Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Druh vybrat: vše / nic
Vinařská turistika
Za gastronomií
Na kole
Na hory
Na golf
Do přírody
Za sportem
Za kulturou
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Příroda vybrat: vše / nic
Bažina, mokřady
Poloostrov
Pláž
Tůň
Soutěska
Studánka
Vodní nádrž
Přírodní památka
Rokle
Park
Poušť
Pobřeží
Sopka
Ostrov
Přírodní park
Památný strom
Slatě
Rašeliniště
Zahrada
Kámen
Pramen
Louka
Hřeben
Planina
Travertíny
Sedlo
Kaňon
Údolí, dolina
Pohoří
Říčka
Řeka
Jezírko
Skalní útvar
Údolí
Krasový útvar
Jeskyně
Minerální pramen
Propast
Vodopád
Rybník
Pleso
Potok
Jezero
Vrchol
Štít
Kopec
Hora
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Žlab
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Půjčovna kol
Cyklisté vítáni
Zábava, atrakce
Potápění
Cyklo shop - servis
Cyklo bar - hospůdka
Půjčovna lodí
Golf
Ski areál
Ledovec
Koupaliště
Letovisko
Aquapark
Koňská stezka
Rekreační oblast
Lázně
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Synagoga
Mešita
Drobné památky
Radnice
Pevnost, opevnění
Rychta
Panský dvůr
Hrádek
Boží muka
Socha
Kašna
Lapidárium
Hradby
Hřbitov
Chrám
Dům, budova
Statek
Rotunda
Hradiště
Skanzen
Tvrz
Zámeček
Hřebčín
Farma
Letohrad
Salaš, koliba
Měšťanský dům
Památník
Kostel
Bouda
Muzeum
Chata
Kříž
Pomník
Klášter
Kaple
Trosky
Zřícenina
Zámek
Hrad
Ostatní vybrat: vše / nic
Prima Port
Babyfriendly
Bivak
WebKamera
Infocentrum
Nordic walking point
Turistická známka
Hraniční přechod
Ostatní
Zajímavost
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Hlavní město
Městečko
Město
Městská část
Městys
Místní část
Náměstí
Osada
Přístav
Samota
Ulice
Vesnice
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Typ vybrat: vše / nic
Balónem
Golf
Pěší trasa
Cyklotrasa
In line brusle
Běžky
Po vodě
Ski areál
Běžecká trasa
Autem
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Druh vybrat: vše / nic
Video trasa
Cestopisy všechny kategorie / nevybrat nic
Články redakce všechny kategorie / nevybrat nic
Rady a tipy všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Fotogalerie všechny kategorie / nevybrat nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Po stopách zaniklé železnice Bílá-Ostravice

Cestopisy

Nádražní budova v Bílé dnes
Nádražní budova v Bílé dnes  •  Fotografie (1)  • Foto: babinajanina

Po stopách zaniklé železnice Bílá -Ostravice

V pohoří Beskyd bývalo na počátku 20. století s nadsázkou snad více železničních tratí než zpevněných komunikací. Sloužily ke svážení vytěženého dřeva z nepřístupných partií hor a nahrazovaly i doplňovaly vodní cesty, kterými se splavovalo dřevo k dalšímu zpracování. Postupně však tyto železnice s modernizací těžby i přibližování vytěžené dřevní hmoty zanikaly a do dnešní doby z nich zbyly jen pozůstatky technických staveb např. klauz a vzpomínky pamětníků.

Jedna z takových železničních tratí vedla z obce Bílá do Ostravice, kde je dodnes v provozu bývalá arcibiskupská pila. Koleje měly vést z Frýdlantu nad Ostravicí původně až na Slovensko, ale tento smělý plán byl koncesionáři, mezi něž patřil ředitel velkostatku v Kroměříži monsignore Julian Roska, ředitel velkostatku v Napajedlech Dr. Cyril Seifert a ředitel arcibiskupských železáren Josef Cikrt zredukován na tzv. Beskydskou místní dráhu pouze do obce Bílá. Protože tehdy nebylo ministerstvo Dopravy, byl projekt schválen ministerstvem železnic v březnu 1906, dva měsíce potom byla trať vytyčena a na její realizaci nastoupilo asi 500 pracovníků.zvaných „barabů“. ((Název je odvozen z němčiny – Bahnarbeiter = dělník, který pracuje na výstavbě železnice.)

Museli pracovat velice usilovně, protože již za dva roky byla dráha v provozu po slavnostním zahájení 6. srpna 1908..Za 4163 dní byly položeny koleje na 19 857 m, tj. necelých 5 m za den, takže každý barab se podílel na výstavbě 1 cm tratě za den.

Ani přechod fronty za 2. sv. války ani zestátnění v roce 1945 nenarušilo provoz tak, jako plánovaná výstavba vodní nádrže Šance. Paradoxem je, že již v době schválení projektu byly dny 2/3 délky tratě sečteny. Již v říjnu 1903 byl totiž otištěn v ostravském deníku Ostauer Tagblatt článek „ K zásobování Moravské Ostravy vodou“, který pojednával o průzkumu prováděného Ing. Huberem z Liberce za účelem vytipování vhodného místa pro výstavbu nádrže, z níž by byla Ostrava zásobována vodou. Padesát let se však vědecké instituce a odborníci dohadovali o vhodném místu k založení hráze, protože geologické podmínky na řece Ostravici byly velmi složité.

Trať v původní délce tak mohla sloužit přepravě dřeva i turistům téměř půl století. Poslední vlak přijel do Bílé dne 11. ledna 1965, a po této události, kterou připomíná dřevěný vláček na plotu místního dřevařského závodu v Bílé bylo zrušeno 13,3 km tratě. I zbytek tratě, která se neocitla pod vodou vodní nádrže Šance ale pod vodou při povodni v červenci 1997 měl na mále. Na ministerstvu Dopravy se po té objevily úvahy, že trať z Frýdlantu nad Ostravicí do Ostravice je ztrátová, ale milostivě bylo připuštěno, že trať je důležitá z hlediska dopravní obslužnosti a pro cestovní ruch. Ostravice je totiž nejfrekventovanějším místem pro výstup na Lysou horu.

Na nádraží v Ostravici je dosud zakonzervována původní kolej na dřevěných pražcích vedoucí na Bílou, po níž se však již žádný nostalgický vláček neprojede. Mezi nimi již bují vzrostlý nálet křovin a stromů.

Půjdeme-li z nádraží Ostravice po chodníku ze zámkové dlažby proti proudu stejnojmenné řeky, dojdeme k nepřehlédnutelnému poutači – dřevěnému orlu vyřezanému mistrem Janem Vitáskem z Nýdku, který upozorňuje na existenci hotelu Zlatý orel. Jedná se o zámeček, který v minulosti patřil Rotschildovi. V těchto místech přejdeme řeku a vydáme se po pravém břehu proti jejímu proudu. Nalevo míjíme lom, z něhož byl odebírán materiál nejen pro výstavbu tratě ale i pro sypanou hráz přehrady Šance. Po této málo frekventované komunikaci dojdeme asi po 3,5 km ke přehradě Šance. Zde se nám naskytnou dvě varianty dalšího postupu. Buď se vydáme po modré a od soutoku Rečice s Poledňanou po zelené TZ jejím údolím na Grúň a posléze do Starých Hamrů, nebo od horské chaty Charbulák půjdeme 1,5 km po žluté TZ na Janikulu a odtud již přes Školeny po modré k rozcestí u soutoku Černé Ostravice. Zde je nejlépe zachováno těleso bývalé železniční tratě, i když někde narušené zubem času či lidskou činností. Jasně patrný je průsek se sloupy elektrického vedení, který je, díky tomu, nezarostlý náletem. Po cestě nám neunikne poměrně zachovalá opěra mostu přes říčku Bílou. Dosud jsou využívány některé budovy a stavby bývalé železnice v Bílé, např. výtopna a vozovna s rekonstruovanou kovárnou. Budovu bývalého nádraží využívá Celní správa pro rekreaci svých zaměstnanců.

Od rozcestí Černá až do Bílé je využíváno těleso bývalé trati jako korpus pro stávající komunikaci. Na ohrazení pily v Bílé je připevněn dřevěný vláček jako připomínka poslední jízdy do této obce. V Bílé můžeme sednout na autobus, který nás doveze zpátky do Ostravice či ještě dál.

Zážitky z jednodenního výletu můžeme umocnit návštěvou dřevěných kostelíků v Bílé a na Grúni, shlédnutím arcibiskupského loveckého zámečku v Bílé a návštěvou Starých Hamrů s pomníkem virtuální Maryčky Magdonové, který se nachází pod místním hřbitůvkem vedle kostela.

Pro někoho bude možná výhodnější použít ranní autobusový spoj do Bílé a absolvovat cestu v opačném gardu.

Cesta se nachází v sektorech B-C 6 na turistické mapě č. 96 – Moravskoslezské Beskydy.

Text a foto: Ing. Rostislav Novák

Poslední aktualizace: 1.11.2010
Autor příspěvku: rostano
Kvalita příspěvku:    
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace