kaňon řeky Tary (07/2016) Národní park Durmitor (Nacionalni park Durmitor) zahrnující kromě pohoří Durmitor také nejzajímavější část kaňonu řeky Tary, by měl patřit k…
Žabljak leží na severu Černé Hory, žije v něm cca 2000 obyvatel. Město je situováno uprostřed náhorní plošiny pohoří Durmitor (přírodní památka UNESCO a národním park). Nejstarší místopis…
Horské středisko Žabljak leží v Černé Hoře v pohoří Durmitor. Skiareál Savin Kuk nabízí vydatnou sněhovou pokrývku celou zimu a možnosti pro lyžování a snowboarding na upravených…
Se spřízněnou rodinkou (obdobné konstelace 2+) padne volba v létě podniknout balkánské dobrodružství s horami i mořem. V půli července se podaří s jistými rozpaky vyrazit. Vyjížděje až po práci, dobrodružně zakempujeme za nějakých 5-6 hod někde u Mohacse.  Čeká nás celodenní cesta, trochu se poztrácíme, v serpentinách za Sarajevem se zas nacházíme. Cesta spíše volnější,…
Černá Hora se poslední léta stává stále oblíbenější destinací pro letní dovolenou. Většinou však našinec míří k moři. My jsme se rozhodli prozkoumat krásy této hornaté země ve vnitrozemí v národním parku Durmitor.…
Když jsme se v roce 2014 vraceli z dovolené v severní části Albánie přes Černou horu, zaujaly nás oblasti národních parků Piva a Durmitor natolik, že jsme se rozhodli sem jet následující rok.  Ze zdravotních důvod…
Skadarské jezero leží ze dvou třetin na území Černé hory a z jedné třetiny na území Albánie. Jeho rozloha závisí na stavu vody. Při nízkém stavu má 370 m2, při vysokém 530 m2. Leží v nadmořské výšce 6 m m. n. m. V…
Srbský ortodoxní klášter pochází z přelomu 17. a 18. století. Klášter nechal postavit roku 1701 vladyka Danila na základech zbořeného hradu. Klášter byl často napadán Turky, ale vždy byl obnoven a stal se kulturní…
Středa 30.8.Protože jsme dnešní noc spali na divoko v cca 1700 metrech nad mořem, bylo v noci docela chladno. Nyní už nás však před stanem krásně hřeje Slunce. Medvědi ani vlci se naštěstí…
  Po úspěšných výpravách na sever (Norsko 2010 - expedice SEVER) a jihovýchod (Rumunsko 2012 – expedice Fagaraš), jsme se po delší době s Pavlem konečně dokopali k další cestě – tentokrát ještě trochu jižněji. Roz…
Den první, Patek 4.9.2009    Tentokrát vyjíždím na tenhle vejlet netradičně z Plzně, po malém zpoždění už stojím u výčepu n…
Starobylá obec Virpazar leží v Černé Hoře asi 30 km severovýchodně od Petrovace, při silnici spojující přímoří s hlavním městem Podgoricou. Virpazar je dnes navštěvován především jako výletní místo. Je výchozím bo…
Pokud nejste typ ležícího plážového rekreanta, rádi cestujete a poznáváte, potom je pro vás projížďka motorovou lodí po Skadarském jezeře dobrým tipem na výlet na  vaší dovolené v Černé…
Město na ostrůvku vybudované počátkem 15. století leží asi 9 km východně od Budvy. Roku 1907 bylo město spojeno s pevninou. V době největší hospodářské prosperity mělo město kolem 100 domů a 400 obyvatel. Sloužilo jako pevn…
Staré město je jedním z největších turistických lákadel černohorské Budvy. Úzké uličky, náměstíčka, čtyři kostely a pevnost, to vše obehnané vysokými hradbami. V roce 1979 bylo vážně poškozeno zemětřesením, většina domů však ji…