Město Blansko nabízí kvalitní turistickou infrastrukturu, bohatý kulturní život i množství sportovních zařízení. Je ideálním výchozím bodem pro výlety do Moravského krasu.  V této významné krasové oblasti už bylo objeveno přes 1 000 jeskyní. Jen několik jich je zpřístupněno veřejnosti a navštívit tak můžete  Punkevní jeskyně s propastí Macocha (hloubka 138 metrů), Kateřinská jeskyně a mnoho dalších přírodních památek.

Turistika Blansko  Doporučujeme
Tipy na výlety Blansko Chaty a chalupy Blansko
Turistické cíle Ubytování Jižní Morava
Pěší trasy / Cyklo trasy Okružní trasa Moravský kras

Z Olešnice přes Křetín do Letovic

Tipy na výlet Rodina s dětmi Za kulturou Za sportem Do přírody

olešnice
olešnice  •  Fotografie (50)  • Foto: Isolda11

Do Olešnice se snadno dostaneme z Brna-Králova Pole autobusem 301, jezdí pravidelně každou hodinu. Cesta trvá něco málo přes hodinku.

Navštívíme městečko Olešnici, starobylou vesničku Ústup, obec Křetín, Lazinov a město Letovice. Zde se všude můžeme setkat se zajímavými památkami a mezi tím nás čeká krásná přírodaSmile

Foto: Isolda11

V Olešnici lze využít např. posezení v mléčném baru známé místní mlékárny, v Křetíně najdeme hospůdku se zahrádkou a v Letovicích zase třeba bufet s cukrárnou na náměstí.wink

Nejkrásnější je asi první polovina výletu, návrší nad Olešnicí, půvabná vesnička Ústup a poté nádherný les až ke Křetínu. Tam pak začíná Letovická přehrada, kde se můžeme v létě i vykoupat, ale cesta odtud vede již víceméně po silničce, cyklostezce, takže pokud praží sluníčko, docela se opečemeSmile

Vystačili jsme si tentokrát "pouze" s přírodou, ale v Olešnici lze navštívit Muzeum strašidel a v Letovicích potom krásný zámek, o čemž je jistě pojednáno jinde podrobněji.

Foto: Isolda11

Cesta je dlouhá 13,5 km (resp. o něco více se zacházkou do centra Letovic, kterou by však byla škoda neudělat), vede celá po červené turistické značce. Na kopci nad Olešnicí poblíž starých božích muk nás česká turistický přístřešek k odpočinku, z vesničky Ústup s malebnými starými chalupami lze odbočit k nedaleké rozhledně Zelenkův kopec, ale také na opačnou stranu na vyhlídku Špilberk (Brňáci budou možná trochu zklamaní, ale už pro ten název to stojí za toSmile).

Poslední aktualizace: 13.5.2011
Autor: Isolda11

Křetín

Příspěvky z okolí Z Olešnice přes Křetín do Letovic

Křetín-zámek
Obec Křetín najdete ve východní části Českomoravské vrchoviny u ústí říčky Křetinky do Letovické přehrady, 6 km západně od Letovic. Nový zámek je v severní části obce u rybníčka, ukrytý v parku. Starý zámek přebudovan…
Obec Křetín se nachází 10 km východně od Olešnice na konci Letovické přehrady. Uprostřed obce v parku se nachází moderní udržovaný zámek. Původne tvrz v Křetíně je připomínána až v ro…
Nachází se 3 km západně od Letovic na břehu stejnojmenné vodní nádrže. Byl vždy součástí letovického panství a spravoval polnosti v jeho blízkém okolí. Historické prameny tento objekt ob…
Údolní nádrž Letovice, nazývaná také Křetínka, leží mezi Letovicemi a Křetínem na nejspodnější části toku Křetínky, přítoku řeky Svitavy, do které se vlévá v Letovicích, asi 1,5 km od sypané hráze. Pod hladinou …
Okolí Olešnice na Blanensku zdobí dvě dřevěné rozhledny. Jedna stojí ve výšce 665 metrů nad mořem na kopci Kopaniny, který je nad lyžařským areálem v Olešnici. Druhá rozhledna stojí na Zelenkově kopci 20 m od silnice mezi obcemi Veselka a Ústup v nadmořské výšce 656 metrů. Obě věže jsou přístupné celoročně. Z této je nádherný výhled na Žďárské vrchy, Českomoravskou vrchovinu a…
Bohuňovské skály
Tyto výrazné, až 35 m vysoké skalní útvary, vystupující nade dnem hlubokého údolí říčky Křetínky, se nacházejí západně od obce Bohuňov. Jedná se o turisticky velice navštěvované a snadno…
Nachází se na východní okraji města za místním koupalištěm. Vedou k němu dvě cesty. Byl vytvořen ze svažitého obecního pastviska Oulehla postupnám zalesněním v druhé polovině 19. století …
Keltská osada Isarno se nachází východně od města nedaleko vodní nádrže Letovice v místě bývalého lomu. Název ISARNO nesl ve středověku jeden z blízkých kopců. Toto keltské slovo znamenalo železo. Uvidíte zde reálnou podobu staveb, řemesel a života před 2000 lety, kdy u nás žili Keltové.Stavby, které se zde nachází vznikly podle archeologických objevů a dochovaných vzorů z…
Jeskyně Blanických rytířů a Burianova rozhledna se nachází nedaleko města Kunštát, na kraji obce Rudka. Tvůrcem tohoto díla byl sochař Stanislav Rolínek. U vchodu do jeskyně je mohutný kamenný lev a uvnitř jeskyně velkolepá socha našeho prvního prezidenta T.G.Masaryka. Okolí jeskyně je upraveno jako park. Nad jeskyní na kopci Milenka stojí Burianova rozhledna, která je…
Město Letovice se nachází asi 4O km severně od Brna v krásném údolí na soutoku říčky Křetínky a řeky Svitavy s malebným okolím.  Zámek v Letovicích  se nalézá na ostrohu nad Trsteinic…
Cestou z Pardubic do Brna jsme z vlaku zahlédli na vrcholu kopce nějaký zámek. Během několika denní dovolené na Jižní Moravě se mi podařilo zjistit, že na ostrohu nad řekou Svitavou stojí…
  Výhled na lidská sídla bývá - (už kvůli rozšíření zorného pole a ucelenosti pohledu) - nejhezčí z výšky a toto nepsané pravidlo platí i při návštěvě tohoto města. Jižní horizont Letovic tvoří výrazný vrch, "n…
Rudka je bývalou hornickou vesnící, která je poprvé písemně zmiňována v roce 1374. Největší atrakcí obce je areál s tzv. Jeskyní Blanických rytířů, Burianovou rozhlednou a galerií pod širým nebem, kde jsou prezentována převážně moderní díla ze sochařských sympozií.  Samotná jeskyně je uměle vyhloubeným prostorem v pískovci kopce Milenka. V jeskyni se nachází unikátní dílo sochaře samouka Stanislava Rolínka, který zde vy…
Letovice byly původně osadou na Trstenické stezce, která spojovala Čechy s Moravou. Když se k tomu připočte, že se odtud pokračovalo na Brno a také do Olomouce dojde se k závěru, že osada byla důležitým místem. Je…
Jedeme na hodně jiný zámek,který nám přinese jedinečný zážitek!! Autem,busem,vlakem. Z města kousek vzhůru,nenáročná trasa. Na neobvyklou prohlídku zámku,kde půjdeme sami,bez průvodce! …
Olešnice je městečko ležící na Hornosvratecké vrchovině, která je součástí Českomoravské vrchoviny. Je přirozeným centrem severozápadního okraje okresu blansko, vzdálené 37 km od okresního města. Nejstarší pís…
Rozhledna Milenka v Rudce u Kunštátu, zvaná též podle majitelů pozemku, na kterém byla postavena, Burianova rozhledna, se nachází nad jiným velmi populárním turistickým cílem - Jeskyní blanických rytířů.Rozhledna byla vystavěna v roce 1931 kunštátským mecenášem Františkem Burianem, který nechal rozhlednu vystavět z toho důvodu, aby v době hospodářské krize poskytl práci…
    V tropickém vedru a pod žhnoucími paprsky největší světové Superstar - Slunce - se po prohlídce památek města Boskovice přesunujeme do milosrdného stínu autobusové čekárny a čekáme zde na spoj do Letovic. Ku…
Letovice leží na Jižní Moravě, západním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá mezi Hornosvrateckou vrchovinou a Boskovickou brázdou. Město leží na soutoku řeky Svitavy a Křetínky. Nedaleko západního kraje m…
Rozsáhlý zámek stojí na návrší nad městem Letovice na Blanensku v Jihomoravském kraji. Zámek je dvoupatrová trojkřídlá budova. Z původního hradu se zachovala část opevnění na severní a západní straně, především hr…
Zámek je dominantou městečka Kunštát na Blanensku v Jihomoravském kraji. Zámek stojí na zalesněném vrchu nad údolím potoka Petrůvky. Zámek má tvar písmene U, nepravidelné hlavní křídlo je středověkého původu. V přízemí se dochovaly barokní arkády, zámecké fasády jsou převážně klasicistní z přelomu 18. a 19. století. Budovu na terase obklopují zbytky vodního příkopu,…
  V Blansku jsme se vzbudili do překrásného jitra. Později se sice rozvinulo v další horký letní den, ale to nás nyní netrápilo – teď bylo nejdůležitějším rychle se přesunout dolů kopcem k busovému nádraží, odkud …
Kostel najdeme v horní části náměstí Krále Jiřího. Původ kostela datujeme již před rokem 1539. Tehdy se jednalo o pozdně gotickou stavbu s plochostropou lodí a věží.Roku 1687 prostějovští stavitelé Matyáš Klingsei…
Zámek Kunštát stoji Na vrcholu kopce nad mestem jihozapadne. Puvodne byl vystaven edited romansky hrad, Kunou ZE Zbraslavi u Rosic, od nehoz sobě odvozuje na…
Kunštát je nevelké malebné město s 2650 obyvateli a najdeme jej pod vrcholky Českomoravské vrchoviny, západním směrem od města Boskovice. Město se rozkládá na levém břehu říčky Petrůvky a v oblasti přírodního pa…
Hrad Svojanov stojí na ostrohu nad stejnojmenným městečkem v údolí Křetínského potoka. Hrad se nachází na Svitavsku v Pardubickém kraji. Hrad Svojanov je otevřen v dubnu a říjnu o víkendech…
Zřícenina hradu Zubštejn stojí na výrazném kopci (688 m) nad vsí Pivonice v kraji Vysočina. Zubštejn byl zřejmě nejstarším pernštejnským hradem v povodí řeky Svratky. Na severní straně leželo protáhlé obdélné Předhradí, od východu chráněné skalním hřebenem, na kterém se dosud vyskytují zbytky zdiva. Na ně navazovalo úzké předmostí, z něhož vybíhalo vnější valové opevnění s kamennou na sucho kladenou zdí obklopující hradn…
Vírská přehrada
Vírskou přehradu jsem navštívila několikrát. Letošní návštěva byla neplánovaná, ale o to zajímavější. Letos jsem tam totiž byla v době kdy nádrž přetékala přes okraj. Tzn. spodní výpust nezvládala a vody bylo tol…
Pernštejn
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…