Beroun

Město Beroun leží na soutoku řek Litavky a Berounky v kopcovité krajině na rozhraní chráněných krajinných oblastí Český kras a Křivoklátsko. Beroun má přibližně 20 tis. obyvatel.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Hrad Karlštejn / Lom Velká Amerika Ubytování Beroun
Turistické cíle / Mapa Beroun Svatý Ján pod Skálou / Koněpruské jeskyně Bubovické vodopády
Kladensko Rakovnicko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kladensko Rakovnicko

A tanečnice z Lúčnice byste nechtěli? (Berounka)

Fotografie (22)  • Foto: Bubinga

„Chlapy neblázněte, dneska jste již druzí, kdo se zajímá o Lučnici. To je nějaký vtip nebo skrytá kamera?“ ptá se obsluha ve stánku s občerstvením.

Ani jedno, ani druhé. Vytahuji vodáckou kilometráž řeky Berounky a ukazuji na říční kilometr 51,7. Nápis zní jasně „Lučnice“. Chci si vše potvrdit na mapě, ale zde se opravdu nic takového nenachází. Přemýšlím, zda vydavatel kilometráže úmyslně své dílo zkreslil, aby dokázal konkurenci, která to od něho bezhlavě opíše, porušení autorských práv. Patrně po zralé úvaze vybral název, který by neměl zmást, ale vypadá to, že se mu podařil pravý opak. Anebo jenom udělal obyčejnou chybu, což dělají i vydavatelé map. A jako naschvál se tato objeví vždy tam, kudy kráčím právě já.

Foto: Bubinga

Na Berounce toho ostatně chybí trochu víc než jenom Lučnice. Třeba také voda, což je dost podstatná věc, když se člověk rozhodne pro její splouvání. Na internetu se uvádí, že Berounka moc rychle neteče, je široká a hladinu má vysoko po celý rok. První dva údaje souhlasí, třetí v případě letošního sucha lehce pokulhává za realitou. Vše by nám měla vynahradit krásná příroda, ale pohled na zabarvené okolní lesy člověka rozesmutní v okamžiku, když si uvědomí, že stromy usychají již začátkem srpna.

Slivovice pro Neptuna, první ponoření pádla do vody a vyplouváme. Putování v kánoi Vydra po řece Berounce začínáme netradičně večer v sedm hodin na kilometru 81,6 v obci Zvíkovec u silničního mostu. Prohlížíme si kouzelnou krajinu Křivoklátska a jako bystrým pozorovatelům nám nemůže uniknout na levé straně nacházející se přítok říčky Javornice a rekreační středisko hned za ním. Někdo by mohl říct, že jsme ujeli teprve 300 metrů, ale žízeň je vzhledem k vedru, které panuje, veliká.

O jeden kilometr dále se nám rozplývají krásné sny o tom, jak si budeme plout na vlnách Berounky. Při pohledu na první jez (Kočkův mlýn – 80,6 km) je nám jasné, jak to asi bude na této řece vypadat se stavem vody. Již nějaký ten pátek nepršelo a přítoky jako například Zbirožský potok, který se po dalších čtyřech kilometrech vlévá zprava, situaci moc nenapravují. V kilometráži jsou občas nakresleny peřeje, ale toto slovo lze při letošním suchu vypustit z vodáckého slovníku.

Blíží se večer a naštěstí také železný most pod obcí Skryje (75,6 km), kde jsme se rozhodli přenocovat v kempu s vodáckým názvem Ahoj. Večer se nám ve tmě nedaří najít pramen s pitnou vodou, pilulky na utišení žízně tady také neprodávají, tak jdeme na pivo.

Na nočním nebi září hvězdy rozeseté jako zlatavý prach, když uleháme do spacáku. Vesmírné divadlo v hlavní roli s Perseidy právě začíná. Jaké má člověk přání, když vidí padající hvězdu, to se neříká, ale že bude letošní plavba po Berounce krásná, to je nám jasné. Jsme rozhodnuti si to užít.

Úděl skřivana vedle sovy není jednoduchý. Co si počít ráno vedle spáče? Jdu si prohlédnout probouzející se vesnici Skryje, jejíž dominantou je kostel svatého Archanděla Michaela nacházející se v samotném středu obce.

Foto: Bubinga

Po návratu do tábořiště a probuzení kolegy zjišťujeme, že nám dnes kupodivu nebudou servírovat krásné dámy snídani o pěti chodech rovnou do spacáku. Vyplouváme tedy již v osm hodin.

Přírodní divadlo nám nabízí záhy pohled na Týřovické skály, kopec Vosník či dominantu středověkého hradu Týřova a tak bychom skoro přehlédli malou ceduli, která velí zastavit. Bohužel kultovní hospoda U Rozvědčíka (68,7 km) má otevírací dobu jinou, než bychom my potřebovali. Dnes až od jedenácti hodin. A tak pokračujeme další kilometr k neméně slavnému místu. Služeb Branovského přívozu sice nevyužíváme, ale jdeme si prohlédnout zajímavou expozici v Muzeu Oty Pavla. Před odplutím slyšíme cinkání na druhém břehu a posléze vidíme siluetu převozníka, který se chystá odpichovat v pramici po vzoru Karla Proška.

Malebným krajem, jehož krásy popsal Ota Pavel ve své knize „Smrt krásných srnců“ připlouváme k Nezabudickému mlýnu. Čeká nás další jez, kterých je na Berounce požehnaně. A bohužel skoro u každého splavu jsou náhony, které řece berou příliš hodně vody. Před jezem je olej a pod ním drhne loď o dno. Proto jsem dal řece pracovní přezdívku „Spojené oleje Berounské“.

Nedostatek vody nám při dnešním ránu vynahradila ochota provozovatele kempu Bránov. Dnes ve svém občerstvení plánoval zavírací den, ale kvůli nám udělal výjimku a my posnídali kávu, buchty a takovou tu dobrotu s pěnou.

A to už se pomalu blížíme na šedesátý čtvrtý kilometr, kde jsme se rozhodli prozkoumat slavný kemp Višňová. A bohužel zjišťujeme, že alespoň zde by mohlo platit pravidlo: „Čím věhlasnější kemp, tím nepříjemnější obsluha v bufetu“.

Naštěstí o kousek dál je rozumná restaurace „U Přívozu“, kde jsme se rozhodli učinit delší přestávku. Výborná polévka a báječné pivo, kombinace, která vodáka nikdy nezklame.

„Pane, dnes to tedy ale teče!“

„A kterým směrem, jestli se mohu zeptat?“

Foto: Bubinga

Takové a podobné otázky si občas klademe, jelikož oleje střídají stojaté vody a nějakou tu peřejku aby člověk lupou hledal. Letošní parné léto udělalo se stavem vody na Berounce své. Většinou stromy okolo řeky představují určitou nehybnost, zatímco proud vody v řece znamená naopak jistý pohyb. U letošní Berounky to však neplatí.

V nedalekých Roztokách nás vítá další nesjízdný jez. A především hodně lidí okolo. Možná i proto vynecháváme návštěvu nedalekého hradu Křivoklát. Ale místní pohostinství je samozřejmě nutné prozkoumat.

Dalo by se říct, že se jedná o přímou úměru. Jak přibývají mraky na obloze, tak se vynořují otázky, kde strávíme následující noc, která se bude patrně kamarádit s deštěm. A tak vítáme další zajímavou zastávku na kilometru 54,2. Jedná se o kemp s občerstvením, kde se vyptávám na již zmíněnou Lučnici. Když ona ale v té kilometráži opravdu je.

Po dobrém pivečku a přesných informacích pokračujeme. Blížící se večer říká, že bychom měli opravdu začít hledat nějaký vhodný nocleh. Místo toho jsme však velmi rychle našli další pohostinství. Zkušený vodák přeci nemůže minout tak významné místo, kterým je obec Zbečno.

Foto: Bubinga

Nedaleký jez u Valentova mlýna znamená opět přenášení. A také nasednutí do lodě, jelikož tábořiště těsně za ním se nám moc nezamlouvá. Je tam sucho. A celodenní pádlování si zaslouží přeci odměnu. Pokračujeme tedy až na kilometr čtyřicátý třetí, kde parkujeme u přírodního rekreačního areálu.

Skoro za tmy odcházíme na prohlídku obce Nižbor. Místní zámek je již zavřený, noc zatáhla oponu nad obcí i celým krajem a tak jsme skončili překvapivě v restauraci. Zdejší obsluha v nás rozpoznala zkušené vodáky a tak nám k pivu nabídla utopence.

Ráno nás probudil příjemný vzduch, jelikož v noci trochu sprchlo. My jsme však večer vyhledali nocleh pod přístřeškem, tudíž balíme suché věci a jdeme na kávičku do občerstvení u benzínové stanice. Možná to nezní moc romanticky, ale mají tady hezké venkovní posezení a v Nižboru jinde tak brzy otevřeno není.

Foto: Bubinga

Na východě svítá a klidná hladina Berounky se probouzí velmi pomalu. My jsme však násilně probuzeni, jen co jsme sedli do lodi. Připlouváme totiž k dalšímu nesjízdnému jezu. Přenášíme keňu a přemýšlíme, kde a co dnes posnídáme. Ústřice či krevety, když jsme u vody? Nakonec pádlujeme ještě osm kilometrů a zastavujeme v kempu na okraji Berouna (km 35,1). Uvažujeme o úpravě naší vizáže před návštěvou významného města, ale nakonec zjišťujeme, že by to bylo hodně složité. A tak jdeme rovnou za nosem na náměstí, kde se nachází úžasná jídelna. Je deset hodin a tak přicházejí kromě nás na svačinu první dělníci. Je nám jasné, že jsme zvolili dobré místo. Dáváme si na stojáka držkovou polévku a gulášek. Báječné věci za příjemné peníze. A když už jsme se rozhodli pro tu zdravou výživu, tak ještě na cestu kupujeme škvarky.

Ale není důvod spěchat. Zdejší náměstí je tak krásné, že usedáme do jeho rohu a z restaurační zahrádky se ještě chvíli rozhlížíme, jak dopolední Beroun žije.

Po návratu do kempu zvažujeme, kudy dál. Před Berounem jsme totiž přepádlovali patrně nejdelší volej, který se na řece nachází. A pohledem z mostu jsme zjistili, že za jezem voda naopak chybí. A to tak, že hodně. Vypadá to až na kilometrovou mělčinu.

Přeplouváme tedy řeku podél jezu na druhou stranu a vydáváme se na plavbu městským mlýnským kanálem. Při větším stavu vody to může být zajímavé, jelikož zdi svírají vodu, proud bude rychlý a určitě se objevují nějaké peřeje. Dnes však nikoliv. Jedno místo musíme přenést a stěží proplováme do hlavního koryta. Ale určitě se jednalo o lepší variantu než přetahování přes mělčinu pod jezem.

Foto: Bubinga

Za Berounem nám dělají společnost cyklisté, jelikož vlevo vede cyklostezka. Alespoň někdo, když jsme zatím nepotkali žádnou loď. Vplouváme do Chráněné krajinné oblasti Český kras a okolo nás se otevírají výhledy na zajímavé vápencové skály. Některé zalesněné stráně vypadají jako koberec, do kterého byly bohužel velice smutně vetkány všechny možné barvy již o prázdninách a ne až na podzim, jak by to mělo být správně.

A nejenom zajímavá příroda, ale také historie nás vítá. Míjíme totiž Tetín, kam by se dal udělat hezký výlet. Jednalo by se ale o delší přestávku stejně jako v případě toulek okolo krasových útvarů v okolí, které zvažujeme při vystoupení z lodi v Srbsku (29,5 km). Nejenom časové možnosti, ale i vedro, které panuje, rozhodují o návštěvě místní restaurace.

Tohle je naše zátoka, shodujeme se, když jsme k našemu údivu zjistili, že hloubka řeky činí více než jeden metr. Je stále teplo a nám se jeví jako vhodné pohroužit se do vod Berounských. Koupání v řece nemá nikdy chybu.

Foto: Bubinga

Berounka skoro na každém kilometru má co nabídnout ze svých kouzel. To si opět uvědomujeme, když se blížíme ke Karlštejnu. Také zde kotvíme u kempu (26,1 km) a rozmýšlíme, co dál. Nabízí se výlet ke známému hradu i do okolí, ale my jsme si na vodní putování vyčlenili pouze necelé tři dny a tudíž i tuto významnou památku tentokrát vynecháváme.

Hlásná Třebáň je krásná, jak zpívá Ivan Mládek, který proto ke svý Máně do Třebáně často jezdit hledí. Tady se prostě nedá nezastavit. Nás zaujalo jedno venkovní posezení, kde se nám u sklenice lahodného moku s každým jeho douškem vpíjí Berounka hluboko do těla a je nám jasné, že v nás zanechá hlubokou stopu. Začínáme však také probírat běžné pozemské starosti či radosti jako je možnost pro další nocleh nebo vrácení lodi. Neboť právě odbila pátá.

Na kilometru 21,6 s námi lehce zalaškoval jez, který má v kilometráži dva vykřičníky, ale my jsme ho vyhodnotili jako sjízdný. Háček to má vždy složitější nebo zábavnější ohledně sprchování vlnkami. Jsem komplet mokrý. Uvidíme, zda mi ještě do večera uschnou věci. V nedalekém tábořišti u jezu se nám to moc nezamlouvá, tak sedáme ještě do lodi a jako cílovou stanici dnešní plavby nakonec volíme městečko Řevnice (19,5 km), kde parkujeme před osmou hodinou.

Středeční ráno je mírně smutné, jelikož víme, že se blíží konec naší plavby. Do cíle letošního Berounkování, do Dobřichovic (15,9 km), nám chybí jenom tři a půl kilometru. V devět hodin vracíme v kempu keňu i další zapůjčené věci a jdeme na prohlídku městečka Dobřichovice. Na mostě přes Berounku se s ní loučíme a já odhazuji svůj širák v dál.

Je krásné dopoledne a naše kroky míří do cukrárny U veselé rakvičky. Je přeci známo, že nejlepší sport je káva a dort. Nějakou dobrotu si zasloužíme. Náročné to bylo. Zmožené tělo vodákovo se bude ještě dlouho z toho dostávat. Ale jako vždy převažuje radost a pohoda z dalšího vodního putování, které nás zase na chvíli dokonale nabilo novou energií. Celkem jsme odpádlovali za ty dva a kousek dne 65,7 kilometru, což je myslím velice solidní výkon na tom Berounském oleji.

Foto: Bubinga

Poznámka pod čarou: Veškerá ty piva na fotografiích vznikla digitální úpravou, jelikož je mi jasné, že alkohol na loď nepatří.

Poslední aktualizace: 18.2.2020
Autor: Bubinga

Beroun

Příspěvky z okolí A tanečnice z Lúčnice byste nechtěli? (Berounka)

Beroun - malá vodní elektrárna
Královské město Beroun založil roku 1295 král Václav II. na místě staré osady u brodu přes Berounku (tehdy Mže). S historií města je minimálně od počátku 17. století spojen i jez přes Berounku, jehož první vyobraz…
Vydat se prozkoumat královské město Beroun i další místa spjatá s českou historií v okolí města můžete pomocí cyklostezky a naučné stezky s názvem „Po stopách českých králů“. Stezka spojuje…
Popis trasy naleznete na adrese:http://ondra-pdvyv.wz.cz/odkazy/LII-1c.htm Alternativní dělení na kratší etapy:http://ondra-pdvyv.wz.cz/odkazy/LII-1.htm Další trasy také nahttp://ondra-pdvyv.wz.cz
                                Medvědárium v Berouně  25.11.2018 Z výletu vlakem na Křivoklát jsme přestupovali v Berouně, tak jsem si cestou vzpomněla na…
Letos v červnu jsme se rozhodli, že si konečně projdeme celý Beroun a dojdeme až na rozhlednu Děd. Často tudy projíždíme, známe zdejší pivovar Berounský medvěd, byli jsme na rozhledně Lhotka u Berouna, ale samotné…
Dnes pojedeme vlakem z Hlavního nádraží do Berouna,cesta trvá cca 40 minut,při zpáteční cestě jsme vystoupili na Smíchovském nádraží .Cesta od nádraží je velmi dobře značena cedulemi,stoupá se mírně do kopečka a k cíli dojdete za 15 minut,nám to trvalo trochu déle,neodolali jsme točené zmrzlině,kterou nabízejí v mnoha příchutích. Největším lákadlem na Městské Hoře je…
Současná berounská lávka pro pěší, která spojuje historické centrum města se čtvrtí Beroun – Závodí, je moderní stavbou z počátku 21. století. O její vznik se postarala povodeň, která původní lávku v srpnu roku 200…
Jedeme do Berouna. Podívat se na hrnčířské trhy. Je to akce, která se koná dvakrát do roka a to na jaře a na podzim. Jedeme vlakem z Hlavního nádraží přímo do Berouna. Letošní Jarní hrnčířské trhy proběhnou 5. a 6…
Pražská – nebo též Dolní - brána je jednou ze dvou dochovaných průjezdních věžových bran v historickém centru středočeského Berouna. Jedná se o gotickou stavbu z přelomu 13. a 14. století, která si dodnes dochovala svůj původní vzhled. Brána je pozůstatkem středověké fortifikace města a na rozdíl od brány Plzeňské se do ní vstupovalo přímo z ochozu přilehlých hradeb. Stejně jako ona však má půdorys 10,3 x 9,3 metru a zdi si…
Berounská radnice je výraznou a pozoruhodnou neobarokní stavbou, kterou najdeme na východní straně zdejšího Husova náměstí (č. 68). Její současná podoba je výsledkem přestavby architekta Františka Coufala z roku 1903 a velký podíl na ní mají také stavitel Josef Jelínek a autor - v podstatě secesní - štukové výzdoby Vilém Amort. Dvoupatrová budova s mansardovou střechou a štíhlou plechovou věžičkou s lucernou se však může py…
Když člověk zavítá, těžko ji může minout. Brána, zvaná také jako Dolní, sloužila jako součást obranného systému města a tvořila vstup do města po cestě od Prahy.   Postavena byla ve 14. století, ale její současný vzhled pochází z roku 1893, kdy byla provedena její oprava. Dnes se uvnitř brány nachází výstavní galerie Jiřího Jeníčka. Nebylo tomu tak vždy. Ve středověku zde sídl…
Duslova vila byla postavena v roce 1890 v novorenesančním stylu podle návrhu architekta Antonína Wiehla staviteli Jechenthalem a Hněvkovským. Postavit jí dal berounský podnikatel Martin Dusl jako podsklepený rod…
Královské město bylo založeno před rokem 1300 u přechodu důležité zemské cesty přes řeku Berounku. Opevnění, které nechal panovník vybudovat v úzké časové návaznosti na svůj zakladatelský počin, charakterizovala…
Na dnešní výlet vyrážíme z Nových Butovic do Berouna, U černého koně. Zpátky jsme jeli na Zličín. Přejdeme silnici a jdeme dolů Českou ulicí na Husovo náměstí. Na konci náměstí je muzeum Českého krasu a jelikož js…
Beroun je městem ve Středočeském kraji. Leží na soutoku Berounky a Litavky, asi 30 km jihozápadně od Prahy a žije zde téměř 19 tisíc obyvatel. Umístěn v kopcovité krajině na rozhraní chráněných krajinných oblastí …
Poté, co jsme definitivně opustili mámivou náruč rozhledny Máminky, nás čekala další cesta za poznáním. O moc dále to ale nebylo, protože jsem do programu dne neplánovaně přidal „hejno“ buližníků, které se nazývá …
Múza je bronzová socha představující akt půvabné mladé ženy, pochází z roku 1924 a jejím autorem je významný český sochař a medailér Antonín Lhoták. Sochu najdeme v berounském Pakostově sadě u ulice Politických vězňů a není památkově chráněna. Stejně tak bychom ovšem mohli napsat, že Múza je pomníkem věnovaným památce Bedřicha Smetany, že ji vytvořila skupina čtyř umělců a že j…
Určitě jste v televizi někdy zhlédli večerníček Méďové, který režíroval Václav Chaloupek. Večerníček vás provedl v 16 epizodách příhodami a trampotami tří malých medvídků Vojty, Kuby a Matěje. S těmito „medvíďaty“…
Královské město Beroun založil roku 1295 Král Václav II. na místě staré osady u brodu přes Berounku (tehdy Mže). S historií města je od počátku spojen i farní kostel sv. Jakuba Většího. Původně byl obklopen hřbito…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, dnes Vás pozvu na výlet přes dvě rozhledny a tři medvědy. Záčínáme v Berouně u vlakového nádraží, odkud nás značka dovede na náměstí. V pravém rohu je rozcestník. Zde najdeme značku, která směřuje na rozhlednu Děd. Nejprve půjdeme kolem bývalích kasáren…
Jedeme do Berouna, odkud se pak pěšky vydáme na Karlštejn. Je možno zaparkovat na Karlštejně a svést se vlakem do Berouna, kde začíná trasa hned u vlakového…
Rozhledna Děd
Rozhledna Děd se nachází na stejnojmenném kopci do výšky 12 metrů se zde tyčí kamenná rozhledna. Rozhledna zde nechal postavit Klub českých turistů v roce 1893 ve stylu romantické hradní věže. Nalezneme jí nad městem Beroun. Po vystoupání na vrchol rozhledny se ocitnete na vyhlídkovém ochozu, ze kterého bohužel není moc vidět z důvodu přerostlých okolních stromů. Ovšem i tato…
Koněpruské jeskyně se nachází ve středních Čechách v srdci krajiny Českého krasu. Autem - od Prahy jsou Koněpruské jeskyně vzdálené jen 30 kilometrů a osobním vozem k nim lze dojet z okraje Prahy za 20 - 30 minut…
Husovo náměstí je skutečným historickým centrem středočeského Berouna a najdeme zde – mimo jiné – také velké množství zajímavých, památkově chráněných, měšťanských domů. Jeden z nejcennějších a nejkrásnějších z nich se nachází na adrese Husovo nám. č.p. 89/17. Tento růžový štítový dům v sobě skrývá několik slohů, kterým vévodí baroko. Jedná se o jednoposchoďový raně barokní dům s bohatě zdobeným průčelím (fasáda je pro změ…
Touto bránou procházela obchodní stezka z Prahy na západ a vybíralo se zde až do roku 1752 clo. Původní brána byla gotická a měla sedlovou střechu. Ta však byla po požáru 1735 nahrazena střechou barokní. Na průč…
Vyrazit na pár dní do okolí Berouna jsem plánoval již delší čas. Jedná se totiž o lokalitu, která je vysoce atraktivní pro všechny příznivce přírodních krás, výhledů a rozhleden i významných…
Královské město Beroun na soutoku řek Berounky a Litavky láká k návštěvě nejen svými historickými památkami a bohatou kulturní a sportovní nabídkou, ale je i východiskem do dvou chráněných krajinných oblastí - Českého krasu a Křivoklá…
Beroun leží jihozápadně od Prahy na soutoku řek Litavky a Berounky. Beroun se rozkládá na pomyslné hranici mezi Pražskou kotlinou a západními Čechami. Kolem Berouna prochází silniční tah dálnice D5 z Prahy do Pl…
Městská rozhledna se na Městské Hoře tyčí již od roku 1936. Pokud se rozhodnete tuto rozhlednu navštívit, naskytne se vám překrásný výhled na celé město Beroun.  Jak na rozhlednu: Vlakem: na zastávku Beroun a od…