Moje oblíbené
Cestování do Řecka 2023 Letenky Řecko od 655 Kč Ubytování Řecko  Mapa Řecko
Řecko je země ležící v jižní Evropě na Balkánském poloostrově. Hlavním městem Řecka jsou Atény. Mezi další turisticky zajímavá města a oblasti patří např.: PlataniasKefalonieZakynthosSoluň. Řecko má přibližně 11 mil. obyvatel.
Oblíbené destinace
 > Athény   > Korfu  > Zakynthos  > Kréta  > Rhodos  > Lefkada  > Kós
Příspěvky z Řecka od zkušených turistů a cestovatelů  (339)
   Tipy na výlet (6)     Turistické cíle (294)     Trasy (6)     Cestopisy (19)    Fotogalerie (3)

Ostrov Rhodos, Part 4 (Tsambika, Archangelos, Feraklos, Fountoukli)

kostel sv. Mikuláše ve Fountoukli
kostel sv. Mikuláše ve Fountoukli  •  Fotografie (35)  • Foto: markyz63

Závěrečná část cestopisné epopeje (v původním slova smyslu) o výpravě na Rhodos tedy ve finále zahrnuje jen tři poslední dny a popůlnoční a dopravu zpět do vlasti.  Popisuje opět zejména ostrovní výlety, tentokrát za použití osobního automobilu, vlastních nohou a konečně i těch bicyklů …

A místní zajímavou přírodu tentokrát doplňují malé kláštery a několik, protože dva, hradů …

interiér s freskami z 15. stol.

Ještě před popisem posledních našich dnů na ostrově bych rád zmínil jednu věc, která nás zde překvapila a která se rovněž pojí k našim výletům. Tou věcí je neobyčejná četnost výskytu vojenských prostor. Každou chvíli jsme narazili na nějakou střelnici, tankodrom nebo hlídaný vojenský objekt. I tanků jsme viděli pomalu tolik co v dobách, kdy v Šumperku ještě dočasně pobývala sovětská vojska. Tak jsem si mnohdy při focení v terénu raději dával pozor, abych omylem nezachytil něco nepřístojného a neskončil v báni jako někteří jiní čeští turisté ...

Ne 21.10.2012

Den ještě začal tradičně: ranní plavání a dopoledne u moře, pak se začne, poprvé během celé naší dovolené, zatahovat a ochlazovat. Proto jako odpolední program volíme výstup na nejvyšší horu v okolí, tedy tu s malým klášterem Tsambika. Do zdejšího kostelíka se chodí modlit místní dívky za účelem otěhotnění (já osobně znám I zajímavější metodu). Tsambika znamená ve zdejším nářečí „Ohnivá záře“ a založení tohoto poutního místa má souvislost s pověstí o bezdětném manželském páru, ohnivé záři na kopci, nalezení ikony s Matkou Boží a následné „březosti“. V každém případě patří (údajně) Tsambika a Tsambikos mezi nejčastější křestní jména na ostrově.

Foto: markyz63

Cesta na tuto „horu“ je celkem náročná. Většina lidí její delší část zvládá autem, ale my to dáme celé pěšky. Je to jen asi6,5 km, ale mnozí se vyjádřili ve smyslu, že prudší stoupání ještě autem nikdy nejeli (navíc úzká cesta, není vidět za horizont, zkrátka nic moc …). A to na všechny čeká ještě závěrečná chuťovka v podobě 305 schodů. Však si mi také později lýtka celkem hlasitě stěžovala …

Samotný klášter je celkem o ničem, tady jde opravdu hlavně o tu koupi a zapálení velké svíce. Krásný výhled z „horního“ kláštera na okolní osady, hory a pláže byl lehce omezen zvýšenou oblačností, ani ta ovšem nezabránila výhledu do úplně nejbližšího okolí. Za klášterní ohradní zdí se, tak jako zřejmě v celém Řecku, povalovalo harampádí všeho druhu, tedy od starých koleček se stavební sutí až po obrazovky počítačů. Ale hlavně, že jsme potrénovali tělo a pokud vím, těhotenství zatím nikdo nehlásil …

Večer, vzhledem k tomu, že Frantovi opět hodinky vytvořily situaci zvanou „tik tik no“, jdeme tradičně měnit jeho ruční orloj. Tentokrát to bylo majitelem nezaviněné, výměna už méně bez problémů a ve finále hnědá barva ciferníku byla nahrazena barvou bílou.

Foto: markyz63

Zapůjčíme také rovnou na zítřek 4 ks bicyklů (jedou nakonec jenom chovanci mužského pohlaví – všechny baby to zbaběle vzdaly – a výborný cyklista Timotej – kolo je totiž jeho život) v ceně od 7 (Timi) do 10 (Franta) eur. To ovšem ještě netušíme, že neděle byla posledním dnem bez deště.

Po 22.10.2012

Ráno si zajdu na poslední východ slunce (tentokrát v přístavní zátoce a již se značně zvýšenou oblačností) a ranní plavání.

Pak již vyrážíme na první výlet na kole. Ani nevadí, že se ochladilo, zatáhlo a chvílemi I krápalo, protože bouřky jdou zatím mimo nás. Timi potupně vzdává hned v prvním stoupání po necelých4 km(těsně za hezkým klášterem – také Matky Boží Tsambiky – z r. 1760, který budu nadále zvát „dolním“), protože údajně neočekával kopcovitý terén a navíc neumí řadit. Všechny nás trošku zaskočilo, že zdejší kola mají naopak brzdy, naštěstí jsem si na to trošku zvykl za tu chvilku na skútru.

Nektarios
Nektarios  •  Foto: markyz63

První pauzu dáváme v městečku Archangelos, kde se nachází kostel sv. Archanděla Michaela s dominantní hodinovou zvonicí. Městečko bylo založeno někdy v 11. stol. a proslulo hlavně svou keramikou. Výborně se zde pobavíme u plechovky Mythosu pozorováním dopravního ruchu a lidiček. Tolik lidí na motorce s cigaretou a psem nebo balíkem dřeva na nádrži už asi neuvidím. A starší ženy zde stále na motorce sedí jako na koňském dámském sedle …

Poté pokračujeme na prohlídku zříceniny hradu Pheraclos (po našem Feraklos), který se tyčí nad vesnicí Charaki. Moc z něj nezbylo (když nepočítám zbytky hradeb, paláců I obranných bašt), ale byla to rozhodně jedna z nejrozsáhlejších zřícenin, jakou jsem kdy navštívil. Údajně se jedná o byzantskou pevnost, kterou v roce 1306 obsadili johanité. Ti ji pak v průběhu14. a15. stol. opravili a rozšířili. Později byla zničena Turky. Po odpočinku u lahváče na písčité pláži pod hradem (hned po našem odjezdu z hradu se, samozřejmě, na chvíli zamodralo) víme, že sezona už skutečně skončila. Demontáž stánků, lehátek  I slunečníků, vypnuté chlaďáky, počínající pusto a prázdno. Ale asi I díky tomu a příjemně neklidnému moři se nám na pláži sv. Agáty (Agias Agáthis) tolik líbilo.

Eukalyptová alej v Kolymbii

Do Kolymbie dojíždíme hodně spěšně a v začínající bouři. Naštěstí se nám do cesty postavil obchod s krytým posezením a pivečko …

Po obědě Jirka zaveze autem mě a Martinu na místo zvané Fountoukli, které jsme při výletě minuli a kde se nachází krásný – a volně přístupný – byzantský kostelík sv. Mikuláše ze 14.-15. stol. Jeho interiér se čtyřmi konchami je kompletně vyzdoben cennými nástěnnými malbami a kostel patří k nejvýznamnějším sakrálním památkám na ostrově. Byla to také jedna z památek, na kterou jsem se na Rhodu těšil nejvíce a rozhodně mě nezklamala. Cestou zpět stihneme I exteriéry kláštera Nektarios, u kterého stojí památný dutý platan.

"dolní" klášter Tsambika

Odpoledne znovu do sedel, tentokrát již ve čtyřech – protože s Timim – a hurá kolmo na Epta Piges neboli Sedm pramenů. Tato velká turistická atrakce mě celkem zklamala. Sedm pramínků zde ústí do potůčku, který o několik málo set metrů dál vtéká do jezera. Jezero vypadá jako vypuštěný vyschlý rybník, okolní příroda mě také moc nezaujala a přechlazené pivo, byť točené a jen za 2,50 také nenadchlo. Navíc další místní atrakce, tedy stánek s obří anakondou, byla již uzavřena, Ale ten temný180 mtunel (někde se uvádí jen100 m), kterým potok protéká, jsem si, samozřejmě, prošel. Takže největším zpestřením byla nakonec „stáda“ pávů, hus a kachen, která stále kroužila kolem.

Večer jsme šli opět reklamovat hodinky, tentokrát nešly nastavit. Již lehce zoufalá Popi Frantu označila za … tedy ne přímo tu hlavní postavu z románu F.M. Dostojevského, ale někde v tomto okruhu … a vzápětí mu vysvětlila způsob obsluhy jeho hodinového stroje …

Konec sezony byl už zřejmý I na našem hotelu. Ve sprše, alespoň na naší stoupačce, došla teplá voda a bar už bylo možno považovat za téměř vypitý …

Út 23.10.2012

Foto: markyz63

Dopoledne opouštíme zbytek Homolkových a s Jirkou, Hermínou a Martinou znovu vyrážíme, tentokrát autem, směrem na klášter Tsambica (na ten „dolní“, ne ten na stejnojmenné hoře nad stejnojmennou pláží) a největší vesnici na ostrově, tedy Archangelos, které jsme viděli již včera při cyklovýletu. Chci této cesty využít k návštěvě zříceniny johanitského hradu na Akropoli nad střediskovou obcí Archangelos. To označení správní jednotky je zde dost zavádějící, protože Archangelos je 2. nebo 3. největší zastavěná urbanistická plocha na Rhodu.

V městečku, které se chlubí zejména svými věhlasnými hrnčířskými dílnami, se nachází dvě dominantní památky. První z nich je kostel, zasvěcený sv. Archandělu Michaelovi, se sněhobílou stupňovitou zvonicí. Nachází se v centru staré čtvrti a zvonici postavili Italové v roce 1845. I na zdejším „klášterním nádvoří“ je možno vidět „kochlaki“, tedy pro rhódské kostely typický vzor „dláždění“ kombinací černých a bílých oblázků.

Tou druhou jsou ruiny johanitského hradu, dokončeného roku 1467, na kopci nad městem. Tuto pevnost nechal postavit velmistr Orsini na ochranu proti útokům Turků. Reliéf s jeho znakem je dodnes patrný u vchodu. Z hradu se částečně dochovaly zbytky opevněných zdí, uvnitř se nachází i malá kaple Agios Ioannis. Výstup k hradu se vyplatí i z důvodu výhledu na celé městečko a jeho okolí.

interiér chrámu Matky Boží

Po sestupu z hradu jsme ještě společně navštívili výše uvedený kostel. Tím však veškeré naše cestovní aktivity skončily, protože začalo celkem intenzivně pršet. Takže ještě nákup v místním marketu, tentokrát zaměřený především na sýry. A poté již odjezd zpět na základnu. Zde jsme, bohužel, zjistili, že na balkoně sušené ručníky jsou totálně nasáklé dešťovou vodou a tudíž se nám neplánovaně zvýšila váha zavazadel. Za pomoci Jirkova digitálního mincíře zabalíme a upravíme váhu kufrů do požadovaných hodnot. Pak už jen večeře, poslední procházka po Eukalyptovce, dopití veškerých zbytků na lehce doplněném baru a ve 23,00 hod. odjezd na letiště.

St 24.10.2012

Odbavení na letišti proběhlo tentokrát zcela bez problémů, nepotěšil jen třetinkový plechovkáč za 4 eura. Let  do Prahy byl téměř o půl hodiny rychlejší než cesta na Rhodos a celá vzdušná přeprava by mohla být i velmi klidná a příjemná. To by ovšem vedle nesměla sedět ona bohatá důchodkyně s potřebou stále měnit sedadlo a před námi řvoucí děti oné moderní, stále kojící matky. A pak už jen, v Praze údajně běžné, téměř hodinové čekání na kufry a definitivní konec „velké cesty“. Jízda autem domů probíhala opět za deště a překvapilo nás, že po dobu naší nepřítomnosti se listí na stromech přebarvilo téměř kompletně ze zelené na žlutou a červenou. Do Šumperka jsme dojeli po 8. hodině ranní a za půl hodiny jsem se už nacházel v pracovním procesu.

Foto: markyz63

Prodloužení si léta na Rhodu mohu každému vřele doporučit. Docela rád bych se sem v blízké budoucnosti podíval znovu. Jen se mi dodnes zcela nepodařilo srovnat se s časovým posunem ani s rozdílem venkovních teplot …

psáno v říjnu 2012

Více fotografií naleznete na:

Poslední aktualizace: 25.12.2019
Autor: markyz63

Rhodes

Příspěvky z okolí Ostrov Rhodos, Part 4 (Tsambika, Archangelos, Feraklos, Fountoukli)

Ostrov Rhodos, Part 1 (Kolymbia a okolí, Lindos)
První část cestopisu o letošní výpravě na řecký ostrov Rhodos je věnována samotné přepravě na ostrov, seznámen…
Jednou z nejznámnějších a nejnavštěvovanějších památek řeckého ostrova Rhodos je skalní klášter Panny Marie Tsambika. Mně osobně toto místo, nacházející se nedaleko přímořského letoviska Kolymbia, přišlo celkem za…
Druhá část cestopisu bude věnována hlavně středečnímu výletu do města Rhodos a čtvrtečnímu autovýletu, kterému dominoval hrad Monolithos, obec Prasonissi, kde se stýkají dvě moře a taky sdostatek bloudění, protože ani silniční značení zde nepatří k nejpřehlednějším. Před tradičním popisem „den po dni“ prozradím pár informací o ostrovní metropoli, městu Rhodos. Město (tehdy spíše osada) bylo založeno roku 408 př.n.l. Plat…
Tento velmi zajímavý, v byzantském slohu postavený Kostelík – možná spíše kaple – se nachází ve vnitrozemí řeckého ostrova Rhodos, nedaleko obce Eleoussa. Jeho stavba byla zahájena ve 14.…
Dórský chrám, zasvěcený bohyni Athéně, byl dominantou Akropole ve městě Lindos až do doby, kdy jej svou velikostí zcela zastínila johanitaká pevnost. Jedná se o typ řeckého chrámu, označované…
Skutečnou dominantou lindoské Akropole i samotného města je hradní pevnost, která již zcela zastínila i zdejší veškeré sakrální stavby. Přestože historie monumentální středověké…
Ještě než si představíme nejznámější část někdejšího slavného městského státu a obchodního centra, spojujícího tři světadíly, vysvětleme si samotný Výraz Akropo…
Přestože Městečko Lindos nabízí svým návštěvníkům neuvěřitelné množství nejrůznějších pamětihodností, reliéf řecké lodi při vstupu na tamní Akropoli nemůže žádný turista, který je současně…
Městečko Lindos je určitě jedním z nejznámějších, nejkrásnějších a nejnavštěvovanějších míst na řeckém ostrově Rhodos. Je to sice možná spíše vesnice – trvale zde žije jen necelých 1.000 obyvatel – ale historicky je to město a stavební dispozice je také spíše typem městské aglomerace. Nachází se v jihovýchodní části ostrova, asi  50 km  od „hlavního“ města Rhodos. Lindos býval – v období před založením města Rhodos (tedy…
Lindos, někdejší městský stát považovaný za nejteplejší místo řeckého ostrova Rhodos, byl založen Dóry již v 10. století před naším letopočtem. Proto si „může dovolit“ mít na svém území dostatek patřičně starýc…
Pomineme-li fakt, že podle Homéra bylo město Lindos postaveno již ve 12. století před naším letopočtem, jedná se dnes – v podstatě a s nadsázkou řečeno – o barokní město. Při tomto tvrzení…
V „bílém městě“ na ostrově Rhodos se nachází - mimo jiné - i relativně vysoký počet kostelů. Proč ne, historie Městečka Lindos, které vykazuje pouhou tisícovkou obyvatel, se údajně píše již od 12. století našeho letopočtu. Z bohaté nabídky je bezesporu tím nejznámějším a nejnavštěvovanějším zdejším kostelem - původně byzantský - chrám Panny Marie z Lindu nebo též Matky boží, místními zvaný Panayia nebo Kimissis tis Theot…
Kalithea je Městečko, které se nachází na řeckém ostrově Rhodos, cca 10 km jižně od hlavního města Rhodosu. Kalithea jsou původně termální lázně, kde se léčili již staří Řekové, a kde antický lékař Hippokrates pře…
Lindos je malebné Městečko se zbytky starého řeckého města na východním pobřeží Rhodosu. V sezoně bývá nacpané lidmi, ale mimo sezonu tu jsou jen místní, kterých je pouhých několik stovek a jsou to velmi přátelš…
Starobylé město Rhodos se nachází na severu stejnojmenného ostrova, jehož je hlavním městem. Má antickou minulost. Místo bylo osídleno minimálně již ve 3. století před naším…
Rhodos je největším ostrovem Dodekanéského souostroví a i rodilí Řekové Vám potvrdí, že se jedná o ostrov nejkrásnější. V současné době je nabízeno mnoho výhodn…
Archeologické muzeum ve městě Rhodos na stejnojmenném ostrovu patří mezi nejatraktivnější památky rhodského Old Townu, tedy Starého Města. Nachází se v areálu někdejšího johanitského špitálu a přímo "sousedí" se slavnou Rytířskou ulicí. Areál je to relativně rozlehlý a svou strukturou připomíná spíše klášter. V každém případě se jedná o zřejmě nejkrásnější a nejzachovalejší památku z johanitského období na ostrově Rhodos…
Na jihovýchodě ostrova RHODOS se nachází mys Prasonisi. Je zajímavé tím, že z jedné strany je obklopeno mořem Egejským, z druhé mořem Středozemním. Zvlášností je, že Egejské moře je Teplé a jsou na něm velké vln…
Na východním pobřeží ostrova Rhodos se nachází malebné Městečko s dominantní Johanitskou pevností tyčící se nad ním. Lindos. Její historie sahá až do 2. tis. př. n. l. , kdy zde byla jeskyně zasvědcená ženské boh…
Staré město Rhodos je jednou z nejdůležitějších historických míst na světě. Vybudovali jej Johanité, dříve Templáři, později Maltézští rytíři. Celé je obklopeno mohutnými středověkými hradbami. Jeho uličky jsou spletité se spousty krámků se suvenýry a různými bylinkami. I přes davy turistů zde můžete najít klid v uličkách, kde se snad zastavil čas. Je pravdou, že bez mapky…
Rhodos je řecký ostrov v Egejském moři. Je největší z Dodekanéských ostrovů. Jeho stejnojmennému hlavnímu městu vévodí Palác velmistrů. Ten začali stavět křižáci - johanité, když v r. 1309 Rhodos…
Letiště Diagoras Airport (RHO) spadá pod město Rhodes, které leží ve státě Řecko.
Tato, relativně malá, přístavní středověká pevnost je – překvapivě – již součástí rhodského Nového Města. Byla však postavena  Johanity v polovině 15. století. Řád Johanitů – přesněji tedy…
ostrov Rhodos - hlavní město Rhodos - architektura
Jedná se o letecký pobytový zájezd na ostrov Rhodos do klidné části Kolimbia.V každém Městečku i hotelech fungují půjčovny automobilů a skůtrů či jízdních kol takže lze indivyduálně cestovat po ostrově(nájem os.vo…
Kamiros, nalézající se na Západním pobřeží ostrova Rhodos, byl jedním ze tří městských států (byl tím nejmenším, těmi dalšími byly Lindos a Ialyssos) již před vznikem města Rhodos, tedy…
Proti původnímu plánu jsem se nakonec rozhodl, že raději udělám ještě dvě kratší pokračování s chudší fotogalerií než jedno dlouhé s nekonečným počtem fotek. Tudíž třetí díl cestopisu…
Pobliže ostrova Rhodos leží malý ostruvek Symi který se vyznačuje především Kláštery a kostely - duchovní místo - klášter Panormitis
Řecko - Rhodos - ostruvek SYMI - malé městečko s přístavem - centrum ostrova, malé restaurace a kavarničky, starobylé uličky Městečka, pláž ke koupání, kostely…