Vyškov

Vyškov se rozkládá na obou březích řeky Haná u východního okraje Drahanské vrchoviny. Vyškov má přibližně 21 tis. obyvatel. Ve městě můžete navštívit Aquapark Vyškov, letecké a vojenské muzeum nebo ZOO Vyškov.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Slavkov u Brna / Koupaliště u Libuše Ubytování Vyškov
Turistické cíle / Mapa Vyškov Zámek Bučovice / Koupaliště Rousínov Dinopark a Zoopark Vyškov

Zimní výšlap na hradisko Obrova noha u Otaslavic

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na kole

Skála, která dala místu název
Skála, která dala místu název  •  Fotografie (11)  • Foto: Vladin

O lokalitě Obrova noha jsem na turistice.cz, psal již dvakrát, jednou v sekci turistické cíle a podruhé v rubrice turistické trasy. Přesto se k Obrově noze vracím potřetí. Myslím si, že se jedná o velmi zajímavý kout Prostějovska na rozhraní úrodné Hané a kamenité a lesnaté Drahanské vrchoviny. Je to místo zajímavé z pohledu přírodního (chráněné území, skalní stěny), tak i historického (hradisko), viz.odkaz na uvedené články. Lokalita není turisticky značena, neboť leží na okrají vojenského újezdu Březina, necelé dva kilometry od obce Otaslavice. Odkaz na fotogalerii.

Skála, která dala místu název, z druhé strany

Kdo chce poznat zajímavé místo, turisticky méně vytížené s pěknými výhledy na Otaslavice a okolí nebo na Kobylničky a okolní lesy, ať se vydá právě sem. Na Obrově noze je krásně v každém ročním období, ale podzim a zima díky spadanému listí stromů umožňují lepší výhled do krajiny a lepší pohled na skalní bloky. V zimně se velmi dobře fotí skalní masivy, například skalní blok ve tvaru obrovské boty, který dal skalním útvarům název Obrova noha. Odkaz na fotogalerii. Ve většině map se název Obrova noha nepoužívá, kóta je značena jako U Chaloupky 413 m.n.m.. V mapě nalezneme pouze označení chráněného území s názvem Pod Obrovou nohou. Ve starších mapách je toto území špatně pojmenováno jako Pod Obrovou horou.

Najíst se dá v restauracích v Brodku u Prostějova nebo se ohřát a osvěžit v pohostinstvích v Otaslavicíc.

Výšlap z Otaslavic na Obrovu nohu je nenáročnou turistickou aktivitou přinášející uspokojení všem milovníkům zajímavých míst nejen v zimních měsících.

Jak jsem předeslal, popisované místo leží ve vojenském újezdě. Od roku 2009 je část újezdu, ve které se Obrova noha nalézá přístupna celoročně veřejnosti bez povolení (pěší turisté a cykloturisté).

Poslední aktualizace: 2.1.2011
Autor: Vladin

Březina

Příspěvky z okolí Zimní výšlap na hradisko Obrova noha u Otaslavic

Revitalizová farní zahrada a barokní most s krytým schodištěm zvaným Pavláčka kostela v Otaslavicích
Původní otaslavický kostel spolu s farou byl stejně jako horní hrad v Otaslavicích postaven v gotickém slohu okolo roku 1330. V 17. století byl Janem Žalkovským z Žalkovic přestavěn v…
  Po šestidenním bezzubí (při odjezdu na dovolenku do Nového Jičína mi ve vlaku praskla horní protéza) je hubní dutina opět plná kusadel a já se chystám na poslední výlet. Nejprve chci navštívit hanáckou dědinu…
Otaslavice obec vzdálená deset km od Prostějova je zajímavá nejen zbytky dvou středověkých hradů, zajímavým krytým kostelním schodištěm zvaným Pavláčka nebo původně gotickou farou, ale…
Na Obrovu nohu se můžeme dostat dvěma cestami z Otaslavic nebo přes obec Sněhotice. Z Otaslavic můžeme vyjet kolem kostela nebo cestou kolem koupaliště. Delší, ale pro cyklisty…
Otaslavice  - dolní hrad
Otaslavice - dolní hrad
Na skalnatém hřebenu nad vsí Otaslavice stávala od středověku dvojice hradů, vzdálená od sebe asi 80m. Na našem území je existence dvou samostatných hradních objektů, které byly v držení dvou panských rodů jevem naprosto nevídaným. Otaslavice - dolní hrad. Dolnootaslavský hrad stál na úzkém skalním ostrohu nad Městečkem Dolní Otaslavice a první písemná zpráva o něm je z roku 1377, kdy majiteli byli Puškové z Kun…
Obrova noha je návrší u kopce U Chalupky (413m), které se nachází na Prostějovsku nedaleko Plumlova a Plumlovské vodní nádrže. Na výběžku Obrovy nohy se nalézá předhistorické opevnění sídliště z mladší a pozdní do…
Na skalnatém hřebenu nad vsí Otaslavice stávala od středověku dvojice hradů, vzdálená od sebe asi 80m. Na našem území je existence dvou samostatných hradních objektů, které byly v držení dvou panských rodů jevem nevídaným. Ota…
Úterý 26. 10. 2021 - dopoledne Dnešní ráno je poměrně teplé, to znamená, že nemrzne. Svítí sluníčko, jasno však není. Má se to trochu zatáhnout, ale pršet nemá. V 10 hodin opouštíme Přerov. Chleba jsem byla koupit už včera, takže tím se zdržovat nemusíme. Zastavujeme se v nedalekých Moštěnicích, kde je možno si zdarma natočit místní výbornou kyselku. Ať nepijeme stále jen vodu.…
Otaslavické skály alias Obrova noha
  Hanácké Otaslavice, ležící na východním úpatí Drahanské vrchoviny se mohou pochlubit nejen u nás ojedinělým dvouhradím, ale také pozoruhodnými skalními útvary, vzdálenými jen necelé 2 km od obce. Na západ od…
Obec Otaslavice najdeme jižním směrem od města Prostějov a pod východními vrcholky Drahanské vrchoviny. Do roku 1950 byly Otaslavice katastrálně rozděleny na Dolní a Horní, dnes jsou spojeny jako jedna obec Otaslavice a mají 1280 obyvatel. Obcí protéká říčka Brodečka a u jižního okraje obce je u jejího toku vybudován Dolní rybník. Západním směrem od obce se rozprostírají…
Studánka v přírodní rezervaci Blátka
Mezi obcemi Vranovice a Vincencov na katastrálním území obce Kelčice - Vranovice nedaleko Prostějova, vpřírodní rezervaci Blátka se nalézá bezejmenný pramen se studánkou. Pramen vtéká do…
V katastru obce Kelčice – Vranovice směrem na Vicencov se ve vzdálenosti 1 km od Vranovic se nachází přírodní lokalita zvaná Na skále. Jedná o místo v péči Sdružení pro ochranu přírody…
Tato málo známá kaplička se nachází mezi jabloňovými sady nad obcí Dětkovice, 7 km jižně od Prostějova pod kopcem Plánivá (312 m/m). Přístup k ní je pouze z obce Dětkovice po polní komunikaci, která začíná na severním konci obce. Kaplička byla postavena v letech cca 1411-14 a opravena v r.1759 a 2000. Je ve velmi dobrém technickém stavu. Vedle kapličky stojí nová lavička. Výhledy jsou na ob…
Obec Myslejovice leží jihozápadním směrem od města Prostějov a pod vrcholky Drahanské vrchoviny. Součástí obce jsou osady Křenůvky a Kobylničky a společně mají 650 obyvatel. Od okrajových částí obce se zvedají z…
Stavebníkem barokního zámku z roku 1707 - 1709 v Brodku u Prostějova byl císařský dvorní rada Pavel Karel z Kleinburgu, zámek byl pozdějšími vlastníky několikrát přestavěn v…
V obci Dobrochov nedaleko Prostějova v blízkosti bývalého zájezdního hostince č.p. 33, zvaného  „Fajka“ z roku 1726, který byl založen knížetem Ditrichsteinem, se nalézá soukromé  muzeum…
Na rozhlednu a také ke geometrickému středu Moravy! :-) Autem, busem do Dobrochova, poté projít vesnicí, případně autem na konec vsi, kousek po silnici ( je to lepší ) nebo rovnou přes…
Historie hasičské expozice v Brodku u Prostějova se traduje od roku 1983, kdy byla v požární zbrojnici vybudována „Síň tradic požární ochrany“, která byla z důvodů nedostatku místa dvakrát rozšiřována…
Vesnice Dobrochov v okrese Prostějov.Dostanete se tam dobrým spojeným autobusem z Prostějova. Dobrochov je malou obcí na Hané pod 312 metrů vysokým kopcem Předina,který je uváděn jako střed Moravy. První písemná …
V těsné blízkosti lokality nazývané "Nad Štiplou" na okraji Brodku u Prostějova, kde se nachází developerský projekt Vila Park leží zatopený žulový lom. Kamenolom je pro veřejnost uzavřený…
Ve vzdálenosti 1,4 km za obcí Želeč v blízkosti rychlostní silnice R 46 z Vyškova do Prostějova se nachází pískovna místními obyvateli nazývána „Zmole“. Jedná se o pískový lom s ukončenou těžbou písku, řadu let ne…
Určice jsou velkou zemědělskou obcí se 1330 obyvateli a najdeme ji pod východními výběžky Drahanské vrchoviny, jižním směrem od města Prostějov. Západním a jižním směrem od obce se rozkládá rozlehlý les. V okolí obce byly vybudovány dvě zavlažovací nádrže a rybník. Určicemi pr…
Dřevěná 10 m vysoká rozhledna zvaná Štátula (spíše větší posed) se nachází na kopci Předina (312 m/m) nad obcí Dobrochov. Obec Dobrochov se nachází 12 km jižně Prostějova, vlevo od staré silnice z Prostějova do Brna, u rychlostní komunikace R 46 Olomouc - Brno (u Brodku u Prostějova). Další obce v okolí jsou Vranovice-Kelčice a Vřesovice. Místo je považováno za geometrický…
Dřevěná rozhledna nad obcí Kelčice (okr. Prostějov), postavená několika nadšenci z Kelčic. Stojí cca 200m od původního trianglu s plošinou. Údajně geometrický střed Moravy. V těsné blízkosti je vysílač Dobrochov. Výhled na Jeseníky, Drahanskou vrchovinu, Chřiby, Hostýnské vrchy. Přístup z Kelčic pěšky a na kole cca 3km, z Dobrochova 1km.
Jižním směrem od Prostějova leží obec Hradčany - Kobeřice, nad níž se nachází kopec Hůrka (277 m.n.m.), kde se v minulosti těžil kámen. Spodní část kamenolomu j…
  Namlsán návštěvou romantického zatopeného lomu u Pohořan, který jsem navštívil na jednom z mých nedávných výšlapů, zašilhal jsem na mapách.cz po podobné hezké lokalitě, které se nachází na Vyškovsku. Lom nedal…
Obec Skalka, leží jižním směrem nedaleko Prostějova, je malou obcí s 250 obyvateli, zato je proslulá svými lázněmi. Byly postaveny v roce 1928 a jsou dodnes využívány pro své léčebné koupele a pitné kůry. Vyvěrají…
Město Plumlov se rozkládá na rozhraní Hané a Drahanské vrchoviny, západním směrem od města Prostějov. Město bylo vybudováno na pravém břehu řeky Hloučely. Díky přehradě ve východní části města j…
Prostějov leží na Jižní Moravě, jižním směrem od Olomouce. Město se rozkládá u východního okraje Drahanské vrchoviny a na okraji úrodné oblasti nazývané Haná. Prostějov je znám svým oděvním průmyslem. Severním okr…