TURISTIKU PODPORUJÍ
57 802 turistů a cestovatelů
90 498 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
880 562,- odměny za články
Svět
Partner lokality
Hlavní partneři stránek Turistika.cz
Podporují vývoj stránek a přispívají na odměny přispěvatelům. 
 
Turistika.cz doporučuje
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Žlab
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Hlavní město
Městečko
Město
Městská část
Městys
Místní část
Náměstí
Osada
Přístav
Samota
Ulice
Vesnice
Ostatní vybrat: vše / nic
Babyfriendly
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Prima Port
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Bouda
Boží muka
Chata
Chrám
Drobné památky
Dům, budova
Farma
Hrad
Hradby
Hrádek
Hradiště
Hřbitov
Hřebčín
Kaple
Kašna
Klášter
Kostel
Kříž
Lapidárium
Letohrad
Mešita
Měšťanský dům
Muzeum
Památník
Panský dvůr
Pevnost, opevnění
Pomník
Radnice
Rotunda
Rychta
Salaš, koliba
Skanzen
Socha
Statek
Synagoga
Trosky
Tvrz
Zámeček
Zámek
Zřícenina
Příroda vybrat: vše / nic
Bažina, mokřady
Hora
Hřeben
Jeskyně
Jezero
Jezírko
Kámen
Kaňon
Kopec
Krasový útvar
Louka
Minerální pramen
Ostrov
Památný strom
Park
Planina
Pláž
Pleso
Pobřeží
Pohoří
Poloostrov
Potok
Poušť
Pramen
Propast
Přírodní památka
Přírodní park
Rašeliniště
Rokle
Rybník
Řeka
Říčka
Sedlo
Skalní útvar
Slatě
Sopka
Soutěska
Studánka
Štít
Travertíny
Tůň
Údolí
Údolí, dolina
Vodní nádrž
Vodopád
Vrchol
Zahrada
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Aquapark
Cyklisté vítáni
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Golf
Koňská stezka
Koupaliště
Lázně
Ledovec
Letovisko
Potápění
Půjčovna kol
Půjčovna lodí
Rekreační oblast
Ski areál
Zábava, atrakce
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Články redakce vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Po stopách zaniklé železnice Bílá-Ostravice

Cestopisy

Po stopách zaniklé železnice Bílá -Ostravice

V pohoří Beskyd bývalo na počátku 20. století s nadsázkou snad více železničních tratí než zpevněných komunikací. Sloužily ke svážení vytěženého dřeva z nepřístupných partií hor a nahrazovaly i doplňovaly vodní cesty, kterými se splavovalo dřevo k dalšímu zpracování. Postupně však tyto železnice s modernizací těžby i přibližování vytěžené dřevní hmoty zanikaly a do dnešní doby z nich zbyly jen pozůstatky technických staveb např. klauz a vzpomínky pamětníků.

Jedna z takových železničních tratí vedla z obce Bílá do Ostravice, kde je dodnes v provozu bývalá arcibiskupská pila. Koleje měly vést z Frýdlantu nad Ostravicí původně až na Slovensko, ale tento smělý plán byl koncesionáři, mezi něž patřil ředitel velkostatku v Kroměříži monsignore Julian Roska, ředitel velkostatku v Napajedlech Dr. Cyril Seifert a ředitel arcibiskupských železáren Josef Cikrt zredukován na tzv. Beskydskou místní dráhu pouze do obce Bílá. Protože tehdy nebylo ministerstvo Dopravy, byl projekt schválen ministerstvem železnic v březnu 1906, dva měsíce potom byla trať vytyčena a na její realizaci nastoupilo asi 500 pracovníků.zvaných „barabů“. ((Název je odvozen z němčiny – Bahnarbeiter = dělník, který pracuje na výstavbě železnice.)

Museli pracovat velice usilovně, protože již za dva roky byla dráha v provozu po slavnostním zahájení 6. srpna 1908..Za 4163 dní byly položeny koleje na 19 857 m, tj. necelých 5 m za den, takže každý barab se podílel na výstavbě 1 cm tratě za den.

Ani přechod fronty za 2. sv. války ani zestátnění v roce 1945 nenarušilo provoz tak, jako plánovaná výstavba vodní nádrže Šance. Paradoxem je, že již v době schválení projektu byly dny 2/3 délky tratě sečteny. Již v říjnu 1903 byl totiž otištěn v ostravském deníku Ostauer Tagblatt článek „ K zásobování Moravské Ostravy vodou“, který pojednával o průzkumu prováděného Ing. Huberem z Liberce za účelem vytipování vhodného místa pro výstavbu nádrže, z níž by byla Ostrava zásobována vodou. Padesát let se však vědecké instituce a odborníci dohadovali o vhodném místu k založení hráze, protože geologické podmínky na řece Ostravici byly velmi složité.

Trať v původní délce tak mohla sloužit přepravě dřeva i turistům téměř půl století. Poslední vlak přijel do Bílé dne 11. ledna 1965, a po této události, kterou připomíná dřevěný vláček na plotu místního dřevařského závodu v Bílé bylo zrušeno 13,3 km tratě. I zbytek tratě, která se neocitla pod vodou vodní nádrže Šance ale pod vodou při povodni v červenci 1997 měl na mále. Na ministerstvu Dopravy se po té objevily úvahy, že trať z Frýdlantu nad Ostravicí do Ostravice je ztrátová, ale milostivě bylo připuštěno, že trať je důležitá z hlediska dopravní obslužnosti a pro cestovní ruch. Ostravice je totiž nejfrekventovanějším místem pro výstup na Lysou horu.

Na nádraží v Ostravici je dosud zakonzervována původní kolej na dřevěných pražcích vedoucí na Bílou, po níž se však již žádný nostalgický vláček neprojede. Mezi nimi již bují vzrostlý nálet křovin a stromů.

Půjdeme-li z nádraží Ostravice po chodníku ze zámkové dlažby proti proudu stejnojmenné řeky, dojdeme k nepřehlédnutelnému poutači – dřevěnému orlu vyřezanému mistrem Janem Vitáskem z Nýdku, který upozorňuje na existenci hotelu Zlatý orel. Jedná se o zámeček, který v minulosti patřil Rotschildovi. V těchto místech přejdeme řeku a vydáme se po pravém břehu proti jejímu proudu. Nalevo míjíme lom, z něhož byl odebírán materiál nejen pro výstavbu tratě ale i pro sypanou hráz přehrady Šance. Po této málo frekventované komunikaci dojdeme asi po 3,5 km ke přehradě Šance. Zde se nám naskytnou dvě varianty dalšího postupu. Buď se vydáme po modré a od soutoku Rečice s Poledňanou po zelené TZ jejím údolím na Grúň a posléze do Starých Hamrů, nebo od horské chaty Charbulák půjdeme 1,5 km po žluté TZ na Janikulu a odtud již přes Školeny po modré k rozcestí u soutoku Černé Ostravice. Zde je nejlépe zachováno těleso bývalé železniční tratě, i když někde narušené zubem času či lidskou činností. Jasně patrný je průsek se sloupy elektrického vedení, který je, díky tomu, nezarostlý náletem. Po cestě nám neunikne poměrně zachovalá opěra mostu přes říčku Bílou. Dosud jsou využívány některé budovy a stavby bývalé železnice v Bílé, např. výtopna a vozovna s rekonstruovanou kovárnou. Budovu bývalého nádraží využívá Celní správa pro rekreaci svých zaměstnanců.

Od rozcestí Černá až do Bílé je využíváno těleso bývalé trati jako korpus pro stávající komunikaci. Na ohrazení pily v Bílé je připevněn dřevěný vláček jako připomínka poslední jízdy do této obce. V Bílé můžeme sednout na autobus, který nás doveze zpátky do Ostravice či ještě dál.

Zážitky z jednodenního výletu můžeme umocnit návštěvou dřevěných kostelíků v Bílé a na Grúni, shlédnutím arcibiskupského loveckého zámečku v Bílé a návštěvou Starých Hamrů s pomníkem virtuální Maryčky Magdonové, který se nachází pod místním hřbitůvkem vedle kostela.

Pro někoho bude možná výhodnější použít ranní autobusový spoj do Bílé a absolvovat cestu v opačném gardu.

Cesta se nachází v sektorech B-C 6 na turistické mapě č. 96 – Moravskoslezské Beskydy.

Text a foto: Ing. Rostislav Novák

Poslední aktualizace: 1.11.2010
Autor: rostano
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Svět

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace